Gå til innhold

Kjærlighetens fem språk


geene

Anbefalte innlegg

Her har vi en kime til konflikt jeg ikke tror boken har tatt høyde for.

Verden fra mine sko er nemlig veldig annerledes her. Om jeg skulle gå på en fotballkamp, i operaen, en Sepultura-konsert, i teater, sett en fransk film eller andre ting jeg liker å gjøre, og hun "offrer" seg, slik din mann gjorde, da hadde hele opplevelsen vert ødelagt for min del. Skal jeg ha noen med på noe så MÅ det være fordi vedkommende vil oppleve det samme som meg. Hvis ikke vil jeg bruke hele opplevelsen på å tenke på hvor fælt den andre kjeder seg nå, eller irritert meg over at hun ikke ante en dritt om offside og lurte på om vi skulle juble når det gule eller det rønne laget skåret.

Med andre ord, jeg kan IKKE ta imot noe fra ei som "offrer" seg. Og der du ble kjærlighetsfull hadde jeg blitt sur, irritert og grinete på grunn av en ødelagt opplevelse.

Ditto. Ikke f... om jeg vil ha med meg noen på slep når de egentlig ikke vil. Da gjør jeg det heller alene eller med andre som finner gleden i de samme tingene - uten å bli det minste sur. Men det er klart - én gang må bli den første når det gjelder alle ting. For en som ALDRI har sett verken ballett eller opera, så er det jo ålreit å vise at man gir det et forsøk. Men jeg forstår også de som ikke gidder å prøve (for personlig synes jeg begge deler er DRITkjedelig).

Synes det er mer viktig å finne noe begge kan ha unison glede av istedenfor å true seg til å gjøre ting man ikke liker på andres vegne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en fantastisk bok som jeg har lest mange ganger.

Jeg er forresten heldig, kjære og jeg har samme kjærlighetsspråk nemlig berøring og da er det enkelt å føle seg elsket, det skal bare til at han stryker meg over armen når han går forbi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som skriver at du setter veldig pris på gaver. F.eks at kjæresten kjøper c-vitaminer eller nesespray når du er syk. Er ikke det mer en tjeneste enn en gave selv om det er gjenstander?

Hvis kjæresten min haater å gjøre en ting, men så gjør han det allikevel, for min skyld... Tenker jeg ikke "Åh, han elsker meg nok virkelig!" og blir kjempeglad. Selvsagt er det greit å være obs på kjærestens hovedspråk, men å gjøre noe man virkelig ikke liker å gjøre, bare for å glede noen, synes jeg ikke man bør gjøre.

Jeg liker ikke å vaske gulvet, men jeg gjør det fordi det må gjøres, ikke fordi jeg da kan forvente mer sex og kos av kjæresten. Kjæresten må jo også vaske gulvet av og til, "alle" må det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

Du som skriver at du setter veldig pris på gaver. F.eks at kjæresten kjøper c-vitaminer eller nesespray når du er syk. Er ikke det mer en tjeneste enn en gave selv om det er gjenstander?

Hvis kjæresten min haater å gjøre en ting, men så gjør han det allikevel, for min skyld... Tenker jeg ikke "Åh, han elsker meg nok virkelig!" og blir kjempeglad. Selvsagt er det greit å være obs på kjærestens hovedspråk, men å gjøre noe man virkelig ikke liker å gjøre, bare for å glede noen, synes jeg ikke man bør gjøre.

Jeg liker ikke å vaske gulvet, men jeg gjør det fordi det må gjøres, ikke fordi jeg da kan forvente mer sex og kos av kjæresten. Kjæresten må jo også vaske gulvet av og til, "alle" må det.

Var jeg som ble så glad for c-vitaminer =) Får jo andre "ordentlige" gaver også.

Å gi en gave skiller seg litt fra tjenester for meg kanskje nettopp fordi det er mitt og åpenbart også min gavegivende kjærestes kjærlighetsspråk. Det føles liksom betydningsfullt, jeg kjenner at han elsker å gi og da elsker jeg å få. Som et lite aber så har jeg hatt en smårik type som kjøpte masse styr til meg, men da føltes det mer ut som han prøvde å kjøpe min affeksjon. Så jeg kjøper heller ikke helt teorien om at det bare er å gjøre ting for kjæresten fordi det er deres kjærlighetsspråk når det ikke er ditt eget. Jeg vil ikke at folk skal vaske gulv, bli med på en konsert de ikke liker eller gi meg gaver når det ikke gir dem noe selv.

Ikke at det pleier å gi folk så mye å vaske gulv, men som deg så ser jeg ikke på det som noe man gjør av kjærlighet, mer som en selvfølge. Jeg vil at han skal gjøre det fordi han er en ryddig og hjelpsom fyr som ser verdien av et rent og pent hjem, ikke fordi han føler han må for min skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dater ei som har følgende rekkefølge:

- Fysisk nærhet

- Tjenester

- Anerkjennende ord

- Gaver

- Tid for hverandre

Det er utrolig synd, vi har det supert sammen, men

jeg føler meg aldri prioritert og ikke så veldig elsket

med mindre vi er med hverandre. Når vi er sammen så er det

dødshett og hun sier masse fint, men ofte skal hun andre ting

som gjør at vi ikke får møtes. Dessutten er hun veldig dårlig

på å sende meg meldinger som gir meg en trygghet.

Men det er jo godt å se at andre ting kan veie opp på en måte,

men ufff.. det er utrolig kjipt. Jeg dro til hennes by for å treffe

henne, bor i en kamerat sin leilighet. Hun sa hun hadde hele helga til meg, så får jeg kun treffe henne på byen natt til lørdag. Alene med hun på lørdag kveld og litt på søndag kveld.

Så her sitter jeg i ei tom leilighet i jula og "venter."

Vi skulle på lang tur i dag på dagen, bare for å bli avlyst av hu.

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest No_glitter

Her har vi en kime til konflikt jeg ikke tror boken har tatt høyde for.

Verden fra mine sko er nemlig veldig annerledes her. Om jeg skulle gå på en fotballkamp, i operaen, en Sepultura-konsert, i teater, sett en fransk film eller andre ting jeg liker å gjøre, og hun "offrer" seg, slik din mann gjorde, da hadde hele opplevelsen vert ødelagt for min del. Skal jeg ha noen med på noe så MÅ det være fordi vedkommende vil oppleve det samme som meg. Hvis ikke vil jeg bruke hele opplevelsen på å tenke på hvor fælt den andre kjeder seg nå, eller irritert meg over at hun ikke ante en dritt om offside og lurte på om vi skulle juble når det gule eller det rønne laget skåret.

Med andre ord, jeg kan IKKE ta imot noe fra ei som "offrer" seg. Og der du ble kjærlighetsfull hadde jeg blitt sur, irritert og grinete på grunn av en ødelagt opplevelse.

Det er vel her de kommer inn, disse forskjellene. Du har kanskje ikke tjenester høyt prioritert på din liste, jeg ville satt pris på om samboeren ville gjort noe sånt for meg - men det betyr ikke at jeg hadde dratt ham med meg uansett hvor lite han egentlig hadde lyst. At han ville gjort det for meg ville vært nok.

Utrolig interessant tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser at mange tolker det som om mannen min ofrer seg og gjør ting han synes er forferdelig for å glede meg, og omvendt.

Det gjør vi ikke. Men vi strekker oss gjerne et godt stykke ekstra for å glede den andre.

Så når han bestilte ballett billettene var det en nydelig gest ifra ham, ikke noe han gruet seg til, selv om han aldri ville funnet på det om ikke jeg hadde ønsket det.

Så selv om det nok er uinteressant for ham, så gjør han det med glede for å glede meg, akkurat som jeg vil for ham.

Hadde det vært noe vi syntes var ille hadde vi ikke gjort det, det handler jo om selvrespekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har

- Fysisk nærhet

- Tid for hverandre

- Anerkjennende ord

- Tjenester

- Gaver

Mens dama har

- Tjenester

- Anerkjennende ord

- Tid for hverandre

- Fysisk nærhet

- Gaver

Hun er mye mindre kosete enn meg, men innså idag at hun viser at hun er glad i meg på andre måter. Ting hun gjør for meg. Som jeg tydligvis ikke ser. Hun sa idag at hun gjør det og det for å gjøre meg glad, at jeg ikke skjønte det?

Skjønte da hvorfor hun har vært så sliten i det siste, har gjort så mye for å vise at hun er glad i meg. Ofte ting som jeg har ment kan vente, som ikke er så viktige. Ser nå at hun har prøvd å gjøre det lettere for meg. Skal begynne å ta tak i ting selv, så slipper hun å slite.

Er dumt at hun har gjort mye for å vise at hun er glad i meg, mens jeg ikke har innsett det, bare sett fraværet av tid sammen, lite kos og at hun ikke har sagt hun elsker meg på månedsvis...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Jeg ser at mange tolker det som om mannen min ofrer seg og gjør ting han synes er forferdelig for å glede meg, og omvendt.

Det gjør vi ikke. Men vi strekker oss gjerne et godt stykke ekstra for å glede den andre.

Så når han bestilte ballett billettene var det en nydelig gest ifra ham, ikke noe han gruet seg til, selv om han aldri ville funnet på det om ikke jeg hadde ønsket det.

Så selv om det nok er uinteressant for ham, så gjør han det med glede for å glede meg, akkurat som jeg vil for ham.

Hadde det vært noe vi syntes var ille hadde vi ikke gjort det, det handler jo om selvrespekt.

Var upresis i det jeg skrev :) Det er for MIN del det er slik. Jeg bare tror at forfatteren har oversett særinger som meg da han skrev boken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har

- Fysisk nærhet

- Tid for hverandre

- Anerkjennende ord

- Tjenester

- Gaver

Mens dama har

- Tjenester

- Anerkjennende ord

- Tid for hverandre

- Fysisk nærhet

- Gaver

Hun er mye mindre kosete enn meg, men innså idag at hun viser at hun er glad i meg på andre måter. Ting hun gjør for meg. Som jeg tydligvis ikke ser. Hun sa idag at hun gjør det og det for å gjøre meg glad, at jeg ikke skjønte det?

Skjønte da hvorfor hun har vært så sliten i det siste, har gjort så mye for å vise at hun er glad i meg. Ofte ting som jeg har ment kan vente, som ikke er så viktige. Ser nå at hun har prøvd å gjøre det lettere for meg. Skal begynne å ta tak i ting selv, så slipper hun å slite.

Er dumt at hun har gjort mye for å vise at hun er glad i meg, mens jeg ikke har innsett det, bare sett fraværet av tid sammen, lite kos og at hun ikke har sagt hun elsker meg på månedsvis...

En annen fordel er at hun vil føle seg mere elsket av deg når du gjør ting for henne, siden det er hennes primære kjærlighetspråk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Benedicte

Fysisk kontakt synes jeg er utrolig viktig, men det lille før jeg legger meg er kanskje det aller beste! Det at han holder rundt meg og hvisker; jeg elsker deg. Dette er klisje og selvom jeg hører det hver kveld blir jeg ikke lei, for da VET jeg at han tenker på det og om han noen gang glemmer det skjønner jeg det fort;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette virker som en spennende bok, den må jeg lese. Jeg tror mine språk er rangert slik:

- Anerkjennende ord

- Tid for hverandre

- Fysisk nærhet

- Tjenester

- Gaver

Mvh Yvonne :heiajente:

Jeg må nesten sitere meg selv. Nå som vi har vært sammen en god stund har disse språkene forandret seg en del, og jeg tror kanskje også at det som utmerker seg mest for min del er anerkjennende ord. De andre er viktige, men merker at anerkjennende ord rett og slett er svært viktig for meg, og at tid for hverandre nødvendigvis ikke er like viktig lenger (faktisk synes jeg tid fra hverandre er vel så viktig). :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 Words of Affirmation

12 Quality Time

2 Receiving Gifts

7 Acts of Service

5 Physical Touch

Fikk full pott på kvalitetstid, 12 er det høyeste man kan få på noe. Vet ikke helt hvor bra det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så morsomt, aldri tenkt over:)

Meg: fysisk nærhet og tjenester

Han: fysisk nærhet og anerkjennende ord

Relativt likt da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest

Jeg lurer litt på om primærspråket endrer seg med situasjonen?

Jeg fikk tjenester som primærspråk på testen. Jeg sliter med at jeg opplever at mannen bidrar svært lite hjemme, og at utrolig mange arbeidsoppgaver faller på meg. Derfor vil jeg oppleve det som en kjærlighetserklæring om han så hva jeg bidro med, og hjalp til.

Men dersom han faktisk gjorde halvparten av arbeidsoppgavene var det kanskje andre ting jeg satt høyere, for eksempel tid sammen? Nå er det jo slik at vi knapt får noen tid sammen fordi jeg gjør husarbeid mens han ligger på sofaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Jeg lurer litt på om primærspråket endrer seg med situasjonen?

Jeg fikk tjenester som primærspråk på testen. Jeg sliter med at jeg opplever at mannen bidrar svært lite hjemme, og at utrolig mange arbeidsoppgaver faller på meg. Derfor vil jeg oppleve det som en kjærlighetserklæring om han så hva jeg bidro med, og hjalp til.

Men dersom han faktisk gjorde halvparten av arbeidsoppgavene var det kanskje andre ting jeg satt høyere, for eksempel tid sammen? Nå er det jo slik at vi knapt får noen tid sammen fordi jeg gjør husarbeid mens han ligger på sofaen.

jeg fikk også tjenester som primærspråk og har det tydeligvis ganske likt som deg. - han får sove lenge om morgenen, trekke seg tilbake med en serie på dataen eller ta seg en middagslur når han vil, mens jeg er så utslitt at jeg i det siste bare gråter mer og mer ( har baby og større barn i hus). Til gjengjeld er han flink til å si at han er glad i meg og vise fysisk nærhet, men det ville absolutt hjulpet om han en og annen gang løftet en finger for å gjøre ting som trengs. Han vet at jeg er sliten og sier at han er glad i meg, men han gjør ikke noe for at jeg skal være mindre utslitt ( hvilket får meg til å gråte desto mer...) . Jeg kan ikke skjønne at han ikke legger merke til at jeg kanskje sitter på rumpa en time før jeg skal legge meg, mens han har flere timer der han slapper av på en eller annen måte. Det føles ganske idiotisk å ha store drømmer om at mannen skulle finne på å ta ut av oppvaskmaskinen en dag uten at jeg spør, dessuten blir det sjeldent gjort de gangene jeg spør, for han skal bare ....... først, og så må jeg ta det neste morgen uansett.

Æsj.. Nå ble jeg sint og lei igjen!

Anonym poster: 63bd562a5b26ab98f7192a35747464e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har lest en bok av Gary Chapman som heter "kjærlighetens fem språk", og ble veldig inspirert! Forfatteren er ekteskapsrådgiver, og boken er for par, men kan også brukes i andre medmennesklige relasjoner.

I grove trekk handler den om at alle mennesker har et primærkjærlighetsspråk, en uttrykksform for kjærlighet som tiltaler en mest. Dette språket er det en person vil kommunisere mest med i sine relasjoner, og uten å få "påfyll" av dette språket vil ikke personen føle seg elsket i lengden.

De fem språkene er:

- Anerkjennende ord

- Tid for hverandre

- Tjenester

- Gaver

- Fysisk nærhet

Alle har selvfølgelig litt av alle, men som regel et "hovedspråk". I en begynnende forelskelse vil de fleste bruke alle språkene, bevisst eller ubevisst, for å tiltrekke seg den de er forelsket i. Etter hvert vil ofte primærspråket ta over.

Et eksempel: Hvis du har "tid for hverandre" og vil bruke mest mulig tid sammen med kjæresten. Du planlegger dagen spesielt for å bruke tid sammen, men når kjæresten kommer hjem og ser at huset ikke er støvsugt blir h*n lei seg, og føler seg mindre elsket. Fordi h*n har språket "tjenester".

Du bruker altså ditt språk for å vise at du elsker kjæresten, men h*n mottar ikke budskapet fordi det som får h*n til å føle seg mest elsket er noe annet.

Et annet: Har du hørt setningen "han elsker meg ikke lengre, han sier jo aldri noe pent til meg lengre!" Kanskje han har et annet språk, f.eks tjenester. Ser du at det alltid er rent på kjøkkenet og bilen har fått vinterdekk på før du har snudd deg? Kanskje han gjør det for å vise sin kjærlighet for deg?

Det var bare et par eksempel for å vise teorien.

Hva syns dere? Det gikk iallefall et lys opp for meg når jeg leste denne boken. Det ble kanskje et langt innlegg, men jeg syns det er et spennende og viktig tema :jepp:

Hvilket primærkjærlighetsspråk har DU? wub.gif

(og hvilket har kjæresten, hvis du har en?)

Jeg syns egentlig at det mangler et "språk" her.

Og da tenker jeg på:

- God kommunikasjon

Uten god kommunikasjon så føler ikke jeg meg elsket. Tvert imot føler jeg meg da direkte ille til mote.

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp lest en versjon av boken for single. Der skal man se på familie og de rundt seg og se hvilket språk de har og hva man kan gjøre for å glede dem.

For min egen del ble testen slik:

9 Anerkjennende ord

7 Kvalitetstid

6 Gaver

5 Fysisk nærhet

3 Tjenester

Ser ikke bort fra at dette kan endre seg i et forhold, men som singel er det viktigere for meg å få go'ord og at folk bruker tid sammen med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk også tjenester som primærspråk og har det tydeligvis ganske likt som deg. - han får sove lenge om morgenen, trekke seg tilbake med en serie på dataen eller ta seg en middagslur når han vil, mens jeg er så utslitt at jeg i det siste bare gråter mer og mer ( har baby og større barn i hus). Til gjengjeld er han flink til å si at han er glad i meg og vise fysisk nærhet, men det ville absolutt hjulpet om han en og annen gang løftet en finger for å gjøre ting som trengs. Han vet at jeg er sliten og sier at han er glad i meg, men han gjør ikke noe for at jeg skal være mindre utslitt ( hvilket får meg til å gråte desto mer...) . Jeg kan ikke skjønne at han ikke legger merke til at jeg kanskje sitter på rumpa en time før jeg skal legge meg, mens han har flere timer der han slapper av på en eller annen måte. Det føles ganske idiotisk å ha store drømmer om at mannen skulle finne på å ta ut av oppvaskmaskinen en dag uten at jeg spør, dessuten blir det sjeldent gjort de gangene jeg spør, for han skal bare ....... først, og så må jeg ta det neste morgen uansett.

Æsj.. Nå ble jeg sint og lei igjen!

Anonym poster: 63bd562a5b26ab98f7192a35747464e1

Ja, godt samarbeide er et annet viktig "språk" som tydeligvis mangler i boka.

Uten at jeg har lest boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...