Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2011 #1 Skrevet 19. mars 2011 Jeg forstår ikke hvorfor Norge sender jagerfly for å angripe Libya. Noen som kan forklare hva de ønsker å oppnå? Har fått med meg at de ønsker å hjelpe opprørerne med å fjerne det regimet som styrer i dag. Men er det riktig måte å gjøre det på ved å gå til en impulsiv angrepskrig? Og hvem er egentlig disse opprørerne? Hvem leder dette opprøret? Slik jeg har forstått det har opprørerne slett ikke støtte fra hele befolkningen i Libya? Slik jeg ser det er opprørerne minst like farlige som dagens regime. Hvilke mål og motiv har Norge, Frankrike, Usa og andre land som er med på dette? Og vil de gjøre det samme mot andre land som bekjemper bevæpnede opprørsgrupper? 4
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2011 #2 Skrevet 19. mars 2011 Det skyldes nok at vi er medlemmer av FN og NATO. Da støtter man hverandre. 3
talin Skrevet 19. mars 2011 #3 Skrevet 19. mars 2011 Jeg forstår ikke hvorfor Norge sender jagerfly for å angripe Libya. Noen som kan forklare hva de ønsker å oppnå? Fordi vi har en FN resolusjon som sier at verdens samfunnet må bruke alle makt midler for å beskytte sivilbefolkningen i Libya. Har fått med meg at de ønsker å hjelpe opprørerne med å fjerne det regimet som styrer i dag. Men er det riktig måte å gjøre det på ved å gå til en impulsiv angrepskrig? Nei, målet er å beskytte sivil befolkningen. At dette medfører at hærstyrkene til Gaddafi blir utslettet er bare bonus poeng. Har fått Og hvem er egentlig disse opprørerne? Hvem leder dette opprøret? Slik jeg har forstått det har opprørerne slett ikke støtte fra hele befolkningen i Libya? Opprørene er den god sammen blanding av tidliger ledere i regimet, folk som er oppgitt over Gaddafi og en del andre tilhengere av revolusjonen i Mid Østen. Har fått Slik jeg ser det er opprørerne minst like farlige som dagens regime. Hvilke mål og motiv har Norge, Frankrike, Usa og andre land som er med på dette? Og vil de gjøre det samme mot andre land som bekjemper bevæpnede opprørsgrupper? Ikke så lenge slike lands ledere går utenfor det som blir akkseptert av maktbruk imot revolusjonære krefter. Den hovedsaklige grunnet til at vi nå er på vei inn i Libya er at Gaddafi gikk langt over streken. 4
Mann 42 Skrevet 19. mars 2011 #4 Skrevet 19. mars 2011 Et FN som faktisk er villig til å gjøre noe i fht diktaturer som myrder sine egne borgere i tusentall for å holde seg selv ved makten, er bare bra i min bok. 13
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2011 #5 Skrevet 19. mars 2011 Jeg er helt enig med Mann 42. Alt for mange ganger har verden sitti på ræva og sett på lignende massakre bli gjennomført. 1
Kamikatze Skrevet 19. mars 2011 #6 Skrevet 19. mars 2011 Hvorfor? Nei, Stoltenberg kjeda seg vel, bare? 1
Gjest sv-stemmer Skrevet 19. mars 2011 #7 Skrevet 19. mars 2011 Uansett hva man gjør i denne situasjonen så blir det feil. Men vi kan ikke nok en gang se på at diktatorer slakter befolkningen sin, selv om venstresiden opp gjennom historien har forgudet diktatorer som gjør nettopp dette. Det enkleste og mest behagelige hadde vært å la Gaddafi drepe sine motstandere i fred, men hadde det vært riktig? Uansett hva vi gjør i denne situasjonen så vil vi senere angre, men slik er livet enkelte ganger. 1
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2011 #8 Skrevet 19. mars 2011 De gjør det også på grunn av oljen. (Spesielt France, men Noreg òg.) 1
Gjest LR Skrevet 19. mars 2011 #9 Skrevet 19. mars 2011 Kan et slikt opprør skje hvis FRP kommer til makten her? Jeg tror i hvert fall det er ganske mange som vil gå langt for å unngå at landet vårt blir ødelagt av FRP. 3
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2011 #10 Skrevet 19. mars 2011 Det er ikke slik at Gaddafi plutselig har begynt å slakte sivilbefolkningen. Det var opprørerne som startet denne borgerkrigen. De er ikke fredelige sivile. De er tungt bevæpnet med jagerfly, stridsvogner og andre våpen. Opprørerne har tatt flere byer i øst, blant annet Bengazi. De var på vei for å ta Tripoli, men ble stanset av Gaddafis styrker. "Libyske opprørere skjøt ned et av sine egne jagerfly over Benghazi lørdag ved et uhell." http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/-opproererne-skjoet-ned-eget-jagerfly-i-benghazi-3447253.html Situasjonen er kompleks, og utfallet er svært usikkert. "Seniorrådgiver Vegard Valther Hansen ved Norsk Utenrikspolitisk Institutt (NUPI) frykter at Norge involverer seg i en langvarig borgerkrig. Han tolker FN-vedtaket slik at også bakkestyrker kan brukes. - Vi har ingen garanti for at konflikten blir mindre blodig av at FN blander seg inn, sier han. Hvis bombingen hjelper opprørerne til å erobre Tripoli og makten, blir spørsmålet hva de så gjør. - Opprørerne kan innlede rene hevnaksjoner mot representanter fra det tidligere regimet og gjøre det pinlig for Vesten å ha støttet dem, påpeker Hansen. Midtøsten-forsker ved Fafo, Kjetil Selvik, frykter også en langvarig konflikt. Hvis Tripoli faller, kan Gadafis milits bli morgendagens opprørere i Libya, antyder han. Selvik tror det vil oppstå uenighet om når målet – beskyttelse av sivile – er nådd. Er det nok at Gadafi selv sier at han legger ned våpnene? Eller må det regimeskifte til? Selvik peker på at det er motstridende oppfatninger blant stormaktene. Frankrike vil argumentere for at det ikke er sikkerhet i Libya før Gadafi har falt. Andre vil mene at man ikke har rett til å felle hans regime. Gadafi vil prøve å spille på denne spenningen, mener Selvik. Avdelingsleder Ståle Ulriksen ved NUPI tror Gadafi-styrkene i øst kan slås tilbake med hjelp av luftstøtte. Men i vest foregår kampene inne i byene. –Skal man gjøre noe med det, byr det på større utfordringer, påpeker han." http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4065655.ece 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #11 Skrevet 20. mars 2011 alternativt syn på situasjonen i Libya: http://antijihadnorge.blogspot.com/2011/03/vesten-bomber-feil-side-igjen.html http://antijihadnorge.blogspot.com/2011/03/midtsten-i-flammer.html nb: tar ikke "parti" med den bloggen generellt, men jeg synes det kommer mange interessante postinger der. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #12 Skrevet 20. mars 2011 De gjør det også på grunn av oljen. (Spesielt France, men Noreg òg.) ja klart for olje er noe Norge ikke har noe av fra før. 4
ilcrappo Skrevet 20. mars 2011 #13 Skrevet 20. mars 2011 Jeg forstår ikke hvorfor Norge sender jagerfly for å angripe Libya. Noen som kan forklare hva de ønsker å oppnå? Har fått med meg at de ønsker å hjelpe opprørerne med å fjerne det regimet som styrer i dag. Men er det riktig måte å gjøre det på ved å gå til en impulsiv angrepskrig? Og hvem er egentlig disse opprørerne? Hvem leder dette opprøret? Slik jeg har forstått det har opprørerne slett ikke støtte fra hele befolkningen i Libya? Slik jeg ser det er opprørerne minst like farlige som dagens regime. Hvilke mål og motiv har Norge, Frankrike, Usa og andre land som er med på dette? Og vil de gjøre det samme mot andre land som bekjemper bevæpnede opprørsgrupper? Hvem har sagt at Norge sender jagerfly for å angripe Libya? Og hvem har sagt at målet er å fjerne regimet? Norge sender jagerfly for, om nødvendig, å sette disse inn for å beskytte sivilbefolkningen, i tråd med FN-resolusjonen. 1
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2011 #14 Skrevet 20. mars 2011 Hvem har sagt at Norge sender jagerfly for å angripe Libya? Og hvem har sagt at målet er å fjerne regimet? Norge sender jagerfly for, om nødvendig, å sette disse inn for å beskytte sivilbefolkningen, i tråd med FN-resolusjonen. At målet er å fjerne Gadaffis regime er vel helt opplagt når vestlige styrker hjelper opprørerne med å bombe Gadaffis militære forsvar? Hva skulle ellers målet vært? Etter at vestlige land bombet Libya i natt ble 48 sivile drept og 150 ble såret. 1
talin Skrevet 20. mars 2011 #15 Skrevet 20. mars 2011 At målet er å fjerne Gadaffis regime er vel helt opplagt når vestlige styrker hjelper opprørerne med å bombe Gadaffis militære forsvar? Hva skulle ellers målet vært? Om vi hadde mislikt opprørene, så hadde vi fortsatt begynt med å ta ut C2 og resten av Libyas luftforsvar. Vi skal tross alt håndheve en flyforbuds sone. Etter at vestlige land bombet Libya i natt ble 48 sivile drept og 150 ble såret. Det er bare hvis du er dum nok til å tro på Gaddafi.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2011 #16 Skrevet 20. mars 2011 Feminine, åpne, smilende og kommuniserende Grethe Faremo kunne erklære i TV i dag: -"Norge e ikkje i krig". Da kan nasjonen slappe av, og fortsette med å vifte med de norske flaggene sine og henge de opp utenfor husene sine Hurra for 17. mai. 1
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2011 #17 Skrevet 20. mars 2011 At målet er å fjerne Gadaffis regime er vel helt opplagt når vestlige styrker hjelper opprørerne med å bombe Gadaffis militære forsvar? Hva skulle ellers målet vært? Offisielt er oppdraget å beskytte sivilbefolkningen mot overgrep fra Gadaffis regime. Men uoffisielt er selvfølgelig regimeskifte det sentrale. Hvor sannsynlig det er å få fjernet Gadaffi er en annen sak. Norske journalister har i ukevis fortalt oss at Gadaffis regime snart faller, men de har tydeligvis forregnet seg. En ekspert på Libya jeg hørte på BBC sa at Gadaffis regime vil overleve, og han brukte ordet 'stalemate' om situasjonen som nå ville oppstå i Libya. Vel, time will tell, som man sier.
Hoppetaujenta Skrevet 20. mars 2011 #18 Skrevet 20. mars 2011 På nyhetene i dag sa Faremo at vi ikke er i krig med Libya, men det kan vel ikke kalles noe annet? Vi er da ikke med på noen vennskapelig Ludo-turnering heller? 2
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2011 #19 Skrevet 20. mars 2011 På nyhetene i dag sa Faremo at vi ikke er i krig med Libya, men det kan vel ikke kalles noe annet? Vi er da ikke med på noen vennskapelig Ludo-turnering heller? Ifølge Stoltenberg er vi i krig med Libya. - Er Norge nå i krig? - Hvis det iverksettes militære angrep mot mål i Libya i henhold til FN-resolusjonen, da er vi formelt i en mellomstatlig konflikt, og det kalles i dagligtalen krig, sier han til Dagbladet. http://www.dagbladet.no/2011/03/19/nyheter/libya/stoltenberg/15874809/
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå