Gå til innhold

Navnevalg til de søte små


benni

Anbefalte innlegg

Det er ikke sikkert at det blir et problem med det videre i livet. En lærer knapt om Lucifer i skolen lenger, det ble så vidt nevnt i en KRL time hos meg og det er flere år siden nå. (Nå heter vel faget noe annet også, husker ikke hva det er men det begynner med R.) Jeg måtte lære om Lucifer på egenhånd, og mange barn og unge er ikke interessert i sånt tull ball. Jeg syns ikke at en myte skal ødelegge et så fint navn. Det blir ikke sånn at selv om navnet engang tilhørte djevelens høyre hånd, betyr ikke det at min Lucifer blir en morder eller en forbryter.

Fra revolver til humor. Er det ikke mange jenter som blir tiltrukket av "bad boys," da må jo et slikt navn være midt i blinken. :ler:

Jeg tror du undervurderer folks assosiasjoner til navnet Lucifer. Jeg kan garantere at det vil være mennesker som kommer til å reagere på dette navnet, på en negativ måte. Hvorfor ikke velge et litt mindre kontroversielt navn, av hensyn til sønnen?

Jeg hørte om noen som på død og liv ville kalle datteren for Musa fordi de selv synes det var så fint, men takk og lov så kom de etterhvert på bedre tanker. Noe annet ville vært ekstremt egoistisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker vanligvis å tenke "navnet skjemmer ingen", men ærlig talt: Ikke Lucifer! :sjokk:

Noen ganger savner jeg den gamle navneloven hvor det blant annet het at navnet ikke skulle være til belastning for barnet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du undervurderer folks assosiasjoner til navnet Lucifer. Jeg kan garantere at det vil være mennesker som kommer til å reagere på dette navnet, på en negativ måte. Hvorfor ikke velge et litt mindre kontroversielt navn, av hensyn til sønnen?

Alle navn kommer til å bli reagert negativt på en eller annen gang. Jeg har et veldig vanlig norsk navn, men har alltid fått negativ kritikk for det. Jeg liker navnet mitt for meningen, og da skal alle andre gi brell i hva jeg heter eller noen andre heter. Det er mer idiotisk å hakke ned på noen som har et meningsfullt navn, enn å faktisk ha navnet. Jeg vil ha et spesielt navn som ikke så veldig mange har. Og det navnet betyr veldig mye for meg. Ikke fordi jeg har en interesse for djevelens høyre hånd. Men fordi navnet symboliserer noe viktig for meg. Lucifer vil alltid være lys bringer, uansett hvor mange hardnakkede myter og kriminelle som har navnet. Det er et navn, ikke et stempel. Han vil ikke automatisk bli mobbet fordi han har et navn.

Om en skal skjerme alle fra navn, så hadde det vært bedre at vi hette noe med tall og bokstaver. AW102. A102. Hadde det vært bedre da? Nei. Slutt heller å hakke ned på navn, for det er det som gjør det vanskelig. Ikke for det navnet måtte ha blitt brukt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke heller kalle ungen Bjarte, da? Det betyr også lys!

Jeg liker ikke Bjarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen skal i alle fall komme og si at jeg ikke forsøker å komme med konstruktive løsninger :lur:

:fnise: + til deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Jeg liker ikke Bjarte.

Men da har jeg et kjempefint tips til deg her:

denne siden gir deg mulighet til å søke etter navn med en bestemt betydning (klikk advanced). Blant de temmelig mange treffene du får dersom du f.eks bruker light som søkeord, skulle det være mulig å finne i alle fall ett navn som kanskje kan falle i smak, bety noe fint og som ikke gir hele den vestlige verden assosiasjoner som kommer til å være belastende for barnet ditt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha akkurat den betydningen. Ikke bare lys. Hva i all verden har dere uansett med mitt navnevalg? Jeg velger det navnet jeg liker, og dere for bare finne dere i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er så hekta på det navnet synes jeg du skulle skaffe deg en katt.

Du gjør selvsagt som du vil, men av og til kan det være greit å ta til seg gode råd også. Det navnet vil uten tvil utgjøre en belastning for barnet, påført av deg.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som skal ha så himla sære spesielle navn til barna deres: hva med å heller bytte navn sjøl, og la barna få noe mer normalt/mindre belastende?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha akkurat den betydningen. Ikke bare lys. Hva i all verden har dere uansett med mitt navnevalg? Jeg velger det navnet jeg liker, og dere for bare finne dere i det.

Kan du ikke skifte navn selv da, eller be kjæresten din skifte navn hvis du syns det blir for pussig å være kvinne og hete Lucifer? Men skåne det lille barnet ditt da, er du snill? Jeg tror han vil møte mange hevede øyebryn og på sin vei med dette navnet, og mange vil undre seg over hvordan dere som er foreldre til ham er. Mange vil nok undre seg over dømmekraften deres. Jeg vet ikke om jeg ville sendt mine barn på tur sammen med Lucifer og hans foreldre. Ville vært redd de skulle gjøre rare valg hvis det oppsto en kritisk situasjon, og jeg ville hatt vanskeligheter med å stole på dømmekraften deres. For du skal vite det, at navn er ikke "bare" et navn. Uansett om det betyr lysbærer i følge google, så er navn signaleffekt som sier en del om foreldres dømmekraft og vurderingsevne. Nei, skaff deg heller en katt som du kan drite ut med fånige navn, og skån den stakkars ungen din.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som skal ha så himla sære spesielle navn til barna deres: hva med å heller bytte navn sjøl, og la barna få noe mer normalt/mindre belastende?

Veldig godt forslag! Syns at å kalle barnet sitt Lucifer er på grensen til overgrep, for å være helt ærlig...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på om du får lov til å kalle ungen din for Lucifer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på om du får lov til å kalle ungen din for Lucifer.

Av hvem? Det er registrert som et navn og det er folk i norge som heter det. Ser ikke hvorfor jeg ikke skulle ha lov til å kalle mitt barn det, når det statelige alt har godtatt det før.

Og om en skal plukke ut alt som har med myter å gjøre. Frøya, Thor, Odin, Eva, Adam, Afrodite, Possidon, da blir det veldig mangelfullt. Jeg syns ikke at en myte som ble skrevet for mange hundre år siden skal ødelegge et så fint navn. Har dere et problem med navnet, så vær så god, ha det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tviler på om du får lov til å kalle ungen din for Lucifer.

I følge navneloven skal navnet ikke være til vesentlig ulempe for barnet. Jeg vet ikke hvordan dette håndheves i praksis, men jeg håper virkelig noen er årvåkne nok til å prøve det ut i alle fall.

Saken er at vi lever i et samfunn, HopelessFear. Det hjelper ikke at du alene knytter en spesiell assosiasjon til navnet så lenge resten av verden automatisk vil assosiere til djevel og satan. Og til totalt manglende dømmekraft fra din side.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig noen som heter Lucifer i Norge? Ifølge SSB er det 3, 2, 1 eller 0 som heter det, og det betyr som regel at det er 0.

Jeg lurer nemlig også på om det virkelig kan være lov å kalle et barn for Lucifer... Selv om jeg kan skjønne at du, HopelessFear, føler deg angrepet for ditt mulige navnevalg nå, så synes jeg du skal tenke over hvorfor folk reagerer så sterkt. Kanskje vil slike reaksjoner være hardt for en gutt å takle, uansett om de er berettigede eller ikke?

Forresten, når du sier at navnet betyr "lys bringer", mener du da "lysbringer"?

Edit: Ordfeil.

Endret av Sushi
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig noen som heter Lucifer i Norge? Ifølge SSB er det 3, 2, 1 eller 0 som heter det, og det betyr som regel at det er 0.

På gulesider er det to som har Lucifer som navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...