Gå til innhold

Hjelp! Valpen vår beit en fremmed!


Aspera

Anbefalte innlegg

Finnes jo båndtvang for en grunn! Dere tror dere har kontroll over henne, det har dere jo tydeligvis ikke..

Som sagt, ikke noe båndtvang her. Vi har kontroll over henne, om vi hadde hatt henne i bånd hadde hun fortsatt hatt mulighet til å bite ham fordi han kom hen til henne. Er det ingen som hører etter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som sagt, ikke noe båndtvang her. Vi har kontroll over henne, om vi hadde hatt henne i bånd hadde hun fortsatt hatt mulighet til å bite ham fordi han kom hen til henne. Er det ingen som hører etter?

Båndtvang 1.april, så da får valpen bare "lide" i båndet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik du beskrev situasjonen i åpningsinnlegget virket det som hunden ble redd, ikke sint.

Ja, klart hun ble redd. Men hun skal ikke reagere sånn. Jeg skjønner ikke hvorfor hun ble redd siden hun er så fryktløs, og jeg skjønner ikke hvorfor hun beit, noe hun aldri gjør. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det i det hele tatt lov å ha hunden løs der du bor?

I min by er det alltid båndtvang, og jeg blir like provosert hver gang en løs hund kommer sprettende for å hilse på. Uavhengig av om den er valp eller ikke, er det ikke koselig.

I det minste bør du ha valpen din i bånd frem til den blir voksen nok til å ikke bite. Uansett hvor mye du sier at du har kontroll på valpen din, har du virkelig ikke det når den biter folk den hilser på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndtvang 1.april, så da får valpen bare "lide" i båndet.

Hun er, som sagt, vant til å gå i bånd, men det er ikke det hun synes er gøy. Hun furter litt for seg selv da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, hun gjør faktisk ikke det. Han som hilste strakte hånda ned til henne, og hun glefsa.

Det er ikke poenget.

Poenget er at dere tidligere trodde dere hadde full kontroll, og at hunden var 100% lydig. Så biter hunden en guttunge, og du innser at du ikke har den hele og fulle kontrollen likevel. Venn heller hunden til å gå med bånd så tidlig som mulig.

Du kan ta med allverdens godteri for å avlede oppmerksomheten ved eventuelle fremtidige hendelser, men det tryggeste vil fortsatt være å ha hunden i bånd.

Jeg går ut fra at hun ikke hadde lov til å glefse? Vel, hun gjorde det likevel. fordi hun er en valp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at jeg blir provosert her. Båndtvang er til for flere grunner, men hoved grunnen er for å verne hunder og medmennesker. Nå er det ikke båndtvang riktignok (men den 1. april skal alle hunder være i bånd.) Men, i de aller fleste tettbebygde byer er det båndtvang året rundt (bortsett fra i hundeparker.). Lurer på hvorfor det ikke er der du er, eller kanskje du ikke har satt deg helt inni reglene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det i det hele tatt lov å ha hunden løs der du bor?

I min by er det alltid båndtvang, og jeg blir like provosert hver gang en løs hund kommer sprettende for å hilse på. Uavhengig av om den er valp eller ikke, er det ikke koselig.

I det minste bør du ha valpen din i bånd frem til den blir voksen nok til å ikke bite. Uansett hvor mye du sier at du har kontroll på valpen din, har du virkelig ikke det når den biter folk den hilser på.

Ja, det er ikke båndtvang her nå. Jeg skjønner du ikke blir så glad når en hund kommer mot deg når du ikke vil det, men det er det vi har lært henne til å ikke gjøre. Hun er voksen nok til å ikke bite, hun biter kun på sine egne leker. Og igjen, hun kunne like godt bitt ham om hun var i bånd fordi han kom hen til henne. Hun gikk ved min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at jeg blir provosert her. Båndtvang er til for flere grunner, men hoved grunnen er for å verne hunder og medmennesker. Nå er det ikke båndtvang riktignok (men den 1. april skal alle hunder være i bånd.) Men, i de aller fleste tettbebygde byer er det båndtvang året rundt (bortsett fra i hundeparker.). Lurer på hvorfor det ikke er der du er, eller kanskje du ikke har satt deg helt inni reglene?

Jeg kan reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikke båndtvang her nå. Jeg skjønner du ikke blir så glad når en hund kommer mot deg når du ikke vil det, men det er det vi har lært henne til å ikke gjøre. Hun er voksen nok til å ikke bite, hun biter kun på sine egne leker. Og igjen, hun kunne like godt bitt ham om hun var i bånd fordi han kom hen til henne. Hun gikk ved min side.

Hun er fire måneder!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avliv hunden

Fordi hun ble skremt og gikk i forsvar? Det, og med tanke på at det kun har skjedd én gang, er ikke god nok grunn synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi hun ble skremt og gikk i forsvar? Det, og med tanke på at det kun har skjedd én gang, er ikke god nok grunn synes jeg.

Jeg er ikke enig. Hunder som biter er skumle. Valp eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er vant til å gå i bånd men liker det ikke? Hallo? Da min hund var valp likte han heller ikke å gå i bånd, men det er rett og slett noe han måtte lære seg. Nå kommer han til meg uansett hva han driver med når jeg spør om han skal være med på tur og ha båndet på seg. Gjør det om til noe positivt.

Selvom dere lærer hunden deres at hun ikke skal storme bort til folk og andre dyr, vente ved overgangsfelt osv kommer det en dag der hunden garatnert kommer til å drite i dere og løpe mot det eller den som er mye mer interessant. Da kan det være en ide å bruke bånd kanskje?

Jeg har lært min hund at han ikke får lov til å gå nedenfor fortauskanten før jeg sier at det er greit, men her i sommer løp han plutselig rett ut i bilveien fordi det var en spennende hund på andre siden. Dette har han aldri gjort før, og jeg skal love deg at jeg var sjeleglad for at jeg hadde bånd på!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hunden er vant til å gå i bånd men liker det ikke? Hallo? Da min hund var valp likte han heller ikke å gå i bånd, men det er rett og slett noe han måtte lære seg. Nå kommer han til meg uansett hva han driver med når jeg spør om han skal være med på tur og ha båndet på seg. Gjør det om til noe positivt.

Selvom dere lærer hunden deres at hun ikke skal storme bort til folk og andre dyr, vente ved overgangsfelt osv kommer det en dag der hunden garatnert kommer til å drite i dere og løpe mot det eller den som er mye mer interessant. Da kan det være en ide å bruke bånd kanskje?

Jeg har lært min hund at han ikke får lov til å gå nedenfor fortauskanten før jeg sier at det er greit, men her i sommer løp han plutselig rett ut i bilveien fordi det var en spennende hund på andre siden. Dette har han aldri gjort før, og jeg skal love deg at jeg var sjeleglad for at jeg hadde bånd på!

Jeg sier hun blir litt snurt hvis vi går tur uten bånd og vi plutselig tar på henne båndet. Men det går helt fint med bånd.

Og det trenger ikke komme en dag hun driter i oss. Som sagt, vi har hennes favorittgodteri med oss, slik at hvis hun ser noe interessant så har vi noe mer interessant. På den måten kommer hun med en gang hun holder på å gjøre noe feil fordi hun vet hun da får godteri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt innlegget ditt, annet enn at du er bekymret for hva som kan skje dersom gutten hadde anmeldt?, når du nekter å forstå hvorfor det er vanlig å bruke bånd når man er ute med hunden sin.

Endret av loppekasse
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du omtaler valpen din som om det skulle vært en voksen hund. Den har ikke "lært" å ikke gå bort til fremmede, det er helt normal valpe oppførsel å holde seg til eieren. En valp burde holdes i bånd, uansett hvor "lydig" den er. Å bruke ordet lydig til en valp er idioti, en valp på 4 måneder er knapt født, langt mindre fullstendig utlært når det gjelder hva den burde gjøre og ikke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan fortelle meg hvordan vi burde gå fram nå? Vi skal begynne å ha henne i bånd, det blir båndtvang om én uke uansett. Bli mer oppmerksomme. Burde vi ta henne med på noe? Atferdsterapi? Jeg bare vet ikke helt om det vil hjelpe noe, for hun ble rett og slett skremt vann av. Og det skjer aldri. Hun oppfører seg aldri dumt ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...