Gå til innhold

116 "elevforbud"

Anbefalte innlegg

Gjest Trolltausa
Skrevet

Tveit Skole har sendt ut et hefte med 116 ordensregler til barn og foreldre ved skolen.

Dette heftet har fått store reaksjoner.

http://multimedia.api.no/www.ba.no/archive/03690/ordensregler_3690806a.pdf

Jeg er enig i at 116 regler høres ut som mange regler, men jeg har nå sett raskt igjennom reglene, og kan ikke se at det er noen regler som går ut over normal folkeskikk.

For meg er dette de samme reglene jeg hadde på skolen, forskjellen er at en del av reglene på den tiden var uskrevne (men like fullt naturlige) mot at de i dag er skrevet ned på papir og gitt ut.

Det jeg undret meg mest over, var at skolen følte behov for å sende ut et slikt hefte, og enkelte av foreldrenes reaksjoner på heftet.

Burde ikke normal folkeskikk være en naturlig ting?

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Disse reglene er jo bare rett og rimelige at barna følger. Synes det er flott at en skole er så strenge og at de tar grep for å holde orden. Dette gagner jo både foreldre og medelever. Elevene vil lære seg folkeskikk (som jeg personlig mener enkelte barn ikke lærer hjemme) og alle får et bedre undervisningsmiljø :)

Endret av starie
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

men fikling, pirke på armen. dette er ting som får meg å kunne konsentrere meg, å jeg kan ikke skjønne at denn skulle kunne forstyrre eller plage andre?

Gjest Trolltausa
Skrevet

men fikling, pirke på armen. dette er ting som får meg å kunne konsentrere meg, å jeg kan ikke skjønne at denn skulle kunne forstyrre eller plage andre?

Ikke pirke (egen) arm, men pirke (andre) i armen...

Men det å fikle med ting kan være forstyrrende for andre.

Det merket jeg da jeg var elev på skolen selv, og også nå, når jeg holder kurs for voksne.

AnonymBruker
Skrevet

Curlingforeldre er jo livredde for at barna deres ikke skal få utfolde seg akkurat slik de selv lyster til enhver tid, så det er ikke rart at noen reagerer på reglene.

På høy tid å ta tilbake disiplin og god folkeskikk på skolene rundt om i landet. Samtidig burde det arrangeres kurs for foreldre som ikke skjønner at deres gullunge ikke er senter i verden og derfor ikke kan gjøre nøyaktig som h*n vil hvert minutt på dagen.

Det som er synd er at man faktisk føler seg nødt til å skrive slike regler ned fordi mange av dagens barn og unge ikke har lært grunnleggende folkeskikk. Det meste skulle vært unødvendig å si engang. Men jeg tipper både elever og foreldre er så opphengt i "jeg, meg og megselv" at de ikke skjønner at barnet må tilpasse seg reglene istedet for at reglene tilpasser seg det enkelte barn.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ikke pirke (egen) arm, men pirke (andre) i armen...

Men det å fikle med ting kan være forstyrrende for andre.

Det merket jeg da jeg var elev på skolen selv, og også nå, når jeg holder kurs for voksne.

åja, pirke andres arm er jeg veldig enig i. :gjeiper:

når jeg satt med fikla tok jo det opp max 4x4x4cm plass og lagde jo ingen lyd, så med mindre folk så veldig nøye etter er jo ikke det noe man legger merke til. eller..?

Skrevet

Det eneste jeg reagerer på er at det må lages en slik liste. Det er snakk om - som andre sier - normal folkeskikk, og det burde man vel allerede ha lært hjemme. Selvsagt vil barn glemme seg av og til. Enten husker de ikke at capsen er på, eller så kommer de på noe som er så utrolig viktig at de bare pirke sidemannen i armen for å få sagt det. Det som da bør skje er at læreren minner om ordensregler, og uønsket aktivitet opphører. Slik fungerer det dessverre ikke i dag, og lærere risikerer å få frekke svar, i tillegg til at reglene ikke blir fulgt. Det sier seg selv at foreldre er en stor del av problemet her, når de reagerer på at barn skal lære seg normal folkeskikk.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir så oppgitt over enkelte foreldre som istedet for å ta ansvar faktisk forsterker barnas ulydighet.

For eksempel dette med caps/lue på seg inne. Jeg vet om foreldre som diskuterer med lærerne og argumenterer med hvorfor det ikke er så farlig at sønnen/dattera deres har på seg hodeplagg i timen. "Det skader jo ingen", "det der er en gammel utdødd regel", "han/hun er så flau over sin nye frisyre" osv. På den måten undergraver foreldrene skolens autoritet, og dermed har vi fått en norsk skole der disiplin er et fremmedord.

Om mitt barn nektet å ta av seg lue/caps inne ville jeg gjort noen grep selv. Først og fremst ville jeg gitt konsekvenser på hjemmebane: Om barnet ikke hører etter på det læreren sier så blir det ikke tv/dataspill mer denne uka. Hjelper ikke det kunne jeg tatt vekk capsen og sagt at denne får du ikke ha med på skolen. Handler det om klær som må med på skolen (lue om vinteren f.eks) hadde jeg tatt fri fra jobb en dag og fulgt barnet på skolen og selv sørget for at han/hun gjorde som læreren sa. Ekstremt? Kanskje, men veldig effektivt. Jeg vet om foreldre som har gjort dette EN gang (for å vise at man mener alvor og ikke kommer med tomme trusler) og det var nok.

Enkelte foreldre i dag virker redd for å oppdra barna sine. De vil ikke skape negativ stemning, komme i konflikt eller gjøre barna flaue. Det de glemmer er at barn som vet at foreldrene mener alvor stort sett hører etter, mens de som vet at foreldrene bare kommer med tomme trusler ikke bryr seg.

Tough love.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Tveit Skole har sendt ut et hefte med 116 ordensregler til barn og foreldre ved skolen.

Jeg er enig i at 116 regler høres ut som mange regler, men jeg har nå sett raskt igjennom reglene, og kan ikke se at det er noen regler som går ut over normal folkeskikk.

For meg er dette de samme reglene jeg hadde på skolen, forskjellen er at en del av reglene på den tiden var uskrevne (men like fullt naturlige) mot at de i dag er skrevet ned på papir og gitt ut.

Det jeg undret meg mest over, var at skolen følte behov for å sende ut et slikt hefte, og enkelte av foreldrenes reaksjoner på heftet.

Har lest de jeg også,men ser det går på allmenn oppførsel.

Endelig en skole som tar dette alvorlig, tenkte jeg. Og hvorfor er det nødvendig å lage slike regler?

Slike regler lærer man ungene fra de er små,men det har jo blitt slik at unger skal ha minst mulig regler. Og hvorfor er det nødvendig å lære fra 1.klasse at man sitter ike inne med lue? De har ikke lært det hjemme. Skikk og bruk er mye av disse reglene.

Det som forundrer meg mest, er foreldrenes reaksjon. Det er foreldre som ragerer. Psykologen reagerer for de er ikke riktig satt frem disse reglene.

For hver forelder som reagerer,jo mer skjønner man at reglene er på sin plass.

Mye av reglene går også på ro i klassen,noe som er fraværende i mange skoler.

Mye av reglene behøvde man ikke å nevne engang i min skoletid, for det var innlært før man begynte på skolen. I dag må man oppdra foreldrene samtidig med barna.

• Liker 5
Gjest Applecore
Skrevet

Helt ærlig så synes jeg det reglementet der hørtes helt nazi ut :sjokkert:

Ikke at jeg ikke er enig i at mye av dette er dårlig oppførsel, men å ha så spesifikke og strenge regler synes jeg blir tullete.

Det er da helt naturlig å slippe en fis av og til, barn har vel ikke akkurat den beste kontrollen når det gjelder å holde det inne.

Å drikke i timen burde være lov, å få i seg nok vann er faktisk ganske viktig for å holde konsentrasjonen oppe. Tenk om disse reglene fantes på arbeidsplassen, hadde dere funnet dere i at dere ikke fikk drikke vann når dere var tørste?

Hvordan i huleste kan man forby fikling?

Det finnes faktisk barn som er ganske nervøse av seg eller sliter med ADHD/motorisk uro. Sånt må det faktisk gå an å finne seg i.

"Dårlig holdning"?

Lever vi på 50-tallet?

Det er så mange ting her som er helt urimelig å kreve at et barn skal huske på, det kan ikke forventes at de skal oppføre seg som voksne.

Å løpe i gangen, ikke vente på tur, sløse med blyanter og glemme gymtøyet sitt er noe som er ganske naturlig for barn, de blir lett revet med og glemmer seg fort.

Jeg er enig i at sånn oppførsel ikke skal aksepteres, men jeg er så uenig i at et sånt regime skal til.

(For the record: Jeg har ikke barn selv, men hadde jeg hatt barn som gikk på denne skolen hadde jeg protestert vilt.)

• Liker 7
Gjest Applecore
Skrevet

Ps. Noen som har lest Jonas av Jens Bjørneboe?

Skrevet

Jeg er enig i at sånn oppførsel ikke skal aksepteres, men jeg er så uenig i at et sånt regime skal til.

Men dersom slik oppførsel ikke skal aksepteres, hvordan skal man da gjøre det? Som mor synes jeg dette ordensreglementet er flott i sin konkrete utførelse. Når alle elevene har blitt informert om dette, har de ikke lenger noen unnskyldninger for ikke å gjøre som det forventes av dem. Tommelen opp for et lett gjennomførbart opplegg i forhold til oppdragelse! :D

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ikke at jeg ikke er enig i at mye av dette er dårlig oppførsel, men å ha så spesifikke og strenge regler synes jeg blir tullete.

Det er da helt naturlig å slippe en fis av og til, barn har vel ikke akkurat den beste kontrollen når det gjelder å holde det inne.

Å drikke i timen burde være lov, å få i seg nok vann er faktisk ganske viktig for å holde konsentrasjonen oppe. Tenk om disse reglene fantes på arbeidsplassen, hadde dere funnet dere i at dere ikke fikk drikke vann når dere var tørste?

Det finnes faktisk barn som er ganske nervøse av seg eller sliter med ADHD/motorisk uro. Sånt må det faktisk gå an å finne seg i.

"Dårlig holdning"?

Lever vi på 50-tallet?

Nei,vi er ikke på 50 tallet. Å løpe i ganger skal ikke være naturlig. Unger skal skille på ute og inne. Enkelte løper inn i hel gjeng med utestemme. Det er på tide å lære forskjell på ute og inne.

Unger skal lære seg at drikke kan de gjøre i friminuttet. De klarer seg 45 min uten drikke.

Vi fungerer fint i arb.livet pga vi fikk oppdragelse på hjemmebane og skole.

nei, jeg ser av hva du skriver at du ikke har barn

Det er så mange ting her som er helt urimelig å kreve at et barn skal huske på, det kan ikke forventes at de skal oppføre seg som voksne.

Å løpe i gangen, ikke vente på tur, sløse med blyanter og glemme gymtøyet sitt er noe som er ganske naturlig for barn, de blir lett revet med og glemmer seg fort.

(For the record: Jeg har ikke barn selv, men hadde jeg hatt barn som gikk på denne skolen hadde jeg protestert vilt.)

Skrevet

Synes det er et litt overdrevent reglement å pålegge barn helt ned i 6-års alderen. Det er ikke kun foreldre som reagerer. Min mor er pedagogisk leder, og hun rynket også på nesen av enkelte av punktene.

Skrevet

Jeg mener helt alvorlig at mange av dagens foreldre burde lære egne barn folkeskikk og støtte opp om det autoriteter/voksne/medelever etc uttrykte framfor å beskytte lille gullungen sin. Jeg synes derfor at en slik liste burde vært en vekker for foreldrene hvor de tenkte at dette var selvfølgeligheter, evt snakket med eget barn om hva som evt var vanskelig å leve opp til. ;)

Skrevet

"Dårlig holdning"?

Lever vi på 50-tallet?

Jeg er helt enig med deg. Jeg ville ikke at mitt barn skulle stemples som problembarn bare h*n fiklet med et viskelær i timen.

Luer og caps synes jeg også burde være lov inne. Jeg ser ikke hvordan dette er krekende, og i nå-dagens samfunn er dette ofte en del av antrekket. Det er kun av gammel vane dette blir sett ned på, det er ingen som ville reagert på det om de hadde tenkt ordentlig over hva som gjør dette "ulovlig"..

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har ingen sans for dette reglementet. Ikke rart det blir reaksjoner.

At det skal være regler mot caps, utringinging og bar mage mens det neppe er regler mot hijab sier meg at dette er en skole der lærerne ikke har samme respekt for liberale livssyn som for religiøse, konservative.

Reglementet er for øvrig så detaljert at det svekker lærernes autoritet. Det vidner om dårlig dømmekraft og manglende sosiale ferdigheter og legger opp til en oppdragelse som baseres på regler, lover og detaljkontroll i stedet for å prøve å lære de unge opp til å bruke sunn fornuft. Alle vet at ramponering av skolemateriell er feil, man trenger ikke en liste over alle ting som kan ødelegges og beskrivelse av hvordan de kan ødelegges for at normalt intelligente barn skal forstå dette.

Endret av Cuckold
  • Liker 6
Skrevet

At det skal være regler mot caps, utringinging og bar mage mens det neppe er regler mot hijab sier meg at dette er en skole der lærerne ikke har samme respekt for liberale livssyn som for religiøse, konservative.

Reglementet er for øvrig så detaljert at det svekker lærernes autoritet. Det vidner om dårlig dømmekraft og manglende sosiale ferdigheter og legger opp til en oppdragelse som baseres på regler, lover og detaljkontroll i stedet for å prøve å lære de unge opp til å bruke sunn fornuft. Alle vet at ramponering av skolemateriell er feil, man trenger ikke en liste over alle ting som kan ødelegges og beskrivelse av hvordan de kan ødelegges for at normalt intelligente barn skal forstå dette.

Utrolig bra sagt!

Gjest Trolltausa
Skrevet

Man kan være enig eller uenig i hva som står i reglementet, men hva mener du om det faktum at skolen føler behov for å innføre et slikt reglement...

Skolen går ikke til et slikt skritt uten grunn, og burde det da ikke være en tankevekker for foreldrene?

• Liker 6
Skrevet

Hvordan i alle dager kan noen reagere negativt på dette?

Det er ingen hemmelighet at norsk skole sliter med en del barn som virkelig ikke har lært å oppføre seg hjemme. Synes dere som synes dette er så forferdelig burde sitte som assistent i et klasserom noen dager.

Selvsagt var det noen av reglene jeg synes var litt merkelige, men jeg synes det er trist at noen føler de må innføre noe slikt. Allikevel ser jeg tanken bak det. Det er jo det samme som at vi voksne har lover å forholde seg til. Om vi kjører for fort; ja så kan vi få bot. Det er samme prinsipp her; om elevene bryter en regel, så kan de møte disse konsekvensene. Er det så forferdelig at de lærer seg at handlinger fører til konsekvenser? Da vet elevene nøyaktig hva det er som kan skje om de gjør noe.

Lærerne kommer jo selvsagt ikke til å straffe lille Jens som rødmer fra topp til tå fordi at han prompet i timen, men Erik som gjorde det midt under et foredrag som lille Elise, mobbeofferet, holdt.

Jeg blir helt matt!

Lær ungene deres oppdragelse, så slipper læreren det!

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...