Gjest Hulderjenta Skrevet 25. oktober 2003 #21 Skrevet 25. oktober 2003 Det eg meinte var at viss afrikanarane sjølv føretrekkjer å bli kalla svarte, og brukar denne benemninga på seg sjølv - då er det for dumt viss me som kvite skal bestemme oss for at det er disriminerande, og difor må finne ei anna benemning Helt enig med deg i dette - men du har tydeligvis misforstått meg! Jeg var IKKE ute etter noen ny benevning - jeg bare poengterte at "svart" brukes negativt av veldig mange, og at for meg er det et negativt ladet ord. Det var bare det som var poenget...
Gjest lurven Skrevet 25. oktober 2003 #22 Skrevet 25. oktober 2003 neger kommer fra det afrikanske ordet niger som betyr svart. og er i utgangspunktet et nøytralt ord. og som sagt tidligeree i tråden blir ikke et ord diskriminerende før man gjør det diskriminerende. et ord er jo faktisk bare en tilfeldig samling av bokstaver.. ordet blomst kunne også vært et skjellsord!
Pip Skrevet 25. oktober 2003 #23 Skrevet 25. oktober 2003 Helt enig med deg i dette - men du har tydeligvis misforstått meg! Jeg var IKKE ute etter noen ny benevning - jeg bare poengterte at "svart" brukes negativt av veldig mange, og at for meg er det et negativt ladet ord. Det var bare det som var poenget... Trur me snakkar litt rundt kvarandre her! Eg forstod det ikkje som at du var ute etter ei ny... Men av og til kan det virke som, i slike debattar som dette, at ALLE ord som omtalar svarte/afrikanarar/negrar er diskriminerande...
Gjest Hulderjenta Skrevet 25. oktober 2003 #24 Skrevet 25. oktober 2003 Trur me snakkar litt rundt kvarandre her! Tror jeg også... Men av og til kan det virke som' date=' i slike debattar som dette, at ALLE ord som omtalar svarte/afrikanarar/negrar er diskriminerande... [/quote'] Det er jo det som er så vanskelig med ord som betegner andre mennesker, og spesielt grupper som har vært/blir diskriminert; frykten for å være støtende og bli sett på som en som gjør forskjell på folk. Og når alle har ulike oppfatninger om hva som egentlig ligger bak de ordene vi bruker - ja da blir det vanskelig.. Men kan konklusjonen da være, som du Pip i grunnen skrev: at det som en person/gruppe ønsker å bli omtalt som, er det rette?
Gjest Poirot Skrevet 25. oktober 2003 #25 Skrevet 25. oktober 2003 Har selv hørt folk kalle pakistenere og tyrkere for neger, ergo er mange lite konsekvente. En mørkhudet som er adoptert til Norge, og en fra Etiopia vil med en slik betegnelse ofte bli gitt samme bakrunn/sagt at tilhører samme kulturelle gruppe, hvilket de faktisk ikke har. Sa det selv før, men er ikke noe problem å slutte i og med at en del ikke liker det. Verre er det ikke.
Gjest Candyfloss Skrevet 25. oktober 2003 #26 Skrevet 25. oktober 2003 Noen vil du skal si svart. Noen vil du skal si neger. Noen vil du skal si mørkhudet. Noen vil du skal si "person fra Afrika". Noen blir fornærmet hvis du sier svart. Noen blir fornærmet hvis du sier neger. Noen blir fornærmet hvis du sier mørkhudet. Noen blir fornærmet hvis du sier "person fra Afrika". HVA SKAL MAN SI?
Malou Skrevet 25. oktober 2003 #27 Skrevet 25. oktober 2003 ...men er det ikke slik at vi her i Norge ihvertfall' date=' sier neger for å beskrive - ikke for å diskriminere?[/quote'] Jo, det er på denne måten jeg har brukt dette ordet i allefall. Men det hjelper kanskje lite hva jeg legger i ordet hvis andre finner det diskriminerende... Hva med et menneske? :blunke: Nei da, Candyfloss, jeg skjønner godt hva du mener. Når en gruppe føler seg diskriminert er nesten alle uttrykk som setter denne gruppen i en eller annen form for bås, diskriminerende. Jennifer
Sandra Skrevet 25. oktober 2003 #28 Skrevet 25. oktober 2003 En bør kanskje tenke på at folk tar slike bemerkelser forsjellig. Noen synes det er greit, andre synes det ikke er greit. Neger er et ord som er blitt brukt undertrykkende før, mange bruker det fortsatt på denne måten. Derfor er det kanskje lurt å tenke på hva flertallet antakeligvis synes om denne ordbruken. Mange kan faktisk bli ganske støtet, men det er self. ikke alle som blir det. Må man ha en sånn fellesbetegnelse da? Kan man ikke bare spørre hvilket land de kommer fra og kalle dem deretter? Det er vel det som er mest politisk korrekt?
manji Skrevet 25. oktober 2003 #29 Skrevet 25. oktober 2003 Jeg sier som regel neger/negern, og kan av og til si svartingen. Jeg er ikke rasistisk av meg, på langt nær, snarere tvært i mot. Men det er de eneste ordene jeg har på dem. "Den mørkhudede mannen" ligger ikke for meg å si. Mye ligger i hvordan man sier det. Jeg har ingen betenkligheter med å si neger når det er en neger tilstede. Mitt tonefall og kroppsspråk taler for seg selv. Dessuten, hadde noen av oss flyttet til et svart nabolag i statene, hadde vi blitt kladt 'whitey', vi også. Ikke noe rasistisk med det, og kanskje mer et kjelenavn enn noe annet, selv om det også kan brukes negativt. De negrene jeg kjenner sier selv neger.
Gjest Anonymous Skrevet 25. oktober 2003 #30 Skrevet 25. oktober 2003 Noen vil du skal si svart. Noen vil du skal si neger. Noen vil du skal si mørkhudet. Noen vil du skal si "person fra Afrika". Noen blir fornærmet hvis du sier svart. Noen blir fornærmet hvis du sier neger. Noen blir fornærmet hvis du sier mørkhudet. Noen blir fornærmet hvis du sier "person fra Afrika". HVA SKAL MAN SI? Det er en meget god oppsummering av problemstillingen. Det er snakk om å beskrive en persons utseende, og det er nå blitt slik at det er direkte vanskelig å svare på spørsmålet "hvordan ser h*n ut?", uten å risikere å bli oppfattet som rasistisk. Men bare dersom det er snakk om å beskrive en person med mørk hud! - "H*n er neger, så-og-så høy..." Ops, "neger" er det noen som reagerer på, fordi det kan minne om skjellsordet "nigger" på engelsk. - "H*n er svart..." Ahem. "Svart" minner litt for mye om "svarting" i manges øre. Dessuten er de færreste virkelig svarte i huden. (Interessant å merke seg at det på 50-tallet i USA var politisk korrekt å bruke "negro", mens "black" definitivt ikke var stuerent.) - "H*n er mørkhudet..." Jeg har fått inntrykk av at "mørkhudet" er yndlingsuttrykket til rasister i sammenhenger der de vet at de ikke kan slippe unna med å si "svarting". Det er ikke et uttrykk jeg er komfortabel med, og jeg vet at mange reagerer på å bli omtalt som "mørkhudet". - "H*n er mørk..." Det blir jo tøvete, for "mørk" betyr noe annet: En person med mørkt hår. - "H*n er afrikaner..." Greit hvis vedkommende virkelig er det, men en person med mørk hud kan like gjerne være amerikaner, nordmann, tysker osv. Og en afrikaner kan utmerket godt være hvit av utseende. Hva i alle dager sitter vi igjen med? Jo, en situasjon der man sier "uh, jo, h*n har langt/kort hår, er omtrent så-og-så høy, uh...", mens vi leter etter et akseptabelt ord for vedkommendes mest iøynefallende trekk: Hudfargen! Og det er i hvertfall rasistisk når hudfarge blir så betent at det er vanskelig å nevne det overhodet. Hvor tåpelig hadde det vært om, når vi spurte om en persons utseende (kanskje fordi vi skulle møte en person for første gang), fikk en laaang avhandling om hårfarge, klesstil, øyenfarge osv, og bare helt på slutten fikk vite "...og forresten, eh, jaa... h*n mangler det høyre benet og sitter i rullestol"? Jeg skulle ønske vi kunne oppføre oss mer som barn i sånne tilfeller, og bare si ting som de er, uten baktanker.
Gjest Poirot Skrevet 25. oktober 2003 #31 Skrevet 25. oktober 2003 Tror det viktigste er at man har et konsekvent forhold til språk og er åpne for at noen reagerer på det som for en selv er greit. Her er Østlandssendingen sin svarteliste mht språk i nyhetsfomidleing: http://www.nrk.no/migrapolis/801006.html Greie begreper Asylsøker Etnisk gruppe Etnisk minoritet Etnisk opprinnelse Flerkulturell Flykning Minoritetsbakgrunn Muslimer Nasjonalitet Norske muslimer Norsk-pakistansk el. lign. Tokulturell Tverrkulturell Vær varsom Eksotisk/etnisk mat Fremmedspråk Innvandrer Mørkhudet Farget Norsk statsborger Svart/sort Tidligere Jugoslavia Utenlandsk opprinnelse Utlending Bør ikke brukes 1./2. generasjons innvandrer Fjernkulturell Fremmedarbeider Fremmedfrykt Fremmedkulturell Fremmedspråklig Mulatt Muslimsk utseende Utenlandsk utseende Neger Våre nye landsmenn
VesleBråka Skrevet 25. oktober 2003 #32 Skrevet 25. oktober 2003 Jeg har ALDRI møtt noen som tar anstøt av å bli kalt "svart", det er den korrekte betegnelsen. Svart er en overfladisk beskrivelse av hudfarge her hos oss, som man bruker hvis man ikke har annen informasjon (eks. kenyaner). Folk som heller mot brun definerer seg også ofte for "svart" fordi svart er idag mer enn hudfarge, det er en kultur. Det er Black history, Black music, Black culture, Black heritage, Black clothes, Black slang, Black civil rights movement. Det er ikke det samme som afrikansk kultur, det er en utløper av afrikansk kultur. I england og usa og frankrike osv. har svarte redefinert seg selv og sin kultur, Black is Beautiful. Svart er et positivt ord for alt dette som gjenspeiler hvem de er idag. Offisielt heter det african-american i mange sammenhenger, men black er like mye brukt. Afro-American Studies (klippet fra Howard Uni, et "svart" universitet i Washington DC hvor de fleste studentene er svarte og mye av fagene er fokusert på svarte temaer, uten at det eksluderer andre studenters tilgang til universitetet. A major in Afro-American studies prepares you to understand the context and dynamics of the African-American experience, past and present, gives you an introduction to the methods of the social sciences in a comparative, interdisciplinary context, and develops your abilities for graduate studies. You can choose from three areas of concentration. The political concentration includes an overview of the institution of human bondage, black political thought and activism in nineteenth-and twentieth-century America, and the political economies of contemporary Afro-Caribbean societies. A sociological concentration is based on the voluntary associations. The cultural concentration highlights the black experience in literature and popular culture. NEGER er et ord som folk flest her på berget ikke egentlig mener noe vondt med, fordi de ikke vet eller respekterer konteksten for det ordet (også de svarte kan selv ha gått bort fra det, og blir derfor ikke sure). Slaver ble kalt Negroes (av fransk for svart, ja) og universielt for slaveri er at man reduserer selve mennesket til noe mindre for å kunne rettferdiggjøre i sin samvittighet hvorfor noen skal være slaver. "Neger" har fortsatt i seg den smaken av at den sorte mann og kvinne er enkle i sinnet. Neger er et fint ord i mitt sinn (jeg er ikke rasist..), og den dagen det blir et akseptert koseord skal jeg med glede bruke det. Inntil da synes jeg alle skal være hensynsfulle nok til å bruke "svart" for å markere en avstandstaken til tidligere tiders branding av svarte. På samme måte som at "arisk" ikke er gangbart pga Hitler.
ehu Skrevet 25. oktober 2003 #33 Skrevet 25. oktober 2003 Jeg har en eks-svoger og en eks-stesvigerdatter som begge kom fra Afrika. Og de oppfattet begge ordet "neger" svært negativt. Det forbindes for mye med "nigger" og Apartheid tiden. Ikke alltid så lett for oss å forstå den følelsesmessige delen her, men det er jo ikke så lenge siden det var apartheid i Sør-Afrika og heller ikke i USA. Tror ikke vi helt kan sette oss inn i hvordan det er å bli sett så ned på som gruppe som de svarte har opplevd. Nå er nok ikke ordet "svarte" helt stuerent heller, men det oppfattes nok som mindre nedlatende enn nigger.
Gjest gjesta Skrevet 25. oktober 2003 #34 Skrevet 25. oktober 2003 Det er rasisme og fordommer vi vil til livs. Ord / betegnelser vi bruker kan oppfattes ulikt alt etter hvem som sier det. Beskriver jeg en neger som neger...vel ..jeg klarer ikke se at det blir rasistisk, da jeg i resten av min omtale av personen ikke vil høres fordømmende ut. Men fremdeles - jeg er vel neppe den rette til å sette standarden, siden jeg ikke er svart selv. Jeg tror man kan si nesten hva man vil - det er hvordan man sier det som avgjør. Negre jeg kjenner kaller jeg for Knut eller Kabul...altså navnet deres!
Pip Skrevet 25. oktober 2003 #35 Skrevet 25. oktober 2003 Negre jeg kjenner kaller jeg for Knut eller Kabul...altså navnet deres! Sjølvsagt! Men viss du møter ein svart mann på gata, og like etter møter du ein person som spør: 'Møtte du ein mann no nettopp?' 'Ja', seier du. 'Korleis såg han ut?' Seier du då 'Han hadde same farge som kompisen min, Knut'?
*Lillian* Skrevet 25. oktober 2003 #36 Skrevet 25. oktober 2003 Jeg har heller aldri sett på "neger" som rasistisk ment, jeg er faktisk mer vant til at det å kalle mennesker for svart eller svarting er mer rasistisk :o Vanligvis sier jeg afrikaner eller "mørk" jeg da.. Alt ettersom. Forøvrig fikk jeg sjokk i fjor høst da jeg begynte å jobbe sammen med ei fresk dame fra Somalia. Hun omtalte seg selv som NIGGER :o Det verste av alt var at hun mente det seriøst, - hun sa det ikke som fleip eller noe. Skulle hun fleipe rundt seg selv og ha selvironi kalte hun seg svarting, men nigger var liksom det hun var ifølge henne selv Fresk dame, ja - som forresten også mente at "vi niggere er mye mer rasistiske enn dere norske hvitinger" *savne arbeidskollegaen* Lillian
Gjest gjesta Skrevet 25. oktober 2003 #37 Skrevet 25. oktober 2003 Nei, da sier jeg; han var neger. eller; asiatisk utseende eller kineser ...eller liten og tykk.... eller..Rett og slett det som beskriver personen best. Uansett ikke rasistisk eller slemt ment!
Gjest lurven Skrevet 25. oktober 2003 #38 Skrevet 25. oktober 2003 har noen her hørts clawfingers nigger hør på den bra låt
VesleBråka Skrevet 25. oktober 2003 #39 Skrevet 25. oktober 2003 jeg er faktisk mer vant til at det å kalle mennesker for svart eller svarting er mer rasistisk Klart "svarting" er rasistisk! Det er jo å putte på negativitet til en akseptert term. På samme måte som "pakistaner" er korrekt, mens "pakkis" ikke er det.
Gjest gjesta Skrevet 25. oktober 2003 #40 Skrevet 25. oktober 2003 Klart "svarting" er rasistisk! Det er jo å putte på negativitet til en akseptert term. På samme måte som "pakistaner" er korrekt, mens "pakkis" ikke er det. Slik har jeg tolket dette med neger også; neger er ok - nigger er ikke ok.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå