Gå til innhold

Betties Andre Sider

Bettie

Anbefalte innlegg

Jeg tror det er de færreste som orker mer enn en aktivitet hver dag over tid, Bettie. :trøste: I hvert fall er det sånn jeg tenker selv når jeg får dårlig samvittighet over at det ikke er noe tak i meg.

Se på dem rundt deg? Sett en mental strek over dem som alltid er med på alt, for de tilhører en spesiell rase med maur i buksene. :roll: De aller, aller fleste (med unntak av dem med mange barn?) har opptil flere dager i uka da de ikke gjør noe spesielt.

Det hjelper å tenke slik, det vet jeg. Er selv inne i en prosess hvor jeg har blitt beordret å ta det rolig, ett steg av gangen. I mitt eget tempo.

Det er bare det at de som gjør mye, er ofte dem som uoppfordret forteller om alt de har gjort, eller hva de har tenkt å gjøre, eller hva de plutselig fant på å gjøre osv. :evil: Og så kommer forventningspresset.

Glem dem, og kjør i ditt eget naturlige tempo. Gi litt blaffen og konsentrer deg om deg selv. Selv kaller jeg det for "oppbyggende ego-tenkning". Forbedringene kommer av seg selv når du er klar for dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Bettie!

Jeg krysser fingrene for at uka di ikke blir så hektisk likevel og at det går bra med din datter og arbeidssøkinga.

Ønsker deg en god tirsdag og en fin uke :D

Stor klem :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag 28. januar

Nå er snart denne måneden over. Og det er vinter med masse snø - ikke for kaldt og ganske pent.

Hyggelig at dere har vært innom Bertha, Diva og Væren.

Det kan nok hende jeg er litt utålmodig med meg selv nå. Jeg vil liksom bli meg selv igjen - litt kjapt, og meg selv - det er oftest mange baller i lufta. Noen har jeg selvsagt fått i hodet - for noen god sjonglør er jeg ikke. Jeg bare trives med å ha litt å gjøre. Men det har jeg ikke overskudd til nå. Jeg sto nok langt bak i køen for tildeling av tålmodighet - hadde sikker ikke tålmodighet til å vente på min tur, der.

Nå er jeg halvveis i denne uka, og jeg har vært på jobb hver dag. Ikke fulle dager riktig nok, men jeg har nå vært der, og har fått unna rapport 1. Det er litt godt å se at jeg kan bli ferdig med noe.

Hadde en lang prat med psykologen min, og jeg ender hele tiden på - hva vil jeg med livet mitt videre? Det er et stort spørsmål, og jeg vegrer meg for å ta tak i det - selv om fornuften sier det samme. Jeg haler det ut med sånne "føst må jeg - og så må jeg - og så kan jeg tenke på det" - greier. Har masse motstand i meg på det punktet, så det trenger jeg nok en kjempedytt!

Halvdelen og jeg har tatt opp par-samtaler igjen. Det er nyttig for oss begge. Vi må klare å definere hva vi forventer av hverandre nå, og hvordan vi skal leve vidrer, nå som han står mer på egne ben, og jeg kommer meg. Vi har en del hvite flekker på kartet vårt.

Har også vært innom sykehuset. De slipper ikke tak i meg enda. Og jeg får jop samme melding der - finn ut hva du vil med livet ditt. Det er på tide å hoppe ned fra gjerdet. Og så jeg som trives godt på gjerdet.

Akkurat nå har jeg ikke lyst til å finne ut noe som helst. jeg vil bare krype under dyna og bli der. Men - jeg kaver meg opp og på jobb, og er ute blant folk. I går gikk jeg en tre kvarters tur i snøværet, og i morgen skal jeg ut og gå.

I morgen skal jeg osgå snuse på neste modul i studeiene. Vet ikke om jeg orker fortsette nå - eller om jeg skal utsette det et år. Men jeg skal ta med de to første forelesningene før jeg bestemmer meg.

Men siden jeg skal være våken student i morgen, bør jeg se til å finne senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok enklest for oss alle å sitte på gjerdet av og til, Bettie. Mindre forpliktende, utfordrende og krevende. Det er slitsomt å begynne å rote rundt i skuffene for å henge alt pent opp etterpå.

Håper og tror at du greier å stake ut kursen med litt god hjelp og over tid.

Men akkurat nå ønsker jeg deg først og fremst en kjempefin helg! Min fredagskveld skal bestå i hjemmelaget biffkjøttpizza og rødvin. Hadde du vært her skulle jeg ha vartet deg opp litt! :wink:

Gode klemmer fra meg til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kjære vakre deg,

Håper helgen din er god. At den er fylt med noe som varmer hjertet og kroppen!

Det er som væren sa, de fleste av oss har vel mange ganger lyst til å bli værende på gjerde, eller krype godt under dyna og bli der en stund. Men erfaring sier at det ikke gagner noe godt... Ved å ta skritt kommer man videre på veien, selv om det dog går sakte og er tunge skritt å ta, så er det bevegelse....

Synes du er modig og flink jeg! Og vet du - jeg har virkelig tro på at du skal få det helt bra igjen! Så våg å gå på den tanken!

God helg kjære deg!

Varm klem fra lilja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være greit å komme seg ned fra gjerdet ja, men noen ganger er det godt å få lov å sitte der en stund. La verden rase litt, men uten av vi trenger å ha mål og mening med det vi gjør hele tiden. For lenge kan man jo ikke sitte der, - men det kan være godt å hoppe opp der innimellom.

Noen ganger er tankeprosessen på hva man skal gjøre mer anstrengende enn det er å faktisk gjøre ting. Når valget er tatt har man ihvertfall noe å forholde seg til, noe å konsentrere seg om.

Klem til deg fra meg, Bettie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også det kan være riktig å sitte på gjerdet inntil man vet hvilken vei man vil gå etterpå. Har man gått langt og fått vondt i beina, kan det sikkert være lurt å hvile seg litt først. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag 1. februar

En klar, kald vinterdag, dette. Har ikke stukket nesa utenfor døra en gang i dag. Skal være flink og gå ut i morgen.

Tusen takk skal dere ha, dere som er hyggelige bidragsytere hos meg.

Tror nok jeg blir på gjerdet en liten stund til, for jeg vet ikke om jeg skal gå til høyre, venstre eller rett fram enda.

Slutten av uka var hektisk.

Bestemte meg til slutt - og i siste liten - for å hive meg på videre studier. Får ta en modul av gangen og se hvor langt det går. Det er en kort modul nå, statistikk. Det burde være greit å holde på med. Det finnes jo så mange fine program til PC'n - så.....

6 timer forelesning om statistikk - det var ganske tørt - og krevde sine kopper kaffe for å holde konsentrasjonen. Men de første to forelesningsdagene er unnagjort, og eksamen er i mars. Tut og kjør!

I går feiret jeg bursdag. Hadde familen på besøk, og Halvdelen vartet opp med en deilig middag.

Forrett:

gravlaks på toast med sennepssaus og limfjordkaviar

Hovedrett:

oksestek med en himmelsk peppersaus, rosenkål og salat. Kokte poteter.

Dessert:

Vanlijeis med lun kirsebærsaus (min hjemmelagede) oh kransekake.

Det var kjempegod mat, og selv om halvdelen hadde laget mye saus, var det knapt en spiseskje igjen da vi gikk fra bordet.

Begavet ble jeg også. Fikk et par sølvkjeder, noen CD-er, og fra moren min fikk jeg en kamé brosje som kan brukes som anheng, og ørepynt med granater. Kaméen er nemlig rammet inn av små granater. Det var bestemoren min som hadde nålen, og ørepynten har faren min fått laget til moren min for at hun skulle ha noe som passet, og nå fikk jeg dem. Ble kjempeglad for det.

Sjefen min sendte meg en nydelig blomsterbukett. Det satt jeg også pris på.

Halvdelen og jeg hadde bestemt oss for å ikke gi hverandre gaver nå. Vi sparer pengene til en ferie for oss to til sommeren, så skal vi kjøpe oss noe da.

Skal ha et jentelag seinere - for jeg må ta det sånn stykkevis og delt, men fordelen er jo at det blir mange feiringer av en dag.

I dag har jeg gjort fint lite, som sagt, for jeg var ganske sliten etter i går. Ikke at jeg hadde så mye ansvar, men det faller jo litt på meg også, og siden jeg var borte både torsdag og fredag, var det litt å gjøre reint og ordne i går. Å stryke duker er noe herk! Jeg stryker nemlig etter behovsmetoden - det vil si å stryke når det er behov for det.....

Nå skal jeg ta en liten runde før jeg skal sette meg litt med nesa i en statistikkbok. O-salig fryd......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med overstått, Bettie :D

:bursdag::bursdag:

Statistikk ? :hakeslepp:

Tøff jente du :)

Ønsker deg en riktig fin uke med framgang og lykke :D

Mandagmårrablues-klem fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, Bettie -

nå har jeg oppdatert meg i boken din igjen, og jeg kan ikke annet enn å fortsette og undre meg over hvor sterk du må være.

:hoppe::vinke::hoppe:

Dagen min flatet plutselig litt ut her igjen, så nå fikk jeg tid til å gå inn her og lese litt igjen.

Tenkte forøvrig at jeg skal se om jeg finner igjen manuset jeg begynte på i sommer, og fortsette litt der. Se om det kan bli en bok av det etter hvert.

Kan jo bruke arbeidstiden til noe fornuftig når det først er så stille her, ikke sant? Men først må jeg bestille varer til i morgen, så ikke klokka plutselig er gå-hjem og jeg har glemt det.

Ha en super dag, Bettie! Du er søren meg tøffere enn toget du!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Gratulerer med vel overstått bursdag. :D Håper du har hatt en fin helg, og er klar for hva denne uken måtte bringe.

Ha en fortsatt fin dag, og kos deg masse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gratulerer med vel overstått!

Håper denne uken vil bringe deg noen nye lyspunkter! Det fortjener du. Et lite tips: Ta deg et oljebad med levende lys, slå av telefoner og stress ned. Så går du rundt i huset mens du lufttørker og smører deg så inn med bodylotion. Deilig! Er man stresset, har angst eller annet uro - ta vare på deg selv, kjenn at du eksisterer!

Takk for mange fine ord i dagboken min, Bettie. Du er så utrolig flott! Og så sterkt. Jeg unner deg virkelig alt godt her i livet. Og jeg er sikker på at det kommer til å gå til slutt. Du har så mange egenskaper, vilje og styrke. Håper denne perioden snart er over for deg. Og når den er det, kan du tenke tilbake på hvordan du hadde det da, og kjenne hvor deilig det er å være seg selv igjen.

Ha en fin uke, Bettie! Jeg gir deg en :klem2: fordi du er deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei kjære deg,

Du er vel skjønn vel. Takk for at du er du og at du er så snill med meg..

Jeg fikk ikke med meg bursdagen din, men jeg tusler innom nå for å gratulerer deg så masse på etterskudd!! Håper begynnelsen på et nytt år som menneskebarn har vært god!

Synes Hope ga deg noen kloke tanker. Skjem degselv litt bort og kjenn på at livet renner gjennom deg! Og ta den tiden du trenger oppå gjerdet! Og jeg henger meg på det flere her har sagt - du er utrolig tøff!!

Og vit at det står masse mennesker bak deg som er kjempeglad i deg!

Varm klem fra lilja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirsdag 3. februar

Snakk om håpløst føre! I dag var det flere varmegrader og regn, og oppå den snøen som har kommet, blir jo det bare is og slaps. Vel - når det først har blitt slikt drittvær, kan det godt fortsette, og så kan snøen forsvinne og våren komme.

Det var kjempekost å finne så mange bursdagshilsner her. Tusen takk.

Synes du skal finne fram manuset ditt, mysan, for da kan jeg si at jeg kjenner en forfatter!

Oljebad, levende lys og god varme på ovnen - jeg tror jeg stjeler den ideen, hope, for det hørtes godt ut.

I dag har jeg vært på jobb. Er i gang med stor rapport nr. 2. Det tar sin tid å finne alle opplysninger, systematisere dem og formulere setninger så klart som mulig. Har enda en drøy uke på meg til det arbeidet.

Og så ble jeg feiret på jobben i dag også. Det var flagg og kake og gaver og blomster. Ble kjemperørt, jeg, så det var ikke rare takken jeg fikk framført.

har fått ordnet litt for frøkna, så hun både bor og har litt penger å leve for, og i morgen skal jeg ordne litt for påden, slik at han kan få lønna si etterhvert.

Halvdelen har vært veldig urolig noen dager nå. Det var absolutt ikke et gode at søstern kom. Han ble bare mer irritert og skuffet enn han i utgangspunktet var.

Og svigermor er ikke helt snill. Halvdelen hadde bursdag i høst, men han fikk ingen gaver fra moren sin. Søstern var innom sin mor en dag i løpet av tre år, og fikk et gullkjede. Selv jeg fikk gave av henne til min bursdag.

Skulle filleriste disse to egoistiske damene, egentlig, men det nytter vel ikke. Svigermor er gammel og avgjort seg selv nærmest. Søstra er bare seg selv nærmest. De ligner hverandre, og holder derfor ikke ut i hverandres selskap lenge.

Jeg bare synes det er så synd for Halvdelen, for han blir stadig såret av disse damene.

Nå vil ikke Bøllepusen at jeg skal skrive mer. Hun har lagt seg oppå tastaturet, så det er bare så vidt jeg finner tastene. Kos står på timeplanen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag 4. februar

Nå er jeg rimelig frustrert!

Hadde satt av deler av degen for å hjelpe poden med saken mot arbeidsgiveren sin. Han har fortsatt ikke fått lønn. Har ikke hørt et pip fra arbeidsgiveren heller. Så i dag skulle jeg gå til neste skritt - begjære arbeidsgiveren konkurs.

Men det var jammen lettere sagt enn gjort.

Tok kopi av brev og dro til byen.

1. Første stopp var hos politiet, for å anmelde saken som bedragerisak. Men nei - de kunne ikke ta den, for dette var en sivilsak. Namsmannen var rette vedkommende for slike saker.

2. namsmannen holder til et stykke unna politistasjonen så det var ut å trave i vind og blåst. Men nei - de trodde ikke de var rette vedkommende. Prøv forliksrådet.

3- Forliksrådet holder da selvsagt til på et nytt sted, så ut å gå igjen. Men de var ikke rette adresse. Der trodde de at tingretten var rette vedkommende.

4. Ny tur til tingretten - og da var jeg nesten tilbake til start. Men der var det lunsj. Kom tilbake om en halv time.

Så jeg virret rundt i byen en halv time. Tittet litt på hva som var på salg nå, og kom tilbake.

Men de var heller ikke rette vedkommende, for jeg måtte henvende meg til tingretten i den kommunen bedriften var. Det kunne jeg få via Brønnøysundregisteret.

Så det var fire kontorer og 2 timer og null svar.

Så da dro jeg hjem og satt meg med blikk og blyant og telefon og ringte.

Telefon 1: Brønnøysundregisteret.

Jo de hadde en registrering på eieren, men han hadde ikke levert regnskap sodem 2002.

Telefon 2: Kommunen bedriften hadde ligget i.

Men de hadde ingen registrering på det navnet. Så da var det nok ikke den tingretten som skulle ha konkursbegjæringen.

Telefon 3: Ansvarlige for skjenkebevilgninger etc i den kommunen poden hadde jobbet. Nei - de hadde ingen registreringer på det navnet, men bevilgningen var nettopp blitt overtatt av en annen.

Telefon 4: Til det tidligere arbeidsstedet. Men de hadde bare leid ut lokalene til podens arbeidsgiver, så jeg fikk navnet på det firmaet arbeidsgiveren hadde leid lokalene under. Og tenk - det var navnet på firmaet som ikke hadde levert regnskap på to år.

Telefon 5: Til kommunen der eieren hadde registrert en virksomhet. men nei - de hadde ingen registreringer på ham, prøv namsmannen.

Telefon 6: Mamsmannen i kommunen eieren bor i. Jo de hadde registreringer på mannen. Han hadde noen gjeldsdommer. Men de var ikke sikre på om det var rett kommune. Prøv tingretten vår.

Telefon 7: Tingretten der mente at dette kunne bli vanskelig. De kunne ikke ta imot en konkursbegjæring hvis vi ikke kunne dokumentere

a) at det ikke var penger i boet

B) at han ikke hadde midler privat som kunne dekke gjelden

c) vi måtte ha med en firmaattest - for et firma som ikke egentlig eksisterer

Og egentlig burde poden gå til et inkassoselskap for å drive inn pengene.

Men ring arbeidstilsynet.

Telefon 8: Arbeistilsynet. Jo han måtte begjære bedriften konkurs hvis han skulle komme inn under reglene for lønnsgarantifondet. Og den måtte han sende til namsmannen - eller tingretten. Kontakt en advokat, kanskje?

Med andre ord - tilbake til start.

Det betyr at jeg har tatt 14 kontakter uten å komme en millimeter nærmere hva poden må gjøre. Advokater koster penger, og poden har ikke penger fodri han ikke har fått lønn.

han er organisert, men har ikke betalt kontigent de siste månedene - fordi han ikke har hatt penger fordi han ikke har fått lønn, så forbundet kan ikke hjelpe ham før han har betalt kontigent. Det ble klargjort etter telefon nr. 9 og 10 i dag.

Han Victor Norman lovet jo et enklere samfunn. lettere å finne fram i den offentlige jungelen. Men i dag har jeg gått meg fast i den. Og jeg jobber jo med saksbehandling etc, så jeg vet litt om hva jeg skal spørre om og hvor (trodde jeg)

Frustrert, frustrert, frustrert.

Så i morgen stiller jeg med dokumenter og lista over svar og går til en advokat. Det er sånn "gratisadvokat" på kommunen i morgen ettermiddag. Det må da være mulig å få et svar der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig frustrerende! Noen ganger tror jeg de som jobber rundt omkring bare er glad de er kvitt folk: sender deg ut døren, uten at de helt vet hvor, men DE er ihvertfall kvitt problemet.

:frustrert: Til slutt blir man så irritert at man sprekker - kanskje det hjelper?

Jeg har selv jobbet og ikke fått lønn - endte opp med lønn fra lønnsgarantifondet, men det tok jo vinter og vår. Slapp å slå arbeidsgiver konkurs selv - det var det andre som gjorde, heldigvis forstår jeg nå.

Men du er tøff som står på Bettie, sånne mammaer som deg er verdifulle!

:klem2:

Mie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...