Gå til innhold

Kjærlighetens fem språk


geene

Anbefalte innlegg

Hvis jeg ikke husker feil så er tjenester praktiske ting som blir gjort for den andre uselvisk. Altså, å gjøre noe for den andre. Det kan være at du f.eks tar ut søpla om kvelden når det egentlig er hans tur, at du lager en ekstra god middag til han kommer hjem fra jobb, eller tar hånd om alle regningene fordi du vet at det stresser han og han synes det er et slit å sette seg ned med dem.

Ok! Med tjenester tenkter jeg mer at man gjør ting fordi den andre ber om det. Tjenester er nok da lenger opp på lista til kjæresten min enn jeg først skrev. Det går jo litt inn i handlingene hans da, ting han gjør som viser at han verdsetter meg og bryr seg. Jeg gjør også endel tjenester, men synes det blir litt feil å kalle det "tjenester".

Alle er veldig viktige språk synes, unntatt gaver. Selv om gaver er fint det og.

Står det noe i boken om det er noen språk som er mer typisk for noen typer mennesker enn andre? Er det foreksempel tydelig at et av språkene er veldig jentespråk, mens et annet er typisk guttespråk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Står det noe i boken om det er noen språk som er mer typisk for noen typer mennesker enn andre? Er det foreksempel tydelig at et av språkene er veldig jentespråk, mens et annet er typisk guttespråk?

Ordet tjenester er jo bare teminologi, men jeg er enig i at "tjenester" blir et litt fattig ord i denne sammenhengen :)

Det er en stund siden jeg leste boken, så jeg husker ikke hva det sto spesifikt om forskjellige typer mennesker sine typiske kjærlighetsspråk. Det sto ihvertfall at en ender opp med å kommunisere mest med det språket en selv føler seg elendig uten, og da får man jo delt opp i litt kategorier.

Moren min har "tjenester" som primærspråk, og elsker å vaske og rydde og lage mat til oss i familen, og hun blir veldig lei seg hvis vi aldri gjør gjengjeld. Tjenester er ikke mitt primærspråk, jeg har "tid for hverandre", så jeg skulle heller ønske hun tok seg tid til å gjøre noe med meg i stedet.

Da får vi jo delt oss opp i grupper, hun er jo typisk den travle personen som er opptatt av å gjøre andre vel.

Jeg er typisk den personen som elsker å ha det sosialt og gjøre noe med vennene mine.

Men det var kanskje ikke det svaret du var ute etter?

Har noen av dere andre som har lest boken svaret på dette spørsmålet? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Hvilket primærkjærlighetsspråk har DU? :rødme:

(og hvilket har kjæresten, hvis du har en?)

Avvisende, fulgt av skepsis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nlegg, men jeg syns det er et spennende og viktig tema :jepp:

Hvilket primærkjærlighetsspråk har DU? :rødme:

(og hvilket har kjæresten, hvis du har en?)

Jeg har fysisk nærhet, deretter tjenester.

Hun har tjenester, deretter fysisk nærhet.

Vi leste boken sammen med vennepar. Veldig nyttig opplevelse.

Det viktigste er ikke å vite ditt eget språk, men språket til din partner.

Hjelper lite å komme med en ny iPad som gave, hvis det er en klem vedkommende vil ha :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er ikke å vite ditt eget språk, men språket til din partner.

Hjelper lite å komme med en ny iPad som gave, hvis det er en klem vedkommende vil ha :)

Mye sant i det! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott bok, bidro til å oppklare misforståelser mellom meg og kjæresten.

Mitt fremste språk er anerkjennende ord, men han er mer opptatt av å bruke tid sammen og finne på koselige ting å gjøre. Selv om han har en annen måte å vise sin kjærlighet på, betyr det ikke at han er noe mindre glad i meg.

Her er nettsiden for Kjærlighetens fem språk.

Der finnes det blant annet tester for å finne sitt eget kjærlighetsspråk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende! Jeg tok denne testen: http://www.afo.net/hftw-lovetest.asp

37% kvalitetstid.

27% fysisk kontakt.

13% tjenester og annerkjennende ord.

10% gaver.

På noen få av påstandene kunne jeg like gjerne svart motsatt av hva jeg gjorde. For begge ting var like viktig... F.eks svarte jeg at jeg vil ha gave på bursdagen, men meningsfulle ord kan jo være gave nok i seg selv..

Men den rekkefølgen stemmer nok ganske bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Og allikevel er du singel? :dåne:

Mhm... Ingen av de andre metodene har jo virket, er bare denne metoden igjen :) Men nå ødelegger jeg atter en tråd her... Beklager.

Endret av brutal_mann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Spennende! Jeg tok denne testen: http://www.afo.net/hftw-lovetest.asp

37% kvalitetstid.

27% fysisk kontakt.

13% tjenester og annerkjennende ord.

10% gaver.

På noen få av påstandene kunne jeg like gjerne svart motsatt av hva jeg gjorde. For begge ting var like viktig... F.eks svarte jeg at jeg vil ha gave på bursdagen, men meningsfulle ord kan jo være gave nok i seg selv..

Men den rekkefølgen stemmer nok ganske bra! :)

Tok den jeg også, og fikk følgende resultat:

- Kvalitetstid 37 %

- Fysisk kontakt 27 %

- Anerkjennende ord 20%

- Tjenester 13 %

- Gaver 3 %

Morsomt å se at det stemmer godt overens med det jeg svarte i første innlegg. Har grei selvinnsikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Percent Language Score

20% Words of Affirmation 6

33% Quality Time 10

7% Receiving Gifts 2

10% Acts of Service 3

30% Physical Touch 9

Vet ikke hva det sier om meg...

Endret av brutal_mann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Percent Language Score

20% Words of Affirmation 6

33% Quality Time 10

7% Receiving Gifts 2

10% Acts of Service 3

30% Physical Touch 9

Vet ikke hva det sier om meg...

Jeg vil si at det betyr at det er viktig for deg med kvalitetstid, fysisk kontakt og anerkjennende ord. Det mellommenneskelige er viktigere for deg enn tjenester og gaver. Dermed bør du søke en partner med det samme kjærlighetsspråket som deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest brutal_mann

Jeg vil si at det betyr at det er viktig for deg med kvalitetstid, fysisk kontakt og anerkjennende ord. Det mellommenneskelige er viktigere for deg enn tjenester og gaver. Dermed bør du søke en partner med det samme kjærlighetsspråket som deg :)

Oppfordrer alle Norges kvinner til å ta testen og legge ut resultatet. Vinneren vil bli kontaktet på PM.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Dermed bør du søke en partner med det samme kjærlighetsspråket som deg :)

Det er jeg ikke enig i.

Det er helt uvesentlig om man har samme språk.

Hele essensen med boka om de fem kjærlighetsspråkene er jo at man skal lære å kjenne sin partners språk, slik at man "trykker på de riktige knappene" til hverandre

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Purple Haze

Det er jeg ikke enig i.

Det er helt uvesentlig om man har samme språk.

Hele essensen med boka om de fem kjærlighetsspråkene er jo at man skal lære å kjenne sin partners språk, slik at man "trykker på de riktige knappene" til hverandre

Ok, er enig i den siste der. Men om man er helt motsatt av hverandre, så tror jeg ofte man kan oppleve at partneren snakker et fremmedspråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger meg på, dette er en veldig bra bok som tåler å bli lest mange ganger! Jeg fikk den selv av en venninne (ja, gjett hva som er hennes primære kjærlighetsspråk), og det gikk opp en del lys for meg da jeg leste den. Da vi var og snakket med presten før vi giftet oss tok han opp dette med kjærlighetsspråk, og (ja, gjettelek nr. 2); gjett hva vi fikk som en del av bryllupsgave fra forloveren min? Ja, der var boka igjen.

Mannen min har enda ikke fått seg til å lese den, men det går seg nok til. Tenk så greit det hadde vært om man var litt mer bevisst hvilke kjærlighetsspråk familie, venner og andre har, så kan man vise at man er glad i dem på den måten de forstår best. Og så er det "økonomisk"; man trenger ikke å investere like mye i de kjærlighetsspråkene som mottakeren ikke bryr seg om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, er enig i den siste der. Men om man er helt motsatt av hverandre, så tror jeg ofte man kan oppleve at partneren snakker et fremmedspråk.

Det er der jeg tenker at boken er en bonus for å forstå hverandre, en hjelp til å "oversette" kjærligheten til det språket partneren forstår best. Hvis jeg feks. har "tid sammen", mens min mann har "gaver", og vi begge vet dette om hverandre, så kan vi lettere prioritere å gjøre det som den andre setter pris på, selv om han ikke alltid skal måtte sitte og se på solnedgangen med meg, eller at jeg alltid skal måtte kjøpe en liten elektrodings til ham for at han skal føle seg sett og elsket. Men vi kan begge ta oss i nakken og gjør dette for hverandre en gang iblant.

Boken er nok ikke ment til å splitte par, men å føre dem sammen til ved hjelp av økt forståelse av den andre.

Liker eksempelet (satt på spissen), om at "jeg er like glad i at du tar oppvasken for meg, som du er i sex". Og vips spratt mannen opp av stolen for å hjelpe til...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 Words of Affirmation

7 Quality Time

5 Receiving Gifts

5 Acts of Service

6 Physical Touch

Hæ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...