Gå til innhold

Navnevalg til de søte små


benni

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg liker Lucifer, nettopp fordi det betyr "Lys bringeren." Jeg ser på det som et positivt navn, selv om lucifer er den falne engel. (Ikke satan, men satans høyre hånd.)

For det første: Det betyr "lysbringeren". For det andre: Det at du har lært deg den faktiske betydningen av ordet "lucifer" betyr ikke at andre kommer til å tenke "lysbringeren" når sønnen din presenterer seg. De kommer til å tenke Satan. Han kommer også til å bli kalt Satan på skolen, det er jeg villig til å vedde svært mye på. Siden du og kjæresten din ikke er kristne, er det kanskje lite sannsynlig at din sønn blir det, men jeg synes jeg ser ham i hans beste venns kirkebryllup: "Nå skal vi høre fra forloveren, Lucifer". Virkelig?

Endret av Gjesten
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gulesider er det to som har Lucifer som navn.

De har det ikke som første fornavn, og i mine øyne ser det ut som noe de kan ha funnet på å satt på selv, i senere tid. Noe folk i min tidligere omgangskrets glatt kunne ha funnet på.

Men det blir tross alt noe annet om det er noe de har valgt selv, enn om det er noe foreldrene påfører barna sine.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gulesider er det to som har Lucifer som navn.

Ja, så det nå, at noen har det som mellomnavn/andre fornavn. Det er jo mulig at de har tatt på navnet i voksen alder, for da står man mye friere til å velge navn. Når man skal gi barnet sitt navn kan navneloven komme i veien. Men jeg vet altså ikke om Lucifer går under "vesentlig ulempe" som flere har nevnt her. Jeg håper i alle fall du tenker deg godt om, for din fremtidige sønns skyld. :) Sier det ikke for å være frekk eller slem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når sant skal sies, så tenker vi mest å ha det som et mellomnavn eller tilleggsnavn. Er ikke helt sikker på hva før Sayu er litt fint. Sayu Lucifer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert at det blir et problem med det videre i livet. En lærer knapt om Lucifer i skolen lenger, det ble så vidt nevnt i en KRL time hos meg og det er flere år siden nå. (Nå heter vel faget noe annet også, husker ikke hva det er men det begynner med R.) Jeg måtte lære om Lucifer på egenhånd, og mange barn og unge er ikke interessert i sånt tull ball. Jeg syns ikke at en myte skal ødelegge et så fint navn. Det blir ikke sånn at selv om navnet engang tilhørte djevelens høyre hånd, betyr ikke det at min Lucifer blir en morder eller en forbryter.

Fra revolver til humor. Er det ikke mange jenter som blir tiltrukket av "bad boys," da må jo et slikt navn være midt i blinken. :ler:

Vær så snill, kjære deg. Ikke kall barnet ditt for lucifer. Jeg synes det er meget vakkert navn osv. Bla, bla, bla. Uansett jeg er 15 år og det første jeg tenker når jeg hører Lucifer er Illuminati. Tenk deg i alle fall godt om før du gir gutten din et djevelnavn da....

Uansett her er en liste på de navnene jeg liker:

Gutter:

Rafael

Christopher

Fabian

Daniel

Alexander (litt oppbrukt)

Jenter:

Sunniva

Jenny

Andrine

Maria Isabelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og når sant skal sies, så tenker vi mest å ha det som et mellomnavn eller tilleggsnavn. Er ikke helt sikker på hva før Sayu er litt fint. Sayu Lucifer.

Er du og kjæresten din norske? Sayu høres ikke spesielt bra ut på et norskt barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hufff.. HopelessFear .. jg er glad du ikke er min mamma.. stakkar barn!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke lært om Lucifer på skolen, men jeg vet om han fordet. De fleste (ihvertfall voksne) mennesker vet mange ting selv om læreren ikke har fortalt det. Og sånn ca. ALLE kommer til å tenke Satan, bare sånn at du er klar over det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gulesider er det to som har Lucifer som navn.

Litt søk på gule sider, og litt søk på Facebook resulterte i 2 Lucifer-mellomnavn. Den ene bruker ikke Lucifer på Facebook, den andre ser ut som han har lagt til Lucifer selv (litt ut i fra musikksmak og utseende)

Som noen sa tidligere her, jeg hadde stussa lenge på dømmekrafta til foreldrene til lille Lucifer. Skal dere absolutt kalle en sønn Lucifer, så bruk det da som 2. fornavn, hvor det første er et litt mindre sært navn. Det er nå min mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok vist helt av hele diskusjonen her da.

Selv liker jeg alt mulig av navn, men bør ikke være for spesielt synes jeg da. Men hver vår smak, og alt blir en vanesak etter hvert har jeg funnet ut. Godt det er foreldrene til syvende og sist som skal bestemme navnet, kan ikke bry oss om hva alle andre mener. Lykke til alle som skal finne det perfekte navnet til sine små. Ikke alle trenger å hete Ola og Kari Normann ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje alle treng heite Ola og Kari, men må alternativet vere Lucifer?

Det er jo en annen sak da. Hadde over hodet ikke gått for det navnet selv, og hadde nok reagert om noen jeg kjenner skulle kalt ungen sin det. Det skal jeg ikke nekte for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, TS. Du startet med Linnea og Adrian og endte opp med diskusjon om noe helt annet.

:blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, TS. Du startet med Linnea og Adrian og endte opp med diskusjon om noe helt annet.

:blomst:

Velkommen til KG :fnise:

Endret av Gjesten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uff, TS. Du startet med Linnea og Adrian og endte opp med diskusjon om noe helt annet.

:blomst:

Du kan så si.. Hadde ikke trodd det skulle ende som dette nei. Tragisk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sterk følelse av at min førstefødte kommer til å bli gutt, aner ikke hvorfor, jeg er jo langt ifra gravid :gjeiper:

Så jeg har av den grunn tenkt mye på guttenavn, og noen av navnene jeg syns er fine er:

- Alexander/Aleksander(jeg og sambo er litt uenige der, om det skal være med x eller ks)

- Kristoffer

- Isak(jeg heller faktisk mye mot dette navnet,litt av familiemessige årsaker, men også fordi jeg liker det:))

- Niklas/Nicklas(litt usikker på hvilke skrivemåte jeg liker best)

- Martin(trygt og relativt vanlig navn, og min favorittgutt på jobben heter det, har faktisk litt å si det også :fnise: )

- Leon(et fasinerende navn)

- Ole(enkelt og greit, lett å skrive, lett å huske)

Noen jentenavn har jeg da:

- Runa

- Emilie

- Ylva

- Isolde(tror familien min hadde fått sjokk, men det er et fint navn syns jeg :))

Jeg vil ikke sette dobbeltnavn på barna mine, rett og slett fordi jeg har det selv, og har vært så lei av at folk aldri husker hva jeg heter, eller skriver navnet mitt feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Leon(et fasinerende navn)

Den samme tanken har slått meg! :jepp: Det er faktisk et enkelt, greit og fint navn, og ja, fascinerende!

Også kjenner jeg en knallkul kar som heter det, og som du sier, sånne ting teller faktisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør jo også tenke hva barnet selv vil tenke om å hete noe. Noe som feks ikke er mye brukt pga at det er spesielt, f.eks Lucifer da. De fleste har ikke positiv forbindelse til dette navnet, og da synes jeg man skyter seg selv i foten. Man må jo faktisk tenke litt konsekvenser , f.eks jobbintervju osv. Stakkars sønn. Skal jeg kalle datteren min for Gunda da kanskje, siden jeg synes det er så fint, uten å tenke på at hun sannsynligvis ikke vil ha et godt forhold til sitt eget navn.

Ikke tenk på deg selv, tenk på barnet. Han skal vel også ha et normalt liv, eller ønsker du ham kanskje ikke det ?

Gunda

Betydning: strid

Samme betydning: Gunhild, Gunn, Gunnhild, Hedda, Hilda, Hilde, Hildegunn, Hildur, Ingunn, Ingvild

Omlag 500 personer har Gunda som første fornavn.

Kilde: Norske navn

Hva er galt med Gunda?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...