Gå til innhold

jeg gikk ned 48kg 7 måneder med sodd!


Gjest sabrinais

Anbefalte innlegg

Kan du fortelle meg om du har vært i åkern min å målt saltinnhold???!!!

Det eneste jeg bruker salt i er litt salt når jeg lager bollene og det er faen ikke mer enn et kryddermål i en deig som er nok boller til 4 dager.

Jeg har vært overvektig hele livet. Når jeg var 9 år veide jeg 49kg...

Når jeg var 16 år viste vekta plutselig 126!!!!!

Så alle dere som bare sier dritt er bare jævlig.

Nå har jeg en stabil vektnedgang på 1-2 kg i måneden.

Temper, temper. Angrep er det beste forsvar? Skjønner at du er ung.

Nå har jeg lest litt av det som står her, og må si at de som bemerker at dette er en litt usunn måte å gå ned i vekt på- må få ha den meningen. Det er flere måter å lese et innlegg på.

Det er helt greit å gå ned, men jeg er litt betenkt over den nedgangen på så kort tid. Det virker ikke sunt, selv om du har spist sunn mat. Men det er din kropp, og er du fornøyd så er det selvsagt bra.

Forøvrig så hørtes det innmari ut at du veide 49 kg da du var 9 år... Var det pga maten eller var det sykdom? Høres enten ut som fedme eller at du ble foret med mat som ikke var sunt.

Blir akkurat som med 30-days reklamen: "Dersom du begynner med 30-days, legger om kostholdet ditt og begynner å trene så kommer du til å gå ned i vekt!" Ja, en kommer til å gå ned i vekt, men det er ikke tablettene som gjør det, men den generelle livsstilendringen!

Tja. Brukte de tablettene jeg. Kuttet vekk fett- men ikke sjokolade. Trente ikke. Spiste ikke mindre enn før og gikk ned 5 kg på 2 måneder. Var vel heldig jeg da. Har holdt den vekten i 2 år nå. Går ikke opp, vikke gå ned mer.

Men altså:

Trening/økt regelmessig bevegelse som gjør en svett og øker pulsen er et like viktig element som det man spiser/ikke spiser. En treningsøkt på mer enn en halv time der man svetter og har økt puls 3-4 ganger i uka er fint i tillegg til å bevisst utnytte daglige situasjoner til økt aktivitet: Sykling og gåing til butikk, skole og annet. Trapper i stedet for heis. Leke oftere med ting med fart og moro (ballspill, tredemølle med mer)

Hvis man skal veie seg, bør det ikke gjøres oftere enn en gang i uka.

Det er viktig å spise regelmessige og passe store måltider 4-5 ganger om dagen.

Spis grove brødvarer og kornblandinger.

Reduser sukkerinntaket så mye som mulig.

Til middag bør man spise mye grønnsaker.

Spis gjerne frukt (ca to-tre om dagen) til mellommåltider, og aller helst da rå grønnsaker som gulrot, kålrot, agurk mm

Drikk vann som tørstedrikke,- vel 1,5 liter om dagen.

Drikk gjerne ett glass melk til brødmaten et par ganger om dagen.

Vanligvis skal man ha litt over 2000 kcal om dagen for å dekke energibehovet. Når man slanker seg skal man ha litt mindre (kanskje mellom 1500 og 1800). Det skal ikke bli for lite, for da går kroppen på "sparebluss" og vil senke forbrenningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med vektnedgang. Jeg tror at det som passer for noen ikke nødvendigvis passer for andre. Hjemmelaget sodd, fisk, frukt og grønnsaker er ikke å sammenligne med eplekurer. Jeg klarer å gå ned hvis jeg spiser mye suppe, men det er forskjellige supper pluss grønnsaker, frukt, knekkebrød, egg, fisk og yoghurt. Da har jeg et fokus som er lett å forholde seg til og kan spise suppe til middag og kvelds.

Grunnen til at jeg tror suppe fungerer, er at magesekken blir litt mindre og man oppnår en metthetsfølelse raskere etter noen dager, pluss at man kan spise så mye suppe man vil.

Hver enkelt må finne ut hva som fungerer for dem, tror også det er lurt å prate med lege hvis man skal på en langvarig slankekur. For meg fungerer det ikke å legge kostholdet til 500 kcal under og spise sunt og variert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer :) Du klarte det ikke alle klarer, nemlig å finne måten å klare å holde dietten. Jeg har vært gjennom flere dietter og det jeg har funnet vanskelig har vært å klare å planlegge hva jeg skal spise slik at det ikke ble kjappe måltider som var usunne og kaloririke. Min metode var å ha faste ting jeg spiste, og varierte mellom dem - samme porsjoner hver gang så jeg kunne ha kontroll over inntaket. Synes det er imponerende å klare det på din egen måte og samtidig holde deg sunn. Cudos!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folat (folsyre) er IKKE en fettsyre! :nei:

Hvor mange ganger skal det nevnes?

Litt spesielt at en selverklært kostholdsguru ikke vet dette? :klø:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...