la Flaca Skrevet 9. januar 2011 #61 Skrevet 9. januar 2011 Jeg kan love deg at både vi, veterinæren og instruktøren på valpekurset har vært i tenkeboksen. Kanskje du skulle ta over og gjøre det bedre? Sorry, men jeg blir litt irritert av alle bedrevitende folk her Dessverre tror jeg (og håper) at flertallet som har svart i tråden vet veldig mye bedre enn deg. Så vil du kalle dem bedrevitere når det gjelder hundeoppdragelse er det vel nettop det de er. En valp biter og tisser inne, og kan godt knurre. Sånt straffer man ikke! Det var sånt man gjorde før i tida, den gangen barn ble slått med spanskrør og fikk ørefiker. Nå oppdrar man heldigvis ikke hund på den måten lenger. Og hundeintruktører som gir slike råd holder man seg langt unna. De aller fleste veterinærer kan nada om hundeoppdragelse og hundepsykologi. Så jeg vil råde deg til å finne en ny vei å gå med hunden din, som ikke gir deg dårlig samvittighet, og en hund som er redd deg. Etter eller annet sted inni deg må det da ringe noen litt ubehagelige klokker? 4
crazyforgum Skrevet 10. januar 2011 #62 Skrevet 10. januar 2011 jøss? Når fikk jeg dårlig samvittighet? Og når ble hunden redd meg? jeg har egentlig svart på dette og de andre innleggene som går direkte på meg i en annen tråd -når ble valpen renslig. Forøvrig utrolig at dere her inne vet bedre enn både veterinær og instruktør.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2011 #63 Skrevet 10. januar 2011 Jeg tror rett og slett du ikke vet bedre når du kan skrive ting som dette. Jeg skammer meg ikke for å være svært bestemt og f.eks klipe hunden min i øret når den biter eller knurrer dypt til meg/ungene. Likeså blir den "kastet" ut når den ser på meg og tisser inne. Jeg kan love deg at hunden min er så trygg som det er mulig å bli. Den er forøvrig lydig og dilter glad i hælene på meg overalt. Poenget mitt er at vi trener så langt det er mulig ved hjelp av positiv forsterkning - men i enkelte situasjoner ser jeg det som nødvendig med positiv straff også. Uten at jeg skammer meg ett sekund!! Huff, fæl lesning... At folk kan ha samvittighet til å bruke vold (ja, det nettopp vold du bruker) mot dyr, det skjønner jeg bare ikke. Bruker du vold mot barna dine og? Nei, det tviler jeg på. Og hvorfor gjør du ikke det? Burde ikke samme grunnen være god nok til å ikke bruke vold mot bikkja? 2
L. Kennedy Skrevet 10. januar 2011 #64 Skrevet 10. januar 2011 (endret) Forøvrig utrolig at dere her inne vet bedre enn både veterinær og instruktør. Du må ikke se deg blind på at de er veterinærer og instruktører og stole blindt på at det de sier er å regne som fasit. Er heller ikke overrasket om flere her inne vet bedre, det du har blitt fortalt henger ikke akkurat på greip. Endret 10. januar 2011 av L. Kennedy
Leo Skrevet 11. januar 2011 #65 Skrevet 11. januar 2011 Jeg tror rett og slett du ikke vet bedre når du kan skrive ting som dette. Jeg skammer meg ikke for å være svært bestemt og f.eks klipe hunden min i øret når den biter eller knurrer dypt til meg/ungene. Likeså blir den "kastet" ut når den ser på meg og tisser inne. Jeg blir egentlig bare veldig lei meg når jeg leser om folk som skaffer seg hund uten å ha et minimum av kunnskap om hunders språk og utvikling. Enda mer lei meg blir jeg når de skaffer seg hjelp fra udugelige "fagfolk". Bortsett fra de som driver aktivt med hund selv, har jeg aldri møtt en veterinær som kan noe særlig om adferd hos hund, så det er nok kanskje det siste stedet jeg ville ha spurt. Hundeinstruktører som praktiserer fysisk straff for helt normal valpeadferd, trodde og håpet jeg var en utdødd rase, men da finnes de altså fremdeles. Selv gamle Nordenstam fremstår jo som den reneste "pølsetanten" i forhold til dette! En hund som utfordrer omgivelsene er dessuten ikke dominant. Den er usikker og da gjør man det enda verre ved å straffe den for helt normal adferd. Det er ikke "bølla" i et valpekull eller i en hundeflokk som er dominant. Det er den rolige og tilbaktrukne som er så selvsikker at den ikke har noe behov for å markere seg. Knurring er f.eks. bare en lyd hunder bruker i mange forskjellige sammenhenger og når valpen knurrer, så er det jo bare for å finne ut hvordan denne lyden kan brukes. Det mest vanlige er at knurring brukes som en advarsel om at hunden ikke føler seg bekvem i situasjonen og erfarer hunden at knurring blir respektert, ja så oppfater jo den at språket fungerer da og vil bruke knurring som ett av mange signaler før den foretar seg noe mer. Straffer man knurring, tar man jo fra hunden en viktig del av språket. Hadde jeg hatt en valp som jeg oppfattet at knurret fordi den følte seg ubekvem, ville jeg heller ha tatt nøye opp til vurdering hva jeg gjør som får den til å reagere slik. Jeg har nylig hatt en valp, nå unghund, som selvfølgelig har både bitt meg til blods, tisset inne og knurret. Som et aldri så lite eksperiment, har jeg ikke en gang sagt "nei" bare oversett det jeg ikke liker og belønnet for det jeg synes er bra. Og gjett hva! Valpen ble stueren på rekordtid (Hunder er renslige dyr. De gjør ikke fra seg der de bor med mindre de oppnår noe med det, f.eks. oppmerksomhet), bitingen forsvant sammen med valpetennene og å knurre har han heldigvis fortsatt med. Jeg ser også noe annet og det er at hunden min har fortsatt å bruke munnen og tennene for å gi signaler. En normal hund har skyhøy terskel for å bite, men min bruker nå bl.a. munnen for å hilse og for å gi beskjed om at noe er vondt eller ubehagelig. Min gamle hund gjorde det samme og med munnen rundt hånden min kunne han f.eks. hos veterinæren fortelle meg om noe var bare litt ubehagelig eller veldig vondt. Å straffe hunder fysisk er altså i mine øyne i beste fall bare tåpelig og i verste fall dyremishandling. Jeg tror ikke en gang hunden forstår noe særlig av konseptet. Selv om jeg ser noen idioter som fortsatt tror de kan "denge" hunder lydige, så synes jeg også at jeg ser flere og flere glade hunder som er oppdratt positivt og som samarbeider med og respekterer eieren sin i stedet for å være lydige fordi de frykter reaksjonen hvis de ikke er det og er redde. Jeg tror også de som straffer helt normal adferd hos hunder går glipp av mye givende og interessant kommunikasjon med hunden sin. 4
Gjest Bustyvel Skrevet 11. januar 2011 #66 Skrevet 11. januar 2011 *snipp* Dette inlegget fortjener mer enn "et pluss". Enig i hvert eneste ord.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå