Gå til innhold

Skravletråd for november/desember barn 2011

Smørblomst82

Anbefalte innlegg

Jeg kommer ikke til å fjerne noe pynt, rett og slett fordi han må lære seg at det står ting fremme når vi er hjemme og hvertfall borte hos andre

Hehe, samme tenkte jeg, men fant fort ut at det ble alt for mye fokus på å si nei ikke rør. Det ble rett og slett litt negativt, og det vil jeg ikke ha fokus på. Så her har vi satt bort mye, men latt litt være igjen som vi er konsekvente på at han ikke får røre. Da lærer han å høre etter når vi sier i fra, samtidig som han ikke stadig får nei på trangen til å utforske verden.

Ang. Ammingen smørblomst: jeg pumpet kun pga lillegutt var på hytta med faren sin, ellers ammer vi kun, så er ikke noe styr, for denne gutten er en skikkelig puppegutt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har heller ikke så mye da, så kommer nok til å la alt stå :) har aldri vært fan av å ha masse pynt rundt heller :P

men i den ene hylla i stua har vi satt leker og dvder i de 2 nederste hyllene til Liam som han kan røre så mye han vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye pynt her heller. Planter derimot har vi mye av.. :fnise: og de er jo såå spennende ifølge odin! Så de har vi flyttet bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til å fjerne noe pynt, rett og slett fordi han må lære seg at det står ting fremme når vi er hjemme og hvertfall borte hos andre

Hehe.. Lykke til. Jeg tror ikke du vet hva du går til.

Jeg skulle heller ikke ta vekk noe. Har nesten ikke noe pyntegjenstander o.l. fra før, men det lille jeg har har jeg måtte ta vekk.

Vil heller ikke si nei o.l. til alt og da er det bedre å ta det bort. Hadde også en stor haug med dvd filmer i nederste hylle som han bare kunne dra ut. Men man blir lei av det også så den er tatt vekk :) Han har nok av leker han kan rote rundt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt både og. Tar vekk noe, men lar også noe stå. Noe som jeg er skikkelig streng på er kattematen. Katten er vant med å spise der, og akkurat det er viktig for meg at Fie lærer seg tidlig. Hun er litt interessert i maten av og til, men så lenge jeg sier ifra om at det ikke er greit, så holder hun seg unna.

Fie sine matvaner har blitt så rare. Hun fikk jo en tann forrige fredag, og på lørdag fikk hun brennkopper. Hun har vært syk, men jeg vet ikke hva som kommer fra tanna og hva som kommer fra brennkopper, og det er vel ikke så rart at matlysten hennes ikke har vært på topp. Men nå er allmenntilstanden hennes mye bedre (bortsett fra at hun ikke klarer å være på gulvet alene lenger, da gråter hun mens hun prøver å KRABBE OPPOVER BEINA MINE), men matlysten er fortsatt ikke der. Hun kun spise en hel brødskive før, nå gir hun seg etter noen biter. hun spiste rundt 200 ml frukt til lunsj, nå går kanskje 100 ml ned, KANSKJE. Hun brukte å spise tom middagsglass også, men nå er det som oftest bare 1/3 som blir spist. Men melk, det har hun blitt mye mer glad i. Det er det eneste hun "spiser", så jeg gir henne masse melk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er det vel bare Niennas som vet hvordan det er her, og det er ikke mye pynt rundt her... det eneste han får tak i er på stue bordet og jeg skal da klare det. Har hatt besøk av ei venninne med sin sønn på nesten 2 år, og hun går rundt å rydder vekk ting hele tiden, sånn vil jeg ikke ha det. Til den gutten går det jo ikke å si nei heller...

så før dere sier: du vet ikke hva du går til så tenk at alle barn er forskjellige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har heller ikkje så mykje pynt rundtomkring, men det som fins skal han ta ;) Er mest nervøs for tv-en, om han klarer å få fatt i den.. Tv-benken er i alle fall populær!

Han reagerer på "nei" (men slett ikkje alltid han bryr seg..), men eg syns det er kjipt å måtte høyres streng og negativ ut veldig ofte..

Katta vår liker forresten ikkje M, ho skyr han som pesten. Ho vil såvidt komme inn i huset når han er tilstades. Og då vil ho berre ned i kjellaren og ligge på senga si der.. Jaja.. :gjeiper: Han eeelsker pusen da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katta vår liker forresten ikkje M, ho skyr han som pesten. Ho vil såvidt komme inn i huset når han er tilstades. Og då vil ho berre ned i kjellaren og ligge på senga si der.. Jaja.. :gjeiper: Han eeelsker pusen da :)

:fnise: Det er helt likt her hjemme! Men nå har katten vår blitt mye bedre, nå lar han Fie ta på ham, og smake på halen hans og sånt, men han liker henne ikke. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Det er helt likt her hjemme! Men nå har katten vår blitt mye bedre, nå lar han Fie ta på ham, og smake på halen hans og sånt, men han liker henne ikke. :P

Vår katt blir berre verre og verre :gjeiper: Det gjekk veldig greit dei første månadane, men etter at M begynte å bli mobil og rulle rundt og åle, og no krype og stå, så er det ille. Øyrene ligg flate (på katten altså :fnise: ) og ho sniiiik seg forbi han og enten ut eller ned i kjellaren. Ho vil ikkje vere på stova lenger..til nøds på kvelden når han har lagt seg. Ho er heldigvis veldig tålmodig, så foreløpig har ho ikkje blitt sint på han når han luggar ho. Men eg tør ikkje la ho vere åleine med han..

Kattematen er forresten kjempeinteressant, og å plaske i vannskåla er super underholdning :fnise: Æsj :gjeiper:

God bedring til Fie forresten! Håper matlysta hennar kjem tilbake :) Ho er nok berre redusert pga tann og brennkopper. M har ikkje vore sjuk enda, så eg føler eg ikkje har så mykje peiling på det der med dårleg allmenntilstand..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så før dere sier: du vet ikke hva du går til så tenk at alle barn er forskjellige

Ja alle barn er forskjellige. Men jeg har aldri møtt et barn som ikke er interessert i alt på bordet, tv-benken, vinduskarm osv.. Er greit at man lar noe stå naturligvis, men det er visse ting som man må bare ta vekk. Og det er bedre å ta det vekk enn å gå å si nei, fy osv. De er for små til å skjønne alt dette enda. De reagerer på nei, men det er ikke lenge før de prøver igjen. Tar man det bort for en periode så er de ikke interessert i det tilslutt.

Tar naturligvis ikke vekk lamper ol som jeg må ha, men da må jeg også passe på hele tiden at han ikke drar i ledninger.

Tv-benken er kjempe populær og der hadde jeg noen lysstakere som jeg trodde han ikke fikk tak i, men plutselig gjorde han det også. Så nå er de borte på dagen og heller fremme på kvelden.

Så til en viss grad mener jeg man kan si at du ikke vet hva du går til før du har en mobil unge:) Men er enig i at alle unger er forskjellige og alle mødre er forskjellige. Så trenger absolutt ikke bli slik for deg. Noen er villige til å rydde opp etter absolutt alt unødvendige greier som man kan ta bort, mens alle gidder ikke bruke tid på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at hvis de får nei, nei og nei hele dagen fordi de er så interessert i å utforske, så kan man ende opp med å drepe litt av utforskningstrangen deres fordi de får jo bare nei uansett. Da er det bedre å ta bort litt slik at hverdagen ikke kun består av negativ irettesetting, men heller positivitet og oppmuntring til at de utforsker. :)

Noe annet blir det når de er litt eldre, da kan det være lurt å sette tilbake tingene for da forstår de mer.

Snakker forøvrig på generelt grunnlag nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal ikke hele dagen gå i "Nei, det der er ikke lov, fy!", men det er litt bjørnetjeneste å gjemme bort ALT.

Men, på generelt grunnlag, synes jeg vi kanskje skal være litt forsiktige med å si hva som er rett og galt når det gjelder oppdragelse, da vi er en gjeng jenter som er fullstendig forskjellige, og oppdrar sikkert barna våre på veldig forskjellige måter. Jeg ønsker ikke dårlig stemning i tråden fordi noen føler seg dømt av noen andre. :) Er dere enig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke dårlig stemning bare fordi man kommer med sitt synspunkt på ting. Har forøvrig ikke satt bort alt her heller, men alt av planter og sånt som vi IKKE vil skal bli ødelagt. Er fortsatt litt greier vi må passe på. ;)

Uansett, man må jo kunne diskutere en sak, uten at noen skal føle seg dømt av den grunn. :)

Og det var forresten derfor jeg skrev at det jeg sa var mitt syspunkt på generelt grunnlag, altså siktet jeg ikke til hverken den ene eller den andre her i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

no bad feelings altså :)

jeg ser faktisk på ungen min som en "valp". når det da gjelder ting han ikke får lov til å røre så gir jeg han heller ting han får lov til å leke med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt både og. Tar vekk noe, men lar også noe stå. Noe som jeg er skikkelig streng på er kattematen. Katten er vant med å spise der, og akkurat det er viktig for meg at Fie lærer seg tidlig. Hun er litt interessert i maten av og til, men så lenge jeg sier ifra om at det ikke er greit, så holder hun seg unna.

Fie sine matvaner har blitt så rare. Hun fikk jo en tann forrige fredag, og på lørdag fikk hun brennkopper. Hun har vært syk, men jeg vet ikke hva som kommer fra tanna og hva som kommer fra brennkopper, og det er vel ikke så rart at matlysten hennes ikke har vært på topp. Men nå er allmenntilstanden hennes mye bedre (bortsett fra at hun ikke klarer å være på gulvet alene lenger, da gråter hun mens hun prøver å KRABBE OPPOVER BEINA MINE), men matlysten er fortsatt ikke der. Hun kun spise en hel brødskive før, nå gir hun seg etter noen biter. hun spiste rundt 200 ml frukt til lunsj, nå går kanskje 100 ml ned, KANSKJE. Hun brukte å spise tom middagsglass også, men nå er det som oftest bare 1/3 som blir spist. Men melk, det har hun blitt mye mer glad i. Det er det eneste hun "spiser", så jeg gir henne masse melk...

Det er veldig vanlig at matlysten går opp og ned slik som for oss når vi er syk. Lillegutt spiste også kjempe lite når han fikk tenner. Plutselig tar det seg opp igjen :)

Selvsagt skal ikke hele dagen gå i "Nei, det der er ikke lov, fy!", men det er litt bjørnetjeneste å gjemme bort ALT.

Men, på generelt grunnlag, synes jeg vi kanskje skal være litt forsiktige med å si hva som er rett og galt når det gjelder oppdragelse, da vi er en gjeng jenter som er fullstendig forskjellige, og oppdrar sikkert barna våre på veldig forskjellige måter. Jeg ønsker ikke dårlig stemning i tråden fordi noen føler seg dømt av noen andre. :) Er dere enig?

Litt uenig i at man gjør seg selv en bjørnetjeneste for de er ennå så små. De lærer jo hva de ikke ikke skal røre slik som lamper, vedovn, komfyr, planter o.l. Men men :)

Syns også det må gå an å diskutere slike ting uten at det skal bli dårlig stemning eller at noen skal føle seg truffet? Var ihvertfall ikke min hensikt ovenfor deg lolita90. Påpekte bare min erfaring og min side.

Man snakker jo ikke om hva som er rett og galt, men hva man gjør selv. Det finnes ingen fasit, og alle gjør jo forskjellig og derfor blir det en diskusjon som jeg personlig syns er interessant.

Men da kan vi la denne diskusjonen ligge og heller gå over på en ny :)

I dag skal jeg feire bursdagen min og da blir det oreokake...nam nam..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M har masse leiker på golvet, men likevel er ledningane til pc-en, dvd-ane, tv-benken, plantene, sjakkbrettet og gardinene av og til sååå spennande! :fnise:

Vi har nok alle forskjellig syn på oppdragelse her ja, så eg håper vi klarer å diskutere slike ting utan å virke belærande og formanande :) Men vi må jo få komme med tips og råd! :jepp:

Vi har tatt vekk nokre ting, han har rukke og knust ein lysestake (så då tok vi vekk den andre ;) ) og nokre planter har vi flytta opp eit hakk :)

Endret av silverdoe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns også det må gå an å diskutere slike ting uten at det skal bli dårlig stemning eller at noen skal føle seg truffet? Var ihvertfall ikke min hensikt ovenfor deg lolita90. Påpekte bare min erfaring og min side.

Man snakker jo ikke om hva som er rett og galt, men hva man gjør selv. Det finnes ingen fasit, og alle gjør jo forskjellig og derfor blir det en diskusjon som jeg personlig syns er interessant.

no hard feelings her :) synes det var en god diskusjon :)

Nå venter vi bare på at lille gull skal våkne fra duppen sin, så skal han få mat og så setter vi snutene mot stockholm :)

håper turen går bra, det er jo 5,5 timer hver vei

Endret av lolita90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ikke flytte vekk noe.. :gjeiper: Nå: har flyttet vekk lyslykter/staker, planter og enkelte ganger kattmaten... Han er helt VILL etter kattmaten. Lar den stå så lenge vi rekker å ta han unna, men skal vi lage mat/støvsuge/gjøre noe som krever at vi ikke kan ha fullt fokus på knøttet, så må kattmaten opp på kjøkkenbenken en stund ;) I aviskorga har jeg tatt bort Bonytt-bladene mine og lagt reklame øverst, slik at han kan røske og rote og ødelegge der uten at jeg behøver å ta det bort. Nå etter han har begynt å reise seg og opp, står alt av glass og fjernkontroller lina opp midt på bordet - for dit rekker han ikke enda.

Han er liksom så rolig av seg at jeg tenkte ikke at det ville bli så stort problem... hihi, der tok JEG feil :hoho: å være rolig av seg eller ikke henger vel ikke så mye sammen med å være nysgjerrig og klåfingra/ha utforskertrang. Så rolig, ja - men han er borti og undersøker alt. Og da mener jeg ALT :fnise:

Det som er litt komisk egentlig er at han nå har begynt å si "nei, nei, nei" når han krabber mot kattmaten, så her i gården er det kanskje like greit at vi plukker bort noe istedet for å si noe mere "NEI" :fnise:

Forøvrig veldig bra å kunne utveksle erfaringer og meninger/diskutere her uten at noen føler seg tråkket på ja :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

no hard feelings her :) synes det var en god diskusjon :)

Nå venter vi bare på at lille gull skal våkne fra duppen sin, så skal han få mat og så setter vi snutene mot stockholm :)

håper turen går bra, det er jo 5,5 timer hver vei

Det er bra Lolita :) God tur og kos dere masse på tur.

Det som er litt komisk egentlig er at han nå har begynt å si "nei, nei, nei" når han krabber mot kattmaten, så her i gården er det kanskje like greit at vi plukker bort noe istedet for å si noe mere "NEI" :fnise:

Forøvrig veldig bra å kunne utveksle erfaringer og meninger/diskutere her uten at noen føler seg tråkket på ja :jepp:

Hehe.. så søt da. Vi må ta vekk kattemat og hundemat når vi er hos mamma eller hos svigers. For han krabber rett mot den.. Ser det lyser djevelsk i øyne hans når han kommer dit ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er også helt vill etter å ta hundematen, eller plaske i vannskålen :fnise: Så vi må sette det opp, også setter vi det ned regelmessig, men med tilsyn så hunden får drikke. Får heller lære O at det ikke er lov når han blir litt eldre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...