Gå til innhold

Ville du ha brukt 15000 kr på å operere kjæledyret ditt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har nok brukt over 15 000 til sammen på våre katter. Noen av dem har vært påkjørt og trengt behandling for det, andre har vært syke. Men vi har naturligvis vurdert dette sammen med dyrlege, slik at vi er sikre på at behandling/operasjon er det beste for katten(e).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bustyvel

Ja, uten tvil.

For to år siden brukte jeg 50.000 på to operasjoner, rehabilitering og medisiner. Forsikringen dekket 20.000.

MEN (et stort men)jeg ville ikke brukt så mye penger dersom det ikke var veldig sikkert at hunden blir frisk. Jeg ville ikke brukt 15.000 dersom det f.eks var en smertefull operasjon, med smerter i lang tid etterpå som ikke smertestillende ville ta helt knekken på og det i tillegg var dårlige sjangser for full rehabilitering med et fullverdig hundeliv.

Jeg brukte så mye penger på bikkja fordi det var 80-90% sjangse for at han ble helt frisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Ja. Så lenge resultatet ikke ville medføre kroniske smerter og meget redusert livskvalitet. Men det ville vetrinæren informert om før man satte igang (jeg har et svært godt og åpent forhold til min vetrinær. Vi har begge fokus på pusenes beste, - på kort og lang sikt).

Been there, seen it, done it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mynona83

Jeg ville absolutt brukt det på hunden min (som desverre måtte avlives i fjor). Uten tvil. Har nok brukt mye mer enn det på hunden opp gjennom årene og.

Hadde faktisk brukt 15.000,- på hunden om jeg ikke hadde hatt råd og. For meg var hunden et nært og kjært familiemedlem. Hadde lånt penger om jeg ikke hadde råd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte ta opp forbrukslån på 14 000 da hunden min brakk foten og måtte oppereres, han var 4 mnd gammel og jeg hadde ikke forsikret han.

Han er selvsagt forsikret nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke "bare en katt". Katter lever kanskje iallefall 20 år, så det er verdt det. 15000,- for 20 år, det er da ikke så mye?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cipheria

Jepp, syns ikke det er så mye.

Hvor grensen går er vanskelig å si. Tror ikke der er en magisk grense, det er heller en kombinasjon av dyrets alder, sjanse til å overleve og hvilket liv det får etterpå. 30 000 begynner å bli mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart med dyr. Når jeg kjøpte hunden min kunne jeg sette en pris på henne, fordi selger skulle ha 14.000 kroner. Alt over det var uaktuelt for meg å betale. Men nå som hun er blitt en del av familien og har utviklet en flott personlighet, og vi elsker henne så mye, så er penger ingenting. Jeg ville betalt alt jeg kunne og gjort alt jeg kunne for henne :) Nå virker 14.000 som smårusk. Man setter ikke pris på kjærlighet liksom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Instamatic
Det er rart med dyr. Når jeg kjøpte hunden min kunne jeg sette en pris på henne, fordi selger skulle ha 14.000 kroner. Alt over det var uaktuelt for meg å betale. Men nå som hun er blitt en del av familien og har utviklet en flott personlighet, og vi elsker henne så mye, så er penger ingenting. Jeg ville betalt alt jeg kunne og gjort alt jeg kunne for henne :) Nå virker 14.000 som smårusk. Man setter ikke pris på kjærlighet liksom.

Akkurat sånn har jeg det med min også. Betalte 12.000 for ham, hadde jeg visst hvor herlig han er så hadde jeg gladelig betalt det dobbelte bare for å kjøpe ham,verdens beste hund for meg:)Hadde jeg utviklet allergi eller noe så hadde jeg tredd en oksygenmaske over hue og levd sånn heller enn å selge ham:D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en liten pus som antagelig hadde blitt påkjørt, bakbenet var hvertfall brekt, langt oppe på låret. Naboen er veterinær, så vi tok han med dit. Hun sa det var mulig å operere, men at dette ville blitt kostbart og at pus antagelig ikke ville hatt det optimalt etterpå. Så vi valgte derfor å avlive. Dette var en kattunge som ikke enda hadde fylt 1 år.

Så ja, jeg ville i utgangspunktet betalt 15.000 kr (gjerne mer) for en operasjon, men kun dersom pus garantert ville hatt et godt liv også etter operasjon. Kunne ikke gjort det kun for min egen del, fordi jeg så gjerne ville ha den med meg, det syns jeg blir egoistisk og å utsette den for unødvendig lidelse.

Så bank i bordet, håper ikke jeg blir nødt til å ta det valget når det kommer til kongen i huset her!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort hva som helst for hunden min, inkludert brukt penger på operasjon dersom operasjon var det rette alternativet. :) Når jeg anskaffet meg en hund anskaffet meg et familiemedlem, og jeg visste på forhånd at det var et stort ansvar også økonomisk. Jeg syns at det er egoistisk når man anskaffer seg dyr uten å tenke over de økonomiske ansvarene. Og det er veldig dumt for de som ikke har forsikring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten tvil! Hunden vår er familiens lille øyesten, tror faktisk at foreldrene mine hadde betalt nesten hva som helst hvis det hadde skjedd ham noe:) Vi har ikke forsikring heller, men tenkte vi heller får ta utgiften hvis noe skjer.

Men nå er han 7 år og det har ikke vært noe galt med han enda, får håpe det fortsetter slik:)

Tror det kan være vanskelig å forestille seg sånne situasjoner for de som ikke har dyr selv, men de som har dyr vet hvor knyttet man blir til disse lodne familiemedlemmene :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville betalt hva som helst for å redde han. Hadde jeg ikke hatt råd ville jeg krøpet til korset og spurt faren min om et lån, for så å jobbe ræva av meg for å betale det tilbake. Hunden min betyr ubeskrivelig mye for meg. :hjerte:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Ms. Raggsokk

Jeg vet ikke om jeg ville brukt 15.000 på hunden min. Hun er gammel, og da mener jeg det heller får gå sin gang så lenge hun ikke lider. Hesten min derimot - ja. Uten tvil. Hun er meget godt forsikret dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har operert beina på en hund jeg hadde og det kom på den nette sum av 18.000

Hva opererte du på den? Ikke forsikret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus
Og det er veldig dumt for de som ikke har forsikring.

Det er en stor fordel å tegne forsikring på dyrene, - så sant dyrene kan få forsikring. Ikke alle dyr får det, og da må eier sette seg selv i stand til å ta de mulige påkommende utgiftene.

To av mine kan ikke få forsikring (hadde de vært mennesker så ville man brukt begrepet "nektes forsikring"), så da må "mor" sørge for å være tilstrekkelig bemidlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Jeg har to tamrotter. Er ufattelig glad i dem og er veldig opptatt av å gi dem et godt liv. Men jeg synes det å bruke 15 000 kr på en rotte blir veldig feil, når rotta uansett ikke blir særlig mye eldre enn to år, og det dessuten er veldig risikofyllt å operere så små dyr.

Hadde jeg derimot hatt en ung og ellers frisk hund kunne jeg vel vurdert det, men jeg ville sett an situasjonen, prognosene osv. Det som er best for oss eiere er ikke alltid det som er best for dyra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...