Gå til innhold

Hva er den vanlige holdningen?


MissMas

Anbefalte innlegg

Det kommer litt an på situasjonen og hunden, men hvis et vanlig "nei" eller å snu seg ikke hadde hjulpet, så hadde jeg muligens holdt hodet fast med en hånd på hver side, sett den inn i øynene og sagt "nei!" med klar og dyp stemme, for så og umiddelbart slippe og gå bort fra hunden.

Et annet alternativ er å komme med et skarpt og lyst hyl, slik valpene gjør. Det vil få mange unghunder/valper til å slippe, siden det er slik valper gir beskjed til hverandre om at dette var for hardt. Det kommer rett og slett an på situasjonen og hunden.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer litt an på situasjonen og hunden, men hvis et vanlig "nei" eller å snu seg ikke hadde hjulpet, så hadde jeg muligens holdt hodet fast med en hånd på hver side, sett den inn i øynene og sagt "nei!" med klar og dyp stemme, for så og umiddelbart slippe og gå bort fra hunden.

Et annet alternativ er å komme med et skarpt og lyst hyl, slik valpene gjør. Det vil få mange unghunder/valper til å slippe, siden det er slik valper gir beskjed til hverandre om at dette var for hardt. Det kommer rett og slett an på situasjonen og hunden.

Det har du rett i. Jeg er enig med de som så på at jeg overreagerte mot unghunden, men jeg reagerte siden det var et uventet "angrep" som gjorde vondt og var helt uventet uten at det var noe bittskader. Det var en alfahund og heller ikke en lavenergihund. Den hadde sterk psyke og gikk løs på alt. Nei var bare et ord som fikk den til å gjøre mer ugang. Den var jo ung og det er mulig jeg gjorde det rette når jeg tok fast i halsbåndet og brukte krefter på å legge den i bakken og møte blikket. Jeg slapp den straks den blinket og viste at den hadde underkastet seg.

Men det er ikke noe man må bruke hvis ikke det er en spesiell situasjon. Jeg mener at mange ikke burde ha hunder, hvis straff er en oppdragelesmetode. Og å vite hvor grensen går for hver hund, og hvor mye de tåler er vanskelig. Jeg overtok en omplasseringshund midlertidig fordi eierne følte at den overtok huset og var blitt redd hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke et direkte angrep om hunden lekte? Man merker fort om det er aggressivitet eller lek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri banket en hund, men la en unghund ned i bakken etter at den beit seg fast i leggen mens jeg gikk over plenen. Jeg vet at den lekte, men det gjorde vondt og alt skjedde raskt etter det. Jeg reagerte momentant fordi det gjorde vondt og hunden klynket fordi den fikk sjokk. De som så på ble også overrasket mente jeg var brutal og at jeg handlet feil, men jeg hylte av smerte og ble rasende og hunden begynte å hyle av angst. Men det tok bare sekunder og jeg har aldri staffet hunder på denne måten før.

Var det jeg gjorde helt feil?

Jeg vet ikke helt hvordan du ideelt burde reagert, men forutsatt at du har forklart situasjonen korrekt og kun overmannet hunden, ikke gjorde den vondt, så tok den nok ingen skade, og handlingen din kommer ingen steds i nærheten av å kalles mishandling.

Det hunder gjør med valper som biter for hardt, er å hyle, så jeg tror egentlig hylingen din hadde større effekt i denne situasjonen enn det at du tok tak i hunden. Samtidig hadde handlingen din den effekten at den stoppet hundens adferd umiddelbart og fjernet den fra situasjonen. Så effekten ble riktig, men metoden er kanskje ikke noe å anbefale videre, selv om du ikke trenger å ha dårlig samvittighet for det du gjorde.

Til tema:

Jeg trener med positiv forsterkning og negativ straff. Jeg skjønner ikke hvorfor mennesker som banker hunden sin orker å ha hund - de er jo definitivt ikke glade i dyret, så hva er poenget da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Positiv forsterkning er fint, men det fungerer definitivt ikke til alt. Noen ting må man bare slå hardere ned på.

Jeg har tidvis vrengt hunder på ryggen fordi de har hatt en oppførsel jeg ikke tolererer. Jeg tolererer ikke at hunder snapper etter meg (spesielt ikke ansiktet), og jeg tolererer ikke at hunder tror de står over meg i rang. Dersom de ikke gir seg etter at jeg først har ignortert og deretter sagt "nei", så blir utveien å få de på ryggen. Da pleier de å gi seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh.. Hvis bikkja biter en unge er det ikke veldig smart å banke opp bikkja, da vil den jo bare være enda mer engstelig ovenfor unger.

Mener ikke at man da banker opp bikkja, men at man tar den unna og "uskadeliggjør" den på en annen måte.

River den vekk (uansett om man må ta i nakkeskinnet eller hva?) eller noe?

Vet ikke hvordan man fjerner en hund fra sånne situasjoner, men tror nok jeg hadde blitt voldelig mot en hund om den hadde bitt min unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil bare få frem at jeg mente om det er vanlig å "banke" hunden hver dag.

Å bruke det som straffemetode fremfor å trene positivt.

Å bruke det som irettesettelse, ikke bare i nødtilfeller.

Jeg har ikke en helt egen hund nå, men når jeg kjøper meg en valp kommer jeg til å trene hardt med positiv forsterkning, og forhåpentligvis gjør jeg det riktig så hunden blir lydig og grei å ha med og gjøre. Og sosialisering osv.

Vet ikke hvor vanlig det er å banke hunden sin?

Derfor spurte jeg litt her.

Har selv noen bekjente som faktisk driver og banker hunder (ikke bare sin egen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener ikke at man da banker opp bikkja, men at man tar den unna og "uskadeliggjør" den på en annen måte.

River den vekk (uansett om man må ta i nakkeskinnet eller hva?) eller noe?

Vet ikke hvordan man fjerner en hund fra sånne situasjoner, men tror nok jeg hadde blitt voldelig mot en hund om den hadde bitt min unge.

Hvis en hund angriper et barn, er det fordi barnet har presset hunden i et hjørne. I de tilfellene jeg vet om og de er ikke mange, er hunden blitt avlivet.

Vil bare få frem at jeg mente om det er vanlig å "banke" hunden hver dag.

Å bruke det som straffemetode fremfor å trene positivt.

Å bruke det som irettesettelse, ikke bare i nødtilfeller.

Jeg har ikke en helt egen hund nå, men når jeg kjøper meg en valp kommer jeg til å trene hardt med positiv forsterkning, og forhåpentligvis gjør jeg det riktig så hunden blir lydig og grei å ha med og gjøre. Og sosialisering osv.

Vet ikke hvor vanlig det er å banke hunden sin?

Derfor spurte jeg litt her.

Har selv noen bekjente som faktisk driver og banker hunder (ikke bare sin egen).

Du må anmelde de som banker hundene sine til mattilsynet. Og du virker faktisk ikke egnet til å ha ansvaret for en hund nå. Vet ikke hvor gammmel du er, men kanskje 17?

Forstår at du har lest mye om hunder og at du spør fordi du er usikker. Men hvis du er ung, er vel sjansen stor for at hunden blir banket av de hjemme eller av dine bekkjente siden du har sett det skje i praksis med andres hunder.

Vent noen år er mitt råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en hund angriper et barn, er det fordi barnet har presset hunden i et hjørne. I de tilfellene jeg vet om og de er ikke mange, er hunden blitt avlivet.

Det KAN være fordi barnet har presset hunden opp i et hjørne, men du skal være jævlig forsiktig med å si at dette er en fasit.

Det finnes mannevonde hunder, som angriper folk totalt uprovosert, og da kan man faktisk ikke laste noen andre enn hund og eier for dette. Slike hunder skal avlives ettersom de er en risiko for liv og helse.

Jeg har selv sett en hund stå med tennene over underarmen til et barn. Dette barnet hadde hengt på denne hunden som en klegg en hel dag, og hunden fikk ikke et sekund med ro. Ikke engang når den prøvde å hvile. Denne hunden hadde vett nok til ikke å bite, men den hadde ekstremt lyst til det (og jeg skjønner den godt). Denne hunden ble ikke avlivet, men ungen fikk kjeft for ikke å ha hørt etter når eieren ba ungen holde seg unna hunden når den prøvde å få en stund for seg selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blandt de jeg kjenner som har hund, er det heldigvis ingen som benytter fysisk straff. Men at noen gjør det er det nok ingen tvil om desverre. :tristbla: Det er fortsatt mange som aldri har lært noen annen måte å trene hund på, eller som forkaster alt de mener ikke fungerer. (Da helst uten noensinne ha prøvd selv)

Jeg selv trener ikke 100% positivt, selv om jeg prøver så godt jeg kan. Men mine koreksjoner går på stemmebruk, og ikke fysisk berøring som gjør vondt. Jeg har en hund som mange misoppfatter som hard pga stressnivå, og jeg har mange ganger blitt spurt om hvorfor jeg ikke "bare tar han". Heldigvis har jeg aldri hørt på slike "gode råd", selv om jeg er førstegangseier og i begynnelsen var helt grønn på problemadferd. Min hund er egentlig en veldig myk skapning, og ville blitt fulstendig nervevrak om man hadde brukt fysisk mishandling som treningsmetode. Jeg vil ha en hund som gjør det jeg vil av lyst ikke av frykt!

Av og til har jeg også måttet brøle eller ta tak i han for å hindre farlige situasjoner. Jeg har også tatt tak i han to ganger og satt han kontant ned på rumpa, når stresset var så skyhøyt at ingenting sank inn, for å få han ut av transen. Men dette blir brannslukking, og ikke trening eller dagligliv.

Har man problemer med hunden, bør man prøve å finne årsaken til det og trene på det. Ikke forsøke å banke det bort. :angry:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det KAN være fordi barnet har presset hunden opp i et hjørne, men du skal være jævlig forsiktig med å si at dette er en fasit.

Det finnes mannevonde hunder, som angriper folk totalt uprovosert, og da kan man faktisk ikke laste noen andre enn hund og eier for dette. Slike hunder skal avlives ettersom de er en risiko for liv og helse.

Jeg har selv sett en hund stå med tennene over underarmen til et barn. Dette barnet hadde hengt på denne hunden som en klegg en hel dag, og hunden fikk ikke et sekund med ro. Ikke engang når den prøvde å hvile. Denne hunden hadde vett nok til ikke å bite, men den hadde ekstremt lyst til det (og jeg skjønner den godt). Denne hunden ble ikke avlivet, men ungen fikk kjeft for ikke å ha hørt etter når eieren ba ungen holde seg unna hunden når den prøvde å få en stund for seg selv.

Grunnen til at en hund går aggresivt ut mot et barn er fordi hunden er presset i et hjørne og fordi de voksne ikke tar ansvar. Jeg har sittet med skarpe hunder ala typen doberman i fanget som har angrepet eieren dagen før med stygge bitt. Jeg har ikke blitt bitt, men jeg ville ikke overlatt hunden til et barn. En unge trenger ikke få kjeft fordi den har lyst å bli kjent med hunden, det er bare å si bestemt at hunden må få være i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En unge trenger ikke få kjeft fordi den har lyst å bli kjent med hunden, det er bare å si bestemt at hunden må få være i fred.

I dette tilfellet så kjente hunden og barnet hverandre fra før. Og det nyttet ikke så si ifra til ungen, den gadd ikke høre etter. Jeg var der, det var ikke du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En unge trenger ikke få kjeft fordi den har lyst å bli kjent med hunden, det er bare å si bestemt at hunden må få være i fred.

Om ungen har liten erfaring med hund og er vant til å få viljen sin, holder det ikke alltid å si bestemt at hunden må få være i fred - noe jeg vil tro de fleste hundeeiere gjør. Når det ikke er nok, kan man ikke bare stille seg passiv på sidelinja.

Jeg synes selvsagt ikke det er dyremishandling å gi hunden signaler om at den skal underordne seg (snu den på ryggen, for eksempel). Dette er språk som hundene bruker selv, og det kan virke veldig bra - forutsatt at eieren er veldig klar over hva som gjøres.

Endret av Airi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det samme hendte hjemme hos oss for mange år siden. En venninde hang seg over halsen på hunden vår og trengte den inn i et hjørne. Takk og lov bet den ikke, men gav fra seg en sterk advarsel i form av snerring og knurring, og dette var en ganske tålig ekstremt vennlig hund(hun var faktisk den eneste personen jeg noen gang så den være uvennlig mot, bortsett fra andre hannhunder9.Hun var da vandt til en hund som tålte enda mer. Så man kan aldri være hundre prosent sikker. Det verste var at hun etterpå spredte rykter om at hunden var aggressiv.Jadda.

Det er også derfor foreldre må ta ansvar å lære barn at man ikke går bort til en fremmed hund uten lov. Og ikke mist ALDRI bort til en hund som spiser. Dette er ting jeg har fått strengt prentet inn fra barndommen, noe som burde følges opp idag av alle foreldre.

Om ungen har liten erfaring med hund og er vant til å få viljen sin, holder det ikke alltid å si bestemt at hunden må få være i fred - noe jeg vil tro de fleste hundeeiere gjør. Når det ikke er nok, kan man ikke bare stille seg passiv på sidelinja.

Jeg synes selvsagt ikke det er dyremishandling å gi hunden signaler om at den skal underordne seg (snu den på ryggen, for eksempel). Dette er språk som hundene bruker selv, og det kan virke veldig bra - forutsatt at eieren er veldig klar over hva som gjøres.

Helt enig, det er stor forskjell på "banking" og irettesettelse. Hunder er ikke barn, og har andre sosiale koder enn mennesker. Jeg tror og det varierer veldig fra hund til hund. Noen skal en nok være mer forsiktige med enn andre, de er forskjellige. Mine foreldres nåverende hund, som fremdeles er ganske ung forstår om den gjør noe galt selv om man ikke gjør noe stort. Det er forskjell fra hund til hund. Grensen går ved fysisk.Man bør også se an hunden. Unngå å være altfor volsom, men kanskje heller rolig og bestemt.Det er som sagt måten man gjør det på.

Får helt vondt av historiene over, noen skulle absolutt ikke ha hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I dette tilfellet så kjente hunden og barnet hverandre fra før. Og det nyttet ikke så si ifra til ungen, den gadd ikke høre etter. Jeg var der, det var ikke du.

Jeg var ikke der, men hunden ble overlatt til et barn som ikke hørte på foreldrene. Vil ikke si at hunden måtte avlives pga det når de voksne ikke tok ansvar.

Det eneste som kan rettferdiggjøre bruk av vold mot dyr, er selvforsvar.

Men noen få ganger må man bruke et voldsomt språk og legge hunden i bakken. Det er ikke vold, men en måte å markere rett og galt på, som ikke skal brukes ofte og bare når det er noe som skjer der og da når hunden gjør noe galt og ikke en time etterpå. De som banker hunden fordi den ikke kommer på innkalling er nesten det verste jeg har sett. Når hunden endelig kommer, får den bank.

Det burde vært innført sertifikat for å ha hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit:Grensen går ved fysisk smerte var det jeg mente over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit:Grensen går ved fysisk smerte var det jeg mente over her.

Det var meg anonym 20.17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange der ute synes det er greit å "banke" bikkja hver gang den gjør noe gærent fremfor å trene positiv forsterkning?

Spørsmålet er formulert så provoserende at det egentlig ikke fortjener noen svar i det hele tatt.

Tror du virkelig at det er noen som leser på forumet for kjæledyr som synes det er greit å banke bikkja regelmessig? Det er det dummeste spørsmålet jeg har hørt på lenge, og regner med et er KUN for å provosere. Gidder ikke si mer....

Endret av Ut i det fri
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...