Gå til innhold

C og Delphinas herlige stunder


Gjest Delphina

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Delphina

Trist at du sliter sånn med tankene rundt fødselen, tror nok det kan være greit å snakke med noen om dem. Ikke greit å sitte alene om slike tanker, det gjør det nok bare verre (eller i allefall ikke bedre) :klemmer:

Det er det jeg tenker også, at det er like så greit å snakke med noen om det. :klemmer:

:klemmer:

:klemmer:

Fint at du vil kontakte lege for å snakke om det du tenker på.

Eg hadde (har?) samme følelsane som deg rundt første fødsel. Ting gjekk ikkje heilt som det normalt skulle då, for det første måtte ho hjelpast ut med sugekopp, og for det andre fekk eg drypp for å få sterke nok rier. Begge desse tinga følte eg var et slags nederlag, fordi kroppen min ikkje kunne føde jenta mi av seg sjølv. Det hjalp masse på sjølvtilliten at legen (som brukte sugekoppen) sa at ho hadde komt ut av seg sjølv om dei hadde venta litt lengre (men på det tidspunktet var eg så sliten at eg er ikkje sikker på det... :sjenert: )

Grunnen til at eg tenker sånn er tanken om at eg kanskje ikkje ville fått ut ei frisk jente om eg ikkje hadde fått hjelp av helsepersonell. Om eg hadde født heime for 100 år sidan liksom... :sjenert: (Rare tankar når når eg skriv dei ned!)

Andre fødsel var jo indusert (ved vannavgang), som også er et inngrep i korleis kroppen ordnar opp. Men no var eg så 100% sikker på at fødselen ville komt igang få dagar seinare, så eg ser ikkje på det som et 'nederlag' som sist. Drypp fekk eg jo også denne gang, men eg ser ikkje på det som negativt denne gang. Berre som ei hjelp til å 'effektivisere' fødselen.

Det blei mykje og rare tankar her i boka di. Håpar du kan ha nytte av ein samtale med lege eller jordmor. Du har jo ekstra stor belastning på deg no med sjukdom i familien, så du bør få av litt av det som ligg på dine skuldre, alle vonde tankar som kvernar i hovudet.

God :klem: til deg.

Det du skriver kjenner jeg meg igjen i, 100%, bare at jeg hadde en lett fødsel da den var kjapp og hun kom ut uten problemer. Jeg føler meg mislykket, jeg greide ikke føde jenta uten å måtte strippes, uten at de tok vannet, og jeg føler at man nærmest må ha en traumatiserende fødsel for at man skal ha lov til å disse tankene. Jeg greide ikke å gå i fødsel uten hjelp, og det er for meg tungt. Fra å ha positive tanker som "Jeg fødte uten epidural", til "Jeg greide ikke føde jenta mi uten hjelp", det er tungt. Ja, jeg hadde rier, men riene gjorde nesten ingenting, bare flatet livmorhalsen litt mer. 12 timer med vondter og ingen progressjon, det tærer på en. Jeg sliter med de tankene, og når folk sier "Hvorfor", uten at det er en god grunn å svare "Fordi", blir det enda tyngre.

Det er også mye som skjer for tiden, jeg går rundt i huset og får tid til å tenke. Derfor er jeg glad svigermor og forloveden innså at jeg ikke har det godt, for det er det jeg ikke har. Jeg sliter med meg selv. :sukk: Jeg har noen gode dager, men det har vært så mange dårlige dager i det siste.

:klemmer: Tusen takk for at du skrev, det hjelper meg å vite at jeg ikke er den eneste som har (hatt) disse tankene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke godt å gå rundt å ha det sånn. Så blir nok bra å få snakket med noen om det :klemmer: Greit å få orden på følelsene ved tanke på kanskje et nytt svangerskap og ny fødsle i fremtiden og :)

Ønsker dere en god helg :):klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmor sa til meg at definisjonen på en fødselsdepresjon er at den varer lenger enn to uker etter fødsel. Dvs. Tårene, følelsene og tankene som kommer de første 14 dagene, kalles for barseltårer og er helt normalt. Så jeg vil nok tro at du har fått deg en liten depresjon :klemmer::( Og om jeg ikke husker feil, så har du også slitt med depresjon tidligere? Og vi er mer utsatte for det også..

Håper du finner noen å prate med, som kan hjelpe deg :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Ikke godt å gå rundt å ha det sånn. Så blir nok bra å få snakket med noen om det :klemmer: Greit å få orden på følelsene ved tanke på kanskje et nytt svangerskap og ny fødsle i fremtiden og :)

Ønsker dere en god helg :):klemmer:

Jeg gleder meg litt til å snakke med helsepersonell som vet mer om dette. Tingen er at jeg ser fram til neste graviditet, men fødselen håper jeg starter på egenhånd. :sjenert:

Takk i lige måde! :klemmer:

Jordmor sa til meg at definisjonen på en fødselsdepresjon er at den varer lenger enn to uker etter fødsel. Dvs. Tårene, følelsene og tankene som kommer de første 14 dagene, kalles for barseltårer og er helt normalt. Så jeg vil nok tro at du har fått deg en liten depresjon :klemmer::( Og om jeg ikke husker feil, så har du også slitt med depresjon tidligere? Og vi er mer utsatte for det også..

Håper du finner noen å prate med, som kan hjelpe deg :klemmer:

Ja, jeg har virkelig slitt med depresjoner, så det var ikke overraskende om jeg har fått fødselsdepresjon. Nå har jeg en del å stri med, og.. Vel, da blir det gjerne mørke tanker.

Det hjelper alltid å prate, og forloveden er flinkere, så det gjør litt lettere for meg. Tror å snakke med helsepersonell hjelper.

---

Til alle dere skjønne damer, nå sitter jeg og venter på den meldingen man ikke ønsker å få. Fikk en oppdatering i dag, onkelen min er døende, og det er ikke snakk om så mye tid. Tusen takk for at dere har håpet det går bra, selv om det ikke går veien. Takk. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er veldig sterk, Delphina. Det er urettferdig at du skal oppleve alt dette samtidig, nå i en tid som nybakt mamma. Det er ikke så mye jeg kan si, men jeg kan iallefall sende deg en stor klem! :klemmer::hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tårene, følelsene og tankene som kommer de første 14 dagene, kalles for barseltårer og er helt normalt.

Alle gråter vel ikke? :overrasket: Jeg har ikke grått disse 14 dagene. Håper det er normalt :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor :klem: til deg snuppa. Jeg syns du er knalltøff! Trist å høre at onkelen din er døende.

Alle gråter vel ikke? :overrasket: Jeg har ikke grått disse 14 dagene. Håper det er normalt :klo:

Jeg gjorde det heller ikke. Men jeg fikk høre at det er like normalt som å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det heller ikke. Men jeg fikk høre at det er like normalt som å gjøre det.

Så bra :jepp:

__^

:klemmer: til deg, Delphi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Delphina

:klemmer:

:klemmer:

Du er veldig sterk, Delphina. Det er urettferdig at du skal oppleve alt dette samtidig, nå i en tid som nybakt mamma. Det er ikke så mye jeg kan si, men jeg kan iallefall sende deg en stor klem! :klemmer::hjerte:

Takk, men jeg er nå ikke sterk føler jeg. Vil si alle som er mer berørt enn meg har vært langt sterkere enn det jeg har. Jeg gråter mye, jeg har knapt nok sovet og kroppen er virkelig i nervøs modus. :klemmer:

Så trist å høre :klemmer:

Så utrolig trist å høre! :klemmer:

Stor :klem: til deg snuppa. Jeg syns du er knalltøff! Trist å høre at onkelen din er døende.

:klemmer: til deg, Delphi :)

Takk for klemmer..

Det gikk fort, men han forlot oss fredfullt. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Delphina

Kondolerer, kjære Delphina... :(

Kondolerer :tristbla:

:klem:

Kondolerer :klemmer:

Takk :klemmer:

Det gikk fort, men jeg er på en måte takknemlig for at han slapp å lide, selv om det er vondt at han ikke er blant oss lengre. Det føles uvirkelig også. :sukk: Uansett er jeg takknemlig for at dere orker å lese mine triste tanker og er her nå i disse stunder. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...