Gå til innhold

Keisernitt vs. vanlig fødsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest BettyBoop28

Man skulle tro det, men det har vist seg at klipp er verre og gror saktere enn revner. Det virker heller ikke forebyggende mot rupturer med skader på endetarmen.

Hmm ok

Men fins det noe forebyggende?.. Håper det.. Og hvis det ikke fins, er det mulig å fikse det igjen eller må man leve resten av livet som inkontinent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm ok

Men fins det noe forebyggende?.. Håper det.. Og hvis det ikke fins, er det mulig å fikse det igjen eller må man leve resten av livet som inkontinent?

Det er jo merkelig emne på mange vis, siden antall rupturer økte myyye fra 50-60-tallet frem til rundt 2000 (sjekk ssb), og fortsatt er høyere nå enn i ''gamle dager''.

Det finnes risikofaktorer såvidt jeg har fått med meg, og det meste kan repareres i ettertid.

Det jeg har forstått av de jeg kjenner (ikke nødvendigvis representativt for flertallet) som har opplevd alvorlige rupturer, er at det har skjedd enten i forbindelse med styrtfødsel, eller at de har fått panikk når hodet sto i åpningen og presset alt de kunne fordi de fikk panikk, selvom jordmor sa vent, og dermed revnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all verden, hva slags kommentar var det der? :P Sterilisere meg fordi jeg har et annet synspunkt enn deg? Det jeg ville frem til er at jeg er rimelig trang, og da hadde jeg lett revnet med noe som er kanskje fem ganger større.

Vel, jeg foreslo to alternativer, hvorav det ene var å LESE SEG OPP PÅ FØDSELSFORLØP!

Lykke til.. det trenger du.

(og nå skal jeg gå og putte et par tallerkner og en kjele opp i underlivet mitt :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Det er jo merkelig emne på mange vis, siden antall rupturer økte myyye fra 50-60-tallet frem til rundt 2000 (sjekk ssb), og fortsatt er høyere nå enn i ''gamle dager''.

Det finnes risikofaktorer såvidt jeg har fått med meg, og det meste kan repareres i ettertid.

Det jeg har forstått av de jeg kjenner (ikke nødvendigvis representativt for flertallet) som har opplevd alvorlige rupturer, er at det har skjedd enten i forbindelse med styrtfødsel, eller at de har fått panikk når hodet sto i åpningen og presset alt de kunne fordi de fikk panikk, selvom jordmor sa vent, og dermed revnet.

Men jeg har hørt at antallet rupturer økte pga annen fødselsteknikk. Der man skulle presse når man kjente trang framfor å presse når de fikk beskjed om å presse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har hørt at antallet rupturer økte pga annen fødselsteknikk. Der man skulle presse når man kjente trang framfor å presse når de fikk beskjed om å presse.

Jeg har hørt at antallet rupturer er høyere nå fordi kvinner (og menn, men dem kan jo slappe av mens alt dette pågår :kjefte: ) i dag er i generelt dårligere fysisk form enn før. En fødsel er en skikkelig arbeidsøkt, og da er det til stor hjelp å være i god fysisk form, både for å presse ut barnet sitt, og for å orke å bruke tid under pressfasen sånn at saker og ting får tøyd seg gradvis. Ikke veit jeg om det er sant, men teorien stemte forsåvidt på meg.. :rodme::sjenert:

(og nei, det gjelder i så fall selvsagt ikke alle som revner og alle som ikke revner, sånn før folk tilter her nå..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Jeg har hørt at antallet rupturer er høyere nå fordi kvinner (og menn, men dem kan jo slappe av mens alt dette pågår :kjefte: ) i dag er i generelt dårligere fysisk form enn før. En fødsel er en skikkelig arbeidsøkt, og da er det til stor hjelp å være i god fysisk form, både for å presse ut barnet sitt, og for å orke å bruke tid under pressfasen sånn at saker og ting får tøyd seg gradvis. Ikke veit jeg om det er sant, men teorien stemte forsåvidt på meg.. :rodme::sjenert:

(og nei, det gjelder i så fall selvsagt ikke alle som revner og alle som ikke revner, sånn før folk tilter her nå..)

Men har ikke antall revninger begynt å gå nedover igjen nå pga finskemetoden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men har ikke antall revninger begynt å gå nedover igjen nå pga finskemetoden?

Hva er finskemetoden?

Jeg vet bare det at da mamma fødte meg og søsteren min så var det normal praksis å klippe uansett, mens nå er vel ikke det like vanlig lenger. Jordmor bruker i alle fall å be kvinnen om å vente en gang med å presse når hodet står i åpningen slik at det får utvidet seg litt. Men det er ikke alle som klarer/vil holde igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Hva er finskemetoden?

Jeg vet bare det at da mamma fødte meg og søsteren min så var det normal praksis å klippe uansett, mens nå er vel ikke det like vanlig lenger. Jordmor bruker i alle fall å be kvinnen om å vente en gang med å presse når hodet står i åpningen slik at det får utvidet seg litt. Men det er ikke alle som klarer/vil holde igjen.

http://www.aftenposten.no/helse/article2488633.ece

Tror det du beskriver er en del av den metoden faktisk.

Endret av BettyBoop28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen personlig erfaring fra fødsler. Men moren min har født både vaginalt og ved keisersnitt. Hun er ikke i tvil. Keisersnitt er langt å foretrekke. Som hun sa det, vaginal fødsel ville hun ikke ønsket sin verste fiende engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men jeg har fremdeles ikke lyst til å føde naturlig, og det får bli min sak. Skal ikke ha barn før om ti år uansett, mye kan skje innen den tid. :)

Tror du at du kan få KS bare fordi du ikke har lyst til å føde naturlig? Ikke faen om mine skattepenger skal gå til det.

Synd Norge ikke er mere gjerrig på pengene sine. Gi heller de pengene til folk som virkelig trenger det(fattige,rusavhengie) enn folk som ikke kan føde ett barn av rein egoisme....

Så rusavhengige, som av eget valg har begynt med dritten, er ikke egoistiske? En rusmisbruker koster samfunnet masse penger, en ny borger er en framtidig skattebetaler som bidrar til samfunnet (forhåpentligvis).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke igrunn bedre å klippe da? For da har de jo mer kontroll på hvor det revnes slik at en slipper å revne ut til endetarmen, noe som er veldig ødeleggende...

Ette stemmer nå IKKE!! eg ble klippet og rivnet videre langt opp i endetarmen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men jeg har fremdeles ikke lyst til å føde naturlig, og det får bli min sak. Skal ikke ha barn før om ti år uansett, mye kan skje innen den tid. :)

Du har ikke LYST?? nei men da så......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se der ja! Håper jammen det er jordmødre på sykehuset jeg skal føde på som kan denne metoden! :)

Er blitt vanligere og vanligere å benytte det finske håndgrepet nå, tror de aller fleste sykehus praktiserer det. Det ble brukt da jeg fødte sist, gjør veldig vondt å holde igjen mens vevet tøyer seg, men premien var et par skrubbsår istedet for rift :)

Ellers er det jo ikke til å unngå at noen opplever totalruptur, men det er heldigvis ikke veldig vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emo Fisk

Det er jo ikke alle som har ett stort valg. Jeg hadde en fin fødsel forrige gang. Altså den var vond, og noe langvarig, men jeg kjente det som en ganske god opplevelse, og ønsker helst å ha den opplevelsen igjen. Denne gangen er det en sjanse for at jeg ikke får det, og jeg kjenner at jeg blir veldig skremt av det som skrives om keisersnitt. Det er noen få som har gode opplevelser med det, men for det meste virker det som et mer langvarig sykeforløp enn etter vanlig fødsel.. Jeg prøver å tenke at det var jo ikke godt i ettertid heller, siden jeg revna en del, så kanskje keisersnitt da ikke blir sååå gale i sammenligning..

uff... Håper morkaka flytter seg oppover snart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er blitt vanligere og vanligere å benytte det finske håndgrepet nå, tror de aller fleste sykehus praktiserer det. Det ble brukt da jeg fødte sist, gjør veldig vondt å holde igjen mens vevet tøyer seg, men premien var et par skrubbsår istedet for rift :)

Ellers er det jo ikke til å unngå at noen opplever totalruptur, men det er heldigvis ikke veldig vanlig.

Ser for meg at det gjør vondt ja. Men tenker at det å ikke revne får være motivasjon nok. Har virkelig IKKE lyst til å revne, så. Skal være så flink jeg kan :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ingen personlig erfaring fra fødsler. Men moren min har født både vaginalt og ved keisersnitt. Hun er ikke i tvil. Keisersnitt er langt å foretrekke. Som hun sa det, vaginal fødsel ville hun ikke ønsket sin verste fiende engang.

Samme sier mamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom bare ikke her å si at KS er bedre pga fare for CP o.l., når dette beviselig er tull.

Hva er tull med det? Fødselsskader på barn skjer omtrent ikke ved KS sammenlignet med vaginal fødsel.

Endret av SummerJoy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er tull med det? Fødselsskader på barn skjer omtrent ikke ved KS sammenlignet med vaginal fødsel.

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2009/11/27/cp-risiko-ved-vaginal-sete/index.xml

Artikkelen tyder på at risikoen for CP ved terminfødsler øker fra 1,6 promille når det utføres keisersnitt til 2,7 promille ved vaginal fødsel. Hvis dette er sant, betyr det at vi må gjøre over 900 keisersnitt for å forebygge ett tilfelle av CP. Tar man med risikoen for komplikasjoner ved keisersnitt i dette regnestykket, er det ikke sikkert at flere keisersnitt er riktig svar på dette spørsmålet, mener Backe, som er seksjonsoverlege ved Kvinneklinikken på St. Olavs Hospital.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig den personen med størst fordommer mot fødselsangst som skal bli jordmor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...