Gå til innhold

Kjærlighetens fem språk


geene

Anbefalte innlegg

Gjest GirlDreamer

jeg fikk også tjenester som primærspråk og har det tydeligvis ganske likt som deg. - han får sove lenge om morgenen, trekke seg tilbake med en serie på dataen eller ta seg en middagslur når han vil, mens jeg er så utslitt at jeg i det siste bare gråter mer og mer ( har baby og større barn i hus). Til gjengjeld er han flink til å si at han er glad i meg og vise fysisk nærhet, men det ville absolutt hjulpet om han en og annen gang løftet en finger for å gjøre ting som trengs. Han vet at jeg er sliten og sier at han er glad i meg, men han gjør ikke noe for at jeg skal være mindre utslitt ( hvilket får meg til å gråte desto mer...) . Jeg kan ikke skjønne at han ikke legger merke til at jeg kanskje sitter på rumpa en time før jeg skal legge meg, mens han har flere timer der han slapper av på en eller annen måte. Det føles ganske idiotisk å ha store drømmer om at mannen skulle finne på å ta ut av oppvaskmaskinen en dag uten at jeg spør, dessuten blir det sjeldent gjort de gangene jeg spør, for han skal bare ....... først, og så må jeg ta det neste morgen uansett.

Æsj.. Nå ble jeg sint og lei igjen!

Anonym poster: 63bd562a5b26ab98f7192a35747464e1

Hva med å snakke med mannen om det? Fortell ham akkurat hvordan du føler det, og at for deg ville det ha betydd så utrolig mye om han vil hjelpe deg osv. Kanskje be han lese boken også.

Hvor ligger den testen nå?

http://www.5lovelanguages.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lille-pus

Uh ! :blink:

Den traff inner-tier den testen.

Selvinnsikten er ikke så gal, men det var litt 'rart' å få resultatene i klartekst......

Edit: Rettet lenke

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillesiren

Åh, denne boken er så fin!! Man behøver ikke å være i et parforhold for å lese den, da den gjelder alle typer nære relasjoner, venner såvel som eventuelle barn:)

Boka gav meg et helt nytt syn på dette her med kjærlighet, og den går ganske kraftig imot mange holdninger som kommer frem her på kg ala- åja, du har mistet følelsene dine, men da er det eneste riktige å skille seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh, denne boken er så fin!! Man behøver ikke å være i et parforhold for å lese den, da den gjelder alle typer nære relasjoner, venner såvel som eventuelle barn:)

Boka gav meg et helt nytt syn på dette her med kjærlighet, og den går ganske kraftig imot mange holdninger som kommer frem her på kg ala- åja, du har mistet følelsene dine, men da er det eneste riktige å skille seg!

Hva sier boka at man skal gjøre når man har mistet følelsene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillesiren

Hva sier boka at man skal gjøre når man har mistet følelsene?

Det er vel det at boken i seg selv gir et helt annet perspektiv på kjærlighet:) Jeg tror jeg heller vil anbefale deg å lese den selv jeg Steinar;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest begge bøkene. Først den "vanlige", men skjønte jo at den var mer ment for kvinner.

Så leste jeg den for menn..

Altså. Det står en del nyttige ting inni der, men forsøket på å dele inn kjærlighet i diverse tema ble litt for rart for meg. Jeg følte ikke jeg passet inn i noen av kategoriene. Så følte jeg det var noe som manglet. Det mentale båndet mellom kjærester ble alt for lite snakket om.

Når det er sagt, så var det svært interessant å lære om hvordan andre kanskje har det. For selv om jeg ikke klarte å plassere meg selv, så klarte jeg absolutt å plassere eksene mine og andre relasjoner.

Min forrige eks ble sur om jeg ikke hadde tatt oppvasken. Hun passet veldig bra inn i "tjenester".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal mann

Hvilket primærkjærlighetsspråk har DU? wub.gif

(og hvilket har kjæresten, hvis du har en?)

Sex. Jo mer jeg føler for henne jo mer har jeg lyst å pule henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel det at boken i seg selv gir et helt annet perspektiv på kjærlighet:) Jeg tror jeg heller vil anbefale deg å lese den selv jeg Steinar;)

Tja, jeg har nok ikke så veldig mye brukt får å lese den boka akkurat nå ;)

Og når det gjelder parforhold så kan jeg ikke tenke meg at det hjelper noe hvis ikke begge parter leser boka med et åpent sinn.

Det blir som å gå å få råd om forholdet når den ene parten ikke vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillesiren

Tja, jeg har nok ikke så veldig mye brukt får å lese den boka akkurat nå ;)

Og når det gjelder parforhold så kan jeg ikke tenke meg at det hjelper noe hvis ikke begge parter leser boka med et åpent sinn.

Det blir som å gå å få råd om forholdet når den ene parten ikke vil.

Det gjelder som nevnt ikke bare kjæresterelasjoner, men alle typer nære relasjoner:) I boken tar forfatteren for seg et ganske konkret tilfelle, der kun ene parten var interessert i å reparere forholdet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Noe av poenget med boken er å bli kjent med seg selv og sin egen atferd og handlingsmønster. Det kan absolutt alle ha nytte av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det gjelder som nevnt ikke bare kjæresterelasjoner, men alle typer nære relasjoner:) I boken tar forfatteren for seg et ganske konkret tilfelle, der kun ene parten var interessert i å reparere forholdet:)

Ja, det kan jo fungere selvfølgelig hvis hele feilen ligger hos den som vil reparere forholdet.

Men ikke ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillesiren

Ja, det kan jo fungere selvfølgelig hvis hele feilen ligger hos den som vil reparere forholdet.

Men ikke ellers.

Ikke sant i det hele tatt:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant i det hele tatt:)

hehe Neivel. Så hva var da løsningen?

At den andre ble tvunget kanskje? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Purple Haze

Ja, det kan jo fungere selvfølgelig hvis hele feilen ligger hos den som vil reparere forholdet.

Men ikke ellers.

Hele feilen ligger aldri bare hos den ene parten. Et forhold er dynamisk og levende, to mennesker som samhandler. Man er alltid to som har ansvar for at et forhold skal fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Noe av poenget med boken er å bli kjent med seg selv og sin egen atferd og handlingsmønster. Det kan absolutt alle ha nytte av.

Lurer på om skal skaffe boken til jul.

Kjenner jo selvsagt min egen type, men de andre typene er interesante, og bekrefter slik sett at man minst en gang har vært komplett idiot.

En fyr som kun tar på meg når han vil 'ha seg noe' ville være å drive meg til randen av sinnssykdom.

Edit: TyrkLeif

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele feilen ligger aldri bare hos den ene parten. Et forhold er dynamisk og levende, to mennesker som samhandler. Man er alltid to som har ansvar for at et forhold skal fungere.

Jepp, og det var da også mitt poeng :smoke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal mann

Noe av poenget med boken er å bli kjent med seg selv og sin egen atferd og handlingsmønster. Det kan absolutt alle ha nytte av.

Pfff... KG er mye bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...