Gå til innhold

Ville du ha brukt 15000 kr på å operere kjæledyret ditt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har man ikke økonomi bør man heller ikke ha katt. Skaff dere forsikring eller saml opp penger. Jeg hadde gjort hva som helst for hunden min. Koste hva det koste vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke hatt råd til det i den situasjonen jeg er i nå, som student. Derfor har jeg ikke noe kjæledyr. Katten til moren min ville jeg gitt alt jeg hadde mulighet til å gi for å redde. Det koster å ha dyr, og det er en ansvar man ikke skal ta på seg hvis man ikke er villig til å betale den prisen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Normalfordeling

Nei, det hadde jeg ikke gjort. Til det er summen alt for høy. Katta er i tillegg gammel. Det koster heller ingenting å få en ny. Det er noe med å sette foten ned.

Nå må det sies at hadde jeg hatt katt så hadde jeg hatt forsikring sånn at slike situasjoner ikke skulle oppstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok vurdert det noe utifra at pusen er såpass gammel. Vil den få mange plager etter operasjonen, slik at det virkelig er verdt det?

Ang. forsikring. Vår pus ble dårlig 2 uker etterat vi fikk han. (noe har skjedd etter vaksinen han fikk 3 mnd gammel). Av den grunn regner jeg med at det ikke "går ann" å forsikre han. Han er nå 6 mnd og vi har vært til flere dyrleger, utenat vi har fått noe skikkelig svar. (han har mistet muskelmassen i bakparten, og har problemer med å gå)

Regner dermed med at det er "for sent" å forsikre han.. Noen som vet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja og nei.

På ethvert dyr jeg skaffer meg som er rimelig ungt, vil jeg umiddelbart tegne forsikring, for å slippe den typen utgifter. Derfor nei.

Men om et eller annet skulle skje så det ikke var mulig å få det dekket av forsikring - ja, jeg hadde absolutt hostet opp 15 000 kroner for å redde livet til dyret mitt.

Naturligvis forutsatt det som TS skriver - at det er svært høy sjanse for at dyret blir helt frisk, og at det sannsynligvis har ett eller flere år igjen å leve. Samt at rehabiliteringsperioden er kort i forhold til tiden dyret sannsynligvis har igjen å leve. Man kan ikke forklare en hund eller katt at "Du må bare bite tennene sammen og komme deg gjennom et halvt år med smerte, deretter blir du frisk" - dyr lever her og nå.

Til Normalfordeling: Katten er ikke gammel, dagens katter som har fått godt stell, vaksiner og er kastrerte, lever svært ofte til de er 15-20 år gamle. TS sin katt har altså sannsynligvis MINST fem år med god helse foran seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Takk for alle svar! Ser at folk har delte meninger, men de fleste er veldig glade i dyrene sine, og det er bra! :)

Vår pus hadde et par uker med bandasjer og sofasliting, hvor hun måtte bæres til matskåla og kattedoen. Etter det gikk alt smertefritt (som vi vet om). Hun var litt mer forsiktig med å gå langt vekk fra hjemmet, ettersom hun ikke kan løpe like fort som før. Ellers er hun akkurat som før operasjonen, glad i livet og glad i oss :)

Er så utrolig glad for at hun overlevde!

Forsikring hadde vi ikke nei. Aldri tenkt på det en gang. Men nå gikk det jo bra likevel :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutsatt at jeg hadde råd og at det faktisk var til det beste for dyret - ja, det hadde jeg gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Normalfordeling

Til Normalfordeling: Katten er ikke gammel, dagens katter som har fått godt stell, vaksiner og er kastrerte, lever svært ofte til de er 15-20 år gamle. TS sin katt har altså sannsynligvis MINST fem år med god helse foran seg.

Tja. Er det nå man skal regne år mot kostnad?

Jeg står nå på mitt at jeg aldri hadde brukt den summen på en katt som var 10 år.

Som tidligere nevnt så er forsikring cluet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært oppi samme situasjon selv, men vi valgte å avlive. Dette på grunn av alder og dårlige prognoser. Hadde heller ikke betalt 15 lapper for ei fjøskatte - dyra blir chippet, sterilisert/kastrert, fulgt grundig opp med markkurer og annet, men that's it. :) Kunne godt brukt en 3-4000 spontant på dyret, men det er nok dessverre det. Hadde nok dog stilt seg litt annerledes hvis det var snakk om rasekatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det hadde jeg ikke gjort. Beklager å måtte si det, men 15.000 er for mye penger rett og slett.

Det er ikke det at jeg ikke er glad i kattene mine (har tre stykker) Men det er dyr, med begrenset levealder. Det er ikke mennesker.

Jeg ser at jeg er langt mer kynisk enn mange andre her, jeg har vokst opp på gård, kanskje det er grunnen? ;-) Jeg hadde heller ikke operert en katt om det kom til å bli en lang og vond rekonvalesensperiode for den. Og jeg hadde avlivet en katt som jeg ikke greide å få husrein.

Dyrene er her på mine premisser, ikke omvendt. Men det betyr ikke at jeg ikke er opptatt av å behandle de skikkelig underveis. De er selvsagt både steriliserte og vaksinerte og får sine ormekurer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært oppi samme situasjon selv, men vi valgte å avlive. Dette på grunn av alder og dårlige prognoser. Hadde heller ikke betalt 15 lapper for ei fjøskatte - dyra blir chippet, sterilisert/kastrert, fulgt grundig opp med markkurer og annet, men that's it. :) Kunne godt brukt en 3-4000 spontant på dyret, men det er nok dessverre det. Hadde nok dog stilt seg litt annerledes hvis det var snakk om rasekatt.

Blir du mer glad i en rasekatt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville for det første ville jeg tatt turen innom 1-2 andre veterinærer for å forsikre meg om at det virkelig trengs (har selv jobbet på dyreklinikk og SETT veterinærer påstå at dyre operasjoner er nødvendig når det egentlig ikke er det)

For det andre ville jeg sett ann hva slags type skade dyret hadde og hva slags operasjon. Ikke minst, se på rehabiliteringsprosessen.

Jeg ville gjort det dersom dyret er ungt, frisk ellers, skaden ikke er for komplisert og rehabiliteringsprosessen ikke er for lang og smertefull.

Nå har jeg forsikringer på alle mine dyr, så det er ytterst sjelden jeg skulle behøve å legge ut 15.000kr

Uavhengig av pris, så ville jeg sett på nettopp det som er uthevet. Jeg har forsikret mine dyr, men uansett ville jeg ikke latt en gammel hund eller katt gjennomgå en komplisert operasjon, dersom rehabiliteringsprosessen ville bli lang og smertefull, og / eller prognosen var usikker.

Om det er hund eller katt, er for meg likegyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var i den situasjonen for to år siden. For oss var hundens prognoser etterpå det som var viktig. Hvor stor var sjansen for at hunden var smertefri etterpå, og hvor mange gode år kunne vi forventet oss videre? Vi fikk dessverre dårlige utsikter, og hadde vi valgt å operere hadde det vært for vår egen del, og ikke for hundens. Vi savner henne fryktelig, men jeg mener fortsatt at vi valgte riktig. Det handler ikke bare om å la dyret leve, men at de skal ha et verdig liv også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede brukt mange ganger 15.000,- på å berge syke, skadede hjemløse katter og egne, så ja. For meg er det ikke mulig å sette prislapp på et liv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ville helt klart gjort det! Noe annet ville vært utenkelig, når jeg skaffet meg hund fikk jeg ett ansvar og det innebærer også veterinær-utgifter! Selv om jeg var blakk så hadde jeg funnet en måte. Var hos veterinæren med en chinchilla med tannproblemer, og ble henvist 2 timers kjøretur unna, ble 3-4 turer og 5000,- i kostnader for operasjon og bensin, men chinchillaen overlevde desverre ikke, etter 1 måned måtte hun avlives, hun hadde mye smerter og får en av mine chinchillaer tannproblemer (slobbers) igjen så blir det avlivining tvert... Så gjør alt for dyrene mine så lenge de ikke lider i lang tid etter operasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort det ja. Og så ville jeg fiket til de som sa at det er jo bare en katt.

Og,ja forsikring er en bra ting :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...