Gå til innhold

Begrepet "NEGER"

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor er det så vanskelig å legge om hele snakke måten. Ihvertfall når man kan såre en person så hardt.

Selvom mange som ikke mener noe med ordet svart/neger så er det også mange som har sterke meninger også!

Hvorfor det er vanskelig aner jeg ikke. Har vel noe med at det går en god automatikk i det. Jeg fikk beskjed en gang av team-manageren min at jeg ikke skulle si "sku te å si" så ofte i telefonen med klienter. Var hard som f.. og jeg måtte fade det ut. Var umulig å stoppe med en gang.

Ser ikke grunnen til at andre skal forandre talemåten sin bare for at noen bruker enkelte ord på en negativ måte. Mener det heller er opp til vær enkelt. Man skal, etter alt å dømme, være i stand til å registrere om det ligger noe negativt bak det ut ifra måten det blir sagt på, når man er rundt folk som bruker disse ordene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Manji: generelt kan du bare droppe at "det må være lov å bruke 'neger' hvis man vil" når folk prøver å fortelle deg at de fleste svarte synes det er fornærmende. Når du sier at du konstaterer fakta, så blir det feil. Du sier ikke guling om en asiat, du sier asiat fordi det er hva de foretrekker.

Perser: Når svarte bruker "svart" om seg selv, så må du komme over den biasen du har opplevd og akseptere at det er hva de foretrekker. Se mitt tidligere innlegg.

Ferdig med den saken

Skrevet

VesleBråka;

At de fleste svarte finner det fornærmende, er jeg uenig i. "Når du sier at du konstaterer fakta" ? Jeg har ikke konstatert noe som helst. Lekeball skrev "bare konstatering av fakta" i innlegget over mitt. Tror du må ha lest feil.

Skrevet
At de fleste svarte finner det fornærmende, er jeg uenig i.

Østlandssendingen kom som sagt til motsatt resultat, da de ikke fant NOEN "negre" som syntes det var en ok betegnelse.

Skrevet

Jeg bruker ordet neger ja, og mener ikke noe annet med det enn rett og slett "mørkhudet".

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg bruker ordet neger ja, og mener ikke noe annet med det enn rett og slett "mørkhudet".

Hvorfor ikke si mørkhudet da?

Dessuten, i tråden sier dere at dere bruker asiat om folk fra asia (asiatisk utseende), europeere om folk fra europa . Hvorfor ikke da bruke afrikanere om folk fra afrika (afrikansk utseende)?

Skrevet

Fordi ikke alle negre (de med afrikansk utseende) kommer ifra Afrika. Det er gjerne der de stammer fra. Men hadde jeg blitt kaldt Dansk, bare for at mine tipp-tipp-oldeforelde kom ifra Danmark, så hadde jeg følt det hadde blitt feil.

Skrevet

Synes denne debatten er vanskelig...

Dette har vel vært diskutert mye i media, uten at man har kommet til så særlig gode konklusjoner (?)

Om jeg en sjelden gang sier ordet "neger", så mener jeg intet vondt med det. Liker ikke helt ordet, men noen ganger blir man i beita mht hva man skal si.

Jeg kan jo ikke kalle alle for "Afrikanere" heller....

For alle som ser ut som "negre" er jo ikke fra Afrika!

De kan være fra Karibien, Mellom Amerika etc,

Synes ikke det er noe bedre å kalle alle som ser like ut for det samme ?

Får gjøre så godt jeg kan og prøve å si Afrikaner om jeg tror vedkommende er fra Afrika, eller Afro-Amerikaner om denne er det, eller "Karibier" ?

Vet a søren.

Uansett så er det ikke rasistisk ment....

Liker heller ikke ordlyden på "Austral-negre"... Altså aboriginere (urbefolkningen i Australia)

Det beste var om en person fra Afrika / Karibien, vil si et ord eller to i debatten,- om hva de foretrakk å bli "betegnet" som ?

Ellers så er folk enten de er fra Afrika, Finland eller Sri Lanka unike individer med egne navn, og jeg kaller dem ved navn, ikke ved farge.

Om jeg ikke kjenner til navnet, får jeg bare gjøre så godt jeg kan og tenke respekt.

Skrevet

Fordi det ligger naturlig for meg å si neger og jeg har også forklart hva jeg mener med ordet.

Skrevet

Spiller det egentlig noen rolle "hva som faller naturlig" for deg da Ursula, når flere her gjentatte ganger har sagt at det oppleves som sårende for dem det gjelder?

Jeg skjønner at mange ikke mener noe vondt med det, men inntil dem det gjelder er fullstendig enig, så bør man respektere det.

SVART SVART SVART SVART SVART SVART er hva som gjelder. Det bruker de selv, det bør vi også bruke, det har ikke rasistiske konnotasjoner. Se mitt tidl klipp fra Howard University. Synes mange her viser lite fleksibilitet på et tema de mener er oppe og avgjort (neger er ikke stygt) samma hva dem det gjelder måtte synes, de har å innrette seg etter hva som faller inn mannen i gata. :roll:

Skrevet

Veslebråka.

Det spiller en rolle ja, for neger ER faktisk ikke et skjellsord.

Om noen oppfatter ordet neger som et skjellsord så må de lære seg til å ikke slå alle over en kam.

Jeg bruker ikke ordet svart, for det ordet liker ikke jeg.

Det blir helt feil for meg å si svart,det synes jeg er på kanten til rasistisk, så når du skriver ordet svart flere ganger med store bokstaver, så popper ordet "svarting" opp i hodet på med meg en gang, ordet svart er derfor et negativt lada ord for meg, derfor bruker jeg det ikke, ordet neger er nøytralt.Ordet neger er helt naturlig, jeg har alltid sagt neger og kommer alltid til å bruke ordet neger om en mørkhudet person.

Og ingen skal komme og fortelle meg at jeg skal forandre på det når ordet neger ikke er et skjellsord.

Skrevet
Det spiller en rolle ja, for neger ER faktisk ikke et skjellsord.

Om noen oppfatter ordet neger som et skjellsord så må de lære seg til å ikke slå alle over en kam.

Og ingen skal komme og fortelle meg at jeg skal forandre på det når ordet neger ikke er et skjellsord.

Javel, men har du ingen forståelse for at andre kan mene og føle at det kan være rasistisk. Hva med å desentrere litt...

Skrevet

Mange ord kan oppfattes på ulike måter, som sagt, ordet svart er negativt lada for meg, derfor bruker jeg det ikke, enkelte her påstår det er riktig betegnelse, skal jeg da ta dette ordet i bruk fordi "det er det som er riktig", for andre ?

Skrevet
Mange ord kan oppfattes på ulike måter, som sagt, ordet svart er negativt lada for meg, derfor bruker jeg det ikke, enkelte her påstår det er riktig betegnelse, skal jeg da ta dette ordet i bruk fordi "det er det som er riktig", for andre ?

Tror det kan være lurt å følge med i samfunnsdebatter i forhold til hva som er rasistisk eller hva som ikke er rasistisk å si. Å lage en personlig mal for seg selv, blir ganske så snevert når man bor i et samfunn som baserer seg på å snakke "samme språk".

Skrevet

Jeg tipper det finnes negre som også synes ordet svart er negativt.

Ord oppfattes forskjellig, og ordet neger er svært vanlig å bruke og å stemple alle som bruker det ordet for å komme med rasistiske uttalelser blir for dumt.

Ordet neger er ikke rasistisk, det er et nøytralt ord.

Ord som svarting, nigger o.l derimot. Det er noe helt annet.

Ordet svart holder jeg meg unna.

Det er negativt lada for meg.

Da har jeg sagt min mening i saken.

Punktum.

Skrevet

Bra innlegg, Care.

Ursula, selv om du har sagt neger i alle år, har du likevel ingen forståelse for at det har vært sårende i alle de årene? At det er en uting som henger igjen fra gammel tid? Hvis du synes ordet "svart" er negativt ladet, så kanskje du rett og slett burde endre det? Ettersom det er hva de bruker selv??

så lenge det ikke er opplest og vedtatt at ordet neger er et skjellsord, så er det ordet jeg kommer til å bruke

DET ER OPPLEST OG VEDTATT AT ORDET NEGER ER ET SKJELLSORD. Hvor tydelig må du egentlig ha det?? Poirot refererer til en undersøkelse, jeg har lagt frem lenker, du blånekter..

Igjen, et slagord de svarte selv har brukt for å endre synet på svarte og seg selv i samfunnet er "Black i Beautiful". Ikke "Negro is Beautiful".. Hva hvis du egentlig mener å være hyggelig når du sier neger, mens du egentlig forfekter god gammeldags rasisme og fremmedfrykt?

Skrevet

Jeg oppfatter som sagt flere ganger nå ordet svart som negativt, og da hjelper det fint lite hva enkelte negre selv foretrekker.

Når jeg føler meg rasistisk i mine uttaleser når jeg bruker ordet.

Når mørkhudede selv bruker ordet neger, så blir ikke det et negativt lada ord for meg, uansett hva undersøkelser sier.

Ordet svart er utelukket å bruke, ordet mørkhudet blir helt feil og da sitter vi igjen med ordet neger.

Rett og slett en person med mørk hud.

Skrevet

min erfaring er at negre oppfatter det forskjellig hvorvidt å bli kalt neger er et skjellsord..

man kan jo derfor ikke si at det er opplest og vedtatt

hvem er det som har bestemt det i såfall?

Skrevet

man kan jo derfor ikke si at det er opplest og vedtatt

hvem er det som har bestemt det i såfall?

Poirots undersøkelse bl.a., mine lenker til offisielle sider hvor du ikke finner ordet Neger en eneste gang. Jeg vet at Sarah Natasha Melby kaller seg selv Neger, og synes selv det er søtt, MEN når i det store og hele det blir oppfattet negativt at hvite mennesker kaller svarte mennesker for Negre, så hvorfor ikke gjøre dem en bitteliten tjeneste og ligge unna? At Ursula har bestemt seg for at å si svarte mennesker er negativt, så kan ikke jeg gjøre annet enn å riste på hodet. Her står janteloven tydeligvis sterkt, ingen skal komme å fortelle henne noe som helst..

Skrevet

Hallo veslebråka nå får du roe deg litt.

Du oppfatter ordet neger som negativt, jeg oppfatter ordet svart som negativt.

Fordi at du mener disse undersøkelsene underbygger dine påstander om at ordet neger er rasistisk, som mange negre selv bruker, så skal vi som bruker ordet neger altså isteden bruke svart uansett om vi oppfatter det som et negativt ord eller ikke ?

Alle oppfatninger er ikke like enkle å snu, jeg respekterer at du bruker ordet svart selv om jeg oppfatter det som rasistisk, og da bør også du kunne respektere at jeg bruker ordet neger, som (igjen) faktisk mange negre bruker på seg selv.

Er det så jævla vanskelig så er det ikke bare jeg som har tungt for det, og da er denne diskusjonen over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...