Gå til innhold

Masteroppgave-tråden

Pingting

Anbefalte innlegg

Morgenstund har gull i munn!

Plutselig klarte jeg å se noen overganger og sammenhenger i teksten min som jeg ikke klarte å få på plass i går. Hurra! :danse: Er så fornøyd at jeg nesten kunne sagt meg ferdig med dagens arbeidsøkt allerede :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Morgenstund har gull i munn!

Plutselig klarte jeg å se noen overganger og sammenhenger i teksten min som jeg ikke klarte å få på plass i går. Hurra! :danse: Er så fornøyd at jeg nesten kunne sagt meg ferdig med dagens arbeidsøkt allerede :biggrin:

Så utrolig deilig! Sånne "hopp" framover er skikkelig deilig. Var treg til å komme meg opp i dag, men har kaffe og friskt mot, så i dag skal jeg faktisk være produktiv :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Arnøy: Hehe, det hadde ikke falt meg inn at noen ikke umiddelbart veit hva et analysekapittel er. Men synes vel kanskje at det er mer selvforklarende enn hva materialkapittel er. Det er bare en form for utvidet metode?! Og i ditt tilfelle altså veldig utvidet?

:fnise: Og jeg som trodde materialkapittel var mer selvforklarende enn analysekapittel xD

Jeg har et eget kapittel for teori og metode, mens materialkapittelet inneholder dataen/materialet jeg skal diskutere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig deilig! Sånne "hopp" framover er skikkelig deilig. Var treg til å komme meg opp i dag, men har kaffe og friskt mot, så i dag skal jeg faktisk være produktiv :jepp:

God produktiv jobbedag! Heier på deg! :duskedame:

Vanligvis mener jeg selv at jeg jobber dårlig om morgenen, fordi jeg jobber best under press (logikken er at om morgenen har jeg hele dagen på meg, men om kvelden må jeg pushe på for å få gjort ting før jeg legger meg), men det må jeg vel bite i meg nå. Jeg har derfor rolige morgener, står opp tidligst klokka åtte og har frokost med nyheter og kaffe før jeg setter i gang. Men i dag sto jeg opp tidlig for å bake lykke til-muffins til mine kollektivsamboere som har eksamen i dag. Og det bør jeg altså forsette med ;)

:fnise: Og jeg som trodde materialkapittel var mer selvforklarende enn analysekapittel xD

Jeg har et eget kapittel for teori og metode, mens materialkapittelet inneholder dataen/materialet jeg skal diskutere :P

Ah... Så en form for presentasjon av empiri, altså (prøver meg igjen på å skjønne dette...) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Presentasjon av empiri er det ja, høres mye bedre ut :D

Da var vi på bølgelengde, altså :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er her fremdeles og heier på dere! :duskedame: :duskedame: :duskedame:

Dro til Syden dagen etter innlevering, derfor har jeg ikke vært her på en stund. Hold ut, dere som fortsatt skriver! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syden, faktisk. Må ha vært en herlig avkobling. :)

Nå begynner jeg å lure på når jeg får oppgaven i posten. Jeg leverte jo elektronisk for en uke siden, og vil anta at trykkeriet sender mine eksemplarer direkte hjem til meg.

Edit: Jeg leste nettopp på universitetets hjemmesider at våre eksemplarer ikke blir sendt til oss før etter sensur. :(

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er endelig ferdig med analysen! :forvirret: Det virker som om alle andre her bruker kjempemasse tid på å lese kilder og skrive tekst, mens jeg har brukt nesten all tiden på analyse og databehandling, og har måttet bruke kveldene for å få tid til å skrive litt underveis. Men vel, antar det er forskjeller mellom fagområder og hvor man hører til. De fleste andre på kullet mitt ser ut til å ha hatt samme arbeidsfordeling mellom databehandling/skriving som meg, så jeg håper inderlig at det ikke bare er meg som har totalt feilprioritert. :eeeh:

Men, fikk idag den herlige beskjeden fra veileder om at resultatene mine og tolkningen av dem ser veldig bra ut, at jeg har nok til å kunne komme med en skikkelig konklusjon, og at det nå bare er et par små tester og skriving igjen. Så, med nøyaktig tre uker igjen er analysen nå offisielt over, og jeg har nesten bare ren skriving som står igjen. La skrivekrampa begynne. :danse:

(Bare så det er sagt, jeg har mesteparten av teorien, data- og instrumenteringskapittelet samt analysekapittelet skrevet ned, så det er ikke som om jeg begynner helt fra blankt med å skrive når det er tre uker igjen :fnise: )

Og gratulerer til alle som er ferdige, heldige dere. :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er endelig ferdig med analysen! :forvirret: Det virker som om alle andre her bruker kjempemasse tid på å lese kilder og skrive tekst, mens jeg har brukt nesten all tiden på analyse og databehandling, og har måttet bruke kveldene for å få tid til å skrive litt underveis. Men vel, antar det er forskjeller mellom fagområder og hvor man hører til. De fleste andre på kullet mitt ser ut til å ha hatt samme arbeidsfordeling mellom databehandling/skriving som meg, så jeg håper inderlig at det ikke bare er meg som har totalt feilprioritert. :eeeh:

Analysen var det mest krevende i min oppgave, så jeg har forståelse for at du bruker veldig mye tid på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det ikke bare er meg, har innimellom fått følelsen av at dere alle er så innmari flinke til å skrive, mens jeg knapt har hatt tid til annet enn å sortere, filtrere, analysere og alt det andre som kreves før det er noe særlig å skrive om . :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet for meg er å skaffe litteratur og, etterhvert, intervjuer. Det er ikke skrevet så mye om temaet mitt enda, og mye er på andre språk, så det kommer til å ta lang tid før jeg får skrevet noe ordentlig. Har bare gjort ferdig introduksjonen, teori, metode og slike ting. Ikke får jeg tak i veilederen min heller (3 uker siden jeg hørte noe sist) så hmmm... bra jeg har en del tid... :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Analysen var det mest krevende i min oppgave, så jeg har forståelse for at du bruker veldig mye tid på det!

Og ja, Gud, analysen var noe av det mest krevende jeg har skrevet også ( i tillegg til teorien). Tror jeg brukte rundt 2,5 måneder på analysen og jobbet ganske mye med den i på slutten også. Så stå på! Analyse er krevende og viktig, men også kjempe spennende å skrive, siden det er der svarene ligger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber så treigt for tida! Har kommet dit at alt tar så lang tid. Har brukt flere dager på å fikse teorikapittelet. Det var på ca 15 sider, er nå nede i ti. Fjerner mye unyttig, samtidig som jeg strammer opp, finner nye referanser, putter inn sidetall etc. Ante ikke at dette kunne være så tidkrevende.

Lurte i denne forbindelse på: hvor mange "se for eksempel"/"se også"-kilder har dere (i mangel av noe bedre ord...)? Jeg bruker en del generell "teori", begreper som brukes i flere tekster. Kulturteori, hovedsakelig. Er det et poeng å da ramse opp alle kildene jeg har hvor dette står utdypet? Eller kan jeg da risikere på muntligen å måtte svare på nøyaktig hvilket standpunkt de ulike forfatterne har om saken?

Huff, jeg ser at dette ble utrolig dårlig formulert, håper at noen skjønner uansett. Spørsmålet dreier seg vel i hovedsak om hvor grundig jeg må kunne alle tekstene/artiklene/bøkene jeg refererer til... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare bable litt her, for nå har jeg bare halvannen uke igjen til innlevering, og jeg tror samboeren er litt lei av å høre meg skravle om oppgaven hele tida. :skratte:

Jeg har fått til tre gode sider pluss masse småfiksinger og forbedringer av resten av teksten idag, skikkelig deilig! I tillegg har jeg funnet kilder på en haug med ting jeg var litt usikker på, så selv om det ikke har blitt sånn veldig mye lengre har den eksisterende teksten blitt ørten ganger bedre. :jepp:

I tillegg har jeg startet opp med et "system"/rot hvor jeg har festet en teipbit nedover hele siden av skapet ved siden av pulten min, og på den ene siden henger jeg lapper med ting som må gjøres ("fiks abstract", "endre figur i kapittel x" etc), som jeg så flytter over på den andre siden av teipen når det har blitt gjort. Skikkelig motiverende å se hvordan de fyker over fra den ene siden til den andre, selv om jeg nå stadig vekk fyller på "må gjøres"-siden med nye ideer. :ler: Dessuten har det blitt innmari mye lettere å finne små, praktiske oppgaver jeg kan starte med de dagene jeg ikke føler for å begynne på en lang, teoritung tekstbolk.

---

Og sånn for å faktisk delta litt i tråden i stedet for å bare spamme den: jeg vet faktisk ikke hvordan man skal bruke "se også"-kilder. :lete: Jeg har fått streng beskjed om å bare oppgi kilder jeg bruker direkte i teksten, så det nærmeste jeg kommer er vel et par steder hvor jeg sier at "dette delkapittelet er hovedsakelig basert på kilde x, kilde y og kilde z". Stort sett ikke mer enn tre, siden jeg bare kan ta til meg en viss mengde info, og sjelden slår opp den generelle teorien i mer enn tre forskjellige kilder før jeg synes forståelsen er god nok til at det kan brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så deilig å se at det fremdeles er folk her og ikke bare jeg som sitter inne i finværet.

Nå begynner faktisk driten å nærme seg ferdig, og nå har jeg plutselig fått et helt uventet problem: jeg hr fullstendig LEVERINGSPANIKK!!! :bond: Noen erfaringer å dele? :scorpis:

Det gjenstår selvfølgelig en del enda, men nå vet jeg med sikkerhet hva som må skrives, og regner med det er gjort innen .... tirsdag... ja, da har jeg sagt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når er det du skal levere? Og nei, det er ikke bare du som sitter inne i finværet. Jeg var så fornøyd da det regnet tidligere i uka, det virker ok å sitte inne og skrive når været er elendig uansett.

Har nå funnet ut at jeg bør gi meg for kvelden, begynner å få en skikkelig hodepine. :tristbla: Men jeg fikk da et delkapittel til, som fikk totalt sideantall i dag opp til 5, pluss alle de andre fine tingene som ble fikset.

Og hva mener du egentlig med "leveringspanikk"? :P At du har panikk fordi det er så kort tid igjen, eller at du har panikk fordi du ikke vil at noen andre skal se den?

Jeg har litt av begge deler etterhvert, men tror nå jeg skal bli ferdig med det aller meste før fristen, og jeg har lovet veileder å sende ham det jeg har på mandag eller tirsdag, så skal han lese over og kommentere litt mens jeg fortsatt har en uke igjen. Kjempeskummelt! Hater å la andre lese ting jeg har skrevet, og det blir liksom ikke bedre av at jeg nå har jobba med dette lenge, og at veileder sannsynligvis er en av de ledende i verden innen fagområdet, jeg siterer stadig vekk artikler han var medforfatter på lenge før jeg ble født. :fnise:

Heldigvis har fyren humor, så om han kritiserer meg masse så antar jeg at det ihvertfall gjøres på en ok/humoristisk måte sånn at jeg slipper å føle meg som en total tosk. :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen frist egentlig. Vi opererer visst ikke med det på mitt institutt. Men jeg hadde en frist 16.mai. Den ble utsatt etter at jeg fikk verdens kjipeste tilbakemelding på førsteutkastet. Så nå sitter jeg her på mitt andre førsteutkast og ruger.

Det jeg mener med leveringsangst er at jeg syns det er så forferdelig å tenke på at jeg ikke kan rette opp noe etter at den er levert, samtidig om at en æra er over.... :(

Driver å flikker og finpusser nå, og skal sende det til veieleder så snart det er ferdig. Nå har jeg sagt tirsdag, og da blir det tirsdag. Deretter blir det levering :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leeeei...

Skal levere på onsdag, og nå er jeg så lei at jeg omtrent får hodepine bare jeg ser på oppgaven. :sukk: Er heldigvis nesten ferdig, har bare noen få avsnitt igjen som jeg synes jeg bør ha med, selv om teknisk sett ikke er livsnødvendige, samt en siste gjennomgang og språkvask av alt det andre.

Gleder meg innmari til å ha fri og bare kunne legge meg på gresset med en god bok og en iskrem...men skal være barsk i to dager til, det er alltid litt mer som kan fikses, og nå har jeg fortsatt muligheten til å gjøre det. :pisk:

Hvordan gikk det med deg Spirali, fikk du levert på tirsdagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og nå har jeg fortsatt muligheten til å gjøre det.

Dette prøver jeg også å tenke ;) Jobber jevnt og trutt, fordi det er NÅ jeg kan fikse på det. Det er NÅ jeg kan gjøre at karakteren blir bra.

Har forresten nesten ikke tenkt på karakter før nå. Har bare tenkt at jeg må få til oppgaven, gjøre den bra - ikke tenkt at "å gjøre den bra" betyr at det blir bra karakter. Kjempeskummelt å begynne å tenke sånn, merker jeg.

Fremdeles en måned igjen til innlevering for meg, men skal levere siste utkast til veileder om noen dager, så har vi siste veiledning på fredag, og så tar hun sommerferie. Dét er skummelt det!

Jeg flikker og pusser og spisser og slenger inn noen poeng fra ulike bøker nå. Liiitt lei, ja... ;)

Lykke til med innspurt, Estë - you can do it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...