Gå til innhold

Begrepet "NEGER"

Fremhevede innlegg

Skrevet

men du må også respektere at noen ikke vil bli kalt neger..

jeg pleier å si neger jeg fordi det er det jeg er vant til å si..

så jeg sier det automatisk..

men hvis en neger sier han føler seg støtt av det skal jeg seff slutte å kalle han det..

men det kommer også mye an på hvordan man sier ordet da..

jeg bbruker aldri ordet i en nedlatende tone

Videoannonse
Annonse
Skrevet
men du må også respektere at noen ikke vil bli kalt neger..

jeg pleier å si neger jeg fordi det er det jeg er vant til å si..

så jeg sier det automatisk..

men hvis en neger sier han føler seg støtt av det skal jeg seff slutte å kalle han det..

men det kommer også mye an på hvordan man sier ordet da..

jeg bbruker aldri ordet i en nedlatende tone

Jeg respekterer at noen ikke er komfortabel med ordet neger, ja.

Selvfølgelig gjør jeg det, men som sagt så oppfattes mange ord forskjellig, og når MØRKHUDEDE selv bruker ordet neger da har jeg nok problemer med å oppfatte ordet som rasistisk.

Det kommer mye an på hvordan man sier ordet ja, jeg sier det heller aldri i en nedlatende tone, hadde jeg hatt behov for det hadde jeg brukt et par av de andre ordene jeg mener er rasistiske isteden.

Ordet neger bruker jeg helt automatisk, uten baktanker.

Skrevet

Jeg er ikke rasist, og ønsker ikke å støte noen.

Men jeg bruker altså begrepet neger. Jeg bruker det ikke for å beskrive hudfarge alene, men for å beskrive mennesker som har mørk hudfarge, negroide trekk om du vil og som lever i eller med afrikansk kultur. Som min stefar for eksempel. Han er en neger. En stolt og vellykket sådan, som har en sterk historie fra folket sitt, men som - tross alt - aldri selv har vært slave.

Det er ikke noen undersøkelser som sier noe om dette, så vidt jeg kan se? De uttaler seg om hva svarte (som visst er det korrekte begrepet?) som bor i Norge mener.

Jeg ville f.eks. aldri kalle John Carew for neger - han er en ung, norsk mann - og om noen lurer så er han svart i huden. Er han Afrikaner? Jeg har ikke peiling.

Jeg har en venn som er adoptert fra Sri Lanka. Er han asiat? Nei - han er norsk. Ergo kan ikke asiat benyttes for å beskrive ham. Hva sier man da? Jeg har aldri sagt annet enn "brun i huden" om jeg MÅ beskrive utseendet hans.

Hva er riktig? Jeg vet ikke. Kanskje bør jeg slutte å kalle min stefar for neger. Jeg kan alltids kalle ham afrikaner - han er jo virkelig det... Andre kan jeg kalle svarte. Dersom neger virkelig er så belastet. Jeg ante ikke det, kanskje har jeg vært skjermet i oppveksten eller noe.....?

Jeg skulle ønske vi kunne rydde i andre begreper jeg - før vi diskuterer dette, men det er sikkert fordi jeg er naiv/blåøyd.

Jeg merker meg ihvertfall ofte at ordet negerarbeid benyttes, og det er VIRKELIG nedverdigende, selv om de som sier det nok ikke mener å være rasistiske (eller....?)

Skrevet
Du oppfatter ordet neger som negativt' date=' jeg oppfatter ordet svart som negativt.[/quote']

JEG oppfatter ikke ordet neger som negativt, jeg synes det er søtt og et koseord, men JEG respekterer at noen blir støtt av det, og unngår derfor ordet hvis jeg ikke er helt sikker på at personen kun vil se det som udelt positiv hvis jeg bruker ordet Neger om ham/henne.

Som en konsekvens av dette, mener jeg da at Neger kun kan brukes som kosekallenavn til venner, og når man snakker generelt om en gruppe (ikke til enkeltpersoner) f.eks i media, som lærer, andre profesjonelle arenaer, så bør man vise at man har forstått et minimum av rasekontekster og rasehentydninger, og klarer å uttrykke seg korrekt. Ideelt klarer man å ta med seg dette i sin private hverdag også.

Som enda et eksempel; det er relativt vanlig at en svart fyr i usa kan kalle en annen svart kompis for "nigger" som kjælenavn. Hvis en hvit kompis gjør det samme, så blir det rasisme ut av det. Rasisme kan være vanskelig å forholde seg til slik, det krever kunnskap. Man må bare innse og akseptere at "slik er det". Historien innebærer at det gjerne er forskjellige regler for hva som er akseptabelt; og det varierer fra person til person hva de synes er akseptabelt. Jeg synes du viser en manglende forståelse for at dette er et komplekst tema. Bottom Line - selv om svarte kan bruke neger seg imellom, gjør det ikke automatisk gangbart for deg.

Skrevet

Ja og da når diskusjonen et slikt nivå at jeg ikke anser det som verdifullt å delta lenger.

Stormannsgalskap, er det et uttrykk man bruker om folk man debatterer med ?

Skrevet

Hvorfor ikke, hvis det er hva som skal til for å få deg til å tenke?

Jeg synes ikke mitt innlegg var spesielt stygt formulert. Jeg skjønner imidlertid at du får litt problemer med å svare konstruktivt, det eneste argumentet du har (og som du har gjentatt) er at DU kan si Neger hvis DU vil og det er det bare DU som bestemmer, og ingen har noe med å bli støtt fordi DU kjenner noen svarte som ikke blir det.

Skrevet
Jeg respekterer at noen ikke er komfortabel med ordet neger, ja. Selvfølgelig gjør jeg det, men som sagt så oppfattes mange ord forskjellig, og når MØRKHUDEDE selv bruker ordet neger da har jeg nok problemer med å oppfatte ordet som rasistisk.

Det kommer mye an på hvordan man sier ordet ja, jeg sier det heller aldri i en nedlatende tone, hadde jeg hatt behov for det hadde jeg brukt et par av de andre ordene jeg mener er rasistiske isteden.

Ordet neger bruker jeg helt automatisk, uten baktanker.

Poenget er at det handler ikke om deg. Eller om mine eller dine behov for å si det en har lyst til. Det er ofte vanskelig for oss trippelpriveligerte å innse at alt ikke handler om oss. Min og din eventulle frustrasjon over hva som er gal eller riktig benevnelse på mennesker med en annen hudfarge enn den som regjerer den vestlige verden i dag, er vel noe vi bør finne i oss. Og akseptere at begrepene forandrer mening, etterhvert som vi misbruker dem.

Skrevet

Jeg har sagt jeg ikke er villig til å diskutere dette nærmere, kall meg hva du vil, min forklaring av saken og hvorfor jeg bruker ordet er totalt uinteressant likevel.

Jeg har sagt mitt siste ord i saken, så får du heller kose deg over at du ikke får de argumentene du mener jeg bør ha.

Over og ut.

Skrevet

Hold dere til tema, vi diskuterer sak og ikke person/argumentasjonsteknikker.

Marianne -Moderator-

Gjest Anonymous
Skrevet

Bruken av ordet "neger" er litt paa linje med aa bruke ordet "innfödt".

Jeg landet paa Gardemoen, og det förste jeg saa, var en gruppe med smilende innfödte.... de var kledd for det meste i svart og brunt, men til tross for dette noe dystre bildet er Norges innfödte en vennlig gruppe mennesker. Kanskje litt naive og blaaöyde, men stort sett snille!

Got the picture......

Gjest Anonymous
Skrevet

Gamle Alex :klaske: sg selv i hodet for at hun ikke har sett denne debatten før.

Men

Det er mange meninger her, men er de tnoen som faktisk snakker ut av erfaring.

Neger hjemme hos meg er et ikke ord. Det er et begrep som ofte blir brukt feil og putter mange forskjellige raser i samme boks. Hva med mulatter, ja de er brune i huden, men er de negere?

Jerg regagerte sterkt over en annen diskussjoen her inne hvor mørkhudete ble referert ti lsom negerdamer og negere :evil: , at det er mulig i 2003 er helt utrolig.

John Carew ble en gang spurt om hva han ville bli kalt;

han sa hjan ikke ville bli kalt neger- for hvor i alle dager er negerland!!

Skrevet

Som Undrer'n ville ha sagt. Lurer på hvorfor enkelte setter det som mål å overbevise (belære) motparten. Jeg er enig med Ursula. Alt ligger i hvordan man sier det enkelte ordet. Noen mørkhodete tar seg nær av 'svart', andre tar seg nær av 'neger'. Derfor mener jeg det eneste en kan gjøre er å si det på den ærlige, ikke rasistiske måten en mener det. Det er vanskelig å ta noe som en fornærmelse når personen som snakker til deg smiler når h*n sier det gitte ordet.

Offesielle sider er det vel uansett mange negre som ikke føler seg representert av. Eller at de rett og slett ikke bryr seg om hva den offesielle delen av deres opprinnelse sier. De lever sitt eget liv.

Dette kan sammenlignes med LLH og deres kamper for lesbiske og homofile. Det er mange lesbiske og homofile som ikke bryr seg om hva LLH uttaler seg om.

Og før noen rekker å storme ut med "men noen gjør det, og jeg har de offesielle tallene, blablabla" så står det fremdeles ikke noe lappe i panna til negrene ute på gata, og den neste negeren jeg sier 'svart' til kan, ja akkurat, bli fornermet av det.

Stol heller på måten en sier det på. :Nikke:

Gjest Anonymous
Skrevet

Men hvem kaller dere/du neger?

Er det alle som er er en nyanse mørkere enn deg neger?

Hva med norskfødte mørkhudete feks mulatter, hva kaller du de??

Skrevet

Svar til GamleAlex

Jeg bruker det ikke for å beskrive hudfarge alene, men for å beskrive mennesker som har mørk hudfarge, negroide trekk om du vil og som lever i eller med afrikansk kultur. Som min stefar for eksempel. Han er en neger.

Jeg ville f.eks. aldri kalle John Carew for neger - han er en ung, norsk mann - og om noen lurer så er han svart i huden. Er han Afrikaner? Jeg har ikke peiling.

Mulatter er da ikke negre??

Gjest Anonymous
Skrevet

Nei det er de ikke , men de har jo negroide trekk. Vedig mange som kaller barnet mitt neger :kjempesinna:

Skrevet

Det er også en ting som er litt snål i denne debatten. Jeg ville aldri kalle en person for verken neger eller svart...

Det er når jeg skal beskrive hvem f.eks. stefaren min er til andre, når han ikke selv er tilstede, at jeg bruker dette ordet.

Men noen kaller jo alle mørkhudede for pakkiser også, uansett om de er Afrikanere, asiater eller fra andre deler av verden :roll:

Men jeg lurer fremdeles på om det er greit å bruke "neger" slik jeg gjør -har ikke fått svar fra verken Care eller andre som har "forsket" på begrepsbruk....?

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes ikke det er greit og bruke neger i noen sammenheng

Skrevet

Vanligvis setter jeg ikke ut for å vinne over motparten til min side i en diskusjon, det holder med meningsutveksling og se om man lærer noe nytt. Denne diskusjonen er imidlertid for viktig til det. Det spiller ingen rolle hvor mye enkelte her forsvarer at Neger er et gangbart ord, det er ikke det. Og ettersom det begynner å bli en del andre farger på mennesker i dette landet + verden blir mindre og man reiser mer - så KAN ikke nordmenn sitte i steinrøysa si og selv bestemme over dette.

Som eksempel igjen: Jeg liker ordet Polardegos om nordlendinger. Jeg synes det er søtt og koselig, og mange blir ikke støtt, spesielt ikke hvis jeg smiler pent og ikke mener noe stygt når jeg sier det. Men fra det, og til å hevde at polardegos alltid burde være en akseptabel term - at det er helt greit hvis bondevik bruker polardegos heller enn nordlending på tv soms standard - det er et kvantesprang mellom de. Jeg tror noe av problemet i denne debatten er at det ikke er ordentlig definert hva vi egentlig snakker om.

Mine argumenter refererer til hva som er det korrekte og aksepterte offisielt mest, og helst som standard om folk du ikke kjenner. Jeg prøver ikke å fortelle noen at de må slutte å kalle bestevennen sin for neger'n hvis de har gjort det i 50 år og alle er såre fornøyd. Det er de store linjene her.

Hvis jeg skulle definert John Carew, så hadde jeg først sagt norsk. NORSK inngir nemlig ikke hudfarge, men statsborgerskap og kultur. Hvis noen hadde reagert på at han ikke er helt hvit, så hadde jeg ikke giddet å snakke om det hvis det er for nysgjerrighets skyld. Det er en stor uting at folk som ikke har noe med det skal begynne å pirke i stamtavler.. En kompis av john carew derimot, kan bli fortalt av carew selv kompleksiteten i hans bakgrunn. Andre har ikke noe med det. Og jeg ville ikke kalt ham svart, han er vokst opp i Norge og har vel mest norsk kulturbakgrunn, med islett av afrikansk, dessuten er han beige. Offwhite. For meg sier "svart" like mye om kulturbakgrunn som faktisk hudfarge.

En venninne av meg kaller seg selv "brun" hvis noen spør, fordi hun har brun hud ganske enkelt.

Noen barn er brune, andre barn er gule, noen barn er røde, andre barn er hvite.. mye er forskjellig, men det er utenpå.

Gjest Anonymous
Skrevet

Polardegos,neger, innfoedt er alle negativt ladede ord. Vi burde vite bedre og ha kommet litt lenger i 2003.

De eneste som kan bruke ordet neger eller "nigger" er farvede mennesker selv, som uttrykket "waz up nigger", farvede mennesker kan bruke dette,men som HVIT har jeg ingen rett til det.

Historien bak disse uttrykkene er alfor ladet til at jeg kan tillate meg aa gjoere bruk av disse.

Gjest lekebøll
Skrevet

manji,

Slik jeg forstår deg mener du at det ikke er nødvendig å ha noen form for kontroll på hvilke ord og uttrykk som er "godkjent" offisielt, når det gjelder "å kalle" mennesker.

Gjelder dette også dersom noen f.eks. roper "nazi" til politiet?

Jeg nevner dette siden du trekker inn LLH som parallell.

Nemlig at mange privatpersoner blåser i hva de "offisielt" bør kalles.

Så klart - men jeg mener likevel at det bør være en offentlig policy - eller bare norm, på dette.

Ytringsfriheten er ukrenkelig, men normer rundt dette bør diskuteres, synes jeg.

Ellers kan jeg denne gangen bare signere VesleBråkas innlegg - veldig godt, og akkurat som om jeg skulle tenkt det selv. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...