Gå til innhold

Glefsing/knurring


kissa85

Anbefalte innlegg

Jeg ser boka jeg leser hva som står, men det jeg da lurer på er: hvordan er det mulig at jeg har oppdratt 5 hunder som ikke viser et eneste lite tegn eller snev på verken stress, frustrasjon, aggressjon eller passitivitet med denne "straff-metoden"? Men som er rolige hunder, svært sosiale mot andre hunder og mennesker, som er svært lærevillige og interesserte, oppvakte og ikke minst GLADE, LYKKELIGE hunder.

Hva er egentlig gyldighetsområdet på denne "positive belønningen"? For motsatt virker jo tydeligvis utmerket på noen hunder.

Har DU oppdratt 5 hunder? Hvordan har du hatt tid til det, du som bare er 18-19 år???

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg står fortsatt fast ved at det er feil metode. Jeg er også skeptisk til at positive metoder ikke fungerte før du "tok" han. Det gir ingen mening. Lurer nesten litt på hvor du var på kurs også.

En hund som respekterer deg vil ikke legge tennene over armen din. Da er det tvil om hvor lederskapet ligger, men det betyr ikke at man skal vise lederskap gjennom å bruke fysisk makt.

jeg var 100% enig med deg før jeg fikk denne hunden. å jeg er fremdeles veldig enig, men etter å ha opplevd den episoden kom jeg til POSITIV LÆRING,(kansje unntak av og til).

alle hunder jeg har trent(folk har det med å stoppe innom meg på vei til dyrlegen for avliving), har jeg tatt utgangspunkt i at alt skal være en positiv opplevelse for hunden. men dette synes jeg å innebærer at hunden lærer ordet nei.(på en positiv måte) jeg har aldri hatt inne hunder som jeg har vært i nærheten av å måtte ta på eller skremme som straff, alle de andre har det gått som det suser med belønning og ros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke alt dette styret med å skulle ta hunden i nakkeskinnet? Hva skal nå det være godt for? For at hunden skal vite hvem som er leder, sier noen.

Javel. Det vet mine hunder uansett. Det er jeg som bestemmer når de får mat, når de får tur, hvor de får være, om de får oppmerksomhet når de trenger det......det er jeg som styrer hele greia. Så på bakgrunn av det, er det ingen av mine hunder som er tvil om hvem som bestemmer her.

Jeg har ALDRI tatt hundene mine i nakkeskinnet. Har aldri sett behovet, selv om de av og til kan finne på ting de ikke har lov til. Det holder med et kremt.

Hundene mine har aldri knurret eller glefset til meg. Men så har de da heller aldri behøvd å forsvare noe, eller vært redde eller nervøse for noe jeg har gjort. Så jeg har rolige hunder, som jeg kan gjøre hva jeg vil med.

Jeg tror ikke fysisk straff som f.eks nakketak bringer noe godt med seg i lengden. Selv om hunden DER OG DA ser like glad og lykkelig ut et par sekunder senere, så tror jeg den har mindre tillit til eier enn en som aldri har blitt straffet fysisk.

En hund som blir tatt i nakken har større tilbøyelighet til å utvikle f.eks knurring og glefsing i forhold til eier enn en som ikke blir det. Tror jeg.

Ts, noen råd til deg. Du har nettopp fått en 8 år gammel hund, som enda ikke er trygg i sitt nye hjem. Det tar tid, det kan ta flere mnd. Så legg heller vekt på å være en eier som hunden kan være trygg på framfor å la den komme i situasjoner der den føler den må forsvare seg/beinet eller hva det nå er.

Så la være å gi den bein inntil videre hvis det kan oppstå slike situasjoner. Og hvis du gir bein, så steng tilgangen til sofaen eller la hunden få beinet et sted den kan være i fred.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...