Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2011 #1 Skrevet 9. mars 2011 Er så i tvil om jeg skal varsle barnevernet ang. naboen min. Litt info: Hun har 4 barn. Alle med forskjellige mannfolk, alle mannfolka er utlendinger. (2 av dem utvist av landet i følge henne selv). Hun konventerte og ble muslim for 1 år siden pga ny kjæreste.. Hun har for vane å spille høy musikk 06.00 om morgenen. -Men bare den samme sangen på repeat over og over igjen.. Hun legger seg sent. Sender eldste barna på skolen og legger seg igjen.. (hun jobber ikke fordi hun ikke orker/vil/gidder i følge henne selv) Hun virker generelt litt ustabil fordi: -Vi hører ofte at hun skriker på barna sine.. Høres helt vil ut. Skikkelig raseriutbrudd og virkelig hysterisk skriking. Hun tar rett og slett heeeelt av. -På natten hører vi ofte ekkel hysterisk/ubalansert latter.. (i 1-tiden..i 3-tiden feks.) -Yngste datteren (1 år) ligger å gråter i timesvis hver kveld/tidlig morgen.. -Mellomste datter (8år) blir ofte sendt på butikken alene (ca 10min å gå..) og må bære tunge handleposer hjem. Dette har hun gjort siden hun var 6. -Om sommeren er mellomste datteren ute i gaten fra tidlig morgen til 22-tiden om kvelden. Moren er aldri ute å ser til henne... I følge datteren tilbringer hun dagen på sofaen fordi hun er så sliten. og til slutt... -Nabodama har selv fortalt at hun er psykisk syk...men det var for 5 år siden riktignok. Hadde nylig flyttet inn og traff henne og hun fortalte da dette.. Nabodama er snill nok. Sier litt mye rart.. Men fremstår som ganske hyggelig. Tanken min er at hun kanskje trenger litt hjelp. Så mange unger uten avlasting tærer vel på enhver. Ikke vet jeg. Kan hende dette bare er bagateller og ikke noe å ringe barnevernet for.. Noen som har noen tanker om hva de ville gjort med en sånn nabo?
Gjest kokkosmamma Skrevet 9. mars 2011 #2 Skrevet 9. mars 2011 Er så i tvil om jeg skal varsle barnevernet ang. naboen min. Litt info: Hun har 4 barn. Alle med forskjellige mannfolk, alle mannfolka er utlendinger. (2 av dem utvist av landet i følge henne selv). Hun konventerte og ble muslim for 1 år siden pga ny kjæreste.. Hun har for vane å spille høy musikk 06.00 om morgenen. -Men bare den samme sangen på repeat over og over igjen.. Hun legger seg sent. Sender eldste barna på skolen og legger seg igjen.. (hun jobber ikke fordi hun ikke orker/vil/gidder i følge henne selv) Hun virker generelt litt ustabil fordi: -Vi hører ofte at hun skriker på barna sine.. Høres helt vil ut. Skikkelig raseriutbrudd og virkelig hysterisk skriking. Hun tar rett og slett heeeelt av. -På natten hører vi ofte ekkel hysterisk/ubalansert latter.. (i 1-tiden..i 3-tiden feks.) -Yngste datteren (1 år) ligger å gråter i timesvis hver kveld/tidlig morgen.. -Mellomste datter (8år) blir ofte sendt på butikken alene (ca 10min å gå..) og må bære tunge handleposer hjem. Dette har hun gjort siden hun var 6. -Om sommeren er mellomste datteren ute i gaten fra tidlig morgen til 22-tiden om kvelden. Moren er aldri ute å ser til henne... I følge datteren tilbringer hun dagen på sofaen fordi hun er så sliten. og til slutt... -Nabodama har selv fortalt at hun er psykisk syk...men det var for 5 år siden riktignok. Hadde nylig flyttet inn og traff henne og hun fortalte da dette.. Nabodama er snill nok. Sier litt mye rart.. Men fremstår som ganske hyggelig. Tanken min er at hun kanskje trenger litt hjelp. Så mange unger uten avlasting tærer vel på enhver. Ikke vet jeg. Kan hende dette bare er bagateller og ikke noe å ringe barnevernet for.. Noen som har noen tanker om hva de ville gjort med en sånn nabo? Snakk med henne om din beskymring på hennes nivå og vær forståelsesfull, kansje be henne inn på kaffe og ta opp beskymringende som det passer seg best inn i samtalen, etter som samtalen utspinner seg ville jeg heller anbefalt henne selv og ta kontakt med barnevernet, isteden for og sende inn enn sånn melding (i første omgang) det er noe som heter home-start kontakten, og det må jo vere perfekt tilbud for henne, du kan søke opp ordet på internett... lekse hjelp kan hun også få, og det er mye fint di også tilbyr på blåkorsj.. for og hjelpe mor og barn, alt trenger ikke være en barnevernsak.. fint att du bryr deg og søker råd, lykke til 2
Gjest gjest Skrevet 9. mars 2011 #3 Skrevet 9. mars 2011 Er så i tvil om jeg skal varsle barnevernet ang. naboen min. Litt info: Hun har 4 barn. Alle med forskjellige mannfolk, alle mannfolka er utlendinger. (2 av dem utvist av landet i følge henne selv). Hun konventerte og ble muslim for 1 år siden pga ny kjæreste.. Hun har for vane å spille høy musikk 06.00 om morgenen. -Men bare den samme sangen på repeat over og over igjen.. Hun legger seg sent. Sender eldste barna på skolen og legger seg igjen.. (hun jobber ikke fordi hun ikke orker/vil/gidder i følge henne selv) Hun virker generelt litt ustabil fordi: -Vi hører ofte at hun skriker på barna sine.. Høres helt vil ut. Skikkelig raseriutbrudd og virkelig hysterisk skriking. Hun tar rett og slett heeeelt av. -På natten hører vi ofte ekkel hysterisk/ubalansert latter.. (i 1-tiden..i 3-tiden feks.) -Yngste datteren (1 år) ligger å gråter i timesvis hver kveld/tidlig morgen.. -Mellomste datter (8år) blir ofte sendt på butikken alene (ca 10min å gå..) og må bære tunge handleposer hjem. Dette har hun gjort siden hun var 6. -Om sommeren er mellomste datteren ute i gaten fra tidlig morgen til 22-tiden om kvelden. Moren er aldri ute å ser til henne... I følge datteren tilbringer hun dagen på sofaen fordi hun er så sliten. og til slutt... -Nabodama har selv fortalt at hun er psykisk syk...men det var for 5 år siden riktignok. Hadde nylig flyttet inn og traff henne og hun fortalte da dette.. Nabodama er snill nok. Sier litt mye rart.. Men fremstår som ganske hyggelig. Tanken min er at hun kanskje trenger litt hjelp. Så mange unger uten avlasting tærer vel på enhver. Ikke vet jeg. Kan hende dette bare er bagateller og ikke noe å ringe barnevernet for.. Noen som har noen tanker om hva de ville gjort med en sånn nabo? Hun legger seg sent, står opp å sender barnet på skolen og deretter legger seg igjen? Hvordan får hun til i tillegg å spille musikk kl 6 om morgenen?? At dere hører lyder om natten er kanskje ikke så rart om hun har 4 forholdsvis små barn. At datteren er ute lenge om sommeren ser jeg ikke på som noe negativt. Vi bor i nord og de dagene det er fint var barna i gata her ute til 22. Så lenge barna har ferie ser jeg ingeting galt i det. Alt i alt må du kjenne etter om du virkelig tror det er grunn til bekymring eller om du har hengt deg litt opp i denne nabodama. Kan virke som du prøver ha full kontroll på henne. 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #4 Skrevet 9. mars 2011 Ja jeg ville tatt en tlf til barnevernet. Å hylskrike til barna sine er helt psycho. Og 1 åringer skal ikke ligge å skrike alene, det er omsorgssvikt. ++
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2011 #5 Skrevet 9. mars 2011 barna har det ikkje bra og du bør kontakte barnevernet.ingen ting å tvile på det!
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #6 Skrevet 9. mars 2011 det at 1-åringen ligger å skriker høres ikke greit ut, men du kan ikke vite hva mor gjør for å gjøre det bedre heller. at mor skriker til barnet er jo heller ikke bra, men å sende bekymringsmld synes jeg er å dra det for langt. alt det andre synes jeg ikke du har noe med. om det er slik hun vil oppdra barna sine er det hennes valg, og selv om jeg ikke hadde gjordt det likt.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #7 Skrevet 9. mars 2011 Jeg synes det er bedre å ringe en gang for lite til barnevernet og la barnemishandel få skje en gang for mye, heller enn omvendt, ringe barnevernet en gang for mye og de kommer og finner ut av at alt egentlig er i orden likevel. 1
Gjest gjest Skrevet 9. mars 2011 #8 Skrevet 9. mars 2011 Er så i tvil om jeg skal varsle barnevernet ang. naboen min. Litt info: Hun har 4 barn. Alle med forskjellige mannfolk, alle mannfolka er utlendinger. (2 av dem utvist av landet i følge henne selv). Hun konventerte og ble muslim for 1 år siden pga ny kjæreste.. Hun har for vane å spille høy musikk 06.00 om morgenen. -Men bare den samme sangen på repeat over og over igjen.. Hun legger seg sent. Sender eldste barna på skolen og legger seg igjen.. (hun jobber ikke fordi hun ikke orker/vil/gidder i følge henne selv) Hun virker generelt litt ustabil fordi: -Vi hører ofte at hun skriker på barna sine.. Høres helt vil ut. Skikkelig raseriutbrudd og virkelig hysterisk skriking. Hun tar rett og slett heeeelt av. -På natten hører vi ofte ekkel hysterisk/ubalansert latter.. (i 1-tiden..i 3-tiden feks.) -Yngste datteren (1 år) ligger å gråter i timesvis hver kveld/tidlig morgen.. -Mellomste datter (8år) blir ofte sendt på butikken alene (ca 10min å gå..) og må bære tunge handleposer hjem. Dette har hun gjort siden hun var 6. -Om sommeren er mellomste datteren ute i gaten fra tidlig morgen til 22-tiden om kvelden. Moren er aldri ute å ser til henne... I følge datteren tilbringer hun dagen på sofaen fordi hun er så sliten. og til slutt... -Nabodama har selv fortalt at hun er psykisk syk...men det var for 5 år siden riktignok. Hadde nylig flyttet inn og traff henne og hun fortalte da dette.. Nabodama er snill nok. Sier litt mye rart.. Men fremstår som ganske hyggelig. Tanken min er at hun kanskje trenger litt hjelp. Så mange unger uten avlasting tærer vel på enhver. Ikke vet jeg. Kan hende dette bare er bagateller og ikke noe å ringe barnevernet for.. Noen som har noen tanker om hva de ville gjort med en sånn nabo? At hun har konvertert, har 4 barn med forskjellige menn, legger seg sent osv har vel strengt tatt ikke du noe med? Å ringe barnvernet i dette tilfellet ville ikke jeg gjort, men jeg ville heller ikke sittet å lagd slike profiler på naboene mine. Du høres jo ut som en stalker. Lurer også på hvordan hun kan sove OG spille musikk? 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #9 Skrevet 9. mars 2011 At hun har konvertert, har 4 barn med forskjellige menn, legger seg sent osv har vel strengt tatt ikke du noe med? Å ringe barnvernet i dette tilfellet ville ikke jeg gjort, men jeg ville heller ikke sittet å lagd slike profiler på naboene mine. Du høres jo ut som en stalker. Lurer også på hvordan hun kan sove OG spille musikk? Nei, men barnevernet kanskje har noe med det?
Pinkee Skrevet 9. mars 2011 #10 Skrevet 9. mars 2011 Tror det lureste du gjør er å ringe barnevernet, å spørr dem. Du trenger ikke oppgi hverken ditt navn eller hennes, bare si hvordan du opplever det, så forteller dem deg om dem synes det er grunnlag for ei melding. Som du beskriver det her, så synes jeg det høres ut som hun har behov for litt tilrettelegging av hverdagen. 4 små alene kan knekke enhver. Bare det at hun er uten jobb, får ikke mye input i hverdagen da, utenom Glamour ol... At hun skriker til ungene, kan jo tyde på at hun ikke mestrer situasjonen, hun skriker i frustrasjon. Snakk med BV du, å så kan du jo prøve å stille opp som venninne, kan hjelpe mye det, en som bryr seg. Lykke til 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #11 Skrevet 9. mars 2011 Jeg tror jeg ville rådet deg til å ta kontakt med barnevernet i denne situasjonen. Enkelte av momentene høres kanskje ikke så alvorlig ut, men her er det summen man bør vurdere. Dessuten betyr det bare at man får overlatt ansvaret for å følge saken videre til barnevernet, og det er nettopp det vi har barnevernet til. Kommentar til den som ville invitert damen inn og snakket med henne; det ville ikke jeg gjort. Som sagt har vi i Norge en ordning med et offentlig barnevern, og det er nettopp i saker hvor det er mistanke om omsorgssvikt at barnevernet har en rolle å spille. Jeg ville ikke blandet meg inn og lekt barnevern selv. 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #12 Skrevet 9. mars 2011 Det aller, aller meste ts skriver om synes jeg overhodet ikke barnevernet eller ts selv har noe med. Konvertert til islam, skal det være en grunn for barnevernet til å komme? Det som er bekymringsfullt er vel at hun skriker og evt får raserianfall overfor barna. Det høres ikke bra ut. Og heller ikke at ettåringen kan skrike i timesvis, men vi vet jo ikke noe om hva moren gjør i forhold til denne gråten. Men jeg tror at så lenge ungene virket fornøyde, så ville jeg ikke blandet meg inn. 1
Vera Vinge Skrevet 9. mars 2011 #13 Skrevet 9. mars 2011 (endret) Nå er det ikke alle opplysningene du nevner som jeg ser som relevante i denne saken, men du nevner også flere ting som samlet sett ville gjort at jeg hadde vurdert kontakt med barnevernet. Du kan jo, som en over nevner, invitere henne inn på kaffe og si noe om din bekymring, og oppfordre henne til å søke hjelp hos barnevernet selv (problemet her blir jo at det er vanskelig for deg å vite om hun faktisk tar kontakt med dem). Eller du kan ringe barnevernet og diskutere saken anonymt før du evt. sender en bekymringsmelding (hvor du for øvrig også kan være anonym). Det kan godt være at ting virker verre enn det er, men når man er såpass i tvil, syns jeg det er på sin plass å be barnevernet undersøke dette. Min oppfatning er at alt for mange vegrer seg for å kontakte barnevernet, men det er viktig å huske på at de i første omgang bare undersøker meldingen før de tar stilling til om det skal åpnes en sak. Kanskje syns denne moren også når det kommer til stykket, at det er godt å få råd og avlastning? Du kommer sikkert til å få flere svar her om at man ikke skal sende bekymringsmeldinger i hytt og pine, og det er jeg forsåvidt enig i. Men det er viktig å huske på at det ikke er opp til hver enkelt å undersøke slike saker og så kun melde når man er 100% sikker på at det foregår omsorgssvikt av et eller annet slag. Man kan kun melde bekymring, og så må bv undersøke. Jeg syns også det er grunn til bekymring når en alenemor (?) med små barn lar barna skrike lenge, får dem til å gjøre oppgaver som høres for voksne ut for dem, og det høres ut som hun selv tilbringer mye tid på sofaen (hvor det da kan stilles spørsmål ved om hun klarer å respondere på barnas behov). Men det er klart, det er også vanskelig for oss å ta stilling til disse opplysningene når vi ikke har truffet denne damen. Det at en person er eller har vært psykisk syk er jo ikke i seg selv grunn til bekymring, men det vil jo variere veldig hvor mye psykisk sykdom innvirker på omsorgsevnen, og det er nettopp dette jeg mener bv bør vurdere, tatt i betraktning de andre opplysningene du nevner. Det er også viktig å huske på at det at barn ser tilsynelatende fornøyde ut, betyr ikke nødvendigvis at alt er bra i hjemmet. Endret 9. mars 2011 av Vera Vinge 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #14 Skrevet 9. mars 2011 Det aller, aller meste ts skriver om synes jeg overhodet ikke barnevernet eller ts selv har noe med. Konvertert til islam, skal det være en grunn for barnevernet til å komme? Det som er bekymringsfullt er vel at hun skriker og evt får raserianfall overfor barna. Det høres ikke bra ut. Og heller ikke at ettåringen kan skrike i timesvis, men vi vet jo ikke noe om hva moren gjør i forhold til denne gråten. Men jeg tror at så lenge ungene virket fornøyde, så ville jeg ikke blandet meg inn. Det aller, aller meste? Konvertering til islam var ett av ganske mange punkt. Forsåvidt trenger det ikke å ha noen relevant betydning at hun har fire barn med fire forskjellige menn, heller. Men det kan likevel være tegn på at vedkommende har hatt dårlig dømmekraft. Slike ting kan vurderes av en nøytral instans, og bør ikke være gjenstand for synsing av naboer. Jeg synes absolutt øvrige punkter kvalifiserer for en telefon til barnevernet.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #15 Skrevet 9. mars 2011 Det jeg ville vektlagt er : - Hun er alenemor til 4 barn? - Barna kan fortelle at mor ligger ofte på sofaen fordi hun er sliten. - Hun kjefter på barna høglytt. Igjen et tegn på at mor kanskje ikke har det så greit. - Datter på 8år går ofte å handler alene. Fint at hun læres opp til ansvar men det er ikke riktig at en åtte år gammel jente skal ha ansvar for husholdning. Det du kan gjøre er å snakke med naboen din og høre hvordan hun har det. Hvordan det er å ta ansvar for 4 barn alene. jeg har vokst opp med en mor som låg mye på sofaen og hvor vi ungene måtte ta ansvar for husholdning. Det var ikke noe å rope hurra for. Barn skal få være barn. Og det viktigeste i enhver situasjon er barnas beste. Jeg ville vertfall blitt glad hadde noen ringt barnevernet da jeg var liten. Det er utrolig hva barnevernet kan hjelpe med.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #16 Skrevet 9. mars 2011 Nå er det ikke alle opplysningene du nevner som jeg ser som relevante i denne saken, men du nevner også flere ting som samlet sett ville gjort at jeg hadde vurdert kontakt med barnevernet. Du kan jo, som en over nevner, invitere henne inn på kaffe og si noe om din bekymring, og oppfordre henne til å søke hjelp hos barnevernet selv (problemet her blir jo at det er vanskelig for deg å vite om hun faktisk tar kontakt med dem). Eller du kan ringe barnevernet og diskutere saken anonymt før du evt. sender en bekymringsmelding (hvor du for øvrig også kan være anonym). Det kan godt være at ting virker verre enn det er, men når man er såpass i tvil, syns jeg det er på sin plass å be barnevernet undersøke dette. Min oppfatning er at alt for mange vegrer seg for å kontakte barnevernet, men det er viktig å huske på at de i første omgang bare undersøker meldingen før de tar stilling til om det skal åpnes en sak. Kanskje syns denne moren også når det kommer til stykket, at det er godt å få råd og avlastning? Du kommer sikkert til å få flere svar her om at man ikke skal sende bekymringsmeldinger i hytt og pine, og det er jeg forsåvidt enig i. Men det er viktig å huske på at det ikke er opp til hver enkelt å undersøke slike saker og så kun melde når man er 100% sikker på at det foregår omsorgssvikt av et eller annet slag. Man kan kun melde bekymring, og så må bv undersøke. Jeg syns også det er grunn til bekymring når en alenemor (?) med små barn lar barna skrike lenge, får dem til å gjøre oppgaver som høres for voksne ut for dem, og det høres ut som hun selv tilbringer mye tid på sofaen (hvor det da kan stilles spørsmål ved om hun klarer å respondere på barnas behov). Men det er klart, det er også vanskelig for oss å ta stilling til disse opplysningene når vi ikke har truffet denne damen. Det at en person er eller har vært psykisk syk er jo ikke i seg selv grunn til bekymring, men det vil jo variere veldig hvor mye psykisk sykdom innvirker på omsorgsevnen. Helt enig i det uthevede. Det er ikke slik, som mange mener å tro, at det er opp til naboen å undersøke forholdene og deretter gå til barnevernet. Det ligger i ordet "bekymringsmelding". Derfor forstår jeg heller ikke hvorfor dere mener hun skal invitere naboen inn til seg og spørre ut/undersøke ytterligere?
Gjest gjest Skrevet 9. mars 2011 #17 Skrevet 9. mars 2011 Nei, men barnevernet kanskje har noe med det? De punktene jeg ramset opp har barnevernet absolutt ingenting med. Er det blitt omsorgsvikt å konvertere eller å legge seg sent? Enig i at det at moren roper, og at 1 åringen skriker lenge gir grunn til bekymring men det er også de eneste punktene som er hold i. Jeg har selv en 5-åring nå som slet veldig med søvnen. Jeg har aldri vært fan av skrikemetoder eller noe så han har aldri vært alene på rommet. Men skrike mye på kveldene i perioder gjorde han, selv om jeg var inne på rommet sammen med han. Han skrek rett og slett fordi han først nektet sove, og deretter ble overtrøtt. Tenkte aldri tanken på at naboer satt å fulgte med meg eller vurderte sende melding til barnevernet. Videre er jeg i full jobb men når jeg hadde svineinfluensa var gutten å fortalte naboen at "mamma ligger bare på sofaen". Hun viste ikke jeg var syk. Jeg syns det virker som du har litt vel mye kontroll på hva denne naboen gjør/ikke gjør, og det trenger ikke være noe galt. 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #18 Skrevet 9. mars 2011 De punktene jeg ramset opp har barnevernet absolutt ingenting med. Er det blitt omsorgsvikt å konvertere eller å legge seg sent? Hvordan skal en lekmann kunne avgjøre hva som er omgsorgssvikt og hva som ikke er det? Er det ikke opp til barnevernet å ta den avgjørelsen? Bedre med for mye enn for lite informasjon mener nå jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #19 Skrevet 9. mars 2011 Det aller, aller meste? Konvertering til islam var ett av ganske mange punkt. Forsåvidt trenger det ikke å ha noen relevant betydning at hun har fire barn med fire forskjellige menn, heller. Men det kan likevel være tegn på at vedkommende har hatt dårlig dømmekraft. Slike ting kan vurderes av en nøytral instans, og bør ikke være gjenstand for synsing av naboer. Jeg synes absolutt øvrige punkter kvalifiserer for en telefon til barnevernet. Jeg brukte konvertering til islam som et eksempel, et ganske ekstremt eksempel riktignok, på informasjon jeg syntes var usaklig. Jeg kan godt liste opp flere usaklige momenter: * Fire barn med fire forskjellige fedre * Utenlandske fedre * Spiller samme sang på repeat om morgenen (tipper heller det er naboen som irriterer seg her) * Døgnrytmen hennes * Latter om natta 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #20 Skrevet 9. mars 2011 Jeg brukte konvertering til islam som et eksempel, et ganske ekstremt eksempel riktignok, på informasjon jeg syntes var usaklig. Jeg kan godt liste opp flere usaklige momenter: * Fire barn med fire forskjellige fedre * Utenlandske fedre * Spiller samme sang på repeat om morgenen (tipper heller det er naboen som irriterer seg her) * Døgnrytmen hennes * Latter om natta Det er klart at fire barn med fire forskjellige fedre, hvorav to er kastet ut på grunn av ulovlig opphold, kan være momenter som bidrar til å tegne et bilde av morens dømmekraft på en del viktige ting i livet. Jeg sier ikke at det alene er relevant hvorvidt man tar kontakt med barnevernet eller ikke, men at det er relevant for barnevernet i en vurdering av kvinnens livsførsel ser jeg ikke bort fra. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå