Gå til innhold

Navnevalg til de søte små


benni

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi ønsker oss en gutt og han skal hete enten;

Lucifer

Lukas (eller med c, er ikke helt sikker.)

Aron

Alejandro

Alex

Alexander

Richard

Robin

Robe

Innocent

Jin

Pål

Tuller du eller? Hva slags navn er Robe, Lucifer og Innocent..Syns synd på barn som må ha slike navn og skal skille seg så mye ut fra alt og alle.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ønsker oss en gutt og han skal hete enten;

Lucifer

Lukas (eller med c, er ikke helt sikker.)

Aron

Alejandro

Alex

Alexander

Richard

Robin

Robe

Innocent

Jin

Pål

De aller, aller fleste assosierer "Lucifer" med djevlen. Jeg ville sterkt revurdert det navnevalget. "Innocent" høres bare latterlig ut, jeg beklager, men å kalle en gutt "uskyldig" er ikke bare teit, men han vil sannsynligvis HATE å hete det. Er kjæresten din utenlandsk? Det ville forklare alle de utenlandske navnene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg med navnevalget "Innocent". Jeg kjenner en afrikaner som heter Confidence, hvis du absolutt vil ha noe veldig annerledes vil jeg si det er en mye sterkere følelse, eller hva jeg skal kalle det. Et sterkt mannsnavn som utstråler nettopp det, selvtillit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk dere søskenflokken Atalie, Lucifer og Innocent.

Et passende navn på moralsk belærende barne-TV på en Jehovas Vitner-kanal...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krizzy

Jeg holdt på å kalle min førstefødte for Johan, men da trampet barnefar ned foten å sa nei. :fnise: Men jeg sparer det om det skulle komme en gutt, til en gang! :) Jesper liker jeg, og! Daniel, Marius og Jakob er også navn jeg liker. :)

Om jeg får en jente noen gang så skal hun hete Jørgine, har ikke flere alternativer enn det. :)

Endret av Krizzy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker Lucifer, nettopp fordi det betyr "Lys bringeren." Jeg ser på det som et positivt navn, selv om lucifer er den falne engel. (Ikke satan, men satans høyre hånd.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Lucifer, nettopp fordi det betyr "Lys bringeren." Jeg ser på det som et positivt navn, selv om lucifer er den falne engel. (Ikke satan, men satans høyre hånd.)

Det er jo ikke det allemenne oppfatningen, altså, ikke slik andre vil oppfatte navnet. Skal du ironisk nok døpe han i kirken også eller? :ler:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke det allemenne oppfatningen, altså, ikke slik andre vil oppfatte navnet. Skal du ironisk nok døpe han i kirken også eller? :ler:

Nei, ingen av oss er krisne, så det hadde bare vært idiotisk å døpe ungen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Lucifer, nettopp fordi det betyr "Lys bringeren." Jeg ser på det som et positivt navn, selv om lucifer er den falne engel. (Ikke satan, men satans høyre hånd.)

Helt enig i at betydningen av navnet er fint, men det betyr jo ikke at ikke de fleste vil forbinde det med Satan.

Adolf betyr "hederlig, majestetisk ulv". Ikke så verst betydning det heller altså, men de fleste forbinder det nok heller med Hitler.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ønsker oss en gutt og han skal hete enten;

Lucifer

Lukas (eller med c, er ikke helt sikker.)

Aron

Alejandro

Alex

Alexander

Richard

Robin

Robe

Innocent

Jin

Pål

Hm. Pål.

:klo:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør jo også tenke hva barnet selv vil tenke om å hete noe. Noe som feks ikke er mye brukt pga at det er spesielt, f.eks Lucifer da. De fleste har ikke positiv forbindelse til dette navnet, og da synes jeg man skyter seg selv i foten. Man må jo faktisk tenke litt konsekvenser , f.eks jobbintervju osv. Stakkars sønn. Skal jeg kalle datteren min for Gunda da kanskje, siden jeg synes det er så fint, uten å tenke på at hun sannsynligvis ikke vil ha et godt forhold til sitt eget navn.

Ikke tenk på deg selv, tenk på barnet. Han skal vel også ha et normalt liv, eller ønsker du ham kanskje ikke det ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at betydningen av navnet er fint, men det betyr jo ikke at ikke de fleste vil forbinde det med Satan.

Adolf betyr "hederlig, majestetisk ulv". Ikke så verst betydning det heller altså, men de fleste forbinder det nok heller med Hitler.

Navnet betyr noe spesielt for meg. Jeg ser ikke hva som er problemet med å gi mitt barn et navn som begge foreldre liker, og har en betydning for oss som personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Navnet betyr noe spesielt for meg. Jeg ser ikke hva som er problemet med å gi mitt barn et navn som begge foreldre liker, og har en betydning for oss som personer.

Det blir et problem for gutten senere i livet. Om ikke dere har et problem med det, så er det sønnen deres som kommer til å lide under å ha et slikt navn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet betyr noe spesielt for meg. Jeg ser ikke hva som er problemet med å gi mitt barn et navn som begge foreldre liker, og har en betydning for oss som personer.

Nei, for all del, jeg er helt for at man skal gi barna sine navn som man er glad i, helt uavhengig av hva som er populære navn/anses som vakre. Klapp på skulderen til deg for det. Men da må du jo være klar over at andre mennesker - og med stor sannsynlighet veldig mange andre mennesker - vil høre navnet på sønnen din og få helt andre assosiasjoner enn hva du gjør. Og at han ikke usannsynlig kommer til å bli mobbet for det på skolen når de begynner å lære om hvem Lucifer er i bibelsk sammenheng.

I mine ører er Lucifer egentlig et pent navn, men jeg klarer ikke å la være å få de assosiasjonene jeg gjør når jeg hører det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Apropos Lucifer:

Jeg synes Vidkun er et fint navn, og betydningen ("velkjent") er også positiv. Likevel finnes det selvinnlysende gode grunner til ikke å kalle en hypotetisk framtidig sønn dette navnet. Folks assosiasjoner til dette navnet er nesten utelukkende negative, og faren for stigmatisering er stor.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det blir et problem for gutten senere i livet. Om ikke dere har et problem med det, så er det sønnen deres som kommer til å lide under å ha et slikt navn.

Det er ikke sikkert at det blir et problem med det videre i livet. En lærer knapt om Lucifer i skolen lenger, det ble så vidt nevnt i en KRL time hos meg og det er flere år siden nå. (Nå heter vel faget noe annet også, husker ikke hva det er men det begynner med R.) Jeg måtte lære om Lucifer på egenhånd, og mange barn og unge er ikke interessert i sånt tull ball. Jeg syns ikke at en myte skal ødelegge et så fint navn. Det blir ikke sånn at selv om navnet engang tilhørte djevelens høyre hånd, betyr ikke det at min Lucifer blir en morder eller en forbryter.

Fra revolver til humor. Er det ikke mange jenter som blir tiltrukket av "bad boys," da må jo et slikt navn være midt i blinken. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra revolver til humor. Er det ikke mange jenter som blir tiltrukket av "bad boys," da må jo et slikt navn være midt i blinken. :ler:

Jo, sannsynligvis, hehe. :)

Blir han høy, mørk og fåmælt også så har du virkelig en hjerteknuser på gang. :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg syns det er dårlig gjort å overføre særinteresser over på barna sine gjennom merksnodige navnevalg.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Passing by

De søte små er ikke små resten av livet tenker jeg, og det søte navnet på den søte babyen er kanskje ikke like søtt på en dame eller mann på 55. Navnevalg er vanskelig. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...