Gå til innhold

Begrepet "NEGER"


Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal det ikke være lov å påpeke farge i det hele tatt da? Ikke engang for å beskrive utseende? Når det overhode ikke er sagt på en nedsettende / rasistisk måte? For det er jo slik at det ikke bare er ordene vi bruker som avgjør hvordan det vi sier oppfattes, men også hvordan vi sier det.

Minner litt om ....han hvis navn ikke må nevnes....I bøkene om Harry Potter :roll:

Det betyr selvsagt ikke at vi skal gå rundt å påpeke om folk er gul, grå, brun, sort, eller et stenk av rosa hele tiden - men det må da kunne gå ann å bruke i et signalement?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg er blitt kallt carne blanca (hvitt kjøtt) av Sør Amerikanere' date=' og synes ikke det var så ok.[/quote']

Det er vel også litt forskjell på å bli kalt 'hvit' og 'hvitt kjøtt' som det er forskjell på å kalle noen 'svart' og 'svarting?' Vi er, om dere liker det eller ikke svarte og hvite av utseende. Dette beskriver dermed ikke hvordan vi er som mennesker!

Jennifer

Skrevet

Poenget her er ikkje etnisk opprinnelse, men personlege kjenneteikn!! Viss eg skal skildre korleis ein person ser ut, fortel eg då ikkje kor han kjem frå! Men hudfarge er faktisk eit personleg kjenneteikn, som gjer det lettare å skildre ein person.

Problemstillinga i startinnlegget her var KVA kan me kalle svarte/negrar? Mi erfaring er at dei svarte eg kjenner kallar seg sjølv svarte, og tykkjer det er heilt OK. Det er langt frå 'svart' til 'svarting'!

Dessutan - ingen har nokon gong kalla kvite folk rosa - det er eit ukjent begrep. Svarte kan vere brune - det er faktisk snakk om ei benemning. Men har du glede av å kalle meg rosa, så vel bekomme... :roll:

Har ingen glede av å kalle deg eller noen for noe farge!

Dette her diskusjonen har jeg hat mange ganger.. Og ikke bare med nordmenn! Synes det er helt feil at folk må sette farge på folk! Vi er forskjellige på mange måter så hvorfor må man ta farge legge for å kunne forklare seg?

Og selve fargen rosa kommer fra mange som mener dere er rosa som bla bla bla!

Men uannset Det jeg vil fram til det er FEIL av alle å sette farge på folk! Ikke fader om jeg hadde likt om min veldig snart 4åring kom hjem og sa se mamma se jeg har fått meg en svart kompis!

Men jeg leste en gang her i ett innlegg der det var en handikapp å sette farger på alt. Så kanskje det er derfor mange MÅ sette farge på alt og alle! For å kunne beskrive noe som helst!

Skrevet

Oki Pip

Hva med meg da? Ska du kalle meg for halv svart hvis du treffer på meg om sommer og kalle meg for halv hvit hvis du treffer på meg om vinter!

Skrevet

Det betyr selvsagt ikke at vi skal gå rundt å påpeke om folk er gul, grå, brun, sort, eller et stenk av rosa hele tiden - men det må da kunne gå ann å bruke i et signalement?

:Nikke:

Skrevet
Oki Pip

Hva med meg da? Ska du kalle meg for halv svart hvis du treffer på meg om sommer og kalle meg for halv hvit hvis du treffer på meg om vinter!

Denne er så, hva skal jeg si, out there, at jeg vet ikke om det går ann å svare på den seriøst. With all do respect så tror jeg Pip på lik linje med andre klarer å skildre din etniske opprindelse selv om du har a tan eller ei.

Men hvis hun med farge (les; a tan) er den beste beskrivelsen, så hadde det vel blitt det som hadde blitt sagt.

'Halv-svar, halv-neger' ville uansett ikke vært rett.

Skrevet

Denne er så, hva skal jeg si, out there, at jeg vet ikke om det går ann å svare på den seriøst. With all do respect så tror jeg Pip på lik linje med andre klarer å skildre din etniske opprindelse selv om du har a tan eller ei.

Så lenge det det går an å skildre min etnisk opprindelse... så hvorfor går det ikke an å skildre andre sin?

Skrevet

Men uannset Det jeg vil fram til det er FEIL av alle å sette farge på folk! Ikke fader om jeg hadde likt om min veldig snart 4åring kom hjem og sa se mamma se jeg har fått meg en svart kompis!

Min sønn har en kompis. Denne kompisen har et navn! Slik omtaler vi denne kompisen, - ved navn. Naboen min vet muligens ikke hva denne kompisen heter, men skal gi beskjed til oss om at han vært her og spurt etter sønnen min. Er det da ok at naboen sier; det var en venn av deg her når du ikke var hjemme, jeg vet ikke hva han heter - det er han negeren /sorte gutten/ mørkhudete gutten som du pleier å være med.

Men selvsagt kaller ikke vi gutten for dette, like lite som vi kaller andre venner for hvite.

Skrevet
With all do respect så tror jeg Pip på lik linje med andre klarer å skildre din etniske opprindelse selv om du har a tan eller ei.

Takk for tilliten, Manji! :wink: :smile:

Skrevet

så hvorfor går det ikke an å skildre andre sin?

Som jeg for min del nevnte tidligere, så sa jeg at det gikk ann.

Det er som regel den lettese måte å forklare seg på. Sette ord på hva man tenker. F.eks på spm om på peke ut en mann bland en gruppe menn. Er det negern du skal fram til, så må det være lov til å si 'negern'

Altså, den lettese måte å forklare seg på.

Skrevet

Takk for tilliten, Manji! :wink: :smile:

Nei men Pip.

Vet da at du mener ikke noe vondt med å kalle folk for farger!

Men når man hører ikke annet og blir kalt for masse fra den dagen man flytter inn til Norge og ut. Så blir man hårsår. Og vil ikke høre noe som helst farge eller andre beskrivelser av hvem man er!

Skrevet

..nettopp. Og er det den hvite du skal frem til - si det!

Rosa har vi, som Pip også sier, ingen tradisjon for å omtale folk som. Vi har sagt - hvite. Nå er det jo ingen som er kritthvit, like lite som at noen er kullsort. Man har hvitnyanser og brun-nyanser. Men vi forstår hvem vi mener når vi sier hvit eller neger eller sort?!

Jeg blir litt forundret når det er så negativt å bli nevnt som neger. Jeg har aldri hatt et negativt syn på uttrykket neger - det er en beskrivelse, hverken mer eller mindre. Men at man andre steder har brukt ordet negativt og at vi dermed ikke burde bruke det heller? Muligens. For meg er det viktigst å behandle mennesker likt - uansett. Både negeren og den hvite :wink:

Skrevet

Nei men Pip.

Vet da at du mener ikke noe vondt med å kalle folk for farger!

Men når man hører ikke annet og blir kalt for masse fra den dagen man flytter inn til Norge og ut. Så blir man hårsår. Og vil ikke høre noe som helst farge eller andre beskrivelser av hvem man er!

-Skjønar at det er grunnar til at du meinar det du gjer, og er så bestemt på det. Men det er noko av dette eg meinar - viss me omtalar folk som 'svartingar', 'gulingar' og 'pakkisar' - då er det rasisme. Det vitnar om mangel på respekt. Det er noko anna, i mine øyre, å bruke ord som 'svart' og 'pakistanar'. Det vert då verdinøytrale ord, som rett og slett er brukt om hudfarge på same måte som 'blond' og 'kastanjefarga' vert brukt for å skildre hårfargar.

Haldningane bak er viktigare enn sjølve orda, meinar eg...

Skrevet

-Skjønar at det er grunnar til at du meinar det du gjer, og er så bestemt på det. Men det er noko av dette eg meinar - viss me omtalar folk som 'svartingar', 'gulingar' og 'pakkisar' - då er det rasisme. Det vitnar om mangel på respekt. Det er noko anna, i mine øyre, å bruke ord som 'svart' og 'pakistanar'. Det vert då verdinøytrale ord, som rett og slett er brukt om hudfarge på same måte som 'blond' og 'kastanjefarga' vert brukt for å skildre hårfargar.

Haldningane bak er viktigare enn sjølve orda, meinar eg...

Ja jeg vet..

Men tenk sånn neste gang... Du mener ikke verdens ting med å kalle folk for svart ikke venninen din heller..

Feks. Men så møtter du på en stakkas sjel som kanskje har fått slengt i tryne masse den dagen. Og du sier noe som at du er svart eller neger til ham! Hvordan tror du han hadde reagert?

Det er ikke lett det der..

Jeg vet, har mange ganger hat lyst å kalle min sviger familie for White trash.. Men det gjør jeg ikke. For jeg vil heller være den jeg er. Enn å oppføre meg som dem.

Bare for å gjøre lang historie kort. Saken er sånn mannen min sin mor og stefar og andre familie medlemer vil ikke ha noe med oss å gjøre. De vil ikke engang se ungene våres for jeg er svart i deres øyne!

Jenta vår som blir 4år snart hun vet ikke engang at hun har en farmor. For farmor mener hun er svart hun er blandet blod. Så hun er ikke hennes barnebarn! Nevnte jeg hvorfor? jo for vi er svart i deres øyner!

Så derfor liker jeg ikke at andre sier svart til noen.

Skrevet

Glemte å skrive...

Det er ikke oss det er synd på for farmor oppføre seg slik! Det er henne det er synd på. Hun vet ikke hva hun går glipp av!

Skrevet

Da viser man med holdning og ord at man diskriminerer. Det er uakseptabelt.

Men beskriver jeg noen som neger, - vel jeg mener "from the bottom of my heart" absolutt ikke noe negativt med det. Overhodet ikke!

Og Perser; jeg er enig med deg - farmoren vet ikke hva hun går glipp av. Trangsynte mennesker med fordommer som dette - :evil:

Skrevet

*Perser*, tror ikke du bør la frustrasjonen over de 'latterlige' holdningene til farmoren gå utover hva du mener er rett/galt i hennhold til etniske beskrivelser. Skjønner at det kan være irriterende med en trangsynt med farmor, men heck, let her brun. Du trenger ikke overbevise henne, og du burde ikke la det gå utover aksepten av at det er mange som bruker disse ordene uten å mene noe negativt med det.

Skrevet
Da viser man med holdning og ord at man diskriminerer. Det er uakseptabelt.

Men beskriver jeg noen som neger, - vel jeg mener "from the bottom of my heart" absolutt ikke noe negativt med det. Overhodet ikke!

Jeg har forstått det Mie at du mener ingenting med det :) Men det er ikke lett å vite for andre som bare hører og ikke vet noe annet.

Det er lett å såre det er lett å ødellege en person.

Og etter den dagen jeg fikk vite hva min "familie" mener om meg og mine, var det ikke mye jeg trengte å høre før jeg låste meg sjøl inne og ble deprimerte og var helt ødelagt.

Fikk ett godt råd da fra mange her på KG. Man blir sterkere av motgang. Det har jeg tatt til meg! Og jeg har blidt sterkere og jeg har bestemt meg at jeg ska ikke se på mennesker som svart og hvit!

Skrevet
*Perser*' date=' tror ikke du bør la frustrasjonen over de 'latterlige' holdningene til farmoren gå utover hva du mener er rett/galt i hennhold til etniske beskrivelser. Skjønner at det kan være irriterende med en trangsynt med farmor, men heck, let her brun. Du trenger ikke overbevise henne, og du burde ikke la det gå utover aksepten av at det er mange som bruker disse ordene uten å mene noe negativt med det.[/quote']

Jeg overbeviser ingen jeg. Hun finnes ikke i mine øyner!(Det er verre med hva jeg ska si til jenta mi når den dagen kommer og hun spør etter dem.)

Men man tenker helt anderledes når man er i den situasjonen. Man åpner øyene og ser hva som er feil med bilde og snakke måten.

Hvorfor er det så vanskelig å legge om hele snakke måten. Ihvertfall når man kan såre en person så hardt.

Selvom mange som ikke mener noe med ordet svart/neger så er det også mange som har sterke meninger også!

Gjest lekebøll
Skrevet

Blant venner, bruker jeg "neger" av og til.

Kun til andre som jeg vet heller ikke legger noe negativt i det, ergo blir det ingen misforståelser.

En tidl. kompis var f.eks. "første-neger" (i gjengen) - og det ble brukt som et kallenavn, med fullt samtykke av ham selv.

Det var han som kom på det - og poenget her; for personer med afrikansk opprinnelse, som heller ikke ser noe negativt i ordet "neger" - så bruker jeg det.

Selv har jeg kun positive assosiasjoner ved dette ordet (når jeg bruker det), men er fullt klar over historien, og unngår derfor å bruke det offentlig.

Når det gjelder signalement, så bruker jeg det som best beskriver personen.

Dersom en person har rosa hår, så er det det viktigste kjennetegnet, og ikke om vedkommende er svart, brun eller hvit i huden.

Dersom det ikke finnes annet kjennetegn, ville jeg sagt "afrikansk utseende" dersom jeg var i Norge - eller, dersom jeg befant meg i f.eks. Nigeria; "personen er hvit".

Jeg synes det er litt selvmotsigende å si at "farge ikke skal nevnes", samtidig som man sier at "farge ikke betyr noe".

Dersom det ikke betyr noe, hvorfor er det da farlig å benevne en person som "svart" eller "hvit"?

Vi har jo ulike typer farge på huden, men det betyr jo ikke at det er noe galt i det?

Bare konstatering av fakta.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...