Gå til innhold

Glefsing/knurring


kissa85

Anbefalte innlegg

Det kan tilsynelatende ha "virket" på dine hunder, men det er langt fra optimalt. Det heller mot dyreplageri (det er egentlig dyreplageri), og du oppnår ikke like gode resultater som ved positive metoder.

Og i verste fall kan du få et mareritt av en hund. Jeg synes virkelig at du skal lese bøkene, samme hvor "bra" du har klart deg med dine metoder så langt. Håper du lar deg omvende :tongue:

Endret av L. Kennedy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må ærlig talt si at jeg blir frustrert og irritert når du sier at dette er dyreplageri. Dette er IKKE dyreplageri om man gjør det riktig og virkelig kan det, og ikke mener noe mer enn å avskaffe aggresjonen i hunden. Hunden får ikke vondt fysisk av at mennesket legger en hånd på hunden, og det er ikke ordentlig bevist (ettersom jeg bare får tips om bøker som ÈN person har skrevet om metoden) at denne positive er BEDRE enn denne treningen. Samt så tar en hund ingen mental skade av det, mener jeg fordi jeg har erfart at tvert imot, nemlig at hunder går ut av det øyeblikket rett etter det har skjedd og er den samme glade, rolige hunden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser boka jeg leser hva som står, men det jeg da lurer på er: hvordan er det mulig at jeg har oppdratt 5 hunder som ikke viser et eneste lite tegn eller snev på verken stress, frustrasjon, aggressjon eller passitivitet med denne "straff-metoden"? Men som er rolige hunder, svært sosiale mot andre hunder og mennesker, som er svært lærevillige og interesserte, oppvakte og ikke minst GLADE, LYKKELIGE hunder.

Hva er egentlig gyldighetsområdet på denne "positive belønningen"? For motsatt virker jo tydeligvis utmerket på noen hunder.

Jeg ser ikke noe galt i metoden du bruker. Men jeg tror man skal ha god erfaring for å bruke den. Det var du som snakket om energi? Dette er ikke alle som har i seg, og må gjerne læres og forstå. Jeg antar du har sett på Cæsar på tv, hundeviskeren. Han kan til tider være hardhendt, men aldri gjøre hundene vondt. Han er bestemt, og bruker av og til fysisk kontakt for å vise hvem som er sjef. Men slike metoder burde helst brukes av fagpersoner, og brukes på hunder som har sosiale problemer, som aggressivitet osv.

Jeg syntes ikke TS har et større problem. Det er et problem som kan løses. Det er ikke helt unormalt at en hund passer på maten sin. Men med en hund som er adoptert, så vet man ikke dens fortid. Man skal trø mer varsomt.. Virkelig. Man skal være forsiktig.

Nei, jeg sier igjen, tålmodighetsstrening. Ikke straff, så lenge du ikke har kjennskap til hundens fortid.

Endret av Becka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noe galt i metoden du bruker. Men jeg tror man skal ha god erfaring for å bruke den. Det var du som snakket om energi? Dette er ikke alle som har i seg, og må gjerne læres og forstå. Jeg antar du har sett på Cæsar på tv, hundeviskeren. Han kan til tider være hardhendt, men aldri gjøre hundene vondt. Han er bestemt, og bruker av og til fysisk kontakt for å vise hvem som er sjef. Men slike metoder burde helst brukes av fagpersoner, og brukes på hunder som har sosiale problemer, som aggressivitet osv.

Jepp, jeg er helt enig. Og det sa jeg lengre opp i innleggene mine, at ikke hvem som helst skal bruke disse metodene. Nemlig at man skal ha erfaring og vite akkurat hva man gjør fordi en hund merker energien til mennesket.

Jeg er ikke helt enig i alt som denne Cæsar sier og gjør, jeg har heller ikke sett så mye av det han gjør, men jeg tror han har ganske god greie på akkurat det med energi og hvordan hunder og menneskers energi må gå overens og passe til denne bestemte situasjonen. Der tror jeg han har en unik forståelse som mange andre mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ærlig talt si at jeg blir frustrert og irritert når du sier at dette er dyreplageri. Dette er IKKE dyreplageri om man gjør det riktig og virkelig kan det, og ikke mener noe mer enn å avskaffe aggresjonen i hunden. Hunden får ikke vondt fysisk av at mennesket legger en hånd på hunden, og det er ikke ordentlig bevist (ettersom jeg bare får tips om bøker som ÈN person har skrevet om metoden) at denne positive er BEDRE enn denne treningen. Samt så tar en hund ingen mental skade av det, mener jeg fordi jeg har erfart at tvert imot, nemlig at hunder går ut av det øyeblikket rett etter det har skjedd og er den samme glade, rolige hunden.

Det er dyreplageri, og det er feil uavhengig av om du "kan" det eller ikke. Hvis jeg er en dyktig bøddel, er jeg fortsatt en bøddel. Jeg sier ikke at du piner hundene, men du bedriver fysisk avstraffelse.

Jeg har tipset om hovedsaklig to bøker, skrevet av til sammen tre forfattere, og de er ikke hvem som helst.

I boka til Aarrestad står dette ganske godt forklart, men jeg skjønner at du nekter å ta til deg denne kunnskapen.

Ser at det stadig kommer til flere som støtter deg og dine metoder, og setter bare min lit til at TS følger rådet mitt om å forhøre seg på hundesonen eller canis. Der vil ni av ti mene som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å tøye strikken på min hund når han advarte (mat/bein/leker). Har skjedd to ganger siden vi fikk han (omplassering). Altså, jeg har tatt fra han beinet uten noe styr, men gitt det tilbake når han har "roet" seg - noen sekunder. Jeg vet ikke helt hvorfor jeg har gjort dette, men det har vært første innskytelse. :ler:

Han vokter i alle fall ikke noe, stjeler aldri og gir meg gladelig leker og bein. Bytting er sikkert bedre, men jeg har ikke "tålmodighet" til å gå rundt og gi bikkja godbiter for å gjøre ulovlige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må ærlig talt si at jeg blir frustrert og irritert når du sier at dette er dyreplageri. Dette er IKKE dyreplageri om man gjør det riktig og virkelig kan det, og ikke mener noe mer enn å avskaffe aggresjonen i hunden. Hunden får ikke vondt fysisk av at mennesket legger en hånd på hunden, og det er ikke ordentlig bevist (ettersom jeg bare får tips om bøker som ÈN person har skrevet om metoden) at denne positive er BEDRE enn denne treningen. Samt så tar en hund ingen mental skade av det, mener jeg fordi jeg har erfart at tvert imot, nemlig at hunder går ut av det øyeblikket rett etter det har skjedd og er den samme glade, rolige hunden.

Grunnen til at det aldri blir riktig er at du IKKE er en hund. Kun en HUND kan legge riktig trykk bak et nakkegrep.Punktum.

Ingen hund som blir tatt i nakken er en lykkelig glad hund,det er en kuet hund.Noe jeg personlig ikke vil ha,da jeg aldri kan vite når bomben går av

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som er veldig smart å gjøre når hunden er valp, er å putte hånda nedi skåla mens hunden spiser, for så å gjenta sporadisk etterhvert som den vokser til.

Du kan også gjøre dette med en voksen hund, men siden den glefser må du begynne med å la den spise av hånden din. Legg litt og litt mat i hånda, og la den få måltidet sitt på den måten. Etterhvert går du over til å la den spise av hånden din over matfatet, og om det går fint kan du gå over til å la hunden spise direkte fra skålen mens du har hånden litt nedi matfatet.

Dere bør i tillegg trene på kommandoen "slipp". Bruk først leker, en avis eller lignende og gi en liten godbit når hunden gir fra seg tingen. Når den kan kommandoen, kan du gjøre det samme med tyggeben, eller ting den har stjålet. Vær bestemt og tydelig når dere sier "slipp" - det skal være en ordre, ikke et spørsmål - og det skal helst ikke gjentas.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det aldri blir riktig er at du IKKE er en hund. Kun en HUND kan legge riktig trykk bak et nakkegrep.Punktum.

Ingen hund som blir tatt i nakken er en lykkelig glad hund,det er en kuet hund.Noe jeg personlig ikke vil ha,da jeg aldri kan vite når bomben går av

Du om den meningen. Vi kommer aldri til å bli enige. Så jeg lever med mine regler som jeg har lært av mennesker med flotte hunder, så kan du gjøre hva du vil for min del. Og hvor ofte tar jeg hunden min i nakken? Ikke hver dag, ikke hver uke, ikke hver måned. Noen få ganger i året når den gjør noe for å ikke respektere meg. En hund er ikke et menneske, en hund er et lykkelig vesen så lenge hunden har noen å forholde seg til og så lenge hunden skjønner at den dominerende i huset er mennesket, og ikke hunden selv! Det mener JEG.

Du får bare leve med ditt. Lykke til med din "effektive" metode som du beskriver her, som ikke en gang gir konkrete tips til hva man fysisk gjør når hunden glefser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er riktig eller ikke i visse tilfeller å ta en hund i nakkeskinnet, men jeg hadde en liten hund som kunne knurre når jeg ba han gå ned fra sofaen eller senga. Hvis jeg viste at jeg var stresset og irritert og ba han gå ned når jeg foreksempel skulle riste teppene han lå mot, knurret han men når jeg sa det på en rolig og bestemt måte brummet han bare litt og hoppet ned. Han merket at jeg ble avisende i noen minutter etter at han hadde vist sinne og forsvar av sine rettigheter men jeg fant ut at det beste var å overse det og forholde meg rolig.

Hvis han hadde vært en stor hund ville jeg kanskje følt meg truet og ikke vært den trygge lederen man skal være. Han lærte fra han var valp at jeg kunne ta maten ut av munnen hans og reagerte ikke på det. Han fikk jo maten tilbake og så at det bare var en lek. Det var også konsekvent at bare den som hadde gitt han maten, fikk ta den tilbake igjen. Jeg tror at hvis hvem som helst kunne tatt fra han maten eller beinet, ville han blitt forvirret og reagert med å forsvare maten.

Kan du prøve å gi hunden et bein, nesten gi han det, holde igjen og la han få det? Andre ganger lar du han se at du har mat eller en godbit men lar han vente med å få det mens du prater med han og holder oppmerksomheten hans med blikket. Ser han bare på hånda di, gjemmer du maten bak ryggen og sier navnet hans for å gjenopprette blikkontakt. NÅr han ser på deg gir du han godbiten.

Jeg kan også bli forvirret når jeg leser om alle som har forskjellige meninger, men jeg kan forstå at hvis det er en stor hund som kan bite fra seg kan man bli redd og nervøs i situasjonen med. Det merker hunden og du virker som en usikker leder som igjen gjør hunden usikker. Hvis jeg hadde opplevd det ville jeg kontaktet en hundeinstruktør som kunne veiledet oss.

Jeg ville også pratet med de som omplasserte han og spurt om han har hatt noen negative erfaringer som kan ha preget han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vites om fortiden til denne hunden? Hva ligger bak omplasseringen?

Det må være ganske tøft å stå der som ny eier til en åtte år gammel hund, og hunden er nok ganske usikker, den også. Dere må nesten føle dere litt frem, men være forberedt på at den vil prøve seg.

Når man ser på justisen mellom hunder for å avgjøre blant annet rangordning, så legger de ikke mye imellom, de heller. Det kan gå ganske tøft for seg. Hvis hunden ser at den kommer unna med å knurre og glefse etter eier, er ikke det bra. Men hunder er like forskjellige som mennesker, så det blir vanskelig å gi konkrete råd uten å kjenne hunden. Jeg ville snakket med tidligere eier(e) for å høre litt om hvordan hunden oppførte seg i forskjellige situasjoner.

Synes mange kommer med gode råd i forhold til dette med maten, hunden må få forståelsen av at dere ikke skal ta maten fra den selv om dere naturlig nok ikke ønsker en hund med et stort kjøttben plassert midt i sofaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du om den meningen. Vi kommer aldri til å bli enige. Så jeg lever med mine regler som jeg har lært av mennesker med flotte hunder, så kan du gjøre hva du vil for min del. Og hvor ofte tar jeg hunden min i nakken? Ikke hver dag, ikke hver uke, ikke hver måned. Noen få ganger i året når den gjør noe for å ikke respektere meg. En hund er ikke et menneske, en hund er et lykkelig vesen så lenge hunden har noen å forholde seg til og så lenge hunden skjønner at den dominerende i huset er mennesket, og ikke hunden selv! Det mener JEG.

Du får bare leve med ditt. Lykke til med din "effektive" metode som du beskriver her, som ikke en gang gir konkrete tips til hva man fysisk gjør når hunden glefser.

har ikke gitt tips nei fordi det starter et annet sted.Bakgrunn til hunden,hva har den av bagasje?

Fra hva en vet ,kan en handle.Derfor har jeg ikke gitt et standard svar,for en må vite mer.

Normalt ville jeg stått helt stille om en hund hadde knurret/glefset etter meg.Helt stille ,ikke blikk-kontakt.Når hunden har så 1) roet seg ned eller 2) flyttet/gått sin vei,DA ville jeg beveget meg vekk.

Neste steg er hva utløste knurringen? Hvilke signaler gav hunden ? (fleste ser ikke disse)

Så fjerne alt som kan trigge denne oppførselen.ALT og bestanding.

Om en tar tak i nakken på en hund som en ikke kjenner -bygger ikke akkurat tilitt gjør det vel?

Nei vi blir nok aldri enig. Noe jeg ikke synes er ille.Min lille 65kilos pels behøver jeg kun kremte til ,før den forstå at her går en grense. At du må ta din i nakkeskinnet,betyr for meg at din hund ikke ser deg som sjef eller stoler på deg. Men det er min mening da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke for å ta en hund i nakkeskinnet, ikke på en grunn som dette. Tar man en hund i nakkeskinnet så syntes jeg det må være en god grunn for det. I noen tilfeller må man kanskje. Jeg har måtte ty til det. Men da har det vært total uakseptabel oppførsel. Men noe har man jo gjort galt på veien, om man blir nødt til dette, egentlig. Men det er ikke bare bare å oppdra en hund heller.. Kan være tøft, når man ikke vet hva som er best måte. Det er delte meninger, også i bøker.

Jeg har tro på kroppsenergi og overføring. Er man nervøs og engstelig, så smitter dette over på hunden. Dette har jeg sett mange ganger, så ingen tvil der. Som i TS tilfelle, blir man frustrert og oppgitt, og kanskje litt redd når hunden knurrer og glefser, så gjør ikke dette det noe bedre. Å ta tak i nakke skinnet til hunden i dette tilfellet, kan faktisk føre til å bli bitt. Å da er det liksom gjort.

Har man ikke tålmodighet i seg, så burde man heller ikke ha hund! Tålmodighet og trening må til skal man oppdra eller forandre noe hos en hund!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du eksempler på situasjoner hvor du "må" ta hunden i nakkeskinnet? Hva er hensikten?

var ikke meg du spurte, men jeg svarer likevel.

hensikten er vel å vise hunden hvilken adferd som ikke er lov. jeg hadde en vanskelig hund som gjorde akkurat som han ville i to år å aldri hørte på meg uannsett hvor mye positiv treninger å hvor mange klikkerkurs vi gikk på(ingen av de tilsammen 6 instruktørene kom noen vei med han). men den dagen han knurra på meg å la tenna rundt armen min for at JEG skulle flytte meg fra sofaen forde han ville ha plassen var det NOK. jeg hold han fast(ikke hardt) i nakkeskinnet å la han ned. etter denne hendelsen han han fått et helt annet forhold til ordet nei(positivt) og ikke minst, positiv trening har endelig begynt å virke!!! det er nå 3 år siden jeg har vært det minste irretert på hann å jeg VET han setter pris på å alltid ha en førnøyd å positiv eier!! :yvonne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen tilhenger av positiv straff/negativ forsterkning, men jeg erkjenner at metoden kan fungere. Selv om jeg ikke liker det. Det jeg syntes er mest skummelt her er når denne metoden anbefales til "hvermansen". Rett og slett fordi "hvermansen" som regel ikke har kompetanse til å vite hvordan man trener dette riktig. Med positive metoder har man mindre fallhøyde om man bommer i treningen, noe som for de fleste gjør det tryggere. Og for ikke å glemme mye koseligere for både hund og eier. :)

Til TS:

Rydd unna det hunden kan få tak i. Tren på å bytte ting, og tren inn en solid "slipp" kommando. Får han tak i noe han ikke skal, så finn noe enda bedre og lokk han bort med. Fokuser på å få hunden trygg på dere, og la han bli kjent med sin nye familie. Mye tryggere enn å bruke straff på en omplasseringshund du ikke vet fortiden til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

var ikke meg du spurte, men jeg svarer likevel.

hensikten er vel å vise hunden hvilken adferd som ikke er lov. jeg hadde en vanskelig hund som gjorde akkurat som han ville i to år å aldri hørte på meg uannsett hvor mye positiv treninger å hvor mange klikkerkurs vi gikk på(ingen av de tilsammen 6 instruktørene kom noen vei med han). men den dagen han knurra på meg å la tenna rundt armen min for at JEG skulle flytte meg fra sofaen forde han ville ha plassen var det NOK. jeg hold han fast(ikke hardt) i nakkeskinnet å la han ned. etter denne hendelsen han han fått et helt annet forhold til ordet nei(positivt) og ikke minst, positiv trening har endelig begynt å virke!!! det er nå 3 år siden jeg har vært det minste irretert på hann å jeg VET han setter pris på å alltid ha en førnøyd å positiv eier!! :yvonne:

Jeg står fortsatt fast ved at det er feil metode. Jeg er også skeptisk til at positive metoder ikke fungerte før du "tok" han. Det gir ingen mening. Lurer nesten litt på hvor du var på kurs også.

En hund som respekterer deg vil ikke legge tennene over armen din. Da er det tvil om hvor lederskapet ligger, men det betyr ikke at man skal vise lederskap gjennom å bruke fysisk makt.

Endret av L. Kennedy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS i denne tråden snakker ikke om aggresjon ved matfatet. Du kan ha trent opp en hund til å bli tatt på, tatt fra mat i foringstid. Noe annet er det når de finner noe i andre settinger, som i dette tilfellet.

Som hunde-eier og har hatt hunden siden valp - så har jeg valgt å gå inn i situasjonen (har liten hund) som forsvarer den stjålne matbiten som best han kan. Jeg har gått inn og hentet maten ut av munnen og fisket opp av halsen.

De første gangene så var det til ville protester og knurring og biting - men jeg har alltid løftet han opp og fisket maten ut av han, samtidig som jeg har kommandert slipp.

Nå slipper han den stjålne maten på kommando, dog ganske skjelvende i kjakene og motvillig samtidig som han prøver å få svelget noe av det. Men jeg må løfte han opp og ut av sin "trygghetssone". Ingen andre får fra han noe "stjålet" utbytte.

Det er klart med en voksen mellomstor hund (Dunker) så hadde jeg ikke valgt å gå inn i en slik situasjon. Hunden er 8 år, han kan gjøre stor skade og en kamp om maten blir ikke så rask og ukomplisert og derav vil det kunne ende mer ut som ett slagsmål og da er det kjørt for DET skal du ikke.

Jeg hadde valgt og lage situasjoner - vær sikker på at han kan kommandoen nei - legge noe god mat på stuebordet - stå på avstand og følg med. Stopp etthvert forsøk på å nærme seg maten.

Så kan du lære han "slipp"-kommando ved å gi han noe han synes er greit og bytte det bort med en bedre matbit.

Så sørg for å ikke ha mat tilgjengelig som kan skape disse situasjonene. Det vil være den mest friksjonsfrie måten og leve de neste årene med denne hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer du med det her på et hundeforum så vil du bli halshugget. Ingen med kunnskap om hund vil akseptere slike metoder.

Hundeforum, ja. Der mange av hundeeierne lar hunden sitte i bur 14 timer om dagen (om natten og når de er på jobb) HATER flexibånd fordi hunden skal gå fot hele turen, må vite :roll: Men kan være mye nyttig der også om man ser forbi mye av holdningene der. Har skjønt at du forguder forum og bøker, men det er ikke alle som trenger det ;) Det er ikke sikkert at folk på ett forum kommer med fasitsvar på hva som gjelder for din hund.

Men er enig i at straffemetoder ikke er bra! Hunden vil jo bli engstelig og nervøs ovenfor eieren hvis man tar hunden med makt, og ofte vil det forsterke aggresjonen om man ikke er sikker på hvordan aggresjon det er og hva det dreier seg om. Vold avler vold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundeforum, ja. Der mange av hundeeierne lar hunden sitte i bur 14 timer om dagen (om natten og når de er på jobb) HATER flexibånd fordi hunden skal gå fot hele turen, må vite :roll: Men kan være mye nyttig der også om man ser forbi mye av holdningene der. Har skjønt at du forguder forum og bøker, men det er ikke alle som trenger det ;) Det er ikke sikkert at folk på ett forum kommer med fasitsvar på hva som gjelder for din hund.

Jeg har hørt svært få historier om hunder som sitter i bur i 14 timer. Det er sjeldent, og de får gjerne høre det også.

Flexibånd er ikke spesielt populært, men da er kritikken rettet mot de som har lang line uten å ha kontroll på dyret. Er ofte at langline blir anbefalt på hundefora, men sjeldent eller aldri flexibånd.

Så langt har jeg ikke lest noe om å gå fot hele turen. Hva slags holdninger er det du ikke liker?

Du har helt rett i at ikke alle trenger bøker eller hundefora, men det store flertallet gjør det.

Endret av L. Kennedy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...