Gå til innhold

Glefsing/knurring


kissa85

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har fått oss en omplasseringshund på 8 år som vi har møtt noen problemer med.

1. Mot meg (damen i huset) har han glefset til i noen situasjoner hvor han har "stjålet" mat fra benken, da jeg prøver å ta han for det snur han hodet og glefser etter meg.

2. Når min samboer prøvde å ta fra han beinet da han tok dette med seg i sofaen snudde han også hodet og glefset etter han, han ville nesten ikke gio seg selvom min samboer tok han i nakkeskinnet.

Er dette noe vi ikke kan få av han, eller hva er evt lønnsomt.

Vi er selvfølgelig bekymret da vi ikke vil ha en hund vi ikke kan stole på at ikke plutselig biter oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette høres ut som mataggerssjon siden det skjer i situasjoner hvor mat er involvert. Mitt tips er at dere addresserer problemet nå og viser at dette ikke er akseptabel oppførsel. Spørs litt hvordan rase det er, men det kan være vanskelig for en hund å avvenne seg mataggressjon når den er 8 år. Allikevel så kan den være en trussel for dere, andre hunder, barn eller andre mennesker og det er ikke verdt det. Det er verdt det å prøve å avvenne denne uvanen med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en dunker.

Men hva er den beste måten å gjøre det på da? Vi vil jo gjerne gi han en sjanse også, ikke gi han opp med engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ressursforsvar. Det kan oppstå hvis man tar vekk noe fra hunden som hunden virkelig vil ha.. Det har mest sannsynelig oppstått ved at de forrige eierene hadde for en vane å ta fra han ting og da kan han begynne å knurre/glefse for å få beholde det han vil ha.

Jeg skjønner at dere er bekymret, men det har jo bare skjedd når dere prøver å ta ting fra han ikke sant? Så dere vet hva som utløser det. Å ta han i nakkeskinnet er det bare å slutte med med en gang. Det løser ingen verdens ting, det kan tvert imot gjøre det verre.

1. Ikke la det stå mat tilgjengelig på benken. Dermed slipper du at han stjeler derifra. Hunder anser mat som er forlatt som "ledig".

2. Hvis han har tatt noe som ikke er lov å ta, ikke prøv å ta det fra han. Bytt det heller mot noe som er bedre som f.eks en super godbit eller et godt tyggebein.

(Nå vet jeg ikke om dette med bytting gjelder hunder som allerede har ressursforsvar, men det er i hvert fall det man gjør for å hindre at de får det)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er som en drøm ellers, kjempe blid, logrer hele tiden.

Men om man ikke skal ta han i nakkeskinnet da han har gjort noe uakseptabelt, hva slags metode skal man bruke for å få han til å forstå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er som en drøm ellers, kjempe blid, logrer hele tiden.

Men om man ikke skal ta han i nakkeskinnet da han har gjort noe uakseptabelt, hva slags metode skal man bruke for å få han til å forstå da?

I hvilke situasjoner vil du ta han i nakkeskinnet da? Utenom når han knurrer/glefser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er hovedsaklig da det er behov for å ta han i nakkeskinnet, han er veldig snill og hører godt da vi "bare" hever stemmen om han prøver sge på noe. Men når han glefser etter henda våre så ser vi ingen andre muligheter enn å ta han i nakkeskinnet til han gir seg, i dag var det bare såvidt han ga seg da han begynte å glefse etter samboeren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hovedsaklig da det er behov for å ta han i nakkeskinnet, han er veldig snill og hører godt da vi "bare" hever stemmen om han prøver sge på noe. Men når han glefser etter henda våre så ser vi ingen andre muligheter enn å ta han i nakkeskinnet til han gir seg, i dag var det bare såvidt han ga seg da han begynte å glefse etter samboeren min.

Jeg ville nå i første omgang prøvd dette her med bytting så har dere kanskje ikke grunn til å ta han i nakkeskinnet lenger :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men blir kanskje vanskelig å få noe å bytte beinet med, da han tar med seg dette opp i sofaen. Men vi får prøve :) Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjellige måter å gjøre ting på når det kommer til oppdragelse av dyr. Hadde det vært min hund så hadde jeg tatt den lett i nakkeskinnet for å forandre oppmerksomheten, og sagt klart og rolig "nei" med dyp, mørk stemme. Jeg kommer sikkert til å få mye pepper for denne siden det er blitt mer vanlig å ikke ta hunder i nakkeskinnet, men jeg personlig har god erfaring med denne metoden. Alle hundene jeg kjenner som har blitt oppdratt på den måten og er sunne, friske, trygge, kjærlige hunder i dag uten mataggressjon eller sinne mot mennesker/andre dyr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri behov for å ta en hund i nakkeskinnet, det eneste du oppnår med det er å forverre hele situasjonen.

Slutt med alt som heter straff, og begynn med positiv trening. Siden du ikke virker å være veldig kjent med det, burde (les: MÅ) du få kjøpt deg noen bøker om temaet. Bøker jeg vil anbefale:

- "100 % positiv hverdagslydighet" (Aarrestad)

- "Klikkertrening for din hund" (Egtvedt & Køste).

Og gjerne "På talefot med hunden" (Rugaas), men de to første vil jeg si er viktigere å få kjøpt inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men blir kanskje vanskelig å få noe å bytte beinet med, da han tar med seg dette opp i sofaen. Men vi får prøve :) Takk for svar :)

Har du ikke fårepølse eller noe annet godt i kjøleskapet som du kan bytte med da? så kan han få beinet sitt når han er nede på gulvet igjen?

Det hadde vært fint om du kunne legge ut et innlegg om hvordan det går fremover :) *Nysgjerrig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men fungerer det på en såpass voksen hund da? siden han er omplassert så aner jo ikke vi hva slags oppdragelse han har fått fra før.

Hadde det vært en valp så kunne jeg ha skjønt at det kunne lønt seg med klikketrening etc. Men kan ikke skjønne hvordan vår skal forstå dette når han er såpass voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er hovedsaklig da det er behov for å ta han i nakkeskinnet, han er veldig snill og hører godt da vi "bare" hever stemmen om han prøver sge på noe. Men når han glefser etter henda våre så ser vi ingen andre muligheter enn å ta han i nakkeskinnet til han gir seg, i dag var det bare såvidt han ga seg da han begynte å glefse etter samboeren min.

ligg unna nakkeskinnet, på hundespråk betyr det rett og slett : Jeg dreper deg

Du har fått fine svar fra flere her, fra AB #4 ang ressursforsvar.Denne treffer helt blink.

Bikkjer eier hva de finner uansett rang,du må nok lære inn bytting av "varer". Ha tørrfisk /snop som du VET vovva elsker og bytt om den tar noe den ikke skal.

Rydd ALLITD unna ting huden kan tenkes å låne

L.Kennedy gir gode boktips ja ;)

Endret av Kårky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve litt alternativer jeg anonym :) Jeg håper vi klarer å få bukt med dette, han er så snill og grei med alt annet. Vil så gjerne han skal få en fin pensjonisttilværelse hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ligg unna nakkeskinnet, på hundespråk betyr det rett og slett : Jeg dreper deg

Ja for jeg regner med du snakker hund, og vet med 100% sikkerhet at det betyr det for hunden? Ærlig talt. Det er OK å være imot metoden, men man trenger ikke være såpass påståelig som det du er. Hvordan kan du vite helt sikkert at akkurat din metode er den riktige?

Poenget mitt er bare, ts, at du må finne den metoden som passer for deg og hunden din. Jeg er helt uenig i hva Kårky sier her. Og jeg har som sagt erfaring med oppveksten på i hvert fall 3 jakthunder og 2 selskapshunder i mindre størrelse. Alle har blitt som jeg beskrev over, perfekte sinnsrolige hunder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

nei jeg kan ikke snakke hund men har litt erfaring med hund etter 30år,div bøker og ikke minst adferd/adferdsterpi/studering sett dette fra ulv og på hunder.Du får mene hva du vil.

OM du virkelig må ty til fysisk korreksjon for en slik ting,synes jeg bare synd på bikkja for du tolker da ikke signaler den har sendt

Men det er hva jeg mener ,du får mene akkurat hva du vil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg har også vokst opp med hunder av forskjellige raser og de har alltid blitt tatt i nakkeskinnet om det har vært noe de har gjort som ikke er akseptabelt. Det er slik du for dem til å forstå at du er sjef sa alltid min far. Og det har vært trofaste og fantastiske hunder det, men det er vel med hunder som med barn at man oppdrar de forskjellig.

Jeg var egentlig ute etter litt konkrete råd til ting man kan gjøre som anonym kom med. Dette er min første hund som voksen, så vil gjerne prøve å lære hunden at jeg er sjefen. At han får respekt for meg, så jeg slipper å være redd for at han skal bite meg om han gjør noe han ikke skal da min samboer ikke er hjemme.

OG, klart har vi ikke ting fremme som han kan fristes/forsyne seg av. Vet at fristelsen kan bli for stor, men i de få tilfellene dette skjer/har skjedd så er det greit å vite hva man kan gjøre for at det ikke trenger å bli glefsing eller i verste fall biting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for jeg regner med du snakker hund, og vet med 100% sikkerhet at det betyr det for hunden? Ærlig talt. Det er OK å være imot metoden, men man trenger ikke være såpass påståelig som det du er. Hvordan kan du vite helt sikkert at akkurat din metode er den riktige?

Poenget mitt er bare, ts, at du må finne den metoden som passer for deg og hunden din. Jeg er helt uenig i hva Kårky sier her. Og jeg har som sagt erfaring med oppveksten på i hvert fall 3 jakthunder og 2 selskapshunder i mindre størrelse. Alle har blitt som jeg beskrev over, perfekte sinnsrolige hunder.

Men hva slags konkrete tiltak ville du ha gjort da, om du hadde hatt en hund i hus som glefser da han gjør noe han ikke får lov til og du vil vise at dette ikke er greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei jeg kan ikke snakke hund men har litt erfaring med hund etter 30år,div bøker og ikke minst adferd/adferdsterpi/studering sett dette fra ulv og på hunder.Du får mene hva du vil.

OM du virkelig må ty til fysisk korreksjon for en slik ting,synes jeg bare synd på bikkja for du tolker da ikke signaler den har sendt

Men det er hva jeg mener ,du får mene akkurat hva du vil

Jeg tror man leser ens egen hund best. Jeg vet ikke om denne metoden er den beste, men jeg kan med 110% sikkerhet si at jeg kan tolke min hunds signaler. Og du vet at de bøkene du har lest og denne atferdspyskologien er skrevet av en vanlig person som meg og deg. Denne personen kan ha lang erfaring med hunder, det tror jeg veldig mange har, men det er fortsatt ikke sånn at denne personen vet hva som er best for enhver hund. Jeg bare syns det er rart at en metode som du slakter (ja og mange andre), er så effektiv og gir så positive, gode resultater.

Og jeg mener ikke at hvem som helst skal ta en hund i nakkeskinnet. Her snakker jeg om empiri. Har du erfaring med hunder og kan gjøre dette på helt riktig måte, da er du kvalifisert. Gjør man det feil er jeg enig i at det ja, kan forverre situasjonen. Men jeg regner med at en person som har adoptert en 8 år gammel hund vet hvordan man skal gjøre disse handlingene og hvordan man trener en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...