Gå til innhold

Hva er den vanlige holdningen?


MissMas

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg snakker om holdning til hund.

Hvor mange der ute synes det er greit å "banke" bikkja hver gang den gjør noe gærent fremfor å trene positiv forsterkning?

Er det mange av dere?

Eller er det flere som mener at man skal jobbe positivt istedet?

Endret av MissMas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Positiv forsterkning! Vil du ha en hund som gjør det du ber den om fordi den respekterer deg eller fordi den er redd deg? Om du vil ha en glad hund som er sikker på seg selv så bruker du positiv forsterkning til å trene den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes aldri det er greit å bruke vold mot kjæledyrene sine. Jeg tror ikke det er noenting jeg reagerer mer på enn eiere som mishandler dyrene sine - for det er det som skjer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

positiv forsterkning. selv om du banker bikkja eller på en annen måte straffer den og den blir redd deg, tror jeg ikke det har noe å si. jeg tror ikke dyr skjønner straff på samme måte som vi mennesker gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg hund engang. Men har du det minste snev av fornuft bygger man heller ting på positivitet enn redsel.

Vil man ikke få det beste ut av forholdet sitt til dyret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig!

Men det virker som om mange (særlig de som har hund uten å gidde og lese om hunder) liker å banke hunden hvis den gjør noe galt.

Og hvis man sier noe annet, blir man kalt "fanatisk dyreverner" som har fått "skrudde ideer fra fanatikere på internett".

Så begynte å lure på hvor mange som faktisk bruker vold mot hunden sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva legger du i å "banke bikkja"?

Det lurer jeg også på. Jeg har sett dyktige hundemennesker legge rangsterke, store hunder (eks malamute) som ikke hører etter, i bakken. Ingen vold, men tydeligvis for å markere rang ovenfor hunden. Dette oppfatter jeg ikke som å banke bikkja.

Jeg har derimot også sett mindre erfarne mennesker slå og herje med redde hunder, gjerne i situasjoner der "straffen" langt overgår hundens ulydighet. Ofte med fullstendig feil timing.

Timing er utrolig viktig om man skal korrigere en hund, men man skal aldri slå eller sparke en hund. Uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banke bikkja:

Vold.

For eksempel løfte den etter nakkeskinnet så den hyler, slenge den i veggen, slenge den i bakken og legge seg oppå o.l.

Det er alltid et alternativ (bortsett fra hvis den biter en unge eller noe da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banke bikkja:

Vold.

For eksempel løfte den etter nakkeskinnet så den hyler, slenge den i veggen, slenge den i bakken og legge seg oppå o.l.

Dette er dyremishandling, ingenting annet, og har ingenting med trening å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er dyremishandling, ingenting annet, og har ingenting med trening å gjøre.

Men det er noen som sier (når de gjør slikt) at det er den eneste måten å irettesette bikkja på.

Noe jeg selvfølgelig er helt uenig i, men da blir jeg stemplet som fanatiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er noen som sier (når de gjør slikt) at det er den eneste måten å irettesette bikkja på.

Noe jeg selvfølgelig er helt uenig i, men da blir jeg stemplet som fanatiker.

Når mennesker viser så lite evne til rasjonalitet og logikk i diskusjoner, så tror jeg det beste er bare å trekke seg unna. Ett mindre irritasjonsmoment i hverdagen. Eventuelt anmelde dem om "metodene" deres blir for ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når mennesker viser så lite evne til rasjonalitet og logikk i diskusjoner, så tror jeg det beste er bare å trekke seg unna. Ett mindre irritasjonsmoment i hverdagen. Eventuelt anmelde dem om "metodene" deres blir for ille.

Ja, det er nok det beste.

Sånne kan man ikke diskutere med ofte, for de har rett og er veldig "dominante" mennesker (noe som vises i at de tar det ut på hunden sin).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wolfmoon

Men hvor ofte ser man slikt :klø:

Jeg har sett folk trene hunder etter metoder jeg ser på som tvilsomme, men jeg har aldri sett så grove eksempler som det du skriver om her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banke bikkja:

Vold.

For eksempel løfte den etter nakkeskinnet så den hyler, slenge den i veggen, slenge den i bakken og legge seg oppå o.l.

Det er alltid et alternativ (bortsett fra hvis den biter en unge eller noe da)

Eh.. Hvis bikkja biter en unge er det ikke veldig smart å banke opp bikkja, da vil den jo bare være enda mer engstelig ovenfor unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett folk trene hunder etter metoder jeg ser på som tvilsomme, men jeg har aldri sett så grove eksempler som det du skriver om her...

Jeg har dessverre sett noe slikt. En 9 måneder gammel hund som gjorde fra seg inne. Eier, en voksen mann, svarte med å ta tak i nakke og baken på hunden, løfte den høyt over bakken og kaste den i gulvet. Mens kona sto på siden og oppmuntret med "Ja, bare ta den, Lars!" Hunden forsøkte å gjemme seg under bordet med mannen etter. Det var helt jævlig. Også klaget de på at hunden var så vanskelig for den var enda ikke stueren... Jeg var dessverre bare en fjortis da, og ble så sjokkert at jeg turde ikke si noe. Hadde jeg sett det i dag...

Men det var bare et tilfelle, jeg tror (og håper) at det ikke er så mange av dem.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har heldigvis ikke sett vold mot hunder så veldig mange ganger. De gangene jeg har det, har jeg sagt ifra så det holder. Fikk tilbake fra en mann som denga bikkja i bakken så den skrek hver gang den gikk EN CM foran han (løs, uten bånd), at JEG burde hvertfall ikke si noe, for jeg kunne jo ingenting om oppdragelse av hunder siden min ikke kunne gå løs. Helt høl i huet... (Var jo uansett i et trafikkert område med bilder)

Men slike mennesker nytter det sjeldent å snakke til. Allikevel må de få høre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri banket en hund, men la en unghund ned i bakken etter at den beit seg fast i leggen mens jeg gikk over plenen. Jeg vet at den lekte, men det gjorde vondt og alt skjedde raskt etter det. Jeg reagerte momentant fordi det gjorde vondt og hunden klynket fordi den fikk sjokk. De som så på ble også overrasket mente jeg var brutal og at jeg handlet feil, men jeg hylte av smerte og ble rasende og hunden begynte å hyle av angst. Men det tok bare sekunder og jeg har aldri staffet hunder på denne måten før.

Var det jeg gjorde helt feil? Har tenkt mye på episoden, men hunden ble ikke utrygg etterpå. Hva hadde vært den beste måten å reagere på? Jeg reagerte med det samme. Føler at det ble feil fordi jeg mistet kontrollen og ikke var forberedt på å bli angrepet med tenner i leggen. Har sett at valper som begynner å lekesloss reagerer, når den ene går for langt og da må den andre underkaste seg. Den hunden jeg la ned underkastet seg og da slapp jeg grepet.

Men for de som så på, virket det som jeg var for hard. Jeg forsvarte meg med at ingen hund i flokk ville funnet seg i å bli angrepet bakfra i beina og mente jeg gjorde det rette for å vise at det ikke var lov. Hunden var tatt for tidlig fra oppretter og var bare seks uker når den ble gitt bort. Den har klart seg fint og er voksen og rolig i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv lagt en hund i bakken. Det var en schäferhann på ca ett år som var midt i "trassalderen". Jeg skulle gå tur med den og den ville ikke gi seg med å nappe og nappe og nappe i hendene og armene mine uansett hva jeg sa og gjorde. Til slutt ble jeg så sint at jeg rett og slett ville legge den fysisk i bakken. At den ikke ble redd eller usikker var det ingen tvil om - den så på det som hardhendt lek og var helt med. Jeg ble sintere og sintere, og brukte omtrent det jeg hadde av krefter på å få den i bakken, og han ble bare mer og mer giret. ;) Så det er ikke gitt at hunden blir usikker om man legger den i bakken, det kommer helt an på omstendighetene og hundens mentalitet. Men dette er mange år siden, jeg hadde nok taklet situasjonen annerledes i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ville du valgt å takle det Tabris? Det var jeg som skrev om unghunden som bet i leggen. Å bite i legg/haser er et direkte angrep som fører til at byttet skal nedlegges. Vet jo at det var en unghund og at den lekte, men det gjorde vondt. Jeg var jo heldigvis ikke et bytte, men jeg hadde ikke tid til å tenke når jeg reagerte og la den ned. Det var også en stor rase og det virket som om min hyling, utbrudd av sinne samtidig som hunden hylte fikk alle som så på til å si at jeg ikke måtte være så brutal.

De visste ikke at den hadde lekt angrep. Det virket heller ikke som hunden ble redd, den bare underkastet seg og så var vi venner igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...