Gå til innhold

Hva er den vanlige holdningen?


MissMas

Anbefalte innlegg

Det KAN være fordi barnet har presset hunden opp i et hjørne, men du skal være jævlig forsiktig med å si at dette er en fasit.

Det finnes mannevonde hunder, som angriper folk totalt uprovosert, og da kan man faktisk ikke laste noen andre enn hund og eier for dette. Slike hunder skal avlives ettersom de er en risiko for liv og helse.

Jeg har selv sett en hund stå med tennene over underarmen til et barn. Dette barnet hadde hengt på denne hunden som en klegg en hel dag, og hunden fikk ikke et sekund med ro. Ikke engang når den prøvde å hvile. Denne hunden hadde vett nok til ikke å bite, men den hadde ekstremt lyst til det (og jeg skjønner den godt). Denne hunden ble ikke avlivet, men ungen fikk kjeft for ikke å ha hørt etter når eieren ba ungen holde seg unna hunden når den prøvde å få en stund for seg selv.

Har lest at du ikke har barn. Men en mannevond hund er unntak. Kan den ha hatt rabies? Hvorfor fikk barnet kjeft? Det er ikke opp til små barn å forstå at man ikke skal bruke en hund til lekedyr. !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis en hund angriper et barn, er det fordi barnet har presset hunden i et hjørne. I de tilfellene jeg vet om og de er ikke mange, er hunden blitt avlivet.

Du må anmelde de som banker hundene sine til mattilsynet. Og du virker faktisk ikke egnet til å ha ansvaret for en hund nå. Vet ikke hvor gammmel du er, men kanskje 17?

Forstår at du har lest mye om hunder og at du spør fordi du er usikker. Men hvis du er ung, er vel sjansen stor for at hunden blir banket av de hjemme eller av dine bekkjente siden du har sett det skje i praksis med andres hunder.

Vent noen år er mitt råd.

jeg har blitt angrepet to ganger av hund som barn, ene ganga mens jeg satt i sandkassa å lekte helt stille, ingen andre å se, jeg så ikke hunden ene gang. andre gangen satt jeg med resten av familien å så på tv, helt stille som en mus. av og til er hunder bare gale....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har legge hunden min i bakken et par ganger, men bare når han har oppført seg truende eller farlig som knurring pga dominans og når han bet. ellers går det i time-out. den andre hunden min har jeg ikke rørt, selv under truende og farlig oppførsel, han tåler det ikke å det trengs heller ikke at jeg skal gjøre det for at han skal forstå poenget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ThatWoodcut

Jeg prøver så godt jeg kan å holde meg til den positive treningen, men noen ganger må jeg bare ta fysisk tak i hundene.

Jeg slenger dem ikke veggimellom, men tar tak i nakkeskinnet og rykker litt eller dytter hodet litt ned sånn at de skjønner at dette er alvor. Dette skjer bare når de braker sammen, eller når de angriper kattene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som kan rettferdiggjøre bruk av vold mot dyr, er selvforsvar.

Signerer den.

Og alle dere som legger hunden i bakken "bare når han knurrer, napper, biter, ikke vil ditten og datten etc etc". Dere har lagt et ræva grunnlag for tillitsforholdet, og det blir en ond sirkel. Det finner drøssevis av andre måter å løse en hvilken som helst situasjon på enn å bruke fysisk makt overfor en hund. Hunder er enormt subtile, konfliktsky og fredelige dyr, hvis dere ikke lærer dem det motsatte. Skam dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at du ikke har barn. Men en mannevond hund er unntak. Kan den ha hatt rabies? Hvorfor fikk barnet kjeft? Det er ikke opp til små barn å forstå at man ikke skal bruke en hund til lekedyr. !

Slutt å trekke konklusjoner ut av hodet ditt. Jeg skrev ikke at hunden jeg var i nærheten av var mannevond, hunden var snill som et lam, den. Barnet hang på hunden en hel dag, ga blanke i at hundens eiere sa at barnet skulle la være å klenge og barnet fikk kjeft for ikke å høre. En unge op 10-11 år burde klare å ta en sånn beskjed.

Du var ikke der, det var jeg, og den hunden bet ikke og ble ikke avlivet. En hund som hadde vært mindre trygg på seg selv og mindre tålmodig ville sannsynligvis endt opp med å bite, og det hadde ikke vært hunden sin skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Signerer den.

Og alle dere som legger hunden i bakken "bare når han knurrer, napper, biter, ikke vil ditten og datten etc etc". Dere har lagt et ræva grunnlag for tillitsforholdet, og det blir en ond sirkel. Det finner drøssevis av andre måter å løse en hvilken som helst situasjon på enn å bruke fysisk makt overfor en hund. Hunder er enormt subtile, konfliktsky og fredelige dyr, hvis dere ikke lærer dem det motsatte. Skam dere.

Jeg tror rett og slett du ikke vet bedre når du kan skrive ting som dette. Jeg skammer meg ikke for å være svært bestemt og f.eks klipe hunden min i øret når den biter eller knurrer dypt til meg/ungene. Likeså blir den "kastet" ut når den ser på meg og tisser inne.

Jeg kan love deg at hunden min er så trygg som det er mulig å bli. Den er forøvrig lydig og dilter glad i hælene på meg overalt.

Poenget mitt er at vi trener så langt det er mulig ved hjelp av positiv forsterkning - men i enkelte situasjoner ser jeg det som nødvendig med positiv straff også. Uten at jeg skammer meg ett sekund!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror rett og slett du ikke vet bedre når du kan skrive ting som dette. Jeg skammer meg ikke for å være svært bestemt og f.eks klipe hunden min i øret når den biter eller knurrer dypt til meg/ungene. Likeså blir den "kastet" ut når den ser på meg og tisser inne.

Jeg kan love deg at hunden min er så trygg som det er mulig å bli. Den er forøvrig lydig og dilter glad i hælene på meg overalt.

Poenget mitt er at vi trener så langt det er mulig ved hjelp av positiv forsterkning - men i enkelte situasjoner ser jeg det som nødvendig med positiv straff også. Uten at jeg skammer meg ett sekund!!

Men hvorfor knurrer og biter den da? Om den er så trygg om du sier... :klø:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror rett og slett du ikke vet bedre når du kan skrive ting som dette.

Jeg tenker det samme når du sier at du straffer hunden for å tisse inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en hund angriper et barn, er det fordi barnet har presset hunden i et hjørne. I de tilfellene jeg vet om og de er ikke mange, er hunden blitt avlivet.

Du må anmelde de som banker hundene sine til mattilsynet. Og du virker faktisk ikke egnet til å ha ansvaret for en hund nå. Vet ikke hvor gammmel du er, men kanskje 17?

Forstår at du har lest mye om hunder og at du spør fordi du er usikker. Men hvis du er ung, er vel sjansen stor for at hunden blir banket av de hjemme eller av dine bekkjente siden du har sett det skje i praksis med andres hunder.

Vent noen år er mitt råd.

OK. Her må jeg ordne opp i misforståelser, ser jeg!

For det første:

Du trenger ikke å være frekk og dra inn alder eller noe som helst. Du har tydeligvis ikke peiling på hva min erfaring med hund er (har hatt hund i 9 år), og hvor gammel jeg er.

Grunnen til at jeg spurte er ikke fordi jeg er usikker på OM det er riktig å banke hunder eller noe (det vet jeg er galt!), men om det er vanlig at folk faktisk bruker slike forferdelige metoder for å straffe hunden sin.

Grunnen til at jeg skrev "når jeg skaffer meg valp", er fordi for øyeblikket har jeg ikke hund, og har ikke oppdratt en valp selv før, men har som sagt hatt voksen hund i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det samme når du sier at du straffer hunden for å tisse inne.

Jeg straffer han ved å snakke bestemt og løfte den rett ut på verandaen. Ikke ille, bare effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor knurrer og biter den da? Om den er så trygg om du sier... :klø:

Valpebiting som aldri gir seg. Knurring fordi den vil dominere/være sjef. Den var tydelig leder i valpekullet.

Jeg setter den rett og slett på plass, forteller hvor den er i rangstigen hjemme hos oss. Vi har fått veiledning og det fungerer. Valpen er selvsikkerheten selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpebiting som aldri gir seg. Knurring fordi den vil dominere/være sjef. Den var tydelig leder i valpekullet.

Jeg setter den rett og slett på plass, forteller hvor den er i rangstigen hjemme hos oss. Vi har fått veiledning og det fungerer. Valpen er selvsikkerheten selv.

I hvilke situasjoner er det den knurrer? Jeg for min del bruker kun "rangstigen" når jeg maler huset. :gjeiper:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror i utgangspunktet mest på positiv forsterkning, men det er også viktig å huske på at man må være en tydelig flokkleder, og ha i bakhodet hva som er urinstinktet til hunden.

På de to hundene jeg har (begge omplasserte og voksne), er det to forskjellige fremgangsmåter.

Den ene blir helt hypnotisert og enser ikke stemmen min når hun f.eks ser noe å bjeffe på. Da forsøker vi å fysisk sperre synsfeltet og korte inn båndet, funker som regel ikke. Da tar jeg kort et mildt tak rundt munnen hennes og gir kommando "tyst". Som regel gir hun seg da, mens andre ganger vrir hun seg unna som om jeg ikke var noen som helst. Da er det eneste som funker å ta henne på begge sider av hodet og se henne i øynene ovenfra og ned. De gangene hun har ignorert dette også, har jeg lagt henne i bakken, aller helst foran den andre hunden hun bjeffer og hopper mot. Da legger hun seg raskt i ydmyk stilling, og går pent videre. Gir henne derimot alltid skryt for god oppførsel, og skryter av henne når hun går pent, ikke bjeffer, gjør som jeg sier, osv osv osv osv.

Den andre er yngre, og mye bedre dressert. De gangene hun gjør noe galt, vet hun det veeeeeldig godt. Hvis jeg må rope mer enn 2 ganger på henne, blir stemmen min dyp, streng og drar på ordene. Da går hun liksom i en bue, somler litt, og prøver seg med logring når hun til slutt kommer. Da får hun klapp på hodet for at hun var flink jente som kom, men må legge seg og får ikke oppmerksomhet før hun får lov til å løpe igjen.

Uansett hvilken metode man bruker, er det da ikke snakk om å enten aldri kjefte, eller slenge rundt, slå, sparke og banke hunden!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvilke situasjoner er det den knurrer? Jeg for min del bruker kun "rangstigen" når jeg maler huset. :gjeiper:

Hver sin lyst sier nå jeg :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff. har ei veninne som river pommene sine i nakken i tide og utide, uten at de gjør noe galt. Synes det er helt forferdelig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hver sin lyst sier nå jeg :filer:

Humor var det dårlig med i dag ser jeg. :roll:

Slik jeg ser det er det en uting å straffe bort knurring. Det er en vesentlig del av hundens språk, og er ett viktig signal til omverdenen. Om hunden gjentatte ganger blir straffet for å knurre, vil den jo slutte med det? Kanskje vil den gå rett på snapping/bitt istede om den blir presset langt nok.

Er det bra at en hund knurrer på sin eier? Nei selvfølgelig er det ikke det. Men jeg for min del ville satt meg i tenkeboksen, og funnet ut hvorfor i alle dager den følte behov for det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humor var det dårlig med i dag ser jeg. :roll:

Slik jeg ser det er det en uting å straffe bort knurring. Det er en vesentlig del av hundens språk, og er ett viktig signal til omverdenen. Om hunden gjentatte ganger blir straffet for å knurre, vil den jo slutte med det? Kanskje vil den gå rett på snapping/bitt istede om den blir presset langt nok.

Er det bra at en hund knurrer på sin eier? Nei selvfølgelig er det ikke det. Men jeg for min del ville satt meg i tenkeboksen, og funnet ut hvorfor i alle dager den følte behov for det!

Jeg kan love deg at både vi, veterinæren og instruktøren på valpekurset har vært i tenkeboksen. Kanskje du skulle ta over og gjøre det bedre? Sorry, men jeg blir litt irritert av alle bedrevitende folk her :eeeh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan love deg at både vi, veterinæren og instruktøren på valpekurset har vært i tenkeboksen. Kanskje du skulle ta over og gjøre det bedre? Sorry, men jeg blir litt irritert av alle bedrevitende folk her :eeeh:

Vel.. Jeg beklager at mitt spørsmål ang når den knurret var "over streken". Selv om det var skrevet av oppriktig nyskjerrighet. Problemadferd er ett tema jeg syntes er interessant.

Så jeg får sende tilbake en "hver sin lyst" :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror rett og slett du ikke vet bedre når du kan skrive ting som dette. Jeg skammer meg ikke for å være svært bestemt og f.eks klipe hunden min i øret når den biter eller knurrer dypt til meg/ungene. Likeså blir den "kastet" ut når den ser på meg og tisser inne.

Uff. Man kliper ikke en hund i ørene som en del av læringsprosessen - den eneste grunnen jeg kan se til å klipe hunden i ørene er hvis den er farlig stresset og mentalt utilgjengelig, som en "snap out of it"-handling, og det har ingenting med læring å gjøre. Hunden lærer ikke stort av å bli kløpet i ørene annet enn at den har ei kjerring til eier som det kan være greit å være klar for å forsvare seg mot. Skal tro om du lærer å trene hund bedre, om jeg kommer og kliper deg i ørene hver gang jeg ser at du trener feil?

At man skal ta hunden ut når den tisser inne er da en selvfølge, så det skjønner jeg ikke helt hvorfor du drar inn. Men jeg forutsetter at du ikke fysisk hiver hunden ut, men løfter den opp mens den tisser eller før den har rukket å tisse, og bærer den ut. Og deretter gir den masse ros når den tisser utendørs.

Og så skryter du sånn av at metodene fungerer, samtidig som du har en valp som tisser inne og som sliter med valpebiting "som aldri gir seg"? Hvor gammel er valpen egentlig? Den burde vært husren lenge før det er forventet at den skal slutte med valpebiting, så enten har du altfor høye krav til bitingen, eller så fungerer ikke renslighetstreningen godt nok.

Vold, smerte og lederskap er sånn man trente for tredve år siden. Da visste man ikke bedre. Nå har vi fantastiske bøker om læringsteori tilgjengelig i enhver bokhandel, og om man skulle bo midt på bygda uten en bokhandel i ti mils omkrets, så kan man jammen bestille bøker på nett som kommer rett hjem i postkassen. Jeg foreslår at du og alle andre som enda bruker smerte i et forsøk på å lære hundene (eller barna, eller ektefellen...) noe, begynner med å lese Ikke skyt hunden av Karen Pryor.

Mvh Ninu

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...