Gå til innhold

Begrepet "NEGER"

Fremhevede innlegg

Gjest Catwoman
Skrevet

Jeg bruker og har alltid brukt neger, men i detsiste har jeg blitt litt usikker på hva jeg skal si, ettersom noen oppfatter dette som et skjellsord. Jeg mener overhodet ikke det som noe skjellsord når jeg bruker det.

Men hvis noen da skulle beskrive for meg et menneske de hadde møtt, og de hadde sagt han var mørkhudet. Da hadde jeg tenkt han kunne være asiater eller andre sydlige strøk (for det er mange som faktisk er mørke i huden selv om de ikke er "negere") samme ville jeg tenkt hvis de sa han var svart (noe som i mine ører høres mere rasistisk ut enn neger)

Negere er en folkerase, hvis jeg ikke kan kalle de for det, så vet jeg likke helt hva jeg skal omtale de som.

Kanskje det finnes noen mørkhudete/svart/afrikanere/negere her inne på KG som kan fortelle hva de ønsker kalles og hva de oppfatter som skjellsord etc. ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siterer fra linken jeg la til ovenfor:

Vi synes det er viktig å lytte til dem det gjelder, og da vi laget Østlandssendingens Svarteliste, tok vi kontakt med mange mennesker med minoritetsbakgrunn for å høre deres mening. Vi traff ingen som likte å bli kalt 'neger', men ganske mange som tok avstand fra betegnelsen.

Skrevet

Uff denne debatten har gått så mange plasser at jeg er faktisk lei av å si min mening...

Men vil bare si en ting!

Hvorfor må dere si neger???

Herregud da.. jeg sier ikke til mine venner jeg traff på en rosa man!

Ordet neger kom fra en fra Europa. Så hva vet dere om neger betyr svart på afrikansk?

Negro betyr svart på spansk.

Synes det er rart i Norge har mange ikke folkeskikk.. Eller kanskje ikke har lært noe bedre. Går da ikke an å si neger.

Og ja.. synes det er langt i fra greit at andre bruker å si neger.

Hvis dere må si noe som helt så si han hva han hadde på seg... Det er respektløs å bli for svarting eller neger.

Skrevet

Eller dere kan rett og slett fortelle hvor den personen kommer fra.

feks. jeg traff en fra Norge eller Han er norsk.

IKKE at jeg traff en fra europa eller han er rosa man fra Norge! skjønner?

Skrevet

1. Hvorfor må dere si neger???

2. Synes det er rart i Norge har mange ikke folkeskikk..

1. Må ikke. Men det er som regel den lettese måte å forklare seg på. Sette ord på hva man tenker. F.eks på spm om på peke ut en mann bland en gruppe menn. Er det negern du skal fram til, så må det være lov til å si 'negern'

2. Folkeskikk? Tror mye ligger i hva du legger i 'folkeskikk'. Din definisjon av konseptet kan avvike fra andres syn. Mange sofistikerte mennesker som bruker det ordet. Mange legger så forskjeldige ting i ordet 'folkeskikk'.

Skrevet

Herregud da.. jeg sier ikke til mine venner jeg traff på en rosa man!

(...)

Hvis dere må si noe som helt så si han hva han hadde på seg... Det er respektløs å bli for svarting eller neger.

...synst det verkar litt overdrive, at me ikkje skal kunne referere tol hudfarge i det heile?? Viss ein skal gi eit signalement på eit eller anna vis, tek ein jo med absolutt alt - fødselsmerke på høgre kinn, store øyre etc. Då MÅ det jo finnast ein fornuftig måte ein kan få sagt at ein person var svart på òg? Og eg vil seie det er skilnad på å seie 'han var svarting' og 'han var svart'... Det har noko med haldning å gjere...

Skrevet

1. Må ikke. Men det er som regel den lettese måte å forklare seg på. Sette ord på hva man tenker. F.eks på spm om på peke ut en mann bland en gruppe menn. Er det negern du skal fram til, så må det være lov til å si 'negern'

Og si meg hvem som har laget den loven, at det er greit å si neger så lenge en ska pekke ut en.

Nei tror ikke noen av dere forstår hvordan det føles. Helt til dere havner i situasjonen der det er bare dere som er kvite! Og får diverse skjelsord slengt i tryne :roll:

Og når den dagen kommer.. Så liker dere heller ikke å bli kalt for hvit elller rosa. For det er jo det dere er rosa.

(Siste setning: er for å se om du likte å bli kalt for hva slags farge du har)

Skrevet

Jeg er blitt kallt carne blanca (hvitt kjøtt) av Sør Amerikanere, og synes ikke det var så ok.

Skrevet

Og si meg hvem som har laget den loven, at det er greit å si neger så lenge en ska pekke ut en.

Og får diverse skjelsord slengt i tryne :roll:

Loven? Hvilken lov? Er vel normer det er snakk om.

....og common sense hvis du spør meg.

'Neger' i seg selv er da strengt talt ikke et skjeldsord.

Skrevet

Sjølvsagt!

Men viss du møter ein svart mann på gata, og like etter møter du ein person som spør: 'Møtte du ein mann no nettopp?' 'Ja', seier du. 'Korleis såg han ut?'

Seier du då 'Han hadde same farge som kompisen min, Knut'? :roll::wink:

Synes faktisk det er så bakmål å sette farge på personer. Har vi ikke kommet lenger!

Møtter jeg en fra Kina så går jeg ikke å kalle ham for guling man. Møtter jeg noen fra norge så kaller jeg ikke dem for hviting. Møtter jeg en man fra afrika så kaller jeg ham ikke for svarting eller neger!

Herregud.. hvis du virkelig har behov for å sette farge på alle. Så begynn med deg selv!

Skrevet

'Neger' i seg selv er da strengt talt ikke et skjeldsord.

Det sier du som er "hvit"

Skrevet

Møtter jeg en fra Kina så går jeg ikke å kalle ham for guling man. Møtter jeg noen fra norge så kaller jeg ikke dem for hviting. Møtter jeg en man fra afrika så kaller jeg ham ikke for svarting eller neger!

Herregud.. hvis du virkelig har behov for å sette farge på alle. Så begynn med deg selv!

OKI - eg er def. kviting.

Men det må då gå an å sjå dette poenget. Viss det står tre menn ved sida av kvarandre - alle har svart kort hår og brune auge, dei er omlag like høge, ingen har skjegg/bart. Ein er svart (neger), ein er kinesar, ein er kvit. Du skal kjapt og greit peike ut ein av dei - det mest nærliggjande er jo rase/hudfarge! Uansett kva du seier så vil det alltid finnast ulike hudfargar! Det å skildre nokon vha. hudfarge er vel ikkje meir 'lavmåls' enn å skildre dei vha. hårfarge?

Skrevet

Ack, ja. Du tok meg. Jeg er rasist. Hater alle svarte.

Takler ikke naboen min. Han er Italiener. Lyst til å drepe han.

Samme med samboeren hans. Hun er chåpp-chåpp.

Egentlig er jeg medlem i KKK. Det er alle som er hvite i norge.

Obligatorisk nesten. Man blir meld ikke i KKK, stats kirken.

Skrevet

Afrika, kina, og han "kviting" sier da fra europeisk!

Og du er ikke hvit. Du er rosa!

Skrevet
Ack, ja. Du tok meg. Jeg er rasist. Hater alle svarte.

Takler ikke naboen min. Han er Italiener. Lyst til å drepe han.

Samme med samboeren hans. Hun er chåpp-chåpp.

Egentlig er jeg medlem i KKK. Det er alle som er hvite i norge.

Obligatorisk nesten. Man blir meld ikke i KKK, stats kirken.

:ler: det er ikke meninga at du ska få meg til å begynne å le da

Skrevet
Afrika' date=' kina, og han "kviting" sier da fra europeisk![/quote']

...slik eg ser det, kan det vere værre å seie 'han afrikanaren' enn 'han svarte'. Det at ein er svart betyr vel ikkje at ein er afrikanar! DET er lenge sidan det! :roll:

Skrevet

Jeg bruker ikke ordet neger..

..fordi det stammer fra et ord som ble brukt om slaver for lenge siden. Jeg ser ikke på folk med andre hudfarger enn meg som noe annet enn et medmennske. De er ikke hvitinger, svaringer og gulinger. For meg er dem mennesker og bare det.

Det er IKKE greit å kalle folk for neger/nigger/negro/negroid. Som sagt ordet stammer fra SLAVETIDEN! :-?

Skrevet

Jaha så det kommer ingen fra Afrika lenger? :roll:

Så det er derfor best å ha farger på folk!

Hmm kineser er ikke lenger kineser for de har bodd lenge fra hjemmelandet sitt så de er gullinger.. Jasåå

Og de som er fra Afrika de er ikke fra Afrika lenger så de er svart

Og dem som er fra skandinavia de er jo spredt rundt om kring så dere er rosa!

Hmm det sier meg veldig mye hvem diverse personer er når man ska sette farge på dem....

Skrevet
Jeg bruker ikke ordet neger..

..fordi det stammer fra et ord som ble brukt om slaver for lenge siden. Jeg ser ikke på folk med andre hudfarger enn meg som noe annet enn et medmennske. De er ikke hvitinger, svaringer og gulinger. For meg er dem mennesker og bare det.

Det er IKKE greit å kalle folk for neger/nigger/negro/negroid. Som sagt ordet stammer fra SLAVETIDEN! :-?

:applaus: til deg jordbær :klem:

Skrevet

Jaha så det kommer ingen fra Afrika lenger? :roll:

Så det er derfor best å ha farger på folk!

Hmm kineser er ikke lenger kineser for de har bodd lenge fra hjemmelandet sitt så de er gullinger.. Jasåå

Og de som er fra Afrika de er ikke fra Afrika lenger så de er svart

Og dem som er fra skandinavia de er jo spredt rundt om kring så dere er rosa!

Hmm det sier meg veldig mye hvem diverse personer kommer fra når man ska sette farge på dem....

Poenget her er ikkje etnisk opprinnelse, men personlege kjenneteikn!! Viss eg skal skildre korleis ein person ser ut, fortel eg då ikkje kor han kjem frå! Men hudfarge er faktisk eit personleg kjenneteikn, som gjer det lettare å skildre ein person.

Problemstillinga i startinnlegget her var KVA kan me kalle svarte/negrar? Mi erfaring er at dei svarte eg kjenner kallar seg sjølv svarte, og tykkjer det er heilt OK. Det er langt frå 'svart' til 'svarting'!

Dessutan - ingen har nokon gong kalla kvite folk rosa - det er eit ukjent begrep. Svarte kan vere brune - det er faktisk snakk om ei benemning. Men har du glede av å kalle meg rosa, så vel bekomme... :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...