Gå til innhold

Navnevalg til de søte små


benni

Anbefalte innlegg

Vil ikke avsløre hvilke navn jeg har påtenkt mine eventuelle barn her, jeg. De er gamle og norske, og jeg ser helst at de holder seg "upopulære" en stund til. :P

Det gjelder i hvertfall de to pikenavnene jeg har tenkt på.

Guttenavn synes jeg er så vanskelig! Liker best eldre, norske navn - gjerne norrøne - men finner ingen som virkelig er helt perfekt sånn som med de to jentenavnene.

Jeg liker navnet Emil svært godt da, men det heter bestevennen til samboeren min så jeg føler det hadde blitt litt merkelig å kalle en eventuell sønn for det. Jeg er nok litt rar sånn sett. Dessuten ønsker jeg dobbeltnavn, gjerne et passelig kort (5-7 bokstaver) fornavn og kanskje et litt lengre og tyngre mellomnavn. Jeg liker godt navnet Frøy, som såvidt jeg vet er maskulin form av Frøya, og hadde gjerne kalt en sønn det - men er litt redd for at han kunne ha blitt mobbet for et navn som er lett å mikse med jentenavnet Frøya. Hva tror dere om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Liker Isolde :jepp:

Historien om Tristan og Isolde er jo litt i samme gate som Romeo og Julie, hvis vi ser bort i fra alle detaljene. (Stormforelsket par som ikke kan få hverandre, veldig kort oppsummert.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker godt navnet Frøy, som såvidt jeg vet er maskulin form av Frøya, og hadde gjerne kalt en sønn det - men er litt redd for at han kunne ha blitt mobbet for et navn som er lett å mikse med jentenavnet Frøya. Hva tror dere om det?

Barn er ondskapsfulle, så ja, jeg er redd det kan være et riktig ressonement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjenner ei jente som heiter Frøy...

Eg ser for øvrig heller ikkje kva som er gale med Gunda? (tdl innlegg) :klo:

Kvifor kjem ikkje Gunda til å få eit godt forhald til namnet sitt?

Tykkjer det høyrast litt merkeleg ut å snakke om Lucifer og kor negativt det er, for å så å nevne Gunda som om det var eit namn i same kategori?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, skjekket nettopp SSB og det er visst ca. 150 jenter som heter Frøy og 8 gutter. Da gjør jeg vel lurt i å ikke kalle en eventuell sønn Frøy, enn så nydelig jeg synes det er.

Dette med navn er så vanskelig! Er så redd for å plutselig sitter der med en unge som jeg ikke klarer å sette navn på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang mobbing synes jeg ikke at det er noe en bør tenke så mye på, så lenge en ikke velger tøysenavn fra humorverdenen som Kåre-Bernt og Arne-Bjørn.

Dersom medelevene til Randi/Britta/Bergljot/Målfrid synes at hun er ei skikkelig kul jente, vil de nok ikke tenke et vondt ord om navnet hennes. Hvis derimot Tea, Emma, Linnea eller Victoria oppfattes som potensielle hakkekyllinger, vil medelevene uten tvil kunne finne ei stygg regle om navnet deres også.

Og hvis hakkekyllingen har samme navn som den mest populære jenta på skolen, vil de styre unna navne-mobbing, og heller gå løs på henne for noe helt annet.

Mobbing kan ikke motarbeides på andre måter enn å

- ikke kalle sønnen sin Lucifer

- oppdra barnet sitt til å respektere andre, og håpe på at det smitter over på de andre

- sørge for at barnet ikke stikker seg unødig langt unna medianen når det gjelder vekt, klær og foreldre-utdriting. (originale barn er vel og bra, og enhver skal få være som en vil, men da må en også akseptere at lokalsamfunnet ikke nødvendigvis er "klar" for deg ennå.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sterk følelse av at min førstefødte kommer til å bli gutt, aner ikke hvorfor, jeg er jo langt ifra gravid :gjeiper:

Så jeg har av den grunn tenkt mye på guttenavn, og noen av navnene jeg syns er fine er:

- Alexander/Aleksander(jeg og sambo er litt uenige der, om det skal være med x eller ks)

- Kristoffer

- Isak(jeg heller faktisk mye mot dette navnet,litt av familiemessige årsaker, men også fordi jeg liker det:))

- Niklas/Nicklas(litt usikker på hvilke skrivemåte jeg liker best)

- Martin(trygt og relativt vanlig navn, og min favorittgutt på jobben heter det, har faktisk litt å si det også :fnise: )

- Leon(et fasinerende navn)

- Ole(enkelt og greit, lett å skrive, lett å huske)

Noen jentenavn har jeg da:

- Runa

- Emilie

- Ylva

- Isolde(tror familien min hadde fått sjokk, men det er et fint navn syns jeg :))

Jeg vil ikke sette dobbeltnavn på barna mine, rett og slett fordi jeg har det selv, og har vært så lei av at folk aldri husker hva jeg heter, eller skriver navnet mitt feil..

Mange fine navn her :) Likte spesielt godt Isak og Runa og Emilie :D Veldig fine.

Har heller ikke lyst å ha dobbeltnavn, egentlig av den enkle grunn at det som regel bare blir brukt det ene likevell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når sant skal sies, så tenker vi mest å ha det som et mellomnavn eller tilleggsnavn. Er ikke helt sikker på hva før Sayu er litt fint. Sayu Lucifer.

:skratte: Sayu, say me! Say it together..... :fnise:

Måtte bare ta denne tråden opp igjen! :gjeiper:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:skratte: Sayu, say me! Say it together..... :fnise:

Måtte bare ta denne tråden opp igjen! :gjeiper:

:skratte:

Var også en som nevnte Jin. Hvofor ikke bytte J med G og gi mellomnavnet tonic? Garantert mange mødre i 40 årene som vil få positive assosiasjoner til det navnet. :skaal:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:skratte: Sayu, say me! Say it together..... :fnise:

Måtte bare ta denne tråden opp igjen! :gjeiper:

:skratte:

Var også en som nevnte Jin. Hvofor ikke bytte J med G og gi mellomnavnet tonic? Garantert mange mødre i 40 årene som vil få positive assosiasjoner til det navnet. :skaal:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg ein unge i eit blad her om dagen som heitte Lilou :roll:

Foreldra hadde tydelegvis sett litt for mykje på disney...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brian og Collin.

Collin - skrivi på den måten?

Eg har berre sett Colin... Uansett eit grusomt namn på norsk...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunda, høres ut som smøreost, eller et slags brødpålegg. :gjeiper:

Jeg liker Isak og Leon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krizzy

Collin - skrivi på den måten?

Eg har berre sett Colin... Uansett eit grusomt namn på norsk...

Enig, men det verste jeg har hørt til nå (som jeg syns bare høres forferdelig ut!) er Georgia! :daane:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Tjoms

Hvem kaller ungen sin Lucifer?! Kan jo like godt kalle han Satan da.

Enig, det er vel noe av det verste man kan kalle barnet sitt. Greit å sjekke hva slags betydning/opprinnelse navnet har også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjoms

Jeg liker norrønne navn som ikke alle andre heter.

Tyri hvis det blir ei jente,

Olai hvis det blir en gutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg fikk ei datter, og hadde snakket bergensk, ville jeg valgt Kornelia, synes det er veldig fint på den dialekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg fikk ei datter, og hadde snakket bergensk, ville jeg valgt Kornelia, synes det er veldig fint på den dialekten.

Hehe, nå måtte jeg bare si navnet ut høyt for å høre hvordan det ble på bergensk :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...