Gå til innhold

Navnevalg til de søte små


benni

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har forelsket meg i guttenavnet Noel.

Syntes det er vanskelig å finne guttenavn, de er så vanlige alle sammen. Alle vil vel kalle barnet sitt noe helt spesielt noe, men samtidig skal barnet kunne leve med navnet livet ut. Noel er et navn jeg ser for meg en liten gutt og en gammel mann kan hete.

Ellers liker jeg Leon, Edwind, Johann (mellomnavn), Mio (men passer bare på en liten baby) og en del til.

Navn er vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forelsket meg i guttenavnet Noel.

Syntes det er vanskelig å finne guttenavn, de er så vanlige alle sammen. Alle vil vel kalle barnet sitt noe helt spesielt noe, men samtidig skal barnet kunne leve med navnet livet ut. Noel er et navn jeg ser for meg en liten gutt og en gammel mann kan hete.

Ellers liker jeg Leon, Edwind, Johann (mellomnavn), Mio (men passer bare på en liten baby) og en del til.

Navn er vanskelig.

Noel betyr jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi får en gutt skal han hete renas og hvis vi får ei jente skal hun hete marie matilda. Jeg er veldig gla i norske navn,men d passer ikke så bra siden d ikke blir så bra i d landet jeg bor nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av navnene på min/vår liste!

Hedvig

Navnet mitt jo! Ikke ofte jeg ser det på en slik liste :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen av navnene på min/vår liste!

Tidemann

Er ikke dette et etternavn?

Mener å ha lest at man i Norge ikke har lov til å bruke etternavn som fornavn (slik det er ganske vanlig i USA, for eksempel). At man står ganske fritt til å velge og vrake av navn, men akkurat dette er litt strengt. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette et etternavn?

Mener å ha lest at man i Norge ikke har lov til å bruke etternavn som fornavn (slik det er ganske vanlig i USA, for eksempel). At man står ganske fritt til å velge og vrake av navn, men akkurat dette er litt strengt. Tror jeg.

Det er ikke lov å lage nye fornavn som allerede er etternavn. Tidemann er allerede et etablert fornavn - selv om det er lite brukt i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ang mobbing synes jeg ikke at det er noe en bør tenke så mye på, så lenge en ikke velger tøysenavn fra humorverdenen som Kåre-Bernt og Arne-Bjørn.

Dersom medelevene til Randi/Britta/Bergljot/Målfrid synes at hun er ei skikkelig kul jente, vil de nok ikke tenke et vondt ord om navnet hennes. Hvis derimot Tea, Emma, Linnea eller Victoria oppfattes som potensielle hakkekyllinger, vil medelevene uten tvil kunne finne ei stygg regle om navnet deres også.

Enig i dette. Og når en skal se for seg navn burde en se for seg barnet som både ung og gammel. Og i ulike situasjoner som jobbintervju, bryllup, begravelse osv. Navnet skal være seriøst. Altså en kan synes Laban er et fint navn, men se for deg Laban i ulike situasjoner. Det er kanskje kjekkere og hete noe annet. Om Laban jobber på Narvesen så vil jo folk se skilte og forbinde det med "det var sannelig en stor seigemann"

Jeg liker uvanlige navn mye bedre enn vanlige navn :)

Når jeg får barn kommer det til og bli noe riktig uvanlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i dette. Og når en skal se for seg navn burde en se for seg barnet som både ung og gammel. Og i ulike situasjoner som jobbintervju, bryllup, begravelse osv. Navnet skal være seriøst. Altså en kan synes Laban er et fint navn, men se for deg Laban i ulike situasjoner. Det er kanskje kjekkere og hete noe annet. Om Laban jobber på Narvesen så vil jo folk se skilte og forbinde det med "det var sannelig en stor seigemann"

Jeg liker uvanlige navn mye bedre enn vanlige navn :)

Når jeg får barn kommer det til og bli noe riktig uvanlig ;)

Er også helt enig :) Mange navn er rare i begynnelsen, men så blir de veldig fine etter hvert :) Men som du sier, du kaller jo ikke ungen for Laban eller noe sånt :P Litt sunn fornuft må det være.

Kommer også til å velge navn som ikke er det mest vanlige her hvor jeg bor. Ønsker ikke at min unge skal hete det samme som resten av befolkningen her :P Men samtidig skal jeg ikke velge noe som de vil hate, som for eksempel Laban :P Navnekulturen er i stadig utvikling, så nye navn er bare bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucifer.. Herregud..

Kan jo fortelle at lillebroren min har et navn som betyr noe som har med sol å gjøre (vil ikke si mer da han har et litt uvanlig navn), men som også assosieres med Nazi og Hitler. Der har ikke skjedd bare en gang at folk har kommet med Hitlerhilsen på spøk når de har hørt det, spesielt når vi har vært på ferie i andre land.. Hjelper jo ikke at ungen var blond med blå øyne heller.

Folk tror vel lett at det er nazister de har med å gjøre, når de ikke vet at han faktisk er oppkalt etter en bekjent fra india som igjen er oppkalt etter en solgud. Men ja, folk reagerer jo litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jente:

Aurora (synd det er så poppis...)

Linnea (ditto...)

Synne

Nora

Kaja

Julie

Tara

Iben

Gutt:

Eirik

Jens

Hans

Henrik

Kristoffer

Aleksander

Åsmund

Vemund

Sebastian

Mathias

Matheus

Også liker jeg Jeppe, men jeg vet ikke om det er et registrert navn eller et kallenavn...

Dere som skriver Eliah, Elijah, Elian og Elliott, hvordan uttaler dere disse? Norsk eller engelsk? Jeg synes det er veldig fine navn på papiret, men synes det høres merkelig ut med norsk uttale...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente:

Aurora (synd det er så poppis...)

Linnea (ditto...)

Synne

Nora

Kaja

Julie

Tara

Iben

(...)

Enig angående Linnea, et høyaktuelt navn til min muligens fremtidige datter, med tanke på at hun kanskje kunne blitt oppkalt etter sin mor(jeg heter nesten det samme). Men, vil ikke ha ei jente med samme navn som 10 andre i samme barnehage/skoleklasse..

Endret av Almera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente:

Aurora (synd det er så poppis...)

Linnea (ditto...)

Synne

Nora

Kaja

Julie

Tara

Iben

Gutt:

Eirik

Jens

Hans

Henrik

Kristoffer

Aleksander

Åsmund

Vemund

Sebastian

Mathias

Matheus

Også liker jeg Jeppe, men jeg vet ikke om det er et registrert navn eller et kallenavn...

Dere som skriver Eliah, Elijah, Elian og Elliott, hvordan uttaler dere disse? Norsk eller engelsk? Jeg synes det er veldig fine navn på papiret, men synes det høres merkelig ut med norsk uttale...

Veldig mange fine navn her og :D Føler jeg har hørt folk som heter Jeppe jeg da, men blir usikker når du sier kallenavn. Er det ikke et navn i Danmark eller Sverige?? Hm..

Jeg liker veldig godt Eliah og Elian, og jeg tenker at de blir utalt som det står på papiret, rett ut på Norsk. Elian med litt trykk på E-en E-Lian på en måte om du forstår?? Vist ikke blir det litt jentete syns jeg da. Men det er utrooolig fint :D Kjenner en som heter Elliott og, men han er halt amerikansk så der går utalen litt i hytt og vær alt etter som hvem som sier navnet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enig angående Linnea, et høyaktuelt navn til min muligens fremtidige datter, med tanke på at hun kanskje kunne blitt oppkalt etter sin mor(jeg heter nesten det samme). Men, vil ikke ha ei jente med samme navn som 10 andre i samme barnehage/skoleklasse..

Helt enig. Linnea er dessidert det vakreste jentenavnet i heeele verden, og jeg har alltid vært sikker i min sak at det skulle min kommende jente hete. Men så tenker jeg som deg, jeg vil heller ikke ha ei som heter det samme som alle andre. Så er så irriterende at såå mange liker akkurat det navnet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...