Gå til innhold

Masteroppgave-tråden

Pingting

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Oi, denne døde fort etter at alle hadde levert :fnise:

Får sitte her alene og snakke med meg selv en stund framover jeg da ;)

Du kan få selskap av meg en stund, i hvert fall. Jeg leverer 13. juli :)

Har du effektive dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt problemer med innlogging på KG de siste dagene.

Men ja, :heiajente: er her!

Og snart kommer vel folk tilbake for å snakke om muntlig ;)

Håper det går bra med dere som skriver fortsatt. Stå på!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei, er det noe her som er ferdig med å skrive masteren? Jeg lurer på hvor lang tid dere brukte på selve skriveprosessen? Tenker egentlig mest på en 60 sp oppgave. Jeg har tenkt til å sprengjobbe med min oppgave i sommer, og håper jeg kommer godt i gang. Jeg skal ikke levere før 15. mai 2012, men holder på å ta fag samtidig så må jobbe med oppgaven når jeg har tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, er det noe her som er ferdig med å skrive masteren? Jeg lurer på hvor lang tid dere brukte på selve skriveprosessen? Tenker egentlig mest på en 60 sp oppgave. Jeg har tenkt til å sprengjobbe med min oppgave i sommer, og håper jeg kommer godt i gang. Jeg skal ikke levere før 15. mai 2012, men holder på å ta fag samtidig så må jobbe med oppgaven når jeg har tid.

Det er så vanskelig å si... Hva er egentlig selve skriveprosessen da?! Man kan jo rable ned 100 sider på en uke, men det betyr ikke at det kommer til å være relevant, bra og interessant.

Man veksler som oftest på å skrive og lese og være frustrert :P Men uansett, hvis du setter i gang i sommer så bør du ha et veldig godt grunnlag for å jobbe med oppgaven utover høsten og våren. Jeg syntes at begynnelsen av prosessen, der man finner en ordentlig problemstilling, avgrensning, teori osv. var kanskje vanskeligst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev også jevnt og trutt gjennom perioden, men veileder sa de fleste gjør det meste av skrivingen på vårparten - og det stemte på meg. Høsten brukte jeg på å gjøre ferdig problemstiling, prosjektbeskrivelse samt og kladde et kapittel eller to og få tilbakemelding på det. Selv om jeg skrev hele tiden, så ble den største tyngden gjort fra februar til april, vil jeg si. Spesielt mars var en tung måned, hvor jeg satt fra jeg sto opp til jeg la meg og kunne like gjerne skrive ni om kvelden som ni om morgenen. Men da var det verste gjort, og jeg hadde brødteksten på plass. Så brukte jeg resten av tiden på å forbedre (og det ble en del endringer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg har samme erfaring som Tabris. Skreiv innledning og bakgrunnsstoff før jul (begge deler har i ettertid blitt grundig revidert), men det var helst for å komme i gang og føle at jeg produserte noe første semester. Deretter skrev jeg et grovt førsteutkast som vel var ferdig i april en gang. Og nå gjenstår den største jobben; gå inn i teksten, forbedre, klippe og lime, tilspisse og gjøre det bra. Jeg leverer 13. juli, og regner således med å bruke to måneder på å forbedre teksten.

I tillegg er det ikke før nå de to siste ukene at jeg faktisk ser konklusjoner og hva jeg egentlig sier noe om. Det har vært en veldig modningsprosess. Så det har betydd at jeg har måttet revidere problemstilling, skrive ny innledning, og tilspisse analysen enda litt mer ifht hva jeg ser at jeg får ut av materialet mitt. Sånn sett er det sikkert en stoor fordel å begynne å jobbe hardt veldig tidlig, for da har man et grunnlag stoffet kan modnes på. Litt avhengig av type fag, selvsagt.

Nå må det sies at jeg ikke er like effektiv alltid... ;) Sto opp halv ti i dag, har ennå ikke kommet ordentlig i gang, og skal på jobb kl tre. Så er man mer effektiv og strukturert enn hva jeg er, er det fint mulig å ta fag ved siden av, vil jeg si. I hvert fall på mitt studie. Veileder er imponert over at jeg har jobbet jevnt og trutt, men hun skulle bare visst hvor mye tid som går vekk i ingenting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Her i Tromsø lager man egen fremdriftsplan, og skal som regel levere inn minst et ferdigstilt kapittel per semester. Prosjektbeskrivelsen ble skrevet det første semesteret.

Hva mener du med at du må ta andre fag i tillegg? Såvidt jeg vet, er det noe de fleste må gjøre. Her f.eks., er 10 studiepoeng pr. semester tildelt masteroppgaven og 20 andre valgfrie kurs, de tre første semesterne. Det siste semesteret er det kun skriving på masteren, og vil tilsi 60 studiepoeng til sammen med de forrige semestrene.

Jeg har også hørt at det meste av skrivingen blir gjort det siste semesteret, dvs. de siste månedene før innlevering. Noe jeg godt kan skjønne, selv om man skriver jevnt og trutt gjennom begge årene. Mye som antageligvis må omskrives etterhvert!

Til informasjon så er jeg straks ferdig med semester nr.2 og det første kapittelet (fant akkurat ut at jeg skal omskrive det, med en annen innfallsvinkel, en uke før innlevering :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skrive selve oppgaven tok meg 6 måneder i rykk og napp :) Men tankeprosessen før det, og avgrensningsproblemene jeg hadde, tok jo også 6 måneder :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva mener du med at du må ta andre fag i tillegg? Såvidt jeg vet, er det noe de fleste må gjøre. Her f.eks., er 10 studiepoeng pr. semester tildelt masteroppgaven og 20 andre valgfrie kurs, de tre første semesterne. Det siste semesteret er det kun skriving på masteren, og vil tilsi 60 studiepoeng til sammen med de forrige semestrene.

Hos oss er det ikke sånn :) Riktignok er det en stor fordel å bestemme seg tidlig for oppgave, og både velge fag i forhold til det og gjerne komme igang med lesing og feltarbeid (og da kan man vel få studiepoeng for det), men det er ikke forventet at vi skal ta fag samtidig med masteroppgaven. Jeg snakket med en veileder, tenker å skrive 60-poengsoppgave og kan begynne et semester tidligere fordi jeg har nok studiepoeng, men nevnte også at jeg kunne ta noen fag underveis for å få fler fag på masternivå osv (et argument for å skrive 30-poengsoppgave er jo at man da får med seg fler fag). Det var han skeptisk til og hadde erfaring med at de fleste hadde utbytte av å konsentrere seg fullt om oppgaven og ikke andre fag (i praksis tar nok mange likevel noen fag underveis, enten av interesse/behov eller fordi de henger etter). Dette er en god og erfaren veileder. Han så heller ikke det helt store behovet for meg å sette igang med oppgaven et semester tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her i Tromsø lager man egen fremdriftsplan, og skal som regel levere inn minst et ferdigstilt kapittel per semester. Prosjektbeskrivelsen ble skrevet det første semesteret.

Jeg har en 60 sp oppgave som er satt av til to semestre, jeg vet noen deler opp masteroppgaven mer, men dette er ikke tilfelle for min oppgave. Jeg tar to studier på en gang i realfag, så det er derfor jeg har lyst til å sprengskrive i sommer slik at jeg får tid til det andre studiet og finskrive på oppgaven samtidig til høsten (og våren). Jeg vet mange kommer til å si det er umulig, men jeg har allrede utført 3/4 labarbeidet som jeg må utføre. Resten av labarbeidet håper jeg å fullføre i sommer (pluss en del av skrivingen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spørsmål til dere som skriver master: hvor mange kilder bygger oppgaven deres på? og hvilket fag er det dere skrive en master i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål til dere som skriver master: hvor mange kilder bygger oppgaven deres på? og hvilket fag er det dere skrive en master i?

Jeg har ikke begynt enda, men min oppgave omhandler medisinsk genetikk.. Hva skriver du om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Armule

Mye forskjellige kursopplegg ute og går, ja! Hos oss kan vi ikke velge hvordan vi skal legge opp studietiden, vi MÅ jobbe parallelt med oppgaven og andre kurs de tre første semestrene. Det kan til tider være stressende og jævlig, men det går som regel greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Siden såpass mange er ferdige og tråden begynte å bli litt død, så kan vel jeg fortsette da - selv om jeg ikke skal levere før om ett år.

Akkurat nå jobber jeg med forskningshistoriekapittelet, og har følt det har gått litt trått i det siste (ikke bare pga. andre eksamener). Igår fikk jeg derimot en herlig aha-opplevelse i forhold til oppsettet og innfallsvinkel! Så nå føler jeg at selve kapittelet er mer relevant til oppgaven som helhet, og har en innfallsvinkel som følger den teorien og metoden oppgaven min baserer seg på. Deilig!

Hadde skrevet nærmere 16 sider fra før av, men det er heldigvis ikke bortkastet jobbing siden mye av det og arbeidet bak fortsatt kan brukes. Kapittelet kan derimot bli litt kortere, men det er ikke så farlig. Det aner meg at materialkapittelet kan komme til å ta en veldig stor plass i oppgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden såpass mange er ferdige og tråden begynte å bli litt død, så kan vel jeg fortsette da - selv om jeg ikke skal levere før om ett år.

Akkurat nå jobber jeg med forskningshistoriekapittelet, og har følt det har gått litt trått i det siste (ikke bare pga. andre eksamener). Igår fikk jeg derimot en herlig aha-opplevelse i forhold til oppsettet og innfallsvinkel! Så nå føler jeg at selve kapittelet er mer relevant til oppgaven som helhet, og har en innfallsvinkel som følger den teorien og metoden oppgaven min baserer seg på. Deilig!

Hadde skrevet nærmere 16 sider fra før av, men det er heldigvis ikke bortkastet jobbing siden mye av det og arbeidet bak fortsatt kan brukes. Kapittelet kan derimot bli litt kortere, men det er ikke så farlig. Det aner meg at materialkapittelet kan komme til å ta en veldig stor plass i oppgaven.

Så flink du er! Så godt det må være å føle at man har kontroll og veit hva man skal gjøre så tidlig i prosessen! Jeg har måttet fjerne store deler av teksten min, men jeg synes allikevel ikke at det har vært bortkasta tid (vel, noe av det, kanskje...), for jeg har jo lært veldig mye av det underveis. Som du sier, bakgrunnskunnskap er også viktig å tilegne seg!

Nå husker jeg ikke i farten hva du tar master i, så jeg skjønner ikke helt hva du mener med materialkapittel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Armule

Så flink du er! Så godt det må være å føle at man har kontroll og veit hva man skal gjøre så tidlig i prosessen! Jeg har måttet fjerne store deler av teksten min, men jeg synes allikevel ikke at det har vært bortkasta tid (vel, noe av det, kanskje...), for jeg har jo lært veldig mye av det underveis. Som du sier, bakgrunnskunnskap er også viktig å tilegne seg!

Nå husker jeg ikke i farten hva du tar master i, så jeg skjønner ikke helt hva du mener med materialkapittel?

Takk! Vi har jo måttet skrive prosjektbeskrivelse med disposisjon og fremdriftsplan, så en viss anelse på hvordan ting skal se ut har vi hatt fra ganske tidlig av, heldigvis :)

Jeg tar master i arkeologi. Så jeg har et forskningshistoriekapittel, ett teori/metode-kapittel, ett materialkapittel og ett diskusjonskapittel. Materialkapittelet blir egentlig bare en redegjørelse av dokumentasjonen og metodene som har blitt anvendt ved en utgravning.

Jeg skjønner heller ikke hva andre mener med analysekapittel, men når man går forskjellige fagdisipliner så blir det sånn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laget en tråd om foreberedelse til muntlig, jeg.

Morsomt å se hvor mange som har levert nå. Jeg begynte i jobb forrige uke, og merker det er greit å ha noe å drive med. Tiden etter leveringa var egentlig et digert antiklimaks, synes jeg. I stedet for å vandre rundt på skyer og lettelse har jeg vel egentlig stressa like mye bare om andre ting. Og ting føles litt... tomt, på en måte. Er kanskje ikke så rart, den oppgaven har jo stjålet all oppmerksomheten min i mange mnd nå. Men så er jeg jo også en stresseperson sånn i utgangspunktet, da :lol:

Uansett: heiaheiaheia til dere som fortsatt holder på! :duskedame:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få selskap av meg en stund, i hvert fall. Jeg leverer 13. juli :)

Har du effektive dager?

Hei!

Leverer 1. september. Har utrolig ineffektive dager. Er midt i flytting, så jeg har egentlig lagt masteren helt på hylla. Er fortsatt ikke stressa og går rundt me en "jeg har allverdens tid"-følelse, noe som ikke er bra i det hele tatt. Har tenkt å ta megselv i nakken på mandag og prøve å bli effektiv. ;) Enn du?

Endret av Phaedra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke hva andre mener med analysekapittel, men når man går forskjellige fagdisipliner så blir det sånn :P

Arnøy: Hehe, det hadde ikke falt meg inn at noen ikke umiddelbart veit hva et analysekapittel er. Men synes vel kanskje at det er mer selvforklarende enn hva materialkapittel er. Det er bare en form for utvidet metode?! Og i ditt tilfelle altså veldig utvidet?

Phaedra: Her går det sånn småtreigt. Fant plutselig ut hvordan jeg kunne lage ringetoner av sangene på itunes til iphonen, så nå har jeg moret meg noen timer med å lage personlige ringetoner til nærmeste venner og familie. Produktivt og nyttig, ja… :fnise: Leverer om halvannen måned nå, så panikkfølelsen begynner å komme snikende – men altså ikke nok. Stresser meg mest at jeg plutselig kommer over ny og svært relevant litteratur hele tiden. Skulle sjekke opp noe bakgrunnsstoff til et av kapitlene, og plutselig kom jeg over mange relevante artikler fra de siste årene. Helt tilfeldig. Jeg veit jo at jeg må slutte å finne nye ting, men jeg kan jo ikke la være å kikke på det når jeg plutselig finner noe.

Men du har jo tre måneder på deg, det er jo et hav av tid :)

Pingting: jeg kommer garantert til å følge med i muntlig-tråden, jeg regner med meg får noen tips til selve oppgaven der også. Er jo lurt å ha muntligen i bakhodet når jeg skriver (jeg orker vanligvis ikke det, for jeg gruer meg også som en hund til muntlig forsvar!). Lykke til med forberedelsene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...