Gå til innhold

Treningsboka til Violet Hill

Violet Hill

Anbefalte innlegg

I dag dunket jeg meg i hodet med en manual! :fnise: det var ikke så hardt, og ikke farlig. Arnoldpress'en ble visst litt for tung :gjeiper:

Føler at jeg er back in business nå. I går løp jeg intervaller for å ta igjen for økten jeg mistet på mandag, og i dag løp jeg intervaller og trente styrke. Bare en uke igjen av grunnperioden nå!

Både i går og i dag løp jeg 4x4 intervaller med aktive pauser på tre minutter mellom. Jeg har ikke klart å følge progresjonen RYP legger opp til, da jeg fremdeles ligger i riktige pulssoner selv uten økningen, altså mellom 85-95% på intervallene og på 70% i pausene. Selv om jeg vet at 4x4 skal være veldig effektivt for å forbedre kondisjonen begynner jeg egentlig å bli litt lei av å ikke merke noen fremgang. Skal fortsette ut neste uke og så teste løpeformen i hvileuka, etter det er det mulig at jeg bytter til et annet løpeprogram.

Styrketreningen:

Knebøy 3x4 47,5 kg

Skråbenk manualer 3x4 10 kg

Roing bredt grep 3x4 35 kg

Arnoldpress 2x4, 1x3 9 kg

Bicepscurl 2x4 9 kg

Tricepspress 2x4 5 kg

Mageapparat 3x4 54 kg

Droppet planken i dag, er rett og slett for sliten til å gidde/orke/klare å gjøre det ordentlig etter både kondisjonstrenngen og styrke. I stedet tok jeg det apparatet hvor man lener seg fremover og ruller opp igjen. Må finne ut hva det heter. Tok 2x10 på mage og det samme på hver av sidene.

Helgen blir som vanlig rolig, det blir muligens en skitur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er litt dårlig gjort at menn bygger muskler lettere enn jenter! Så må man vel være i kalorioverskudd? Og det er litt skummelt.

Du må bare tro på meg når jeg sier at jeg er den svakeste ;) I sommerjobben må kollegaer bære/løfte ting for meg, for jeg klarer det ikke :sjenert: Og når venninner er på tur, så får jeg alltid det letteste å bære, for jeg eier ikke styrke i det hele tatt! Men det må jo bli andre boller snart :hoppe: (ooooh, fikk lyst på rosinbolle!)

Er du blitt helt frisk igjen?

Åh, bolle! Det fikk jeg også lyst på :fnise:

Har ikke satt meg så nøye inn i kosthold i forhold til styrketrening, men slik jeg forstår kostholdsprogrammet til RYP skal man spise ganske mye? Av de riktige tingene, vel å merke :fnise: det bare strider så veldig i mot alt jeg har forholdt meg til de siste årene, så det blir nok en utfordring hvis jeg velger å være strengere på kostholdet i neste RYP-periode :)

Ja, det blir nok andre boller til sommeren nå som du har gjennomført RYP og følger opp med annen styrketrening (hvis jeg har skjønt det rett). Har aldri tenkt over det før, men nå begynner jeg å innse at det sikkert ikke er så dumt å være litt sterk :)

Frisk ja, kan ikke skylde på noe annet enn slapphet her jeg sitter i sofaen og gjør ingenting :) nå skal jeg skrive litt i din bok ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar planken mange ganger i uka, og nå kan jeg stå over 1 minutt uten at kroppen får risteanfall! HURRA! Liker når jeg ser resultat, det er jo det som motiverer!

Hvordan har helgen din vært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake i byen etter en rolig helg hvor "treningen" bestod i å måke innkjørselen til foreldrene mine to ganger :fnise: Er nå i siste uke av grunnperioden! Trente styrke i dag tidlig, med varierende hell:

Knebøy 3x4 47,5 kg

Skråbenk manualer 2x4 10 kg, 1x3 12 kg

Roing bredt grep 3x4 35 kg

Arnoldpress 2x4, 1x3 9 kg

Bicepscurl 2x4 9 kg

Tricepspress 2x4 5 kg

Mageapparat 3x4 54 kg

+ mageapparatet jeg ikke kan navnet på, 2x10 på mage, 2x10 på hver side. Ble støl i sidene allerede etter noen timer da jeg tok disse øvelsene sis fredag, virker som at de "tar" ganske bra :)Fikk høre at jeg ikke tok i nok på i skråbenk, så jeg gikk opp til neste manual på 12 kg. Stor forskjell!

Ellers hadde vi enda en liten nestenkrise i dag, da jeg skulle hjelpe samboeren min med å støtte armene slik at han kom i posisjon til skråbenk. Stod bak han og skulle gripe fatt i albuene og støtte de opp da han lente seg bakover, men var ikke forberedt på hvor tungt det var, selv om vi hadde øvd på forhånd :fnise: klarer altså ikke å hjelpe til det grann, så armene hans faller ned, hodet går opp - rett i haka mi! Heldigvis hadde jeg ikke tungen mellom tennene, det hadde blitt kjipt :) jaja, det gikk da bra i dag også :)

Herregud så flink du er!! Jeg er bare superimponert :tommelsmil:

Blir kjempespennende når du tester nye 10 RM :hoppe:

Takk!! :) jeg er litt spent selv! Tror jeg kommer til å øke litt uansett om jeg egentlig har blitt noe særlig sterkere, nå som jeg er litt mer inne i det innser jeg at jeg kanskje er i stand til å ta i litt mer enn hva jeg trodde da jeg gjorde alle øvelsene for første gang. Har du testet ny 10 RM etter grunnperioden og hvordan gikk det? :)

Jeg tar planken mange ganger i uka, og nå kan jeg stå over 1 minutt uten at kroppen får risteanfall! HURRA! Liker når jeg ser resultat, det er jo det som motiverer!

Hvordan har helgen din vært?

Så gøy! Planken er jo en veldig effektiv øvelse, som jeg helt klart burde fortsette å ta... men jeg gir liksom litt opp. Veldig fornøyd med den nye mageøvelsen, så jeg holder meg nok til den en liten stund til :)

Fin og rolig helg, vært hos foreldrene mine og i et par bursdager - faktisk en 91-årsdag og en ettårsdag :fnise: har du hatt en fin helg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har løpt intervaller, 4x4. Lo litt av meg selv da jeg småløp ned til treningssenteret for å rekke dagens Friends-episode. Sånn blir man altså av å ikke ha tv :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har løpt intervaller, 4x4. Lo litt av meg selv da jeg småløp ned til treningssenteret for å rekke dagens Friends-episode. Sånn blir man altså av å ikke ha tv :fnise:

:fnise: Skulle ønske det var tv på treningsstudioet mitt, hadde vært så mye gøyere da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er definitivt en forbedring fra centrum athletica... lurer på hvem som var så "smart" å finne på at man skal måtte løpe klistret inntil sitt eget speilbilde :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det forrige treningsstudioet jeg trente på var det Tv Skjermer på hvert apparat! Tredemølla og slikt, ikke der man løfter benk :fnise:

Nå har vi ikke en eneste TV! Treningssenteret er i 2 etasje, tredemøllene plassert mot vinduet, greit nok! Jeg bruker tiden til å telle biler. Noen ganger gjetter jeg at for eksempel den fjerde bilen er rød. Hadde gjort seg med et TV program.

Forresten føler jeg at jeg like gjerne kan dra hjem om jeg har glemt Ipod. Musikken er jo som oftest til å dø av! Rolig musikk hører ikke hjemme på et treningssenter.

Helgen min har vært fin og slapp! I dag skal jeg på min tredje økt denne uka :tommelopp: Skulle egentlig på årets første skitur, men det blåser så mye i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt fulle dager i det siste, og lite KG-tid, men jeg har da trent :) har nå fullført grunnperioden i RYP!! Skriver fra iPad og orker ikke legge inn alle tallene, men jeg klarte alt minus en ynkelig repetisjon på arnold press'en :)

I tillegg gikk jeg på ski både på fredag og i går. Fredagens tur var kort, med det formål å få med seg herrestafetten. Jeg er mildt sagt lite sportsinteressert, men er veldig glad for at jeg lot meg overtale til å bli med, for det var veldig god stemning i Holmenkollen! Morsomt å ha opplevd det.

Gårsdagens skitur inneholdt en liten åpenbaring. Skiene jeg bruker har stålkanter, opprinnelig kjøpt for å gå fra hytte til hytte i Jotunheimen. Jeg vet jo at skiene derfor er tyngre enn vanlig markaski, men jeg har tenkt at det kun utgjør en liten forskjell, og at det ikke har noe å si for en nybegynner som meg. I går byttelånte jeg imidlerid ski med venninnen min, og det var en ganske annerledes opplevelse! Plutselig var det rett og slett kjempegøy å gå på ski :fnise: nå står nye ski øverst på ønskelista, skulle helst hatt de i går så jeg må legge en plan for hvordan jeg skal få ti dette, arbeidsledig som jeg er :fnise:

I det forrige treningsstudioet jeg trente på var det Tv Skjermer på hvert apparat! Tredemølla og slikt, ikke der man løfter benk :fnise:

Nå har vi ikke en eneste TV! Treningssenteret er i 2 etasje, tredemøllene plassert mot vinduet, greit nok! Jeg bruker tiden til å telle biler. Noen ganger gjetter jeg at for eksempel den fjerde bilen er rød. Hadde gjort seg med et TV program.

Forresten føler jeg at jeg like gjerne kan dra hjem om jeg har glemt Ipod. Musikken er jo som oftest til å dø av! Rolig musikk hører ikke hjemme på et treningssenter.

Helgen min har vært fin og slapp! I dag skal jeg på min tredje økt denne uka :tommelopp: Skulle egentlig på årets første skitur, men det blåser så mye i dag.

Det gamle treningssenteret ditt høres veldig fancy ut! For meg er det en stor forbedring med tv overhodet :) det kjedelige er at utvalget av interessante tv-programmer er rimelig begrenset når jeg pleier å trene tidlig om morgenen. Vanligvis hører jeg på musikk frem til syv, og slår over på nyhetene 6.30 - omtrent samtidig med det siste intervallet. Får ikke alltid med meg det som blir sagt :fnise: er for øvrig enig i at det nesten bare er å dra hjem uten musikk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte inn å snike litt i boka di også :gjeiper:

Og det er godt å høre at det ikke bare er meg som syns alle mannfolkene i frivektavdelingen er skummle! :Hehe: Hørrtes ganske greit å følge et program i forhold til trening da. Finnes ikke slik der så jeg trener. Trener du på type S.A.T.S senter eller? (Får ikke håpe det var et dumt spørsmål :sjenert:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte inn å snike litt i boka di også :gjeiper:

Og det er godt å høre at det ikke bare er meg som syns alle mannfolkene i frivektavdelingen er skummle! :Hehe: Hørrtes ganske greit å følge et program i forhold til trening da. Finnes ikke slik der så jeg trener. Trener du på type S.A.T.S senter eller? (Får ikke håpe det var et dumt spørsmål :sjenert:)

Sniking er veldig velkomment her hos meg :)

Akkurat nå trener jeg på et sånt billigsenter hvor det kun er apparater og frivekter. Skal melde meg inn hos studentidretten nå, for å klatre, så da får jeg mulighet til å gå på saltimer igjen. Gleder meg :nigo: programmet jeg bruker er fra nettet da, du kan lese mer om det på tn.no/ryp hvis du er interessert! Jeg liker det veldig godt fordi det har innebygget progresjon, sånn at jeg føler at jeg stadig blir sterkere :fnise:

Hva slags senter trener du på? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sniking er veldig velkomment her hos meg :)

Akkurat nå trener jeg på et sånt billigsenter hvor det kun er apparater og frivekter. Skal melde meg inn hos studentidretten nå, for å klatre, så da får jeg mulighet til å gå på saltimer igjen. Gleder meg :nigo: programmet jeg bruker er fra nettet da, du kan lese mer om det på tn.no/ryp hvis du er interessert! Jeg liker det veldig godt fordi det har innebygget progresjon, sånn at jeg føler at jeg stadig blir sterkere :fnise:

Hva slags senter trener du på? :)

Jeg trener på Actic. Vett ikke om det karaktiserer som et billigsenter da :gjeiper: Vi har apparater og frivekter og går for det meste på selvstyr. Vi bruker skjema som du fyller ut for hver gang du trener og etter X antall timer skal du ta kontakt med instruktør. Du får og instruktør til å legge opp et treningsprogramm og hjelper/viser hvordan apperatene fungerer når du begynner der. Har dere ikke instruktør i det hele tatt?

Klatre? Dæven! Hadde jeg aldri turt. Burde sikkert gjort noe slik jeg også for å kurere min eksteme høydeskrekk :sjenert:

Kikket innom den linken, virkert ganske okei program da. Likte spesielt forslag til oppskrifter på mat helt i slutten. Så nå er den lagret i bokmerkene :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NYE SKI :danser: jeg er så fornøyd! Kjøpte de på fredag og testet de ut i går. Det gikk veldig fint, helt til vi skulle ned fra Ullevålseter til Sognsvann. Da innså jeg at plogingen ble et hakk tøffere uten stålkantene, og for å si det sånn: jeg ploger mye :fnise: har nok en liten tilvenningsoppgave der, men ellers tror jeg det skal gå riktig så fint. Strengt tatt burde jeg vært ute i løypene i skrivende stund, men men.

Ellers testet jeg 10RM på fredag, og jeg har faktisk blitt et hakk sterkere etter at jeg startet på RYP. Mine nye tall er:

Knebøy 45 kg

Skråbenk manual 10 kg

Rokke bredt grep 35 kg

Arnoldpress 8 kg

Beicepscurl 8 kg

Triceps press 5 kg

Mageapparat 49,5

Ordentlig støl ble jeg også, for første gang på RYP :) hadde tenkt å skrive inn forrige 10RM for å sammenlikne, men skriver fra iPad og det er litt klønete med klipp og lim, så jeg tar det senere.

Ukens trening har da altså bestått av å 10RM-testingen og gårsdagens skitur. Helt greit med tanke på at det er hvileuka i RYP. I morgen er det på'n igjen :)

Endret av Violet Hill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener på Actic. Vett ikke om det karaktiserer som et billigsenter da :gjeiper: Vi har apparater og frivekter og går for det meste på selvstyr. Vi bruker skjema som du fyller ut for hver gang du trener og etter X antall timer skal du ta kontakt med instruktør. Du får og instruktør til å legge opp et treningsprogramm og hjelper/viser hvordan apperatene fungerer når du begynner der. Har dere ikke instruktør i det hele tatt?

Klatre? Dæven! Hadde jeg aldri turt. Burde sikkert gjort noe slik jeg også for å kurere min eksteme høydeskrekk :sjenert:

Kikket innom den linken, virkert ganske okei program da. Likte spesielt forslag til oppskrifter på mat helt i slutten. Så nå er den lagret i bokmerkene :jepp:

Det høres ut som et smart opplegg! Hvordan trener du nå i oppstartsfasen da? Kanskje du har skrevet det i din egen bok, skal gå inn og sjekke ;) det er treningsveiledere og pt'er til stede på senteret på dagtid, men vi pleier å trene så tidlig at de sjelden kommer før vi er ferdige.

Klatring er veldig gøy :) det er riktig nok en utfordring i forhold til høydeskrekk. Selv jeg, som "alltid" har gått i fjellet og ikke følt et blaff av høydeskrekk unntatt en eneste gang (og det var sannelig nok til å gi meg skikkelig respekt for de som har det; jeg trodde rett og slett at jeg skulle dø), følte at det var en overgang når jeg begynte å klatre. Og jeg klatrer foreløpig kun innendørs. Har klatret litt med en venninne som har høydeskrekk, og jeg ser hvor tøft det er for henne. Ut fra mine opplevelser med henne, vet jeg egentlig ikke om det er en veldig god ide å klatre når man har høydeskrekk. Samtidig sies det jo at høydeskrekk i stor grad er noe som kan trenes bort... Isj, merker at jeg ikke har peiling når det gjelder sånne ting :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er! Jeg har litt lyst til å starte på RYP selv, men har ingen til å "sikre" eller hva det heter :sjenert: Har heller ikke tid før til høsten igjen uansett, så jeg får fortsette min egen styrketrening og jogg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er jeg i gang med RYP maksimal forbrenning :)

Dagens tall:

Knebøy 2x12 35 kg

Skråbenk 2x12 8 kg

Roing 2x12 27,5 kg

Arnoldpress 2x12 6 kg

Biceps curl 2x12 6 kg

Triceps press 2x12 4 kg

Mageapparat 2x12 40,5 kg

Mageøvelse 1x10 mage + hver side

Selv om motstanden er mindre enn på slutten av grunnperioden, var det sannelig tungt nok å gå fra 4 til 12 repetisjoner :fnise:

Har vært i tvil om jeg skulle følge grunnperiodeprogrammet en gang til, eller gå for maksimal forbrenning. Plutselig var det mandag morgen, og jeg rakk egentlig ikke å tenke så mye over det. Regner med å fortsette med maksimal forbrenning, skal bruke litt tid i dag på å sette meg inn i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er! Jeg har litt lyst til å starte på RYP selv, men har ingen til å "sikre" eller hva det heter :sjenert: Har heller ikke tid før til høsten igjen uansett, så jeg får fortsette min egen styrketrening og jogg :)

Egentlig tror jeg at du fint kan trene RYP uten noen til å sikre. Det er jo ingen øvelser der det kan skje noe verre enn at du er nødt til å slippe manualene/vektstangen i bakken, i motsetning til ved for eksempel benkpress der du kan miste stangen ned på deg selv. Jeg spurte samboeren min, som har trent en del alene, og han sa at hvis han løfter veldig tungt pleier han å se an om han tror han klarer det. Jeg klarte meg i alle fall fint uten sikring i grunnperioden, selv om jeg slo meg litt her og der med manualene :fnise:

Når det er sagt kreves det jo at man har tid til å trene fem økter i uka, evt slå sammen - noe jeg synes er litt slitsomt :sjenert: så jeg synes ikke at du skal stresse med det nå som du har så mye annet å holde på med! :) veldig spent på om jeg klarer å følge det opp selv etter hvert, når ting er tilbake til normalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går sjekket jeg forresten fettprosenten min, på en slik vekt. I følge vekta veier jeg 59,9 kilo og fettprosenten er på 22,1. Aner ikke hva det betyr. Hvis noen med peiling ramler innom, kommenter gjerne :) jeg er for øvrig 1,67 m.

Jeg har for øvrig mine tvil om riktigheten av målingen ettersom fettprosent + vannprosent + muskelprosent til sammen ble et godt hakk over hundre :fnise: men jeg målte flere ganger med samme resultat, og det betyr antakelig at vekta er stabil i forhold til seg selv. Da kan jeg bruke den samme vekta for å sjekke resultatene etter at jeg har gjennomført maksimal forbrenning-programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg 5 cm høyere enn deg, og 2 kg tyngre :ler:

Har aldri prøvd en sånn vekt, men jeg syns jeg husker at kvinner som er veldig tynne/veldig veltrente ligger på ca 15? Ikke sikkert jeg husker rett her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...