Gå til innhold

Masteroppgave-tråden


Pingting

Anbefalte innlegg

Fem sider på et kapittel? Wow. Jeg har to sider totalt.

Fillern jeg er litt stressa for akkurat det med litteratur liste. Jeg har også en ganske liten litteraturlist (3,5 sider) og lurer på hvor mye de vekter dette? De fleste oppgavene jeg har sett har hatt litteraturlister på rundt 5-6 sider. så mine 3.5 virker ganske lite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer helt an på hva slags type oppgave det er, tror jeg. For noen vil 2-3 sider med litteraturliste være for lite, for andre vil det være nok. Det kommer helt an på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Ja, det kommer helt klart an på.

Det er også halvannen linjeavstand på den også, det kan ha litt å si.

Men forskningshistorie-kapittel pleier for mange å inneholde mye litteratur. Jeg f.eks., skriver om hvordan utgravninger har blitt gjennomført siden 1927. Med 17++ utgravninger med hver sin publikasjon - og da også gjerne med flere ulike forfattere for ulike kapittel, så blir det endel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppgave består av analyse av egen spørreundersøkelse (samt noe tekster som tilleggsempiri) som jeg bruker en håndfull teorier til å belyse og analysere. Da blir det ikke så mye litteratur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fillern jeg er litt stressa for akkurat det med litteratur liste. Jeg har også en ganske liten litteraturlist (3,5 sider) og lurer på hvor mye de vekter dette? De fleste oppgavene jeg har sett har hatt litteraturlister på rundt 5-6 sider. så mine 3.5 virker ganske lite...

Jeg har kikka en del på en masteroppgave som ble levert i faget mitt (kulturvitenskap) i fjor, og som fikk A. Vi har 60 stp på oppgaven. Jeg bruker hennes oppgave litt som mal for mitt eget oppsett, da vi på sett og vis har store fellestrekk i oppgaven. Hun hadde ikke mer enn to sider "trykt" litteratur, og to sider med nettlinker. Disse fire sidene var til og med med halvannen linjeavstand, og det skal man vel egentlig ikke ha i litteraturlista?

Naturligvis varierer dette med fagfelt og type oppgave. Våre oppgaver (A-oppgaven jeg ser på og min egen) bruker få teorier for å belyse forholdsvis store, empiriske undersøkelser, og da er det jo naturlig at det er empirien som får mest plass. Og da blir det jo ikke så mange kilder som trengs.

Noen tekster er jo nødvendigvis lengre og mer omfattende også. Jeg bruker to-tre rimelig tykke bøker, skrevet av én forfatter, som utgangspunkt for teoribiten min, og da tar jo det mindre plass i litteraturlista om jeg skulle lest tilsvarende korte tekster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvordan muntlig eksamen fungerer her? Jeg har fått tildelt dato nå, samt intern og ekstern sensor. Men hva er det de spør om på en slik muntlig? Er det selve oppgaven og hvordan man har løst den? Kritikk på svakheter av oppgaven man må svare for? Spør de ekstra om teori og metodeteori for at man skal vise man forstår det? Jeg er litt forvirret, og vet ikke helt hvordan jeg skal forberede meg til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har fått beskjed om at den muntlige skal justere karakteren på selve masteroppgaven, og at de kan spørre om oppgaven dersom det er noe de lurer på. Jeg har også fått beskjed om å lese meg opp litt på perioden jeg har undersøkt (skriver master i historie) og ha god peiling på teori og metode...

Herlighet, jeg har så mange sommerfugler i magen nå! Skal bare sette sammen og levere i dag... Kjempenervød...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått beskjed om at den muntlige skal justere karakteren på selve masteroppgaven, og at de kan spørre om oppgaven dersom det er noe de lurer på. Jeg har også fått beskjed om å lese meg opp litt på perioden jeg har undersøkt (skriver master i historie) og ha god peiling på teori og metode...

Herlighet, jeg har så mange sommerfugler i magen nå! Skal bare sette sammen og levere i dag... Kjempenervød...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, siste dag med masse plukk (og litt skriving), så er det bare å sende oppgaven til trykkeriet. Ikke til å tro.... :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dere som leverer i dag: Kjenner at jeg nesten er litt spent og glad på deres vegne. Tenk å sitte med dokumentet for aller siste gang i dag! :biggrin: I morgen er det over!

God innspurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også levere i dag! Får aller siste kommentar fra veileder rundt klokken 19 i kveld, og regner med jeg kommer til å sitte oppe om natten og fikse og finpusse, endelig innlevering er kl 12 i morgen, men jeg antar jeg blir sittende oppe i løpet av natten, levere og heller sove ut i morgen. Vi laster opp oppgaven i pdf på Min side, også ordner universitetet med trykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil bare si gratulerer til dere som er ferdige og lykke til til dere som har litt igjen! Har fulgt denne tråden litt i og med at jeg begynner på master til høsten og skal skrive Masteroppgaven min neste sommer. Dere har virkelig motivert meg og vært til stor inspirasjon, så nå gleder jeg meg til å begynne på Masteren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teit spørsmål: skriver dere metodekapittel i futurum (1. futurum, "jeg skal intervjue fem informanter") eller i preteritum ("jeg intervjuet fem informanter"?

Har skrevet i preteritum fordi jeg syntes det ble mest riktig, også fordi jeg har endel refleksjoner rundt metodologiske problemer i samme kapittel, men fant en masteroppgave som hadde metodekapittelet i futurum. Sensor synes ikke at det er rart at det står i preteritum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teit spørsmål: skriver dere metodekapittel i futurum (1. futurum, "jeg skal intervjue fem informanter") eller i preteritum ("jeg intervjuet fem informanter"?

Har skrevet i preteritum fordi jeg syntes det ble mest riktig, også fordi jeg har endel refleksjoner rundt metodologiske problemer i samme kapittel, men fant en masteroppgave som hadde metodekapittelet i futurum. Sensor synes ikke at det er rart at det står i preteritum?

Jeg har skrevet i preteritum og har ikke engang kommet på at det skulle være noen problemer med det... :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er ferdig! Har lastet opp på DUO, skrevet ut kvittering og fuskeerklæring, og sendt bestilling til trykkeriet!!!

:hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet i fortid, og fått beskjed om å endre det til fortid der jeg ikke hadde gjort det. Intervjuer og analyser er jo ting man allerede har gjort, da blir det fortid som høres mest riktig ut.

Gratulerer så mye, SportyShorty! :hoppe: Hvordan føles det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye, SportyShorty! :hoppe: Hvordan føles det?

Herlig! Nå spiser jeg en bøtte is, og ser på hjernedøde tv-serier! Det er det lenge siden jeg har hatt tid til :fnise:

Du da, Tabris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig! Nå spiser jeg en bøtte is, og ser på hjernedøde tv-serier!

Åh, det hørtes digg ut! Jeg ville bare ha bytta isen med kokosboller. Er jo ennå halvannen måned til jeg leverer så er ikke superstressa enda - men nok til at jeg ikke ser på hjernedød tv med god samvittighet.

Grattis med overstått og innlevert oppgave!! :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...