Gjest care Skrevet 25. oktober 2003 #1 Skrevet 25. oktober 2003 Jeg blir sjokker når noen bruker dette begrepet i dag :o Jeg har jobbet i en humanitær organisasjon og der ble begrepet "Neger" sett på som rasistisk. Primært fordi vi hadde kontakt med organisasjoner som arbeidet mot diskriminering o.l. I dag blir jeg fremdeles sjokkert når noen bruker dette ordet. Men er ordet "neger" et nøytralt ord? Jeg er usikker. Her er en artikkel som tar opp spørsmålet. Er det ikke noe arogant av oss "hvite" å stadig komme med kommentare som: "det er ikke rasistisk å bruke ordet neger eller nå kan man jo nesten ikke si noe". Er det slik at vi ikke har forståelse og empati for dette, eller er det noe vi "hvite" selv skal bestemme over? Eller legger vi helt andre holdninger i begrepet enn de selv oppfatter? http://www.tellusradio.no/nyheter_samfunn/...norge_film.html http://www.utrop.no/art.html?catid=8&artid=2743 http://www.aftenposten.no/kul_und/article....rticleID=281941
Malou Skrevet 25. oktober 2003 #2 Skrevet 25. oktober 2003 Jeg legger ikke noe annet i neger enn et menneske som er sort/mørkhudet med afrikansk opprinnelse, men jeg er klar over at den politiske/historiske betydningen nok er en annen og at man nok burde unngå å bruke denne betegnelsen, men det er faktisk ikke så lett når man aldri har lagt noe diskriminerende i den. Men hvis de sorte tolker betegnelsen som noe negativt, bør vi nok vurdere å bruke en annen betegnelse. Skal prøve å skjerpe meg! Det er selvfølgelig også lett for oss hvite å si at de ikke ligger noe negativt i betegnelsen. De er jo ikke vi som har lidd under slavetiden, snarere tvert i mot! Takk for at du fikk meg til å tenke her en lørdagsformiddag Care! Jennifer
Maxine Grey Skrevet 25. oktober 2003 #3 Skrevet 25. oktober 2003 Jeg legger ikke noe annet i neger enn et menneske som er sort/mørkhudet med afrikansk opprinnelse, men jeg er klar over at den politiske/historiske betydningen nok er en annen og at man nok burde unngå å bruke denne betegnelsen, men det er faktisk ikke så lett når man aldri har lagt noe diskriminerende i den. Men hvis de sorte tolker betegnelsen som noe negativt, bør vi nok vurdere å bruke en annen betegnelse. Skal prøve å skjerpe meg! Det er selvfølgelig også lett for oss hvite å si at de ikke ligger noe negativt i betegnelsen. De er jo ikke vi som har lidd under slavetiden, snarere tvert i mot! Takk for at du fikk meg til å tenke her en lørdagsformiddag Care! Jennifer Henger meg på her. Har aldri oppfattet uttrykket diskriminerende, men skjønner at jeg må tenke på nytt. Skjerpings, mother!
Sandman Skrevet 25. oktober 2003 #4 Skrevet 25. oktober 2003 Litt pussig at det skal være så feil å si neger, mens det tydeligvis er helt akseptert at man bruker "negroid", om et farget menneskes utseende.
Malou Skrevet 25. oktober 2003 #5 Skrevet 25. oktober 2003 Litt pussig at det skal være så feil å si neger' date=' mens det tydeligvis er helt akseptert at man bruker "negroid", om et farget menneskes utseende.[/quote'] Nå vet ikke jeg hva som kom først av høna og egget, men det kunne jo f.eks være at fargebetegnelsen kom før man besluttet å kalle slaver under fellesbetegnelsen negere under slavetiden??? Noen som husker sin amerikanske historie? Forøvrig virker det jo som at det er akseptert at sorte selv bruker begrepet "neger" om sine egne, eksempel hvis blant rap'ere. Jennifer
Gjest Hilde K S Skrevet 25. oktober 2003 #6 Skrevet 25. oktober 2003 Et uttrykk blir ikke nedverdigende før noen bestemmer at det er det ! Jeg har i mange år jobbet med utviklingshemmede og vært med på haugevis av debatter om hva vi har lov til å kalle dem. Åndssvake, mongoer og idioter har lenge vært "forbudt". Nå er det ikke engang politisk korrekt med psykisk utviklingshemmede, det skal hete utviklingshemmede. Hva man kaller et "folkeslag" er jo ikke noe man tenker på når man kjenner mennesket, da blir de jo automatisk tiltalt ved navn. Hvorvidt de er fra Zimbabwe ( neger ) eller Løten ( nordboer ) er da likegyldig. Selv ser jeg faktisk ikke helt forskjellen på nordboere og neger. I utganspunktet var ikke neger et negativt ladet ord, men er blitt det i tidens løp. Dersom vi hadde blitt utsatt for rasistisk hets av et slikt slag der nordboer ble nevnt i steningen ( feks ; "Dra deg til helvete ut herfra jævla nordboer" ) ville begrepet nordboer også vært rasistisk. Tror jeg da !
Gjest lekebøll Skrevet 25. oktober 2003 #7 Skrevet 25. oktober 2003 Men, hva er konklusjonen din da Hilde?
Gjest Hulderjenta Skrevet 25. oktober 2003 #8 Skrevet 25. oktober 2003 Jeg legger ikke noe annet i neger enn et menneske som er sort/mørkhudet med afrikansk opprinnelse Sånn har jeg også tenkt; "neger" er på linje med "asiatisk", "indianer" eller "skandinaver" for den del - jeg har aldri lagt noe negativt i det... Men jeg er helt enig i at "neger" har en rasistisk og negativ valør fra bakover i historien, og at det derfor kan/blir oppfattet støtende i dag, og at man derfor skal unngå å bruke det. Men likevel - for meg er det et helt OK ord, for meg er det ikke respektløst i det hele tatt! Så jeg må innrømme at jeg ikke kommer til å føle at jeg banner i kirken hvis jeg bruker ordet "neger" igjen, men den første artikkelen i innlegget til Care har fått meg til å tenke over hva som egentlig ligger bak ordet. Jeg bruker for så vidt ikke begrepet "neger" så ofte, vanligvis bruker jeg ordet "mørkhudet". I den første artikkelen du viste til, ønsket forfatteren seg at ordet "svart" skulle brukes - det klinger for meg negativt... "Svart" er et ord som jeg hører at folk bruker nedsettende, særlig i omskrivingen "svarting". Og det ordet liker jeg ikke... (En veldig interessant debatt, Care, også reint språkmessig! Rart hvor mye språkbruken vår egentlig har å si!)
Gjest Hilde K S Skrevet 25. oktober 2003 #9 Skrevet 25. oktober 2003 Har jeg snakket rundt meg selv igjen LB ? " Selv ser jeg faktisk ikke helt forskjellen på nordboer og neger" De er begge benevnelser på (store) folkeslag.
Gjest lekebøll Skrevet 25. oktober 2003 #10 Skrevet 25. oktober 2003 OK. Så du mener at det er greit å bruke "neger", med andre ord? Jeg er litt usikker på om det var det du mente, siden du etterpå også la til faktumet med negativ historie bak "neger" - noe som ikke finnes rundt "nordboer". Snakket rundt deg selv, vel... Like fullt mulig at jeg er treig i nøtta i dag.
Pip Skrevet 25. oktober 2003 #11 Skrevet 25. oktober 2003 I den første artikkelen du viste til' date=' ønsket forfatteren seg at ordet "svart" skulle brukes - [i']det klinger for meg negativt... "Svart" er et ord som jeg hører at folk bruker nedsettende, særlig i omskrivingen "svarting". Og det ordet liker jeg ikke... ...i klassen min har me ein afrikanar (desse elevane er 8 år). Han omtalar seg sjølv konsekvent som svart... Kvifor skal då me begynne å problematisere det heile?
Gjest care Skrevet 25. oktober 2003 #12 Skrevet 25. oktober 2003 ...i klassen min har me ein afrikanar (desse elevane er 8 år). Han omtalar seg sjølv konsekvent som svart... Kvifor skal då me begynne å problematisere det heile? Det å problematisere dette temaet er viktig. Hvis du jobber som lærer, bør du jo vite det. Det å sette ?/ eller belyse noe fra en kritisk vinkel, bør vi alltid etterstebe. Å si at afrikanere er svart, er jo det de selv foretrekker.
Pip Skrevet 25. oktober 2003 #13 Skrevet 25. oktober 2003 Det å problematisere dette temaet er viktig. Hvis du jobber som lærer, bør du jo vite det. Det å sette ?/ eller belyse noe fra en kritisk vinkel, bør vi alltid etterstebe. Å si at afrikanere er svart, er jo det de selv foretrekker. Sjølvsagt... Det eg meinte var at viss afrikanarane sjølv føretrekkjer å bli kalla svarte, og brukar denne benemninga på seg sjølv - då er det for dumt viss me som kvite skal bestemme oss for at det er disriminerande, og difor må finne ei anna benemning... Ikkje sant? Har aldri kalt ein elev neger, men brukar dei svart sjølv, brukar eg det òg. Mykje enklare for klassekameratane òg. (Mørkhuda er ikkje så enkelt - det er jo mange som har mørk hud, men som ikkje kan kallast svarte... )
Gjest care Skrevet 25. oktober 2003 #14 Skrevet 25. oktober 2003 Sjølvsagt... Det eg meinte var at viss afrikanarane sjølv føretrekkjer å bli kalla svarte, og brukar denne benemninga på seg sjølv - då er det for dumt viss me som kvite skal bestemme oss for at det er disriminerande, og difor må finne ei anna benemning... Ikkje sant? Har aldri kalt ein elev neger, men brukar dei svart sjølv, brukar eg det òg. Mykje enklare for klassekameratane òg. (Mørkhuda er ikkje så enkelt - det er jo mange som har mørk hud, men som ikkje kan kallast svarte... ) Men det er vel ingen som sier at begrepet "svart" er diskriminerende? (eller tar jeg feil?) Det er jo ordet neger som de oppfatter er diskriminerende. Av det jeg har opfattet, foretrekker de selv å bli betegnet som svart, i stedet for neger.
Pip Skrevet 25. oktober 2003 #15 Skrevet 25. oktober 2003 Men det er vel ingen som sier at begrepet "svart" er diskriminerende? (eller tar jeg feil?) Det er jo ordet neger som de oppfatter er diskriminerende. Av det jeg har opfattet, foretrekker de selv å bli betegnet som svart, i stedet for neger. Eg tolka iallefall dette slik: I den første artikkelen du viste til' date=' ønsket forfatteren seg at ordet "svart" skulle brukes - det klinger for meg negativt... "Svart" er et ord som jeg hører at folk bruker nedsettende, særlig i omskrivingen "svarting". Og det ordet liker jeg ikke... [/quote'] Og det var dette sitatet eg kommenterte...
Gjest gjesta Skrevet 25. oktober 2003 #16 Skrevet 25. oktober 2003 Muligens jeg er litt naiv her, - men er det ikke slik at vi her i Norge ihvertfall, sier neger for å beskrive - ikke for å diskriminere? Vi har mange diskriminerende ord og uttrykk, men jeg har ikke oppfattet neger som et av de. Men jeg vet jo at det er anneledes andre steder i verden, og er også klar over at vi ikke er noen isolert "boble" her oppe i nord. Er enig med Hilde i at - et uttrykk blir ikke nedverdigende før noen bestemmer at det er det. Jeg som er hvit skal vel være forsiktig med å påberobe meg retten til å bestemme hva som er nedverdigende for noen jeg ikke er, men jeg har ikke oppfattet at vi her i Norge har tradisjon for å bruke uttrykket "neger" som et rasistisk uttrykk. Sønnen min har en kamerat som er neger. Han er også farget. Og norsk. Er ikke dette en nøytral beskrivelse, eller er jeg nedverdigende her?
Gjest care Skrevet 25. oktober 2003 #17 Skrevet 25. oktober 2003 Er ikke dette en nøytral beskrivelse' date=' eller er jeg nedverdigende her?[/quote'] Tja, det er jo liksom der skoen trykker da.
Gjest Hulderjenta Skrevet 25. oktober 2003 #18 Skrevet 25. oktober 2003 ...i klassen min har me ein afrikanar (desse elevane er 8 år). Han omtalar seg sjølv konsekvent som svart... Kvifor skal då me begynne å problematisere det heile? Dette er en debatt, Pip - og i debatter problematiserer man... Og det var overhodet ikke meningen at jeg skulle bestemme at "svart" er et negativt begrep - jeg har bare sagt mine tanker rundt begrepet. Har andre lov å si sin mening, så har nå jeg lov å si min mening...
Pip Skrevet 25. oktober 2003 #19 Skrevet 25. oktober 2003 Dette er en debatt, Pip - og i debatter problematiserer man... Og det var overhodet ikke meningen at jeg skulle bestemme at "svart" er et negativt begrep - jeg har bare sagt mine tanker rundt begrepet. Har andre lov å si sin mening, så har nå jeg lov å si min mening... :o Ja - og her sa eg MI meining! Nemleg at poenget er vel at dei som vert omtala sjølv kan få bestemme kva dei skal bli kalla? Likar dei å bli kalla svart, så kan me vel kalle dei svarte? Og det var eit innlegg i debatten - ser ikkje heilt kvifor du skulle ta det som eit personangrep...
Rapitap Skrevet 25. oktober 2003 #20 Skrevet 25. oktober 2003 Ja...men hva med at alle er individer å legger forskjellig styrke bak ordet:"neger" - (som jeg ikke liker å SKRIVE engang, synes det er nedlatende av meg å gjøre det, but everything for denne tråden) - og da vet jo aldri "n*****" eller andre som måtte overhøre dette, hvordan det var ment, fra oss?!! Og det er jo litt dumt, så da kanskje "n*****" skreller oss hvite (egentlig lys rosa) alle over en kam?! *KRISE!* Og da kan man bli litt engstelig/hysterisk og bare fordi man har pustet lite da dette sjokket sitter i litt enda, så skriker man: "NE*eR!" :oops: Forresten, helt enig med Huldre-Lise. Det var flott å lese! Dere er kjempeflinke å ordlegge dere, men jeg prøver så godt jeg kan å henge med. Please, ikke kill meg nå!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå