Gå til innhold

Kjærlighetens fem språk


geene

Anbefalte innlegg

Gjest brutal mann

Lurer på om skal skaffe boken til jul.

Kjenner jo selvsagt min egen type, men de andre typene er interesante, og bekrefter slik sett at man minst en gang har vært komplett idiot.

En fyr som kun tar på meg når han vil 'ha seg noe' ville være å drive meg til randen av sinnssykdom.

Edit: TyrkLeif

Men hva når han tar på deg så får han lyst på noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest brutal mann

:daane:

Du er blitt miljøskadet av å henge her ;)

Kan jeg saksøke KG tror du? :klo:

Folk kan si hva du vil, men du får tilbakemeldinger på deg selv her. Enten du vil eller ei! :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Kan jeg saksøke KG tror du? :klo:

Folk kan si hva du vil, men du får tilbakemeldinger på deg selv her. Enten du vil eller ei! :opplyser:

Tvilsomt.

Det gjør man, men neimen om jeg ville lagt så stor vekt på akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillesiren

hehe Neivel. Så hva var da løsningen?

At den andre ble tvunget kanskje? ;)

Nei, men menneskets dypeste behov er å bli elsket. Ofte begynner samlivproblemer med at den ene/begge parter ikke føler seg elsket lenger, som danner rot for mistillit, misnøye, hakking osv, folk har forskjellige reaksjonsmønstre på slikt. Uansett, boken legger bort fokuset fra "meg" til din partner. Hvordan kan jeg få den andre personen til å oppleve seg elsket? Ofte kan dette endre partnerens hjerte for deg tilbake igjen, fordi h*n opplever å bli elsket. Igjen: Vil mye heller anbefale deg å lese boken, hva har du vel å tape på det:)? Som nevnt, den gjelder jo ikke bare kjæresterelasjoner:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Men hva når han tar på deg så får han lyst på noe?

Det er helt og aldeles greit ;)

Edit presiserer: Å få lyst fordi man berører er annerledes enn å berøre fordi man har lyst.

Problemet er når man ikke kan legge en hånd på en kollegas skulder i 3 sekunder før vedkommende tror du har lyst på ham og kaster seg over deg.

Eller man er sliten og lei, og bare trenger å krype opp i sofaen og inn i armene på noen man har blitt glad i, - og vedkommende ikke 'ser' at akkurat der og da trenger man den tryggheten, bekreftelsen og støtten å lene seg mot for å hente energien innefra i den rolige stunden. Kjenne varmen.

Edit: Resultatet i kortform:

Physical Touch - 10

Quality Time - 9

Words Of Affirmation - 4

Gifts - 2

Acts Of Service - 5

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, men menneskets dypeste behov er å bli elsket. Ofte begynner samlivproblemer med at den ene/begge parter ikke føler seg elsket lenger, som danner rot for mistillit, misnøye, hakking osv, folk har forskjellige reaksjonsmønstre på slikt. Uansett, boken legger bort fokuset fra "meg" til din partner. Hvordan kan jeg få den andre personen til å oppleve seg elsket? Ofte kan dette endre partnerens hjerte for deg tilbake igjen, fordi h*n opplever å bli elsket. Igjen: Vil mye heller anbefale deg å lese boken, hva har du vel å tape på det:)? Som nevnt, den gjelder jo ikke bare kjæresterelasjoner:)

Joda, det kan sikkert fungere i visse tilfeller, men min erfaring er at den som vil fikse forholdet er den som ikke føler seg elsket.

Og den andre parten skjønner ikke problemet engang. Og kan muligens heller ikke lese hehe

Men kanskje jeg som kan lese burde kjøpe meg boken i julegave ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Det som forfatteren skriver her syns jeg er interessant:

http://www.5lovelang...love-languages/

fordi det er problemstillinger som ulike folk har opplevd etter å ha lest boka.

Spesielt interessant er dette med at mannfolk ikke gidder å lese den, eller ikke skjønner poenget ;)

Nja.... jeg leser ikke lenken som problemer som er opplevd eller oppstått etter å ha lest boken, men mer som at eksisterende problemer har blitt satt ord på, - basert på det som befinner seg i boken.

At enkelte menn ikke gidder lese den kan selvsagt være knyttet til at man forstår dette å være nok en sånn klissen 'lær hverandre å kjenne og få en ny start'-bok.

Noe av det mest interessante er kunsten å være å 'snakke' den andres språk.

Noe jeg innbiller meg er at det kanskje er lettereå lære seg de og forstå alle de 4 andre språkene enn akkurat "physical touch" dersom man ikke har dette som første- eller andrespråk selv.

Dette da spesielt physical touch fort for mange vil føles som å tre utover sin egen grense for intimsone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal mann

Det er helt og aldeles greit ;)

Edit presiserer: Å få lyst fordi man berører er annerledes enn å berøre fordi man har lyst.

Problemet er når man ikke kan legge en hånd på en kollegas skulder i 3 sekunder før vedkommende tror du har lyst på ham og kaster seg over deg.

Eller man er sliten og lei, og bare trenger å krype opp i sofaen og inn i armene på noen man har blitt glad i, - og vedkommende ikke 'ser' at akkurat der og da trenger man den tryggheten, bekreftelsen og støtten å lene seg mot for å hente energien innefra i den rolige stunden. Kjenne varmen.

Edit: Resultatet i kortform:

Physical Touch - 10

Quality Time - 9

Words Of Affirmation - 4

Gifts - 2

Acts Of Service - 5

Nettopp! Mitt lodd her i livet er at jo mer jeg føler for en kvinne, jo mer har jeg lyst å nyte og tilfredsstille hver millimeter av kroppen hennes. Det er noe som blir ansett som perverst i praksis :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Nettopp! Mitt lodd her i livet er at jo mer jeg føler for en kvinne, jo mer har jeg lyst å nyte og tilfredsstille hver millimeter av kroppen hennes. Det er noe som blir ansett som perverst i praksis :sukk:

Dette er (for meg) ett av de tilfellene hvor faktorenes orden ikke er likegyldig.

En mann som føler så sterkt for deg at han vil være helt nær er en annen mann enn den som vil ta på kun fordi han har en lyst som skal dekkes, men ellers ikke så mye som prikker borti en arm med pekefingeren engang....

Reultatet av det, for en som har "Physical touch" som førstespråk, er at man aldri møtes på sitt egen språk, og ender opp med å ikke lenger tørre snakke 'sitt språk', - fordi det da umiddelbart forstås å bety 'rett i køya' og det man kanskje trenger aller først er bekreftelse og trøst ved nærhet. Å bli holdt rundt.

Hvis kvinner bare hadde visst hvor mye kjærlighet det kan være i en stiv pikk som oppstår som et resultat av nærheten.... :sukk:

- og det er langt fra perverst.

Du får ta testen og slenge ut resulatene du også :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal mann

Som forestpurt:

3 Words of Affirmation

10 Quality Time

4 Receiving Gifts

7 Acts of Service

6 Physical Touch

Min tolkning er at et langt liv der en aldri har blitt sett, respektert eller blitt gitt positive rammer for utvikling gjør at en higer kraftig etter nettopp dette. At fysisk berøring får 6 henger sammen med spørsmålene. Jeg HATER å bli tatt på av mennesker generelt. Mens jeg NYTER hemningsløst å bli tatt på av et veldig lite knippe mennesker. Av maskulin berøring er det kun sønnene i familien som er akseptert. Samtlige i det lille knippet av utvalgte er kvinner. Så skåren for fysisk berøring er 0 og 12 alt etter hvem som berører. Så derfor blir sluttsummen 6.

Den 3'eren er litt vittig. For den er så riktig så riktig. Men grunnen er at jeg er overbevist om at rosende ord egentlig er en liten bit i et større spill der målet er å gjøre narr av meg. Også et resultat av en oppvekst der det aldri kom positive tilbakemeldinger men kun latterliggjøring og klare meldinger på alt en ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja.... jeg leser ikke lenken som problemer som er opplevd eller oppstått etter å ha lest boken, men mer som at eksisterende problemer har blitt satt ord på, - basert på det som befinner seg i boken.

At enkelte menn ikke gidder lese den kan selvsagt være knyttet til at man forstår dette å være nok en sånn klissen 'lær hverandre å kjenne og få en ny start'-bok.

Noe av det mest interessante er kunsten å være å 'snakke' den andres språk.

Noe jeg innbiller meg er at det kanskje er lettereå lære seg de og forstå alle de 4 andre språkene enn akkurat "physical touch" dersom man ikke har dette som første- eller andrespråk selv.

Dette da spesielt physical touch fort for mange vil føles som å tre utover sin egen grense for intimsone.

For meg er fysisk berøring noe som bare føles naturlig med de aller nærmeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Du er ikke en mann som føler seg sett og elsket ved ord alene....

- den er kjent.

Dermot å oppleve noe, gjøre noe sammen med noen... noen som enten deler den interessen/lideskapen eller vil dele den med deg for å oppleve og forstå noe som gir deg glede... Å dele den impulsive himmelfallenheten ved å se franske jagerflyvere tegne de mest fantastiske figurer på himmelen, å være sammen med noen og dele tristessen i Tosca når Cavaradossi går hvileløst rundt på taket av fengselet og vet han har en time tilbake av sitt jordiske liv, - og synger

(da må jeg ha noe å tørke øynene med). Sammen med den du er virkelig glad i dele vårdagen med sol gjennom en lang rusletur langs en kilometerlang sandtrand.

Dele ord, snakke med hverasndre og ikke til hverandre.

Også de tingene som virker 'små' synes viktige her.... å hente deg en kopp varm te en søndag morgen før du har kastet av deg dynen, å stikke ned og kjøpe den ingrediensen som mangler i skapet, og ikke er livsnødvendig for middagen, men hente den fordi du liker den og nå er det tomt. Massere opp en øm leggmuskel som har knytt seg.

Huske å ta med favoritten din selv om du ikke spurte om det.

Og for den som havner i øvre kategori oppført med 6 som snittverdi, å dele lidenskapen og forstå og verdsette kjærligheten bak.

Slik fremstår resulatene sett med mine øyne, og forsøkt fattigslig uttrykt via elektroner...

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

For meg er fysisk berøring noe som bare føles naturlig med de aller nærmeste.

Det tror jeg veldig mange nordmenn nikker gjenkjennende til.

- ikke rart det fort blir misforståelser ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg veldig mange nordmenn nikker gjenkjennende til.

- ikke rart det fort blir misforståelser ?

Nei, det er ikke noe rart hvis man treffer på ei kvinne som syns det er naturlig å klemme mer eller mindre fremmede folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Lille-pus

Nei, det er ikke noe rart hvis man treffer på ei kvinne som syns det er naturlig å klemme mer eller mindre fremmede folk.

Eller en mann.

Personlig undersøker jeg litt først, for å finne ut hvem av mine som har fysisk berøring som den viktigste formen som anerkjennelse og ros. Dem som føler ord er akkurat det, - tomme ord. Men som stråler opp og føler seg verdsatt om jeg bruker ordene kombinert med en hånd på skulderen i noen sekunder.

Det er ikke slik at man springer rundt og hiver seg om halsen på 'Gud og Hermann' ;)

- den er enkel å lære seg. Å snakke de andre typenes språk.

Det er mye værre, mener jeg bestemt å ha forstått, for dem som har meget liten eller ingen fysisik berøring som språk annet enn i betydningen "sex, nå!"

Da har det vært tilfeller hvor man får ord så det holder..... og det fremdeles er 'trist' på en måte. Det føles ikke ekte, velment, ærlig, - fordi det er ord uttalt i en forsamling, på 4 meters avstand. Det kunne like gjerne vært meddelt som en sjekk i posten.

Og så har vi de som snakker samme språk; en kunderep. jeg hadde for noe tid siden var av den typen. Og han var ikke ute etter meg, men kom slentrende i gangen, hilste og slo armen rundt meg og holdt tett. Jeg kunne språket hans og var komfortabel. Tok imot anerkjennelsen på en god måte. Fra ingen av sidene lå det annet enn anerkjennelse av "Godt jobbet ! Dæven jeg er glad vi har deg her !"

Og så har vi de som påstår de snakker et annet språk enn de egentlig gjør; Da oppstår de største misforståelsene.

Disse vil, ubevisst fordi de ikke er klar over sitt eget språk, mistolke og feilforstå. Det er da et menneske vil klikke i vinkel når du hilser på en god kollega med en varm klem. - fordi den forstås å være tungt seksuelt ladet for et menneske med svært lav grad av fysisk berøring som språk.

Jeg vedder enkelte utroskapsrykter oppstår på denne måte,

Edit: Typo

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal mann

Disse vil, ubevisst fordi de ikke er klar over sitt eget språk, mistolke og feilforstå. Det er da et menneske vil klikke i vinkel når du hilser på en god kollega med en varm klem. - fordi den forstås å være tungt seksuelt ladet for et menneske med svært lav grad av fysisk berøring som språk.

Jeg vedder enkelte utroskapsrykter oppstår på denne måte,

Edit: Typo

Her finner også mange tilfeller av menn som regner med prinsessa og halve kongeriket etter at en fin dame har smilt og sagt hei til ham. Jeg vil tro de fleste i denne kategorien kommer fra hjem der anerkjennelse er et fremmedord på alle nivåer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller en mann.

Personlig undersøker jeg litt først, for å finne ut hvem av mine som har fysisk berøring som den viktigste formen som anerkjennelse og ros. Dem som føler ord er akkurat det, - tomme ord. Men som stråler opp og føler seg verdsatt om jeg bruker ordene kombinert med en hånd på skulderen i noen sekunder.

Det er ikke slik at man springer rundt og hiver seg om halsen på 'Gud og Hermann' ;)

- den er enkel å lære seg. Å snakke de andre typenes språk.

Det er mye værre, mener jeg bestemt å ha forstått, for dem som har meget liten eller ingen fysisik berøring som språk annet enn i betydningen "sex, nå!"

Da har det vært tilfeller hvor man får ord så det holder..... og det fremdeles er 'trist' på en måte. Det føles ikke ekte, velment, ærlig, - fordi det er ord uttalt i en forsamling, på 4 meters avstand. Det kunne like gjerne vært meddelt som en sjekk i posten.

Og så har vi de som snakker samme språk; en kunderep. jeg hadde for noe tid siden var av den typen. Og han var ikke ute etter meg, men kom slentrende i gangen, hilste og slo armen rundt meg og holdt tett. Jeg kunne språket hans og var komfortabel. Tok imot anerkjennelsen på en god måte. Fra ingen av sidene lå det annet enn anerkjennelse av "Godt jobbet ! Dæven jeg er glad vi har deg her !"

Og så har vi de som påstår de snakker et annet språk enn de egentlig gjør; Da oppstår de største misforståelsene.

Disse vil, ubevisst fordi de ikke er klar over sitt eget språk, mistolke og feilforstå. Det er da et menneske vil klikke i vinkel når du hilser på en god kollega med en varm klem. - fordi den forstås å være tungt seksuelt ladet for et menneske med svært lav grad av fysisk berøring som språk.

Jeg vedder enkelte utroskapsrykter oppstår på denne måte,

Edit: Typo

Er ikke egentlig det sentrale spørsmålet her om man skal snakke noe kjærlighetens språk med kollegaer og bekjente etc.?

Jeg syns nemlig ikke at det passer seg. Da det skaper helt unødvendige misforståelser ala det du beskriver.

Kjærlighetens språk bør være reservert for de aller nærmeste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Er ikke egentlig det sentrale spørsmålet her om man skal snakke noe kjærlighetens språk med kollegaer og bekjente etc.?

Jeg syns nemlig ikke at det passer seg. Da det skaper helt unødvendige misforståelser ala det du beskriver.

Kjærlighetens språk bør være reservert for de aller nærmeste.

Her tror jeg du går i den språklige fellen Steinar.

Tittelen på denne boken er "The 5 love languages", og forfatteren er amerikansk.

Da må du ta med i bregningen hva ordet 'love' uttrykker på amerikansk, - og det er mye mer enn romantisk/erotisk kjærlighet mellom 2 mennesker.

Jeg blir litt oppgitt når det synes være en komplett mangel på så mye som interessen for å akseptere at anerkjennelse og verdsettelse av andre mennesker uttrykkes på ulik måte.

Klarer man ikke innse at her er det ulikheter vil man ende opp med mennesker som trekker seg langt unna, - unna fordi de aldri vil føle seg hverlken sett eller verdsatt i selskap av et menneske som alt har satt dagsorden for hvorledes verden og alle mellommennskelige relasjoner skal fungere.

Dette handler om å bli oppmerksom på andres og sine egne måter å uttrykke og gi anerkjennelse og verdi på, noe som er mer enn bare litt viktig i kollegiale forhold hvor man er avhengig av å ha folk med, og å gi dem anerkjennelse.

I et kjærlighetsforhold er det også viktig, og da for å kunne bedre forstå hverandre, forstå at man uttrykker sin hengivenhet, kjærlighet og takknemlighet på ulike måter. Klarer man ikke se det så vil grunnen være så ustabil at det må gå lukt til helvete etter noe tid, - når hverdagen setter inn.

I tillegg vil denne kunnskapen rydde unna veien for mange små og store misforståelser.

Her finner også mange tilfeller av menn som regner med prinsessa og halve kongeriket etter at en fin dame har smilt og sagt hei til ham. Jeg vil tro de fleste i denne kategorien kommer fra hjem der anerkjennelse er et fremmedord på alle nivåer.

Ja, det har du nok rett i. Man kommuniserer på det vis man har lær det fra man var bitteliten. Et hjem med mye kosing vil nok i mye større grad resultere i et voksent menneske med behov for mindre intimsone, kanskje større personlig trygghet grunnet i verdiforståelsen av seg selv, og høyere score på fysisk berøring.

Det er da det er viktig for den som kan være heldig nok til å slippe innenfor barrièren å kunne forstå og tolke det språk som snakkes. Og for den som har 'fått' en slik underlig utadvendt 'sak' i sin makt å prøve forstå de ufarlige og naturlige sider ved dette 'vesnet'. Og for begge å kunne snakke med hverandre, snakke sammen og prøve møtes og forstå hverandre uten at det betyr at den ene må frasi seg eller miste sitt eget språk. Jeg tror dette er mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...