Gå til innhold

Treningsboka til Violet Hill


Violet Hill

Anbefalte innlegg

Jeg kan ta på meg ansvaret å lage et eget hemmelig forum om flere er interessert :ler: Har et fra før på samme server, funker fint det.

Har også litt lyst til å starte med RYP, men har ingen å trene med, så jeg vet ikke helt hvordan det skal gå til? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

JA! Det hadde jo vært litt hyggelig da? :fnise: Vi får høre med Søtpotita om hun også er med!

Gjør det, så skal jeg lage det i løpet av dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så irriterande at eg skulle få det så travelt denne veka, eg får ikkje tid til å oppdatere meg her inne! Las kjapt over her og ja, her skjer det verkeleg saker og ting! Hemmeleg tråd verkar spennande, eg er med om det er mogeleg ;)

RYP...det er mykje eg må setje meg inn i! Eg kjem garantert sterkare attende til helga og eg gledar meg til å få lese innlegga dykkar skikkeleg :trene:

Fortsatt god treningsveke, folkens! Tren til krampa tek dykk!! :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe særlig å oppdatere nå heller, bortsett fra at jeg er temmelig støl etter mandagens styrkeøkt. Trodde egentlig at jeg kom til å bli enda stølere ut fra hvor mye jeg ble tvunget til å ta i, så det er da noe :) tenker det blir en skitur i morgen eller på fredag, og så må jeg visst sjekke kondisen på tredemølle i forhold til ryp-programmet. Så da blir det skjerpings! I mellomtiden får jeg lese i bøkene deres, der det faktisk skjer noe :fnise:

Et eget hemmelig forum hadde vært kjempegøy! :fnise: bøyer meg i støvet over at du faktisk kan lage et, Gina. Vet ikke opp og ned på min egen pc :sjenert: jeg er i hvert fall med!

Endret av Violet Hill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg tror jeg får vente med RYP til den dagen jeg syns styrketrening er gøy! Om det skjer :gjeiper:

Jeg vet ikke om man kan sende PM til fler på en gang, eller om man kan lage lukka forum. Skjønner knapt hvordan jeg skriver en kommentar, så vet liksom ikke helt hvor jeg skal lete heller . :forvirra: Hadde jo vært litt gøy å hatt en egen tråd hvor vi kunne prate sammen litt mer enn bare dette. :bigfoot:

Forlate din kjære studentidrett? Har jeg gått glipp av noe? Eller er det skiturene?

Jeg tør forresten ikke si hvor jeg bor, men kan si at jeg studerer til å bli førskolelærer. Så det blir nok av mosjon på meg!

Eventuelt prøve RYP og se hvor gøy det er å bli sterkere og strammere :) det er i alle fall det jeg håper at skal skje med meg!

Hehe, når jeg skrev studentidretten, mente jeg treningssentrene som tilhører studentsamskipnaden i Oslo. Tenker at det vil bli rart å slutte å trene der jeg har trent hele "voksenlivet" mitt. Men nå tror jeg faktisk at jeg skal trene begge steder frem til sommeren :jepp: driver egentlig å klatrer litt og det er forholdsvis mye billigere å gjøre det gjennom studentidretten enn de andre klatrestedene i Oslo, så da "sparer" jeg jo faktisk på å være medlem begge steder :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ta på meg ansvaret å lage et eget hemmelig forum om flere er interessert :ler: Har et fra før på samme server, funker fint det.

Har også litt lyst til å starte med RYP, men har ingen å trene med, så jeg vet ikke helt hvordan det skal gå til? :ler:

Jeg synes det virker som du er så flink til å komme deg på trening at det hadde du helt sikkert klart veldig fint! Bortsett fra at hvis du er som meg, så er tanken på å stå og løfte frivekter i de "litt" mannsdominerte delene av treningsstudioet mildt sagt skummel :fnise: både fordi jeg ikke vet hvordan jeg skal gjøre det, og fordi jeg knapt løfter en kilo!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker som du er så flink til å komme deg på trening at det hadde du helt sikkert klart veldig fint! Bortsett fra at hvis du er som meg, så er tanken på å stå og løfte frivekter i de "litt" mannsdominerte delene av treningsstudioet mildt sagt skummel :fnise: både fordi jeg ikke vet hvordan jeg skal gjøre det, og fordi jeg knapt løfter en kilo!!

Ja, det er litt skummelt, men helst fordi jeg ikke aner hva jeg skal gjøre! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært litt stille på treningsfronten i det siste. Føles som om jeg lider av en mild treningsangst, det passer jo veldig bra to dager før jeg i teorien skal begynne på RYP! :sjenert:

Egentlig skal jeg jo ned på treningssenteret og løpe litt, men jeg har virkelig, virkelig ikke lyst. Har bare lyst til å ligge i sofaen og lese KG-dagbøker :lur: Prøver å få med samboeren min og trene, sånn at det skal bli litt lettere å komme seg ut av døra, men han måtte i hvert fall få jobbe et par timer først, så skulle han kanskje bli med.

Så, forhåpentligvis kommer jeg innom her litt senere og skryter av meg selv og ukas andre treningsøkt :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er litt skummelt, men helst fordi jeg ikke aner hva jeg skal gjøre! :ler:

Skjønner den, men det er jo sånt instruktører er til for :) evt barske bolegutter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp og hopp! Tenk for en deilig følelse du får i kroppen etter du har trent :nigo: For meg hjelper det å ta på treningsklærne når jeg er sliten. Da ser jeg på meg selv i speilet med de på, og vips så vil jeg ut og trene!

Er samboeren din glad i å trene? Jeg har en samboer som trives best med dette: :veslejenta: Skulle ønske han ble motivert når jeg løp ut døra, for det er så koselig å ha noen å trene med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppmuntrende ord, begge to! Jeg kom meg avgårde :danse: tenkte jeg skulle prøve å løpe i 30 minutter på tredemølle og se hvor langt jeg kom på den tiden. Her er resultatet:

Tid: 31.10 (skrudde ikke av før etter nedtrapping)

HR max: 190 (98%)

HR avg: 159 (82%)

Cal: 277

Lengde: 4,45 km (data fra tredemølle)

Gidder ikke skrive inn resten siden jeg fremdeles ikke vet hva det betyr :fnise: er fornøyd med distansen, men lå ganske høyt i puls, så det er definitivt mye å ta tak i.

Jeg har bestemt meg for å prøve å følge RYP fremover. Programmet går over tretten uker, herunder to perioder på seks uker og en hvileuke mellom periodene. Først kjører man grunnprogram, og så kan man velge ulike typer program for den andre periode, for eksempel maksimal forbrenning eller maksimal muskelvekst (eller noe sånt). Det er egentlig lagt opp til et litt strengt kostholdsregime, men jeg kommer ikke til å følge dette nøye under grunnprogrammet. Hvis jeg ikke er fornøyd med resultatene mine etter seks uker skal jeg vurdere å gå mer drastisk til verks også når det gjelder maten :)

Så, heretter skal jeg altså innfinne meg på treningssenteret kl 06.00 tre ganger per uke for å løfte skumle vekter, samt trene kondisjon i form av intervaller på tredemølle to ganger per uke. Jeg tror egentlig at det verste blir å komme seg opp :sjenert: poenget med å trene tidlig er å få selskap av morgenfuglen Ø, men det er jo ikke verre enn at jeg kan dra dit senere på dagen om jeg ikke kommer meg opp :gjeiper:

Dette blir gøy!!

Opp og hopp! Tenk for en deilig følelse du får i kroppen etter du har trent :nigo: For meg hjelper det å ta på treningsklærne når jeg er sliten. Da ser jeg på meg selv i speilet med de på, og vips så vil jeg ut og trene!

Er samboeren din glad i å trene? Jeg har en samboer som trives best med dette: :veslejenta: Skulle ønske han ble motivert når jeg løp ut døra, for det er så koselig å ha noen å trene med!

Det var smart, det med treningsklærne! Ville vel vært en nedtur å ta de av igjen UTEN å ha trent. Det skal jeg sannelig prøve på neste gang all treningslysten er borte!

Samboeren min er litt sånn periodetrener... det vil si at han i utgangspunktet er opptatt av å holde seg i form, men i perioder sklir det ut og da trener han ingenting. Men en ting skal han ha, og det er at hvis han først bestemmer seg, er han helt rå på å gjennomføre! Forrige gang han trente RYP hadde han veldig utvikling.Jeg håper at det skal påvirke meg i positiv retning nå :) og ja, det er så koselig å trene sammen!! Men du kunne jo prøvd å finne en treningsform han liker, noe som kanskje ikke føles som trening? Klatring? Sykling? Zumba? (NOT!) :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wow, veldig imponert over den løpeturen! Mye bedre enn hva jeg klarer! :jepp:

Tja, det spørs hvordan man ser det, for du tar vel mer hensyn til pulsen når du løper?

Jeg husker ikke om jeg har nevnt det, men det er jo bare et drøyt år siden jeg pleide å løpe 5 kilometer som oppvarming før styrketrening. Da jeg begynte med det tok det ikke så veldig lang tid før jeg klarte de kilometrene på 30 min - men igjen, da løp jeg altså uten å ta hensyn til pulsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar lite hensyn til pulsen, den ligger jo på 180 når jeg løper i 8 km/t! Når jeg prøver meg på 9-9,5 ligger den på 195 :ler: Syns det er så vanskelig å vite hvordan jeg skal komme meg videre, føler jeg står fast...

Edit: Problemer et at når pulsen er over 190, får jeg sinnsykt vondt i skuldra av alle ting! Slik har det alltid vært... Så kan ikke bare presse meg heller.

Endret av Gina_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, det skjønner jeg... så rart, spesielt med skulderen! Kanskje du har en kroppsdel som bare haaater trening? :fnise: spøk til side, det må jo oppleves som litt demotiverende. Kanskje du kan spørre om tips når du skal ha treningsveiledning, var ikke det denne uka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut at jeg skal legge ut mine 10RM, altså den belastningen jeg maksimalt klarer å ta ti repetisjoner av.

Knebøy: 35 kg

Skråbenk: 7 kg

Roing bredt grep: 30 kg

Arnold Press: 5 kg

Bicepscurl: 6 kg

Tricepspress: 4 kg

Mage: 40,5 kg

På mageøvelsen brukte jeg abdominal crunch-apparat, men jeg er litt usikker på om jeg skal fortsette med det. Kommer antakelig til å ta sit ups i tillegg.

Programmet tar altså utgangspunkt i disse tallene, og så skal jeg starte en del lavere og øke belastningen fra gang til gang, hvis jeg har skjønt det riktig. Er litt dårlig på å sette meg inn i ting, får ta det litt som det kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp klokka 6??? Det kaller jeg imponerende :mrgreen: Må være deilig å¨være ferdig med trening før jobb/skole!

joda, samboeren min er veldig glad i å spille fotball, men er ikke sesong til det nå. Han leier en hall med noen kompiser en gang i uka, men om ikke nok folk stiller så blir det ikke noe av! Om sommeren er jeg faktisk med å spille fotball, som en variasjon. Også er det godt å trene ute når det er sol og varmt:)

Har dratt han med på spinning noen ganger, men da påstår han at han får vondt i ryggen, noe jeg syns virker som en dårlig unnskyldning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frk_rastløs: Jeg synes egentlig det er i tidligste laget, spesielt når jeg må opp 05.45 for å ankomme treningssenteret presis kl 6 :) men Ø liker å stå opp tidlig for å få mest mulig ut av dagen, og da synes jeg at det er bedre å henge seg på enn å ha forskjellig døgnrytme. I dag våknet jeg for øvrig allerede 05.20 av den nye wake up-lampa vår, så vi får se om jeg klarer å holde meg våken hele dagen :)

Da er jeg i gang med RYP! Startet med å løpe intervaller:

Tid: 40:10:8

Avstand: 3.84

Max HR: 185 (95%)

Average HR: 143 (77%)

Cal: 318

Man skal løpe med helling på 5%, og intervallene skal være 4 minutter lange med en intensitet på mellom 85-95% av makspuls, med aktive pauser på 3 minutter og 70% av makspuls mellom. Jeg slet, for å si det sånn! Har aldri løpt med helling (finnes det et bedre ord?) på tredemølle, og jeg endte med å måtte GÅ i de "aktive" pausene for å holde pulsen på et noenlunde rimelig nivå :fnise:

Jeg er litt usikker på om jeg skal skrive ned styrketreningen, prøver i dag og ser det an litt.

Knebøy: 3x12 27,5 kg

Skråbenk: 2x12 5 kg

Roing bredt: 2x12 24 kg

Arnold press: 2x12 4 kg

Bicepscurl: 2x12 5 kg

Tricepspress: 2x12 3 kg

Mage/abdominal: 3x12 31,5 kg

Tallene er per manual. Som man kan se er jeg ikke så veldig sterk akkurat, men jeg trøster meg med at det faktisk finnes lettere manualer enn de jeg bruker :lur:

For øvrig har jeg fått gangsår av inneløpeskoene mine, så nå må jeg finne på noe lurt! Skal "heldigvis" ikke løpe igjen før på fredag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...