Gå til innhold

Hjelp! Valpen vår beit en fremmed!


Aspera

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan fortelle meg hvordan vi burde gå fram nå? Vi skal begynne å ha henne i bånd, det blir båndtvang om én uke uansett. Bli mer oppmerksomme. Burde vi ta henne med på noe? Atferdsterapi? Jeg bare vet ikke helt om det vil hjelpe noe, for hun ble rett og slett skremt vann av. Og det skjer aldri. Hun oppfører seg aldri dumt ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en fire måneder gammel valp? Atferdsterapi??? Bare vent til spøkelse-perioden, du..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, vi har hennes favorittgodteri med oss, slik at hvis hun ser noe interessant så har vi noe mer interessant. På den måten kommer hun med en gang hun holder på å gjøre noe feil fordi hun vet hun da får godteri.

Det er en falsk trygghetsfølelse.

Om hunden plutselig får et impulsivt innfall og ønsker å løpe foran en buss fordi det var et ekorn på den andre siden av veien har du rett og slett ikke tid til å fikle med godteposen før hunden har blitt veipizza.

Beklager ordbruken, men jeg håper du skjønner hva jeg vil fram til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. har du hatt mange hunder før?

2. skal du alltid ha godter til hunden når dere er ute og går tur. Selv når den blir 7-8 år?

3. hvor lang tid tror du det tar før hunden oppdager at dersom den gjør noe "ulovlig" så får den godter, ergo vil den kanskje gjøre mer "ulovligheter" for å få mer godter?

4. hva er viktigst for deg: at hvalpen din ikke furter i bånd, eller at du gjør medmennesker rundt deg utrygge fordi du ikke har bånd på dyret ditt?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en falsk trygghetsfølelse.

Om hunden plutselig får et impulsivt innfall og ønsker å løpe foran en buss fordi det var et ekorn på den andre siden av veien har du rett og slett ikke tid til å fikle med godteposen før hunden har blitt veipizza.

Beklager ordbruken, men jeg håper du skjønner hva jeg vil fram til.

Vi fikler ikke med godteriet, vi roper navnet hennes og hun snur. Dette har hun alltid gjort, selv om hun ser bekjente som roper på henne. Hun vet hvem som er sjefen og hva hun får lov til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan fortelle meg hvordan vi burde gå fram nå? Vi skal begynne å ha henne i bånd, det blir båndtvang om én uke uansett. Bli mer oppmerksomme. Burde vi ta henne med på noe? Atferdsterapi? Jeg bare vet ikke helt om det vil hjelpe noe, for hun ble rett og slett skremt vann av. Og det skjer aldri. Hun oppfører seg aldri dumt ellers.

Det skjer jo åpenbart! Hun ble jo redd denne gangen, hun bet et menneske, og du har ingen garanti for at det ikke skal skje igjen fordi det ikke har skjedd før.

Ved å ha henne i bånd har du en helt annen kontroll på hva hun gjør og hvem hun hilser på. Å lære å gå i bånd og hilse ordentlig er første steg på veien for å få en ordentlig lydig hund. Dere, hunden og menneskene rundt dere er mye tryggere om dere har den i bånd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier hun blir litt snurt hvis vi går tur uten bånd og vi plutselig tar på henne båndet. Men det går helt fint med bånd.

Og det trenger ikke komme en dag hun driter i oss. Som sagt, vi har hennes favorittgodteri med oss, slik at hvis hun ser noe interessant så har vi noe mer interessant. På den måten kommer hun med en gang hun holder på å gjøre noe feil fordi hun vet hun da får godteri.

I og med at dere liker å la hunden gå løs kan dere ikke gjøre det på et område hvor hunden er trygg og ikke til sjenanse for noen? og hvem er det egentlig som bestemmer her, dere eller hunden? Det kan godt være at hunden ikke trives i bånd, de fleste valper syns ikke det er noe særlig stas med bånd men dette går over. Etterhvert vil det å gå tur i bånd være like naturlig som å gå uten.

Når det kontroll så tror dere gjerne at dere har full kontroll men det har man aldri når det gjelder hund, spesielt ikke valper som kan finne på det utroligste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hund selv, og jeg hater når vi er ute på tur og måter andre hunder som ikke går i bånd. som regel går det jo fint, men det er umulig å kontrolere hunden 100%. så begynn hvertfall med å alltid bruke bånd, spessielt på en valp! små barn har jo alltid noen vanskelige perioder, de gjør ting de vet de ikke har lov til og de tester grenser. samme greien er det med hunder, valpen kommer til å være mye ulydig selv om du gjør alt riktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Hva gjør dere den dagen dere møter en hund som ikke liker andre hunder og skremmer din så den løper sin vei?

Eller hva med den dagen den får øye på noe på andre siden av gaten og bestemmer seg for å ikke høre på innkalling, det kan helt fint skje når den blir tenåring. Min var "døv" i godt og vel et halvt år til spøkelsesperioden hans gikk over og han ble lydig igjen.

Fullstendig uansvarlig å ikke ha hunden i bånd.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. har du hatt mange hunder før?

2. skal du alltid ha godter til hunden når dere er ute og går tur. Selv når den blir 7-8 år?

3. hvor lang tid tror du det tar før hunden oppdager at dersom den gjør noe "ulovlig" så får den godter, ergo vil den kanskje gjøre mer "ulovligheter" for å få mer godter?

4. hva er viktigst for deg: at hvalpen din ikke furter i bånd, eller at du gjør medmennesker rundt deg utrygge fordi du ikke har bånd på dyret ditt?

1. Jeg er oppvokst med hunder.

2. Nei, det er en overgangsperiode for å lære henne at det er best å høre på oss. Vi har nesten sluttet fordi vi trenger ikke rette på henne så ofte. Men hun vet vi har hvis hun er veldig flink.

3. Hun hører med en gang. Nei, hun gjør ikke noe hun ikke skal for å få godteri.

4. Folk rundt oss er ikke utrygge fordi hun ikke går i bånd, hun er verdens snilleste hund. Men hun ble skremt av en som kom mot henne, det kunne fortsatt skjedd i bånd. Hun gjør veldig sjeldent noe hun ikke skal, og gjør hun det handler det om at hun går meg i beina eller noe. Vi hadde ikke gjort det om vi trodde hun var en fare for seg selv eller andre på noen måte. Det er derfor dette kommer som lyn fra klar himmel. Ingenting indikerer at hun noen gang kunne gjort noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I og med at dere liker å la hunden gå løs kan dere ikke gjøre det på et område hvor hunden er trygg og ikke til sjenanse for noen? og hvem er det egentlig som bestemmer her, dere eller hunden? Det kan godt være at hunden ikke trives i bånd, de fleste valper syns ikke det er noe særlig stas med bånd men dette går over. Etterhvert vil det å gå tur i bånd være like naturlig som å gå uten.

Når det kontroll så tror dere gjerne at dere har full kontroll men det har man aldri når det gjelder hund, spesielt ikke valper som kan finne på det utroligste.

Vi bestemmer. Og vi bestemmer at vi vil gå med henne uten bånd. Det har ikke noe å si at hun ikke er så glad i det, men vi vil gjøre hav som er best for henne. Allikevel vår avgjørelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du vite at folk rundt deg ikke er utrygge?

Signerer. Dette vet du ingenting om. Som sagt er jeg kjemperedd hunder selv, men eierene av hundene som går forbi vet da ikke dette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner egentlig ikke problemet.. Ta hunden i bånd.

Det vil ikke nødvendigvis løse noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4. Folk rundt oss er ikke utrygge fordi hun ikke går i bånd, hun er verdens snilleste hund. Men hun ble skremt av en som kom mot henne, det kunne fortsatt skjedd i bånd. Hun gjør veldig sjeldent noe hun ikke skal, og gjør hun det handler det om at hun går meg i beina eller noe. Vi hadde ikke gjort det om vi trodde hun var en fare for seg selv eller andre på noen måte. Det er derfor dette kommer som lyn fra klar himmel. Ingenting indikerer at hun noen gang kunne gjort noe slikt.

Håpløst idiotisk svar

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil ikke nødvendigvis løse noe..

Det gjør hvertfall at hunden din ikke kan bite meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hund selv, og jeg hater når vi er ute på tur og måter andre hunder som ikke går i bånd. som regel går det jo fint, men det er umulig å kontrolere hunden 100%. så begynn hvertfall med å alltid bruke bånd, spessielt på en valp! små barn har jo alltid noen vanskelige perioder, de gjør ting de vet de ikke har lov til og de tester grenser. samme greien er det med hunder, valpen kommer til å være mye ulydig selv om du gjør alt riktig.

Men hun får ikke lov til å hilse på noen med mindre de hilser på henne først. Hvis et barn hilser først, og tester grenser, har ikke det så mye å si om vi har henne i bånd da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men vi vil gjøre hav som er best for henne.

Det beste for henne er å lære seg til å gå i bånd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...