Gå til innhold

Glefsing/knurring


kissa85

Anbefalte innlegg

Hadde det vært en valp så kunne jeg ha skjønt at det kunne lønt seg med klikketrening etc. Men kan ikke skjønne hvordan vår skal forstå dette når han er såpass voksen.

Å begynne med klikkertrening når hunden er eldre er ikke noe problem! Det tar kanskje litt lengre tid, men når hunden har skjønt det, er det gullet verdt! Jeg begynte å klikke hun eldste vår når hun var 11år, og nå kan hun både "snurr rundt" og "ligge død". Det tok vel to dager så hadde hun "snurr rundt" inne, nå er den bankers. Hun er tidligere bare "trent" med straff av min far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja for jeg regner med du snakker hund, og vet med 100% sikkerhet at det betyr det for hunden? Ærlig talt. Det er OK å være imot metoden, men man trenger ikke være såpass påståelig som det du er. Hvordan kan du vite helt sikkert at akkurat din metode er den riktige?

Poenget mitt er bare, ts, at du må finne den metoden som passer for deg og hunden din. Jeg er helt uenig i hva Kårky sier her. Og jeg har som sagt erfaring med oppveksten på i hvert fall 3 jakthunder og 2 selskapshunder i mindre størrelse. Alle har blitt som jeg beskrev over, perfekte sinnsrolige hunder.

Med fare for generalisere mer enn jeg burde, så er det virkelig ikke overraskende at du har hatt jakthund. Det er i all hovedsak de med jakthund som tviholder på disse metodene, som er direkte feil.

Er ikke snakk om at "det er flere veier til Rom", og straff er aldri "den metoden som passer for deg og hunden din"

Du må gjerne mene at vi er påståelige og trangsynte, men vi vet at vi har rett. Kommer du med det her på et hundeforum så vil du bli halshugget. Ingen med kunnskap om hund vil akseptere slike metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva slags konkrete tiltak ville du ha gjort da, om du hadde hatt en hund i hus som glefser da han gjør noe han ikke får lov til og du vil vise at dette ikke er greit?

Som jeg skrev i korte trekk over i innlegget, jeg kan utdype det. Med en gang du ser at hunden begynner å spisse ørene og glefser mot deg, (husk at dette går på sekunder, hunder lever i sekunder), så tar du fort tak bake i nakkeskinnet på hunden, IKKE HARDT, kjempe lett, bare sånn at hunden kjenner at du er "over" han. Så sier du med dyp, mørk stemme NEI. Ikke si det fort, si det sakte og du må mene det. Hunden føler energien din og hunden skal se at du mener det du sier. Er du kvinne anbefaler jeg deg til å legge om til en mannestemme fordi det er den tonen hunden lyder mest. Kvinner kan ofte ha en gneldrete tone på stemmen og det mistolker hunden. Så trekker du deg unna hunden, går bort, og etter hunden er ute av situasjonen - at han ikke glefser til deg lenger og er i en rolig sinnstilstand så går du bort å klapper han, koser med han og gir han gode ord som du vanligvis gjør. For etter bare sekunder så er situasjonen over. Det gjelder å handle der og da!! Husk at med en gang hunden "overgir seg" så er det over for hunden, og da skal det være over for deg også. Du skal IKKE skade hunden eller gjøre det vondt for hunden, du skal bare legge en hånd på nakken sånn at hunden merker at du dominerer han fordi du er sjefen, han er hunden og du er mennesket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man leser ens egen hund best. Jeg vet ikke om denne metoden er den beste, men jeg kan med 110% sikkerhet si at jeg kan tolke min hunds signaler. Og du vet at de bøkene du har lest og denne atferdspyskologien er skrevet av en vanlig person som meg og deg. Denne personen kan ha lang erfaring med hunder, det tror jeg veldig mange har, men det er fortsatt ikke sånn at denne personen vet hva som er best for enhver hund. Jeg bare syns det er rart at en metode som du slakter (ja og mange andre), er så effektiv og gir så positive, gode resultater.

Og jeg mener ikke at hvem som helst skal ta en hund i nakkeskinnet. Her snakker jeg om empiri. Har du erfaring med hunder og kan gjøre dette på helt riktig måte, da er du kvalifisert. Gjør man det feil er jeg enig i at det ja, kan forverre situasjonen. Men jeg regner med at en person som har adoptert en 8 år gammel hund vet hvordan man skal gjøre disse handlingene og hvordan man trener en hund.

I alt det du her har skrevet ,er det kun en ting jeg ikke forstår

en effektiv ,gir så positive gode resultater? Jaha? Positiv? For hvem? Ikke bikkja som kun får negativ effekt av det. Dominering skjer ikke ved at en legger hånd på bikkja.Men selvfølgelig,deg om det

Endret av Kårky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, kan du være så snill og registrere deg på hundesonen.no og/eller på canis.no? Jeg ser at jeg og Kårky ikke når fram til deg, og du har valgt ut helt feil person å høre på. Gjør det for hunden din.

Endret av L. Kennedy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en regel at en hund ikke skal knurre eller glefse etter deg. Selvom det er mat! Men selv min hund, verdens snilleste golden retriver, har knurret og flekket tenner når jeg har skulle tatt fra den et ben e.l. Men da blir jeg sint. Jeg tar aldri i henne fysisk, men jeg sier med sint, bestemt ( men rolig ) stemme "Neeei". Men jeg kjenner jo min hund, og jeg blir på en måte " fornærmet " om hun skulle finne på dette, og viser det på den måten.

Det beste måten er nok avlednings teknikken som noen andre allerede har nevnt. Avled med noe annet, får du oppmerksomheten, ta fra den benet eller maten den har, og gi godbiten du har avledet med. Pass på å rose samtidig. Det kreves litt trening dette. Så bare vær tålmodig. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så si meg eksakt fordi jeg forstår det ikke, hvordan er det NEGATIVT for hunden metoden jeg bruker? Kan noen utdype akkurat grunner til HVORFOR det mentalt er negativt for hunden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, kan du gjøre meg en tjeneste og registrere deg på hundesonen.no og/eller på canis.no? Jeg ser at jeg og Kårky ikke når fram til deg, og du har valgt ut helt feil person å høre på. Gjør det for hunden din.

Jeg har overhodet ikke tatt noen sin side, jeg er bare ute etter råd. Dette er jo en jakthund om det har noen betydning for å lære/mestre klikketrening. Jeg prøver gjerne det jeg, men jeg er bare ute etter at hunden ikke skal behøve å bli sint i slike situasjoner når det er han som gjør noe galt. Jeg vil han skal forstå at dette er ikke greit. Dette skal du ikke gjøre.

Jeg kan ikke helt skjønne hvordan å bare snakke til en glefsende huns skal få han til å slutte. For min egen del og ikke minst hans vil jeg ikke at vi skal komme til det punktet at han biter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så si meg eksakt fordi jeg forstår det ikke, hvordan er det NEGATIVT for hunden metoden jeg bruker? Kan noen utdype akkurat grunner til HVORFOR det mentalt er negativt for hunden?

Fordi straff er NEGATIVT, det er hele hensikten, og ulempen, ved å straffe. Les deg opp på aversiv trening før du poster "gode" råd. Jeg antar at du bare vil hjelpe, men du hjelper henne med å gjøre feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har overhodet ikke tatt noen sin side, jeg er bare ute etter råd. Dette er jo en jakthund om det har noen betydning for å lære/mestre klikketrening. Jeg prøver gjerne det jeg, men jeg er bare ute etter at hunden ikke skal behøve å bli sint i slike situasjoner når det er han som gjør noe galt. Jeg vil han skal forstå at dette er ikke greit. Dette skal du ikke gjøre.

Jeg kan ikke helt skjønne hvordan å bare snakke til en glefsende huns skal få han til å slutte. For min egen del og ikke minst hans vil jeg ikke at vi skal komme til det punktet at han biter.

Vi har jakthunder, fem stykker. Alle er oppdradd med straff av pappa. Jeg har trent litt klikkertrening med tre av de, med utrolige kjappe og fine resultater. Pappa sverger dog til straffmetoder, som 'alle' med jakthunder gjør. Når det gjelder hundetrening, henger de langt bak.. Og er ikke villige til å åpne øynene for noe annet en det de mener er det eneste som funker for den type hunder. Vås spør du meg!

Ved å ta hunden i nakken, knurre tilbake el. vil bare forsterke forsvaret av maten. Om du er sint fordi noen prøver å ta maten din, og de blir sint også og prøver hardere, da blir det værre. Det løser seg ikke. (Sagt på en enkel måte).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har overhodet ikke tatt noen sin side, jeg er bare ute etter råd. Dette er jo en jakthund om det har noen betydning for å lære/mestre klikketrening. Jeg prøver gjerne det jeg, men jeg er bare ute etter at hunden ikke skal behøve å bli sint i slike situasjoner når det er han som gjør noe galt. Jeg vil han skal forstå at dette er ikke greit. Dette skal du ikke gjøre.

Jeg kan ikke helt skjønne hvordan å bare snakke til en glefsende huns skal få han til å slutte. For min egen del og ikke minst hans vil jeg ikke at vi skal komme til det punktet at han biter.

En hund som er trygg vil ikke glefse etter noen, så begynn med å gjøre hunden trygg. Ikke skap konflikter, ikke ta ting fra hunden med mindre det er tvingende nødvendig. Det kan du gjøre når hunden er trygg. Hunden har utvilsomt ressursforsvar og der har du antagelig mye å jobbe med.

Man kan klikkertrene alle raser, både pointer, rottweiler og chihuahua. Du må ikke nødvendigvis bruke klikker, men sett deg inn i tankegangen som ligger bak metoden. Det burde være obligatorisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jakthunder, fem stykker. Alle er oppdradd med straff av pappa. Jeg har trent litt klikkertrening med tre av de, med utrolige kjappe og fine resultater. Pappa sverger dog til straffmetoder, som 'alle' med jakthunder gjør. Når det gjelder hundetrening, henger de langt bak.. Og er ikke villige til å åpne øynene for noe annet en det de mener er det eneste som funker for den type hunder. Vås spør du meg!

Ved å ta hunden i nakken, knurre tilbake el. vil bare forsterke forsvaret av maten. Om du er sint fordi noen prøver å ta maten din, og de blir sint også og prøver hardere, da blir det værre. Det løser seg ikke. (Sagt på en enkel måte).

Men hvis en av hundene dine glefser etc etter deg, hva gjør du da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som er trygg vil ikke glefse etter noen, så begynn med å gjøre hunden trygg. Ikke skap konflikter, ikke ta ting fra hunden med mindre det er tvingende nødvendig. Det kan du gjøre når hunden er trygg. Hunden har utvilsomt ressursforsvar og der har du antagelig mye å jobbe med.

Man kan klikkertrene alle raser, både pointer, rottweiler og chihuahua. Du må ikke nødvendigvis bruke klikker, men sett deg inn i tankegangen som ligger bak metoden. Det burde være obligatorisk.

Jeg må si det virkelig meget ulogisk for meg å la han få fortsette med ting jeg ikke aksepterer ( det er ikke mye jeg ikke aksepterer) bare fordi han skal bli trygg, jeg kan ikke skjønne hvordan han skal skjønne hvorfor han fikk lov først også får han plutselig ikke lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvis en av hundene dine glefser etc etter deg, hva gjør du da?

Da hadde jeg først og fremst lett etter hva det var som utløste dette. Om det var mataggresjon, som her, ville jeg unngått situasjoner som ville utløst dette. Hunden er 8år, og om den har holdt på slik lenge, vil det nok ta veldig lang tid å endre. Og det ville nok krevd gode kunnskaper! Gi heller hunden mat et sted ingen forstyrrer, ingen barn kan nå osv. Ikke la tyggebein ligge rundt løst i stuen.

Hun eldste kan knurre litt om hun har et tyggebein, bite eller glefse vil hun neppe gjøre. Om hun knurrer, er det en advarsel "Hold deg unna maten min". Da går jeg vekk. Venter til hun er avslappet og tar beinet. Jeg tar dog bare beina om det er nødvendig, ikke i tide og utide fordi "hunden må lære det"..

Akkurat i det hunden hadde glefsa hadde jeg naturlig nok gått vekk.

Endret av Quickchick
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi straff er NEGATIVT, det er hele hensikten, og ulempen, ved å straffe. Les deg opp på aversiv trening før du poster "gode" råd. Jeg antar at du bare vil hjelpe, men du hjelper henne med å gjøre feil.

Du svarer ikke på spørsmålet. Jeg spør hva du mener som skjer med hunden mentalt når man straffer negativt. Om det er negativt eller positivt for mennesket er ettfett. Jeg barer lurer på hva som skjer i hodet til hunden.

Vi har jakthunder, fem stykker. Alle er oppdradd med straff av pappa. Jeg har trent litt klikkertrening med tre av de, med utrolige kjappe og fine resultater. Pappa sverger dog til straffmetoder, som 'alle' med jakthunder gjør. Når det gjelder hundetrening, henger de langt bak.. Og er ikke villige til å åpne øynene for noe annet en det de mener er det eneste som funker for den type hunder. Vås spør du meg!

Ved å ta hunden i nakken, knurre tilbake el. vil bare forsterke forsvaret av maten. Om du er sint fordi noen prøver å ta maten din, og de blir sint også og prøver hardere, da blir det værre. Det løser seg ikke. (Sagt på en enkel måte).

Jeg sitter nå hjemme med min flotte Bichon Havanais som er utrolig lettlært, og ligger langt FORAN i treningen, som jeg også trener agility og lydighet med for morros skyld fordi hun er så interessert i å lære. Enda har jeg brukt denne "negative straffingen" på henne.

Og at de med jakthunder ikke er villige til å prøve andre metoder, det vet ikke jeg, fordi jeg har en jakthund og en selskapshund sammen. Og jeg har en metode. Jeg hadde selskapshunden først. Men jeg syns det er forferdelig med generalisering her.

Endret av Tears.of.the.Sun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette du beskriver her tror jeg har mye mer med det faktum at de er jakthunder enn at de har fått "negativ straff" som dere kaller det. Jakthunder generelt er sånn. Jeg sitter nå hjemme med min flotte Bichon Havanais som er utrolig lettlært, og ligger langt FORAN i treningen, som jeg også trener agility og lydighet med for morros skyld fordi hun er så interessert i å lære. Enda har jeg brukt denne "negative straffingen" på henne.

Og at de med jakthunder ikke er villige til å prøve andre metoder, det vet ikke jeg, fordi jeg har en jakthund og en selskapshund sammen. Og jeg har en metode. Jeg hadde selskapshunden først. Men jeg syns det er forferdelig med generalisering her.

Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til her? Hva "jakthunder generelt er sånn"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til her? Hva "jakthunder generelt er sånn"?

Glem det, jeg leste svaret litt fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si det virkelig meget ulogisk for meg å la han få fortsette med ting jeg ikke aksepterer ( det er ikke mye jeg ikke aksepterer) bare fordi han skal bli trygg, jeg kan ikke skjønne hvordan han skal skjønne hvorfor han fikk lov først også får han plutselig ikke lov.

Hva slags ting er det du mener da? Hvis det er virkelig viktig å ta fra han en ting, så kan du jo gjøre det.

Hunder takler forresten endringer veldig fint, men mennesker undervurderer hunder. La oss si at du har latt hunden ligge i sofaen i flere år, da er det fortsatt ikke noe problem å gå tilbake på det.

Det var bare et eksempel på at hunder godtar nye regler og rutiner veldig greit. Jeg mener ikke at du skal godta alt mulig nå bare for å gjøre hunden trygg. Men ikke ta maten eller et bein fra han, med mindre du har en usedvanlig god grunn. Det må du trene deg fram til, gi det litt tid.

Du må likevel passe deg for å være for forsiktig med han, da risikerer du at han tar over styringa i huset. Sett klare grenser for hva som er lov og ikke lov, og vær konsekvent, men ikke straff han ved å røske i nakkeskinnet eller rope til han. Og som sagt, ikke ta maten eller beinet hans.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant fram boka til Aarrestad og tenkte det her kan være en begynnelse. Det er ikke veldig mye jeg har fått med her, men det er også bare én side fra en bok på over tre hundre sider. Det står mye mer.

post-40665-0-39035500-1298062136_thumb.j

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser boka jeg leser hva som står, men det jeg da lurer på er: hvordan er det mulig at jeg har oppdratt 5 hunder som ikke viser et eneste lite tegn eller snev på verken stress, frustrasjon, aggressjon eller passitivitet med denne "straff-metoden"? Men som er rolige hunder, svært sosiale mot andre hunder og mennesker, som er svært lærevillige og interesserte, oppvakte og ikke minst GLADE, LYKKELIGE hunder.

Hva er egentlig gyldighetsområdet på denne "positive belønningen"? For motsatt virker jo tydeligvis utmerket på noen hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...