Gå til innhold

Fortell om din verste opplevelse på fly


Haustlauv

Anbefalte innlegg

Oi oi, den aller verste opplevelsen, eller i hvert fall tidenes kjedeligste var da vi skulle til Thailand. Vi fikk seter midt i en kupé og overalt rundt oss var det skrikete småunger og/eller sukkersjokka unger som hadde non stop gymnatiskk. Tiden stod stille.

På turen tilbake tok jeg 3 sovepiller og sov som en stein! :)

NR. 1: JA til egen barnekupé til barn under 10 år med foreldre, spesielt på såpass lange reiser! Punktum!

Nr. 2: NEI til nedtellingsklokke på storskjerm på lange flyturer!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den verste turen jeg har hatt må ha vært da jeg skulle ta med min gamle bestefar på sydenferie..

Vi fløy RyanAir, som jeg i utangspunktet unngår for alt det er verdt, men det var ikke de som var problemet denne gangen.

For å minke litt på ventetiden for bestefar kjøpte jeg priority, noe som tydeligvis bare innebærte at vi kunne slippe kjappere inn i en hall. Da døren ble åpnet og vi kunne gå mot flyet ble vi forbikjørt av 6-7 pensjonister som tydeligvis syntes det hele virket som en konkurranse.

Da vi var på vei inn kom en dame i 65-års alderen og knuffet til bestefaren min, presset seg frem og oppførte seg fullstendig apekatt.

Fordi det ikke var noen seteplassering bestemte hun og mannen seg for å lage et helvetes oppstyr, selv om det var flere ledige plasser. Hun kalte flyvertinnene for useriøste, akket seg og uffet seg, før hun bestemte seg for å sperre midtgangen i fem minutter for å brette jakken sin, ta av seg smykkene sine og... Ja, i det hele tatt. :filer:

Videre kunne det samme pensjonistparet demonstrere hvor langt bakover setet deres gikk, og i det vi skulle av flyet dyttet de bestefaren min nok en gang mens han forsøkte å komme seg ut av setet sitt. Da jeg skulle hjelpe ham opp sukket de høylytt som noen drittunger. :kjefte:

Å hjelpe ham opp tok kanskje 30 sekunder, men det var tydeligvis nok til å få den gamle heksa forbannet. Så utrolig lyst jeg hadde til å lappe til henne der og da. Heldigvis så jeg henne aldri igjen. Fy søren så glad jeg er for at det ikke er bestemoren min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg, alene, tok med mine da 4 unger, som alle sammen fortsatt brukte bleier til USA. Det var en laaaang flytur, med skriking, bleieskift og stress. Men det er et godt minne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shirelle

Opplevde heftig turbulens i en time, rett over Bermuda-triangelet på vei til Cuba, i et fly fra 80-tallet. Det var ikke særlig hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marregutt

Hadde vært i Canada på skiferie. Hadde storkost meg hel turen, men siste dagen var jeg uheldig og knakk noen ribbein. Det er det ikke noe ågjøre med, så man må bare gå og ha vondt. Dette medførte at jeg ikke klarte å sitte i det vanlige flysetet siden jeg da måtte lene ryggen bakover. Det endte med at den ene søte flyvertinnen gav meg flyvertinne-setet sitt, for de er jo 90 grader i ryggen. Det var ikke et komfortabelt sete, men men. Det var også bak ved dobåsene, så alle som skulle på do trodde jeg stod i kø. Så jeg måtte forklare x antall ganger i løpet av den 9-10 timers flighten at "nei, jeg sitter bare her"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært i Canada på skiferie. Hadde storkost meg hel turen, men siste dagen var jeg uheldig og knakk noen ribbein. Det er det ikke noe ågjøre med, så man må bare gå og ha vondt. Dette medførte at jeg ikke klarte å sitte i det vanlige flysetet siden jeg da måtte lene ryggen bakover. Det endte med at den ene søte flyvertinnen gav meg flyvertinne-setet sitt, for de er jo 90 grader i ryggen. Det var ikke et komfortabelt sete, men men. Det var også bak ved dobåsene, så alle som skulle på do trodde jeg stod i kø. Så jeg måtte forklare x antall ganger i løpet av den 9-10 timers flighten at "nei, jeg sitter bare her"

Jeg ler høyt. "Jeg sitter bare her."

:skratte:

Sorry for at jeg ler av din ulykke. Det er vondt å knekke ribbein!

Endret av Supraspinatus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har jo noen da..

En gang da jeg var ganske liten kjørte vi med et røykefly (tror ikke det eksisterer lenger), og han som satt ved siden av oss (meg og søstra mi) ville lære oss å røyke, og brukte hele tiden på å forklare hvordan man blåser røykeringer.. (Som om ikke den innestengte sigarettluka var ille nok)

En annen gang satt vi ved siden av en utrolig merkelig mann. Han satt hele tiden og snakket masse svada med oss, og da vi fikk mat servert så nekta han oss å spise halvparten av maten "Nei, nei, nei! Den er ikke noe god!" "Det rundstykket der har ligget inni plasten sin SÅ lenge" osv. osv. Og da han spiste yoghurt så "hev" han liksom yoghurten inn i munnen på en merkelig måte. Han tok litt yoghurten på skjea, og hev det inn i munnen som et katapult (vanskelig å forklare) Vi var liksom redd for at han skulle bomme for hver skje, og etterhvert spurte han flyvertinnen om et teppe, og det bare tok han over hodet og snorka som faen resten av veien... Søstra mi og jeg var rimelig satt ut, vi var vel 7 og 9 år gamle eller no..

En annen gang så eksisterte ikke plassene våre på flyet. La oss si vi hadde Rad 50 sete A, B, C og D, men flyet gikk bare til rad 49. Merkelige greier.. Det endte med at vi ble spredd litt sånn rundtomkring på flyet.

En annen gang var det noen som skifta bleie på ungen sin i setet foran oss, og de klarte å kline bæsj fra ungen på ett av setene. Flyvertinna ble kjempesur og stod og kjefta på dem, og de måtte fjerne hele setet og sånn.. skikkelig stress for en som prøvde å sove ihvertfall

:skratte::skratte::skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om dette gaktisk er min verste opplevelse da, men den er nok på topp der en plass. Vi kom flyvende inn over Roma og jeg satt å så ut, og plutselig slår lynet ned ytterst på vingen. Det smalt og lyste opp noe sinnsykt rett utefor vinduet mitt, og i et øyeblikk trodde jeg at alt håp var ute... men det var ikke noen problemer og lynavlederen gjorde jobben sin. :fnise:

Ellers er jeg en eksper til å sovne på fly(flyr ganske mye i forbindelse med jobben og er da alltid sliten) så jeg har gjort mye soverelaterte greier som er dritflaue

*Sovner på en militærgutt på min høyre side, våkner av at han ber meg slutte å sikle på han.....

*Sover i setet og halveis drømmer om kjøkkenet vårt, så hyler jeg ut så hele flyet kan høre det: "Lukk igjen kjøleskapdøraaaa"

*Etter jeg hadde sovnet så får jeg såkalte soverykninger, smeller ut med armene og slår en fyr rett i lungene så han hikster etter pusten...

osv osv.. Er ganske ille og prøver alltid unngå å sovne, men klarer det sjelden :(

Håper ikke det var noen med flyskrekk der, da :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marregutt

Jeg ler høyt. "Jeg sitter bare her."

:skratte:

Sorry for at jeg ler av din ulykke. Det er vondt å knekke ribbein!

hehe det gjør ikke noe! Bare hyggelig å spre litt glede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to ille opplevelser.

Reise fra Gardermoen til Stavanger. Skulle reise klokken 0740 ca, men det ble utsatt pga dårlig vær. Ny tid var kl 1050. Vi reiste til Stavanger, fikk ikke landet pga tåke, så reiste til gardermoen igjen. Såååå... Reiste vi til Stavanger, fikk ikke landet pga tåke, reiste tilbake til gardermoen.

Vi hadde 5 turer frem og tilbake.

Men hver gang fikk jeg bedre og bedre plass, sannsynligvis fordi mange droppet ut og tok tog etter maaaange timer.

Fly med propellfly i Nordland, lande i Mosjøen (MELLOM to fjell) for så og lande i Mo i rana.. Vi hadde bagasjen ved siden av oss i flyet, og proppelen proppet utenfor. Huff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke det var noen med flyskrekk der, da :skratte:

:hoho:

Det var det jeg og tenkte!

Endret av *appifany*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker som regel å fly og lange mellomlandinger og ventetid gjør meg lite, men av og til skjer det jo ting som gjør turen ekstra spesiell.

Min værste tur var for mange herrens år siden etter at jeg hadde studert et semester i Mexico.

Jeg hadde vært "heldig" og ikke blitt syk i løpet av den tiden jeg var der, men siste dagen så ble jeg brått svett og skjelven i knærne... Jeg kom meg såvidt til huset jeg bodde før alt eksploderte og jeg ble effektivt kvitt all overflødig kroppsveske. :spy::kvalm: Vel, innimellom bøtter og toalett klarte jeg på et eller annet mirakuløst vis å pakke kofferten...

Neste morgen karret jeg meg kvalm, men uttørret som en annen mumie, inn i en taxi og begyndte på...den 5-timers turen til flyplassen. :buss:

Endelig på flyet måtte det en ekstratur til Miami for å fylle bensin, så timene gikk...Jeg satt midt på en rad, med en dame nesten i fanget (hun lente seg godt bakover ja:)), min studievenninne faktisk i fanget og stolen min rett opp siden mannen bak meg hadde laaaange bein. (er lang selv så jeg vet åssen det er!) Heldigvis var jeg omtrent i koma etter forrige natts festeligheter så jeg var ikke bevisst mye før vi endelig landet i Frankfurt.

Så kom gledelig overraskelse nr.2. På grunn av streik gikk ikke flyet vårt til Oslo, men utpå kvelden ble vi pakket inn i et annet fly med kurs for Malmø. Problemet var bare at der var det ingen fly til Norge, men de informerte oss snilt nok at det gikk da fly til Stockholm neste dag. En studievenninne fikk grått oss til et rom på et motell (ellers ville det blitt en kald, laaang natt). Til Stockholm bar det endelig, så videre til Trondheim, og eeendelig videre med nattog nordover. :tog:

Endelig etter 72-timer og nær bevisstløs av dehydrering ramlet jeg så inn døren hjemme. :sprettoy:

Jeg må le når jeg tenker på det, men det var seriøst den mest slitsomme reisen jeg noensinne har foretatt.

Alt annet har vært bare barnemat i forhold! :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, noen av historiene i denne tråden håper jeg jeg slipper å oppleve! Har vært veldig heldig med mine flyturer.. har kun vært snakk om små irritasjoner, for det meste.

For å plukke ut en opplevelse kan jeg nevne flyturen mellom Tokyo og Frankfurt i fjor. Vi hadde vært ute på byen siste kvelden, og dro omtrent rett fra byen og til flyplassen (mhm, kjempelurt..) jeg ble helt ufattelig kvalm og redusert, og så bare fram til å legge bak setet i flyet så jeg kunne sove. Rett bak meg satt imidlertid verdenes sureste tyske gubbe, som begynte å sparke og riste i setet bare jeg prøvde å flytte det så mye som en centimeter bak. Så vidt jeg kunne se, holdt han ikke på med noe som krevde at jeg hadde setet oppe heller.. så satt i tre timer og konsentrerte meg om å puste for ikke å spy, før fyren endelig sovna og jeg kunne legge bak setet. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må bare påpeke først: jeg har flyskrekk, så noe av dette er nok ikke så ille som jeg skal ha det til :fnise:

- Skulle fra Amsterdam til Lima. På grunn av storm utenfor Florida måtte vi fly slalåm, og derfor mellomlande i Colombia for å etterfylle drivstoffet som gikk med over Altanterhavet. Denne kjempestore flytypen pleier sjeldent å lande i Bogotá på grunn av at flyplassen og rullebanen ikke egentlig er store nok. Så flyet deiset ned med et kjempebrak så lukene over setene åpnet seg og det gjorde skikkelig vondt i rumpa. Deretter ble vi stående i fire timer fordi det ikke fantes noen take-off-prosedyre for den flytypen på den flyplassen. Den måtte regnes ut i Amsterdam før vi kunne dra videre. Vi fikk ikke reise oss fra setene og vi fikk ikke vann eller mat. Ikke fikk vi gå på do, og vi fikk ingen informasjon. Utroooolig kjedelig.

- Turbulens. Jeg har en tendens til å havne på de flyvningene hvor turbulensen er som verst (min flyt bare, og sikkert fordi jeg tror det er kjempefarlig). Husker en tur fra Tromsø til Trondheim hvor de ansatte sa etterpå at det var den kraftigste turbulensen de hadde opplevd. Opplevde også storm i Biskayabukten - ikke spesielt trivelig når piloten beordrer kabinpersonalet ned i setene. Vet jo det er for sikkerhets skyld, men man tenker liksom at alt er verre når de og må sette seg. Har også opplevd den trønderske vrede på Værnes noen ganger.

- Skulle fly fra Cusco og et stykke inn i jungelen. Selve flyturen gikk fint, men da vi skulle lande klarte ikke pilotene å ta det på første forsøk, så hjulene var bare såvidt i bakken før vi tok av igjen. Sikkert ikke farlig, og sikkert veldig mye bedre enn om piloten hadde valgt å gjennomføre landingen, men da var jeg jævlig redd.

- Moren til en venninne opplevde på et fly fra Moskva til Bangkok, at to eldre russiske herrer og en yngre kvinne hadde sex i raden ved siden av henne. Når hun forsøkte å ringe på kabinpersonalet ble bare lyset i panelet over bare slukket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste jeg vet på fly er de som absolutt må legge setet sitt heeelt ned. Da det i utgangspunktet ikke er særlig til beinplass på små SAS-fly i Europa, skal det HELE tiden være noen som trøkker setet sitt ned i kneskålene mine:( Takk gud for at jeg har så korte bein, men tenk på de som er over 170cm høy da, det må jo være tortur. Jeg får skikkelig klaustrofobi av dette jeg, kommer meg jo ikke ned til veska mi engang uten å knekke nakken liksom.. Skikkelig innestengt! Og i denne posisjonen da må jeg gjerne sitte i 4-5timer:/

Nå sist jeg skulle ta fly til Amsterdam så hadde karen foran meg utrolig nok ikke ned setet sitt, og jeg har aldri hatt en så bra flytur som dette før jeg. Hadde lyst til å gi fyren en stor klem som takk!:)

Jeg har ALDRI i hele mitt liv langt et sete så mye som en cm bakover jeg, av HENSYN til at jeg faktisk har noen bak meg!

Hvorfor kan ikke flere gjøre sånn som meg??

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ALDRI i hele mitt liv langt et sete så mye som en cm bakover jeg, av HENSYN til at jeg faktisk har noen bak meg!

Hvorfor kan ikke flere gjøre sånn som meg??

Test ut en 12-timers flight, og du vil skjønne at det er deilig å skifte litt på sittestillingen i løpet av turen.....

Akkurat under måltidene kan de godt spare seg, men ellers er faktisk setene til for å prøve og gjøre det litt behagelig for passasjerene. Ellers kunne vi vel likegodt få ståplass?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Må bare påpeke først: jeg har flyskrekk, så noe av dette er nok ikke så ille som jeg skal ha det til :fnise:

- Skulle fra Amsterdam til Lima. På grunn av storm utenfor Florida måtte vi fly slalåm, og derfor mellomlande i Colombia for å etterfylle drivstoffet som gikk med over Altanterhavet. Denne kjempestore flytypen pleier sjeldent å lande i Bogotá på grunn av at flyplassen og rullebanen ikke egentlig er store nok. Så flyet deiset ned med et kjempebrak så lukene over setene åpnet seg og det gjorde skikkelig vondt i rumpa. Deretter ble vi stående i fire timer fordi det ikke fantes noen take-off-prosedyre for den flytypen på den flyplassen. Den måtte regnes ut i Amsterdam før vi kunne dra videre. Vi fikk ikke reise oss fra setene og vi fikk ikke vann eller mat. Ikke fikk vi gå på do, og vi fikk ingen informasjon. Utroooolig kjedelig.

- Turbulens. Jeg har en tendens til å havne på de flyvningene hvor turbulensen er som verst (min flyt bare, og sikkert fordi jeg tror det er kjempefarlig). Husker en tur fra Tromsø til Trondheim hvor de ansatte sa etterpå at det var den kraftigste turbulensen de hadde opplevd. Opplevde også storm i Biskayabukten - ikke spesielt trivelig når piloten beordrer kabinpersonalet ned i setene. Vet jo det er for sikkerhets skyld, men man tenker liksom at alt er verre når de og må sette seg. Har også opplevd den trønderske vrede på Værnes noen ganger.

- Skulle fly fra Cusco og et stykke inn i jungelen. Selve flyturen gikk fint, men da vi skulle lande klarte ikke pilotene å ta det på første forsøk, så hjulene var bare såvidt i bakken før vi tok av igjen. Sikkert ikke farlig, og sikkert veldig mye bedre enn om piloten hadde valgt å gjennomføre landingen, men da var jeg jævlig redd.

- Moren til en venninne opplevde på et fly fra Moskva til Bangkok, at to eldre russiske herrer og en yngre kvinne hadde sex i raden ved siden av henne. Når hun forsøkte å ringe på kabinpersonalet ble bare lyset i panelet over bare slukket...

Må jo si at til å ha flyskrekk, sa har du jo utsatt deg for mange flyturer likevel, nok ikke alle som våger å fly på jungeltur i Cusco. Og Værnes er vel kjent for den mest turbulente flyplassen i landet, sett bort fra den som engang var på Værøy :gjeiper:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg, alene, tok med mine da 4 unger, som alle sammen fortsatt brukte bleier til USA. Det var en laaaang flytur, med skriking, bleieskift og stress. Men det er et godt minne!

Hehe, det kan vel være andre som husker den flyturen også.... som den verste i manns minne, "idet et kvinnfolk dro med seg hele fire skrikerunger på tur HELT til USA! Skriking og bæsjebleier over hele Atlanteren! Ja til egne kupeèr for barnefamilier!"

Syns jeg hører dem, ja :nei:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært borti mange illeluktende, irriterende, plagsomme og forstyrrende medpassasjerer, men den verste flyturen hadde jeg i 2009, da jeg og mannen skulle på vår første ferietur sammen.

Flyturen gikk greit, helt til vi var over Italia ett sted - jeg syntes sambo hadde vært litt stille en stund, og var litt blek, så jeg spurte om han ville ha litt vann. Plutselig ser jeg øynene hans rulle bakover i hodet, og borte var'n. Helt slapp i kroppen, og jeg fikk ikke kontakt overhodet. Jeg skriker ut "Hjelp" og etter noe som føltes som en evighet (tok sikkert bare noen sekunder) så kommer en flyvertinne stormende til.

Jeg husker ikke så mye av hva som skjedde da, men jeg ble beordret ut av seteraden, og det samme ble mannen ved siden av meg. To av de som satt på raden foran oss var heldigvis leger, så de tok over, og han våknet heldigvis til liv igjen, etter noe som føltes som veldig, veldig lenge (det tok nok ikke mange sekundende/minuttene det heller). Det var ubeskrivelig godt å høre stemmen hans igjen da, og jeg er veldig takknemlig for flypersonalet og medpassasjerene våre som hjalp oss. Det var også veldig koselig med alle de ukjente menneskene som kom bort til oss på ankomstplassen og spurte hvordan det gikk. Vi satt helt fremst i flyet, så hele flyet fikk med seg at det skjedde noe. Legene fant ikke helt ut hva det var, men de trodde det rett og slett var et blodtrykksfall som var synderen. Skikkelig ekkelt var det uansett, og jeg kan fortsatt se for meg pupillene hans som "ruller" innover i hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo si at til å ha flyskrekk, sa har du jo utsatt deg for mange flyturer likevel, nok ikke alle som våger å fly på jungeltur i Cusco. Og Værnes er vel kjent for den mest turbulente flyplassen i landet, sett bort fra den som engang var på Værøy :gjeiper:

Hehe, ja, jeg flyr faktisk veldig mye når jeg tenker meg om. Er ganske fast bestemt på at jeg skal se verden til tross for at jeg hater å fly. Så får jeg heller være redd. Det går jo alltid bra (helt til det ikke gjør det....).

Har også hørt at Vigra er fæl å lande på, men når jeg har landet der har det vært strålende solskinn og vindstille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...