Gå til innhold

Keisernitt vs. vanlig fødsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til de av dere som har prøvd begge deler og heller ville valgt vanlig fødsel. Er det virkelig bedre med vanlig fødsel? Hvorfor? Hva er det som gjør det bedre?

Jeg klarer bare ikke se for meg hvordan det kan være mindre vondt. Av en eller annen grunn (jeg har nemlig ikke tenkt å få barn de neste fem årene) så leser jeg mye om temaet og jeg blir bare mer og mer redd for å få barn, særlig på den naturlige måten. Og hvordan folk kan velge å få mer enn et barn fatter og begriper jeg IKKE. En operasjon høres liksom så mye enklere ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vaginal fødsel - Er selvfølgelig ikke noen behagelig opplevelse, men det er ofte riene (livmorhalsen som opner seg) som er mest vondt, ikke selve utdrivningen, med en gang man har fått barnet på magen er mye glemt :) Har man ufattelige smerter finnes det jo mange gode alternativ og benytte seg av som f.eks epidural. Noe som er meget smertelindrende. Kvinnekroppen er skapt for å føde, og det er trossalt en helt NATURLIG ting. Siden Kvinner velger å føde flere ganger seier det nesten seg selv at det er en overkommelig ting :) ?

Keisersnitt - Det følger alltid med en risiko under en operasjon, så å kalle det enklere er vell ikke helt korrekt :) Det er en grunn til at leger/jordmødre prøver å unngå keisersnitt så sant det lar seg gjøre (det må alltid vere en ganske god grunn til å få det innvilget)

Selve inngrepet er jo smertefritt, men det som kommer etter er jo litt verre. Da har man et stort operasjonssår som skal gro, og senere er man mer utsatt for livmorrevning, selv om dette er en relativt sjelden tilstand. I ganske lang tid etter inngrepet skal man vere veldig forsiktig f.eks ved tunge løft osv.. noe som er veldig upraktisk når man har fått en liten å ta seg av. Du blir ofte avhengig av hjelp en stund etter inngrepet.

Nå er det jo alltid variasjoner ved både en fødsel og et keisersnitt. Alt varierer jo fra kvinne til kvinne, svangerskap til svangerskap ... :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd begge deler. Keisersnitt første gang og vaginal fødsel andre gang.

Fødselen gikk greit selv om jeg hadde kun lystgass som "kunstig hjelp". Likevel kan jeg med hånden på hjertet si at jeg gladelig ville punget ut flerfoldige tusen for å få velge keisersnitt dersom jeg skulle hatt et barn til.

Først og fremst pga tiden etter fødselen. Etter keisersnittet hadde jeg kun et arr på magen og følte meg i finfin form. Etter fødselen var det veldig vondt å sitte og det tok lang tid før jeg i det hele tatt turde å ta på mitt eget underliv.

Etter keisersnittet hadde vi sex 20 dager etter. Nå har det gått over 2 mnd siden fødselen og vi har fremdeles ikke hatt sex. Og jeg sliter med inkontinens (noe som ikke en gang dukket opp sist gang).

Så hvorfor noen skulle velge vaginal fødsel framfor keisersnitt har jeg virkelig ingen ide om. Hva gjør det vel med et arr på magen i forhold til et underliv som aldri blir helt det samme igjen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at leger/jordmødre prøver å unngå keisersnitt så sant det lar seg gjøre (det må alltid vere en ganske god grunn til å få det innvilget)

Jup. Og den grunnen heter PENGER! Keisersnitt er dyrt i forhold til fødsler og sykehusene vil spare penger.

Det burde finnes mulighet til å kjøpe seg keisersnitt på private sykehus. Det ville i alle fall jeg valgt om jeg hadde muligheten.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaginal fødsel - Er selvfølgelig ikke noen behagelig opplevelse, men det er ofte riene (livmorhalsen som opner seg) som er mest vondt, ikke selve utdrivningen, med en gang man har fått barnet på magen er mye glemt :) Har man ufattelige smerter finnes det jo mange gode alternativ og benytte seg av som f.eks epidural. Noe som er meget smertelindrende. Kvinnekroppen er skapt for å føde, og det er trossalt en helt NATURLIG ting. Siden Kvinner velger å føde flere ganger seier det nesten seg selv at det er en overkommelig ting :) ?

:edit: Kvinner med stor K? :fnise: Jeg har da hørt mange forskjellige versjoner av keisersnitt vs vaginal fødsel, og de sier alle noe forskjellig.

Endret av Wombat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jup. Og den grunnen heter PENGER! Keisersnitt er dyrt i forhold til fødsler og sykehusene vil spare penger.

Det burde finnes mulighet til å kjøpe seg keisersnitt på private sykehus. Det ville i alle fall jeg valgt om jeg hadde muligheten.

eller de som ikke vet hva de snakker om ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde helt klart valgt en vaginal fødsel igjen. Jeg tar ikke et KS eller en annen bukoperasjon før det står om livet.

Vaginal fødsel er vondt der og da og ømt etterpå for de aller fleste. Det går så mye fortere over!

Et KS er greit når det skjer, stort sett. Smertene kommer etterpå, og for mange er det store smerter. Det er veldig få som synes det er som å få barn med storken.

Å ikke kunne løfte, bøye seg ned, le, hoste, snu seg i sengen, komme opp av sengen er ikke gøy. Sånn er det for de fleste ihvertfall den første uken. Også skal du ta deg av barnet.

KS er en stor operasjon, det virker det som folk glemmer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Vi kvinner er egentlig spinngale. Det er bare instinktivt å ønske å føde et barn. Tror det er det eneste ønsket en kvinne har som ikke har noenting med å bruke vettet å gjøre. Rent dyrisk innstinkt. ingenting annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd begge deler. Keisersnitt første gang og vaginal fødsel andre gang.

Fødselen gikk greit selv om jeg hadde kun lystgass som "kunstig hjelp". Likevel kan jeg med hånden på hjertet si at jeg gladelig ville punget ut flerfoldige tusen for å få velge keisersnitt dersom jeg skulle hatt et barn til.

Først og fremst pga tiden etter fødselen. Etter keisersnittet hadde jeg kun et arr på magen og følte meg i finfin form. Etter fødselen var det veldig vondt å sitte og det tok lang tid før jeg i det hele tatt turde å ta på mitt eget underliv.

Etter keisersnittet hadde vi sex 20 dager etter. Nå har det gått over 2 mnd siden fødselen og vi har fremdeles ikke hatt sex. Og jeg sliter med inkontinens (noe som ikke en gang dukket opp sist gang).

Så hvorfor noen skulle velge vaginal fødsel framfor keisersnitt har jeg virkelig ingen ide om. Hva gjør det vel med et arr på magen i forhold til et underliv som aldri blir helt det samme igjen?

For min del har underlivet vært ganske det samme rimelig raskt etter fødsel, begge ganger. På tross av at jeg har blitt sydd.

Var litt vondt å sitte ett par dager etter første gangen, men andre gang merket jeg lite til det. Så det er mulig det er forskjell på hvor stingene sitter.

(Sex har derimot vært ganske uaktuellt en stund etter fødsel, enkelt og greit fordi alt overskudd har gått til ungen. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

For min del har underlivet vært ganske det samme rimelig raskt etter fødsel, begge ganger. På tross av at jeg har blitt sydd.

Var litt vondt å sitte ett par dager etter første gangen, men andre gang merket jeg lite til det. Så det er mulig det er forskjell på hvor stingene sitter.

(Sex har derimot vært ganske uaktuellt en stund etter fødsel, enkelt og greit fordi alt overskudd har gått til ungen. )

Sex er vel ikke mer aktuelt etter et nylig KS heller sikkert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på at det er vondt etter KS, men jeg hadde jammen vondt etter vanlig fødsel også. Stingene var forferdelig vonde, klarte ikke sitte på flere dager, var så sykt hoven. Men den største grunnen til at jeg vurderer KS er at jeg syns selve fødselen var FOR fæl. Jeg hadde helt alvorlig bare lyst å dø, hadde ingen kontroll og det tok alt for lang tid. Jeg var i sjokk i flere dager etterpå.

Jeg kan muligens gjøre det igjen hvis jeg VET at jeg får epidural, noe jeg ikke fikk denne gangen og det er jeg sint for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kun prøvd vaginal fødsel, men svarer allikevel :)

Så sant det ikke står om liv og helse til noen av de involverte vil jeg ikke nøle med å velge min forrige fødsel framfor keisersnitt. Ja, det var vondt, men ikke i mere enn 6 timer eller så. Smertene i etterkant var ikke spesielt store. Vil mye heller ha overstått de værste smertene før barnet kommer enn å frivillig ha en sammentråkla revne inn til det indre av magen min etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke kunne løfte, bøye seg ned, le, hoste, snu seg i sengen, komme opp av sengen er ikke gøy. Sånn er det for de fleste ihvertfall den første uken. Også skal du ta deg av barnet.

sånn har eg det ennå, fem uker etterpå, og eg fødte vaginalt......

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes fordeler og ulemper ved alt. Jeg tror de som hadde problemer ved vaginal fødsel muligens vil velge keisersnitt neste gang, og de som hadde problemer ved keisersnitt vil ha vaginal.

Personlig(har ikke født enda, er gravid) ønsker jeg en vaginal fødsel. Rett og slett fordi jeg er skeptisk til det meste av operasjoner. Synes det virker som om folk til tider glemmer at det er nettopp det et keisersnitt er, en operasjon. Med alle operasjoner finnes det risikoer, selv om det stort sett går veldig fint. (Særlig planlagte keisersnitt)

Er pissenervøs for fødselen, men prøver å trøste meg med at det er en naturlig prosess som millioner av kvinner har klart før meg. Skulle noe gå galt er det betryggende å vite at keisersnitt er et alternativ.

Hvis man har fødselsangst vil jeg anbefale å snakke med sykehuspersonell/jordmor etc. Det har hjulpet meg masse. Noen ganger kan det være fint å få satt ord på følelsene og faktisk snakket om det man er redd for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins risikoer med alle fødsler også.. Fins risikoer ved å kjøre bil, ri, sykle osv... Bare sier d :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins risikoer med alle fødsler også.. Fins risikoer ved å kjøre bil, ri, sykle osv... Bare sier d :)

Hehe, joda. Er vel strengt talt risikalbelt å leve. Synes ikke det blir et holdbart argument. Klart at fødsler er en risikosport, men det er noe de aller fleste kvinner(heldigvis) klarer. En operasjon er en kalkulert risk, alle operasjoner innehar en viss risiko, noe som er verdt å tenke på.

Inntrykket jeg ofte får er litt sånn "fødsler er dritvondt, så er jo bare å ta keisersnitt i stedet". Det synes jeg blir helt feil. Er som sagt veldg glad for at keisersnitt er er alternativ, men det er noe som bør tenkes nøye gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vet i alle fall at så framt det ikke blir livsnødvendig, så vil jeg helt klart føde vaginalt. Jeg tror kroppen har mye bedre av å gjøre det på den naturlige måten. Det samme har jo babyen. Plus at så vidt jeg har forstått så kan man begynne med litt trening igjen førtere ved vaginal fødsel enn KS?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jup. Og den grunnen heter PENGER! Keisersnitt er dyrt i forhold til fødsler og sykehusene vil spare penger.

Det burde finnes mulighet til å kjøpe seg keisersnitt på private sykehus. Det ville i alle fall jeg valgt om jeg hadde muligheten.

Er du ikke kvinne nok til å tørre å føde så fortjener du ikke å ha barn eller. Skal man ha barn får man ta hele pakka, ikke luke ut ubehagelige øyeblikk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Er du ikke kvinne nok til å tørre å føde så fortjener du ikke å ha barn eller. Skal man ha barn får man ta hele pakka, ikke luke ut ubehagelige øyeblikk.

Fy for et fordømmende og slemt innlegg. Hva med de som ikke kan føde på naturlig måte pga handicapp eller lignende da? De er ikke skikkelige kvinner de?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Nå har jeg kun prøvd vaginal fødsel, men svarer allikevel :)

Så sant det ikke står om liv og helse til noen av de involverte vil jeg ikke nøle med å velge min forrige fødsel framfor keisersnitt. Ja, det var vondt, men ikke i mere enn 6 timer eller så. Smertene i etterkant var ikke spesielt store. Vil mye heller ha overstått de værste smertene før barnet kommer enn å frivillig ha en sammentråkla revne inn til det indre av magen min etterpå.

Men man kan få en sammentråkla revne nedentil og. Er mange som sliter med plager og smerter etter en vaginal fødsel også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...