Gå til innhold

Hjelp! Valpen vår beit en fremmed!


Aspera

Anbefalte innlegg

Jeg kom nettopp hjem fra tur med valpen på 4 mnd. Vi går med henne uten band, og hun er veldig flink turgåer. Hun blir sosialisert med mennesker, barn og andre hunder hver dag, og er aldri redd for noen ting! Når vi kom rundt hjørnet gikk det to gutter i tidlige tenårene bar hverandre mot oss, og de strakk begge hendene ned mot hunden slik at den kunne lukte. Først luktet hun fort på den første og synes ikke det var noe mer interessant, også kom hun til den andre.. Hun hoppet på og beit ham i fingrene samtidig som hun hylte også løp hun litt unna med halen mellom beina mens hun peip.

Han fikk veldig vondt, for hun beit i fingerleddet. Det ble ikke noe merke, men det var nok vondt i massevis. Jeg var i telefonen og ble helt satt ut, så jeg bare ropte henne hen til meg og kikket på fingrene hans og snakket litt. Samboeren min kom ut(det var han jeg snakket med), også sa denne lille gutten at det gikk helt fint, han hadde hund selv og greier, så han var vant til det.

Ihvertfall så gikk det fint, jeg er bare glad for at han var forståelsesfull og ikke anmeldte hunden så den ble avlivet.

Men jeg trenger hjelp til å skjønne hva som egentlig skjedde her. Jeg bare gråter og gråter, og skjønner ikke hvorfor dette skjedde. Hun har aldri vist noe tegn til frykt eller aggressivitet før. Det hender at litt rare folk vil hilse på henne, og da kan hun være litt skeptisk, men da snuser hun bare litt ekstra.

Nå må vi jo begynne å gå med henne i bånd, men om noen vil hilse kan vi jo ikke forhindre en slik situasjon. Jeg skjønner ikke hvorfor hun reagerte sånn, og jeg er livredd for at hun kommer til å gjøre det igjen.

Er det noen som har vært borti lignende situasjoner. Betyr dette at hun kommer til å reagere slik på frykt igjen? Hva forårsaket frykten, det var jo bare en helt vanlig kid? Jeg trenger noen trøstende ord og litt hjelp til innsikt.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må bare si....

gå tur med en 4 måneder gammel valp, uten å ha den i bånd - MENS du snakker i telefonen??? Det er fullstendig uansvarlig i alle fall.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si....

gå tur med en 4 måneder gammel valp, uten å ha den i bånd - MENS du snakker i telefonen??? Det er fullstendig uansvarlig i alle fall.

Stiller meg litt bak her altså..

Og i tillegg.. det er en VALP. Valper biter, det er normal adferd. Sånt skjer. Gutten som ble bitt var veldig fornuftig iallefall!

Det kan skje igjen (som sagt, valper biter!), derfor er det viktig at du er hundre prosent fokusert på VALPEN når dere treffer andre på tur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som hunden ble skremt av guttene.

Bet den hull på huden?

Du får passe godt på når dere er ute å går slik at ikke unger kaster seg over hunden for å hilse på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si....

gå tur med en 4 måneder gammel valp, uten å ha den i bånd - MENS du snakker i telefonen??? Det er fullstendig uansvarlig i alle fall.

Dette har vi gjort nesten hele veien og hun er kjempeflink til å gå tur. Vi har kontroll på henne, og jeg ble ringt opp akkurat to sekunder før det skjedde. Hun løp ikke av gårde og beit, hun gikk rett ved min side.

Jeg kan skjønne det du sier med telefonen, men jeg er ikke enig at det er uansvarlig å ikke ha henne i bånd når hun er såpass godt trent.

Vi straffer henne aldri fysisk heller når hun gjør noe galt, så jeg kan ikke skjønne vi har framkalt noe aggressivitet. Hun er egentlig verdens snilleste valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir provosert her. Er selv kjemperedd hund, og valper spesielt, som er så ville av seg, det er jo naturlig at de springer rundt og hopper på forbigående når eieren er uansvarlig og ikke kan bruke bånd. Hvorfor kunne dere ikke ha hunden i bånd?! Er det rart jeg er redd hunder...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stiller meg litt bak her altså..

Og i tillegg.. det er en VALP. Valper biter, det er normal adferd. Sånt skjer. Gutten som ble bitt var veldig fornuftig iallefall!

Det kan skje igjen (som sagt, valper biter!), derfor er det viktig at du er hundre prosent fokusert på VALPEN når dere treffer andre på tur.

Vi avvendte hunden med biting med en gang. Hun biter ikke i lek engang. Det eneste hun får lov til å bite på en lekene hennes, og det vet hun.

Og vi er normalt hundre prosent fokusert, det var en liten glipp, og jeg skal love deg det aldri kommer til å skje igjen! Jeg vil ikke at hun skal skade noen, jeg vil ikke miste henne.

Vi bor midt i en by, så vi går forbi folk i ett sett. Hun har aldri brydd seg og vil som regel hilse på alle sammen! Vi har lært henne at det kun er ok å hilse på folk om de hilsen først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du burde nok ikke ha vært så uoppmerksom i utgangspunktet, uten bånd er jo ikke det beste når du har en valp som er såpass liten, og du i tillegg går å prater i telefonen.... ?

hvorfor den plutselig hoppet opp og beit også løp unna har jeg ikke noe fasitsvar på.. men en valp skal uansett utforske litt, og valper i den alderen biter.

men kan jeg spørre deg hvorfor du går uten bånd med valpen din?

har lyst til å lære min valp det også, men tviler på at det går så bra... :P han er altfor glad i folk og hunder vi møter.... ;) og jeg er redd for at han plutselig skal gå ut i veien. (er ikke så mye trafikk her, men skummelt nok hvis han plutselig løper i veien når det kommer bil... )

håper det går bedre med deg nå, jeg skjønner at du er litt sjokkert, men det kan nok bare være engangstilfelle!

selv har min valp også gitt meg litt sjokk innimellom på noen ting, men dette har vært engangtilfelle, så ikke sikkert du trenger å bekymre deg ... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som hunden ble skremt av guttene.

Bet den hull på huden?

Du får passe godt på når dere er ute å går slik at ikke unger kaster seg over hunden for å hilse på.

Det ble ikke noe hull på huden, nei. Det er bare så rart, som regel elsker hun unger, og hun elsker at folk er entusiastisk. Hun elsker folk generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vi gjort nesten hele veien og hun er kjempeflink til å gå tur. Vi har kontroll på henne, og jeg ble ringt opp akkurat to sekunder før det skjedde. Hun løp ikke av gårde og beit, hun gikk rett ved min side.

Jeg kan skjønne det du sier med telefonen, men jeg er ikke enig at det er uansvarlig å ikke ha henne i bånd når hun er såpass godt trent.

Vi straffer henne aldri fysisk heller når hun gjør noe galt, så jeg kan ikke skjønne vi har framkalt noe aggressivitet. Hun er egentlig verdens snilleste valp.

Slik du beskrev situasjonen i åpningsinnlegget virket det som hunden ble redd, ikke sint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir provosert her. Er selv kjemperedd hund, og valper spesielt, som er så ville av seg, det er jo naturlig at de springer rundt og hopper på forbigående når eieren er uansvarlig og ikke kan bruke bånd. Hvorfor kunne dere ikke ha hunden i bånd?! Er det rart jeg er redd hunder...

Jeg kjenner jeg blir provosert her. Hvis du bare leser innlegget så ser du at hun gikk fint ved siden av og han hilste på henne. Hun får ikke lov til å løpe rundt og hoppe på folk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bor midt i en by og går på tur med en valp uten bånd?

Det er lurt å trene valpen på å gå med bånd også, jeg regner med at du ikke har tenkt at denne hunden skal gå løs for alltid? Som en over her skriver, det er ikke rart at folk blir redde for hunder.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får ikke lov til å løpe rundt og hoppe på folk.

Det er klart hun ikke får lov til det, men hun gjør det likevel, fordi hun er en valp. Nettopp derfor burde du hatt henne i bånd og hatt oppmerksomheten rettet mot henne, ikke mot telefonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

du burde nok ikke ha vært så uoppmerksom i utgangspunktet, uten bånd er jo ikke det beste når du har en valp som er såpass liten, og du i tillegg går å prater i telefonen.... ?

hvorfor den plutselig hoppet opp og beit også løp unna har jeg ikke noe fasitsvar på.. men en valp skal uansett utforske litt, og valper i den alderen biter.

men kan jeg spørre deg hvorfor du går uten bånd med valpen din?

har lyst til å lære min valp det også, men tviler på at det går så bra... :P han er altfor glad i folk og hunder vi møter.... ;) og jeg er redd for at han plutselig skal gå ut i veien. (er ikke så mye trafikk her, men skummelt nok hvis han plutselig løper i veien når det kommer bil... )

håper det går bedre med deg nå, jeg skjønner at du er litt sjokkert, men det kan nok bare være engangstilfelle!

selv har min valp også gitt meg litt sjokk innimellom på noen ting, men dette har vært engangtilfelle, så ikke sikkert du trenger å bekymre deg ... :)

Vi går med henne uten bånd fordi vi føler det er best for henne. hun hater å gå i bånd. Vi har som regel med oss godteri sånn at hvis hun plutselig skulle finne noe interessant, så har vi noe som er enda mer interessant - og det vet hun. Slik har vi kontroll på henne. I veien får hun ikke lov til å gå, og når vi skal over gangefelt stopper vi opp og ser oss for, mens hun automatisk setter seg ned og venter. Skulle hun noen gang gå ut i veien, sier vi strengt nei, også løper hun inn igjen.

Hun er også veldig glad i folk og hunder, men vi har lært at hun må vente til andre hilser først, da er det greit.

Som sagt, så biter hun ikke i lek engang, så jeg skjønner ingenting. Jeg skjønner hun ble redd, men jeg skjønner ikke hvorfor.

Jeg håper da inderlig at det bare er et engangstilfelle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes jo båndtvang for en grunn! Dere tror dere har kontroll over henne, det har dere jo tydeligvis ikke..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bor midt i en by og går på tur med en valp uten bånd?

Det er lurt å trene valpen på å gå med bånd også, jeg regner med at du ikke har tenkt at denne hunden skal gå løs for alltid? Som en over her skriver, det er ikke rart at folk blir redde for hunder.

Vi har trent henne til å gå i bånd, og vi har trent henne til å ikke dra i båndet. Båndtvang er det her om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er klart hun ikke får lov til det, men hun gjør det likevel, fordi hun er en valp. Nettopp derfor burde du hatt henne i bånd og hatt oppmerksomheten rettet mot henne, ikke mot telefonen.

Nei, hun gjør faktisk ikke det. Han som hilste strakte hånda ned til henne, og hun glefsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har trent henne til å gå i bånd, og vi har trent henne til å ikke dra i båndet. Båndtvang er det her om sommeren.

Fornuft kan man bruke hele året.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hun gjør faktisk ikke det. Han som hilste strakte hånda ned til henne, og hun glefsa.

den vanlige mannen i gata tror som regel det går bra å klappe en hund som går løst. du får ha den i bånd nå selv om det er en uke til båndtvang igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...