Gå til innhold

jeg gikk ned 48kg 7 måneder med sodd!


Gjest sabrinais

Anbefalte innlegg

Gjest sabrinais

Ganske latterlig hvor krigersk folk skal være...

Det finnes faktisk ikke noe sunnere enn selvdyrket gulrøtter, potet, kål, kolrabi, og blomkål rett fra marka. :)

Når det kommer til den personen som på at sodd var full av salt, så er det opp til hver enkelt... jeg for min del brukte minimalt med salt og heller masse urter, timian og dill og diverse godsaker.

Legen min sa at kroppen ikke går i sparemodus når man spiser så pass mye og ofte som jeg gjorde. Noen kopper sukkerfri grønn te hjalp på å få renset ut giftstoffer. :)

Jeg spiste jo også rugflatbrød hver dag.

Når jeg var fornøyd med vekten begynte jeg å innføre Andre matvarer som en brødskive til frokost og kvelds hver dag den første uken, så ris og pasta osv. Etter ca 3-4 uker med +/- 2kg stabiliserte vekten seg og jeg kunne innta ca. 1800-2400 kcal for å holde vekten.

På en vanlig dag spiste jeg:

06.30 ei skal sodd (300g) + 3 flatbrød

10.00 2 gulrøtter + en bit kålrabi

12.00 en skal sodd + 3 flatbrød

15.00 dampet grønnsaker med urter løk og paprika med en laksefilet

18.00 1 eple + 10 jordbær

21.00 en kopp grønn te.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest made4u

Måtte kommentere en ting med ditt innlegg, da det var en noe uvanlig metode for å gå ned i vekt, aldri hørt om lignende egentlig. Ikke over så lang tid i alle fall, og så voldsom vektreduksjon.

Jovisst viser dette seg å være effektivt, ikke så rart heller da sodd er energifattig og det metter, men ikke noe jeg ville anbefalt noen å gjøre etter deg. Rett og slett fordi det er så ensformig og utelukker så mange matvaner.

Således har kostholdet du har hatt sine negative sider, at du har kompensert for de essensielle fettsyrene (bl.a. Folsyre) er veldig bra du gjorde, dog har kanskje et så ekstremt kosthold gitt deg lite av andre næringstoffer også. Men man må jo veie det negative opp mot det positive, og en av de positive sidene er at du nok har blitt kvitt mange av de negative helseeffektene overvekt i seg selv medfører, og ikke minst det estetiske og den fysiske biten da.

La meg si det slik, du må være lei sodd...

Når det er sagt, så har du en stor utfordring nå når du skal tilbake til et mer normalt kosthold. Kan jo som du vet ikke være ditt gamle, men synes du skulle begynne å innføre andre sunne matvaner, er mer enn sodd som kan sees som slankemat vet du.

Som du sikkert har tenkt på selv, så har du ikke lært noe om ditt nye kosthold underveis i vektreduksjonen (går ut fra at du ikke skal leve på sodd hele livet). Det betyr en ny utfordring for deg, og ofte er den vanskeligst av alt. Mange reduserer vekten, få opprettholder denne.

Bl.a. er du blitt en djevel til å spise grønnsaker, mye av dem i sodd. Hold på dette og komplimenter gjerne med frukt også. Ellers er fisk nevnt av deg selv, det er sunt, og du kan spise kjøtt i forskjellige former (helst svinekjøtt og kylling/kalkun eller annet rent kjøtt - ikke så mye av farseproduktene som kjøttdeig, pølser etc.). Kan gjerne innføre kornprodukter i ditt kosthold også, dog grovt fremfor lyst.

Men du burde kanskje ikke hoppe inn i noe helt nytt, men innføre litt etter hvert over en periode slik at du blir vant med en ny livsstil etter hvert. Er lett å tenke som så, at endelig er kuren over og nå kan jeg spise normalt igjen (og så er det tilbake til det gamle).

Synes i grunn det er litt utrolig at du har maktet dette. Jeg hadde selv blitt lei sodd etter få dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest made4u

Til dem som sier at det er underlig hvordan noen mener det bare finnes en måte å gå ned i vekt på, vell...

Jeg tror det er få som tenker at det bare er en måte å gå ned i vekt på, her finnes det jo mange veier.

Dog er det ikke slik at alle slankekurer representerer et optimalt kosthold, noen av slankekurene er direkte usunne (men kan benyttes for en periode, dog bør ikke slike kosthold vare et helt liv).

Men dem som snakker om kosthold tenker ofte i retning av optimal ernæring, og ikke minst så tenker dem at den samme livsstil som skal opprettholde en ny vekt, ja det kostholdet kan også bringe enn til målet. Ergo, tenker man i baner av at man like gjerne kan innføre kostholdet man skal ha resten av livet med en gang (dette bør være sunt), så fører det kostholdet til vektreduksjonen i seg selv.

Dog kan man velge å ha et mer ekstremt kosthold i en vektreduksjonsfase (dette er midlertidig), så kan man legge om til sitt livslange kosthold som skal holde vekten senere. Og det håper og tror jeg er målet i dette tilfellet. Vil jo ikke anbefale bare sodd resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Således har kostholdet du har hatt sine negative sider, at du har kompensert for de essensielle fettsyrene (bl.a. Folsyre) er veldig bra du gjorde

Folat (folsyre) er IKKE en fettsyre! :nei:

Hvor mange ganger skal det nevnes?

Endret av Muffin
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle dele med dere hvordan jeg mistet nesten halve meg på bare 7 måneder.

Jeg spiste vanlig trønder sodd eller hva Det nå kalles... grønnsakssuppe med sodd boller.

Enten kan man kjøpe ferdig på boks som det bare er å varme opp eller kjøpe frosen lappskausblanding og blande i mer grønnsaker og sodd boller.

På sodd som du kjøper er det 180 kcal per porsjon på 400g, som man blir veldig mett av!

Dette spiste jeg da 3-4 ganger for dag, kom ann på om jeg spiste 300g eller 400g.

Jeg kuttet ut søtsaker og andre usunne ting.

Ellers spiste jeg litt frukt og andre grønnsaker og flatbrød til sodden.

Gratulerer, vil og komplimentere deg for at du gikk jevnlig til legen og sjekket deg, regner med H*N tok noen prøver av deg slik at de fulgte med verdiene dine?

Pas nå bare på å holde deg i god aktivitet og få i deg sunn og god næring fremover :)

Så det er altså 1 år og 9 måneder siden du begynte med tullet ditt, og så har du klart å holde vekten? BS! Med så ekstremt underskudd så vil du ha gått inn i sparemodus en stund etter at du startet med dietten din.

Som vil si at hvis du hadde begynt å spise som normal igjen, så ville du ha gått opp, som personen over her skrev, og et par ekstra kg, dette er "common knowledge", og fakta. Dette skjer med folk som går ned på lignende måter, med ekstremt underskudd, man ender opp i sultemodus, kroppen din er er ikke unik slik at du slipper unna det.

Til dere som sier at det er bra gjort, hadde hun gått ned på en sunn og fornuftig måte, så hadde det vært bra, dette er bare nok en idiotisk kur, ala epledietten osv.

Vet du hvordan TS så ut for 21 mnd siden da? kjenner du ts kanskje? har du noe annet å komme med enn "common Knowledge" preiket ditt? noe som sier at det ts har gjort ikke stemmer og at hun er en løgner?

Dersom ts har klart å holde vekten i 1 år og 2 mnd etter diett slutt, så er sjangsene henes veldig gode for at hun kommer til å ligge dersom hun spiser normalt og ikke pøser inn på med dritt mat.

det tar kroppen ca 1 - 2 år før den er vant til sin nye vekt, for dem som går på en kur over 3 mnd eller mindre vil de etter all sansynelighet gå opp igjen i vekt, men ts holdt på i 7 mnd, og har i tilegg greid å holde vekten nede i 14mnd, så hun ligger bra ann.

Forøverig er det ikke alle som går opp i vekt etter å slutte på en diet, hos noen fungerer det faktisk. ikke alle kropper er like.

Jeg antar at du er ganske dvask og slapp i kroppen da? med mye sleng på flesk her og der, det er jo ikke akkurat så pent. Hvis man går ned så mye over kort tid og ikke har jobbet med å trene mye så blir det løshud uansett.

Ts trenger ikke å være slapp og dvask, så lenge hun er ung, og har trent mens hun gikk på diett, (og nei jeg snakker ikke intensiv oppstramnings trening, men det som er anbefalt at et hvert menneske bør gjøre)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sabrinais

Takk for flott svar made4you! :) hvis du ser over kommentaren din har jeg skrevet litt mer før du postet kommentaren.

Jeg ble for øvrig etterhvert hekta på jogging og sykling. :)

Jeg jogget en time annen hver morgen + sykling og mye fjellgåing! Jeg trente styrke annen hver dag og kondisjon annen hver dag og slappet helt av på søndag og gikk meg heller en fin søndagstur. :) slik at jeg gav kroppen en dag til å restituere seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det må jeg si, em meget spesiell diett. men den virker nå sunnere enn å bare spise epler over lengre tid eller andre ensformige dietter....

flott at du oppsøkte lege Ts :) du viser i hvertfall at du tar vare på kroppen din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sabrinais

Til dere som lurer på hva jeg spiste... se over kommentaren til made4u! :)

Og nei Jeg er ikke slapp og dvask.... Jeg er ikke et 18 år gammelt rynketroll...

Jeg smurte meg inn i fuktgivende lotion hver dag og masserte det inn slik at jeg ikke mistet elastan i huden, så det kan hende det hjalp på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violently Happy

Når det kommer til den personen som på at sodd var full av salt, så er det opp til hver enkelt... jeg for min del brukte minimalt med salt og heller masse urter, timian og dill og diverse godsaker.

Nå inneholder jo sodd i seg selv mye salt. 300g sodd inneholder ganske mye salt egentlig (0,96g salt per 100 gram), og kan vel egentlig ikke akkurat regnes for å være veldig sunt.

Menneh hvis du selv synes at det er bra, så er det jo det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sabrinais

Kan du fortelle meg om du har vært i åkern min å målt saltinnhold???!!!

Det eneste jeg bruker salt i er litt salt når jeg lager bollene og det er faen ikke mer enn et kryddermål i en deig som er nok boller til 4 dager.

I selve suppa bruke jeg bare urter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violently Happy

Kan du fortelle meg om du har vært i åkern min å målt saltinnhold???!!!

Det eneste jeg bruker salt i er litt salt når jeg lager bollene og det er faen ikke mer enn et kryddermål i en deig som er nok boller til 4 dager.

I selve suppa bruke jeg bare urter.

Å så du lager sodden selv? Jeg trodde du kjøpte ferdig på boks.

Da blir det jo noe annet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silvermist

Kan du fortelle meg om du har vært i åkern min å målt saltinnhold???!!!

Det eneste jeg bruker salt i er litt salt når jeg lager bollene og det er faen ikke mer enn et kryddermål i en deig som er nok boller til 4 dager.

I selve suppa bruke jeg bare urter.

Det virker som de som har kommentert ang. saltmengden har antatt at du har spist ferdig-sodd fra butikken, men for meg virker det som om du har laget den selv, korrekt?

Da er det jo du som styrer saltmengden.

Så slapp av dere andre, hjemmelaget sodd er ikke nødvendigvis ille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sabrinais

Korrekt... lage det sjøl etter farmor si oppskrift fra gamledaga, då alt smakte bedre enn idag (faktisk) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violently Happy

Det virker som de som har kommentert ang. saltmengden har antatt at du har spist ferdig-sodd fra butikken

Så slapp av dere andre, hjemmelaget sodd er ikke nødvendigvis ille :)

Nei, hjemmelaget sodd er faktisk veldig godt! Fordi man ikke tilsetter så mye salt som man får når man kjøper sodd på boks.

Supert at man bruker gamle oppskrifter forøvrig! :) Mye bra der.

Jeg antok at ts kjøpte sodd på boks, fordi hun i innlegget sitt skrev:

Jeg spiste vanlig trønder sodd eller hva Det nå kalles... grønnsakssuppe med sodd boller.

Enten kan man kjøpe ferdig på boks som det bare er å varme opp eller kjøpe frosen lappskausblanding og blande i mer grønnsaker og sodd boller.

Endret av Violently Happy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sabrinais

Skreiv at man kunne bruke boks eller sjøl og hive grønnsaker oppi fordi jeg regna med at ikke alle har samme flotte ferske grønnsaker i hagen og i drivhuset og fersk nordnorsk torsk 20 meter ned i fjæra og laks i fersk laks i elva atmed huset...

Derfor jeg Skreiv ''trøndersod eller hva det nå heter'' fordi jeg tenkte det var tilnærmet samme og i oppskrifta står d magre soddboller.

E no nåkka grønnsaker i kraft m bolla i... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Violently Happy

Skreiv at man kunne bruke boks eller sjøl og hive grønnsaker oppi fordi jeg regna med at ikke alle har samme flotte ferske grønnsaker i hagen og i drivhuset og fersk nordnorsk torsk 20 meter ned i fjæra og laks i fersk laks i elva atmed huset...

Derfor jeg Skreiv ''trøndersod eller hva det nå heter'' fordi jeg tenkte det var tilnærmet samme og i oppskrifta står d magre soddboller.

E no nåkka grønnsaker i kraft m bolla i... :)

Ok, men da er det jo som sagt helt supert! ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kopper sukkerfri grønn te hjalp på å få renset ut giftstoffer. :)

*host*

Hæ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heloise

Jeg er suppe-menneske og det hjelper for meg, gikk (og går fremdeles) ned med det også, og gikk ikke opp igjen hvis jeg spiste annen mat innimellom.

Det er stort sett sulte-dietter hvor man går opp igjen når man får i seg næring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uinnlogget anonym bruker:

Jeg syns du skal holde skikkelig kjeft, eller logge deg inn med profil og slenge dritt åpent. Enten er du en skikkelig feig ekling, ellers er du en skikkelig feit ekling, som ikke makter selv å legge om spisevanene, og bare er misunnelig på TS.

TS: Bra jobbet. Godt du har klar å halvere deg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...