Gå til innhold

Ville du ha brukt 15000 kr på å operere kjæledyret ditt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Blubberella

Jeg har forsikret pusen for å unngå å måtte velge mellom operasjon og avlivning basert kun på økonomi. Hvis pusen kan bli frisk vil jeg gjerne gjøre alt for å hjelpe henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har brukt bortimot 20' på hunden min. Den var forsikret, men allikevel ble det så mye. Imidlertid, jeg fikk valget mellom avliving og ny dyr, tidkrevende og krevende utredning (allergi) på ham og valgte da avliving.

Hadde jeg ikke forsikret ham hadde jeg tynt pengene så godt jeg kunne, men ett sted må man også si stopp. Både pga økonomien OG dyrets ve og vel.

Hadde jeg hatt en katt som denne, med brukket bakpart, tror jeg faktisk jeg hadde valgt avliving, tross forsikring. Det er ikke pga pengene da, men rekonvalisens og prognose synes jeg ikke katten hadde fortjent, iallefall ikke når den var 10 år.

En katt er ikke bare en katt, men noen ganger er den faktisk det. Det samme gjelder hund og andre dyr. Det er mange måter å være glad i ett dyr på, den realistiske måten, den fornuftige måten og den egoistiske måten. Håper katten deres har det bra nå og at den fungerer normalt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ville jeg. Katta mi skadet seg da jeg hadde hatt henne i bare 5 uker (for maaange år siden). Operasjonen kostet 8000,-. Jeg var lur og forsikret henne etterpå (noe sier meg at det hadde vært smartere å forsikre katta på forhånd :) ). Betalte også 5000,- for å operere en liten fugl jeg hadde en gang i tiden. Den døde dog av narkosen.

Endret av Sobril
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Caitlin

Jeg har en katt som har blitt operert for ca 15 000, men jeg har heldigvis forsikring og slapp unna med ca 4000. Jeg syns 15000 er mye å ut med i en smell, så jeg foretrekker heller å ha forsikring :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som ikke synes at man skal skaffe seg dyr, dersom man ikke kan punge ut 15.000, hvor langt strekker dere dette? Har snakket med kjææledyreiere som har betalt både 30.000 og 50.000 for dyrene sine, er det også noe man må ha mulighet til, for å skaffe seg dyr? Hvor store beløp må man opp i, før dere har forståelse for at noen velger avlivning?

Selv synes jeg utsagnet er håpløst arrogant, all den tid vi er nødt til å avlive frisk dyr her i landet, fordi de mangler hjem. Dersom en katt fra DB kan bo hos en sosialklient eller en student som tar godt vare på den og gir den alt den trenger, synes jeg det er ett bedre alternativ enn avlivning, selv om det er en liten risiko for at den må avlives dersom den blir alvorlig syk.

Jeg ville valgt operasjon, dersom det var sannsynlig at dyret overlevde uten alvorlige men, og jeg hadde nok heller ikke valgt en dyr operasjon dersom dyret var gammelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om folk bare hadde latt de eldre dø også , Isteden for å forlenge livet med en opperasjon. Pyttsann, de skal jo snart dø uansett :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Jeg hadde latt eldre dø dersom de var veldig syke og rehabiliteringsprosessen hadde gjort vondt verre. Men det er ikke lov i Norge.

Dyr er heldige, som slipper å pines unødvendig lenge. Eller... ikke alle dyr, fordi mange eiere lar de gå gjennom haugevis av operasjoner og en rehabiliteringstid som gjør at dyret ikke kan leve normalt (må være i ro, smerter m.m.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om folk bare hadde latt de eldre dø også , Isteden for å forlenge livet med en opperasjon. Pyttsann, de skal jo snart dø uansett :kjefte:

Eldre har friheten til selv å velge om de vil ha en operasjon eller ikke. De kan selv velge om de vil ta risikoene forbundet med det. Om de tar sjansen på å forlenge livet, mot at det livet kanskje blir smertefullt, og de ikke lenger kan nyte de tingene som tidligere har gjort livet verdt å leve. Og mange eldre velger å ikke ta slike operasjoner, men å heller leve et litt kortere, men rikere liv.

Dyr kan ikke ta den avgjørelsen. Det er vi, som ansvarlige eiere som må ta den avgjørelsen for dem. Livet er ikke alltid det beste alternativet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville brukt 15 000kr med de rette prognosene. Moralsk sett så ser jeg dog ikke på dette som noe fantastisk. Joda, bedre enn å svi av pengene på merkeklær, men pengene kunne nok også reddet menneskeliv rundt omkring i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville brukt alle penger jeg kunne på å redde hunden min :) Jeg kan ikke si hvor utrolig viktig hun er for meg! Så jeg forstår deg godt, ts.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom katten hadde kunnet ha et fullverdig katteliv etterpå og den ikke fikk senskader/mén av påkjørselen, så kunne jeg ha gjort det, men da skulle jeg vært sikker på at det ville vært til det beste for katten.

Man kan forklare et menneske hva som eventuelt vil skje med en brukket rygg/knust bekken etc og hvordan prognosene og opptreningen blir, og ikke minst hvorfor man er immobil og har vondt. Det kan man ikke gjøre med en katt, og da skal man være sikker på at katten ikke vil lide i ettertid dersom man gjennomfører operasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som ikke synes at man skal skaffe seg dyr, dersom man ikke kan punge ut 15.000, hvor langt strekker dere dette? Har snakket med kjææledyreiere som har betalt både 30.000 og 50.000 for dyrene sine, er det også noe man må ha mulighet til, for å skaffe seg dyr? Hvor store beløp må man opp i, før dere har forståelse for at noen velger avlivning?

Selv synes jeg utsagnet er håpløst arrogant, all den tid vi er nødt til å avlive frisk dyr her i landet, fordi de mangler hjem. Dersom en katt fra DB kan bo hos en sosialklient eller en student som tar godt vare på den og gir den alt den trenger, synes jeg det er ett bedre alternativ enn avlivning, selv om det er en liten risiko for at den må avlives dersom den blir alvorlig syk.

Jeg ville valgt operasjon, dersom det var sannsynlig at dyret overlevde uten alvorlige men, og jeg hadde nok heller ikke valgt en dyr operasjon dersom dyret var gammelt.

Bra skrevet :) Dersom en av mine katter trenger behandlig så får de det. Grensen for hvor mye jeg er villig til å betale er høy men desverre er evnen lav :( Alle mine katter får det de trenger (sterilisering, vaksiner etc) Nå har jeg fler katter en det som var meningen men det er pga de som skulle ha kattungene (2skt) ombestemte seg så sent at jeg så meg nødt til å beholde dem og at det var bedre enn å avlive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BabyBlue

Selvfølgelig hadde jeg punget ut for å behandle katten min. Er pusegutten min det er snakk om : ) Tror jeg hadde blit syk av skyldfølelse om jeg lot han dø, spesielt om jeg viste at han kunne ha overlevd om jeg hadde betalt en del tusen for dyrlege. Det er dyrt, men det er kjæledyret mitt sitt liv det gjelder :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at når man velger å få et dyr så tar man også ansvaret som ligger i at man en gang kommer til å måtte ta valget om at dyret må avlives. Er man ikke villig til å gjøre det den dagen det er nødvendig, så bør man ikke skaffe seg et dyr. Og nødvendigheten handler ikke alltid om hvorvidt dyret på sikt blir like friskt. Som noen sa her. Et dyr lever der og da, man får ikke forklart en katt at om den bare holder ut i noen måneder så vil bekkenet bli bra igjen.

Det verste man kan gjøre mot et dyr er slett ikke å avlive det. Jeg vil synes det er verre å la et dyr leve med smerter, eller i noen tilfeller la et dyr leve på en måte som er i strid med dyrets natur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir du mer glad i en rasekatt?

Selvfølgelig blir jeg like glad i en rasekatt som en hvilken som helst annen katt. :) Skal dog aldri ha "huskatt" igjen, så dersom jeg kjøper en eventuell rasekatt kommer jeg til å forsikre den uansett. Men nei, uansett hvor kjipt og fælt det er så hadde jeg ikke betalt så mye penger med mindre prognosene var gode og dyret var ungt. Død katt lider ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...