PecanPie Skrevet 17. desember 2010 #101 Skrevet 17. desember 2010 Hvis det har gått 3 mnd eller mer siden forrige blodgiving, kan du helt sikkert ringe til blodbanken din for å høre om de trenger mer av din blodtype. Jeg har gjort det ofte, for å få det til å passe når jeg selv har tid. Jeg husker ikke dato for når jeg ga sist, men det er over tre måneder siden. Kanskje har de mye å gjøre nå rett før jul. Sist jeg var der sa vedkommende som tappet at de trengte alle blodtyper hele tiden, og at de ikke trengte mer eller mindre av noen bestemt type fordi givere og mottakere var omtrent jevnt fordelt på blodtypene. Noen typer er jo vanligere enn andre, og det gjelder naturlig nok både blant givere og mottakere. Det viktigste var at jeg kom og ga blod. Jeg får ta en telefon på andre siden av nyttår om jeg ikke hører noe.
Mann 42 Skrevet 20. desember 2010 #102 Skrevet 20. desember 2010 Jeg gir blod og har gjort det i mange år. Men det er noe jeg gjør med litt blandede følelser. På den ene siden så er det jo helt nødvendig i fht å holde helsetjenestene i gang, og så videre. Moderne kirurgi og traumehjelp uten blod er helt utenkelig. Så jeg syns jeg gjør en god gjerning og er fornøyd med det. Jobben er også veldig grei i fht at jeg kan enten komme sent eller gå tidlig de dagene jeg gir blod. Men på den annen side, så har jeg sett alle Blade-filmene (Wesley Snipes-fan. Han er ganske kul.) Og som dere vet, så er vampyrene i de filmene tungt inne i sykehusbransjen, og særlig da blodbankene. Så jeg har bestandig fantasier om at den hyggelige sykepleieren som takker så pent for mitt bidrag, knapt kan vente med å sette tenna i blodposen.
Suzy Skrevet 20. desember 2010 #103 Skrevet 20. desember 2010 Jeg forsøkte å melde meg som blodgiver i Oslo, men det var lettere sagt en gjort - det finnes nemlig ikke noe system som sørger for at blodbankene kan utveksle informasjon, så de måtte begynne helt på nytt med tester og sjekking osv - så enden på visa var at jeg fikk beskjed om at det ikek var bryet verdt å registrere meg som blodgiver her når jeg bare skulle bo her ett år. Blodkrisa kan vel neppe være så stor....
Gjest brutal_mann Skrevet 20. desember 2010 #104 Skrevet 20. desember 2010 Fint å høre at andre også sliter ræva av seg for å få gitt blod for å så bli "kastet på dør" av rent planmessige forhold...
fink Skrevet 20. desember 2010 #105 Skrevet 20. desember 2010 Ja, jeg gir blod Synes ikke det er spesielt behagelig, men det er da virkelig en liten pris å betale!
Suzy Skrevet 20. desember 2010 #106 Skrevet 20. desember 2010 Fint å høre at andre også sliter ræva av seg for å få gitt blod for å så bli "kastet på dør" av rent planmessige forhold... Jeg må innrømme at jeg ble en smule provosert. Syns jeg gjorde noe bra da jeg forsøkte å gi blod selv om jeg skulle bo midlertidig, men ble møtt som om jeg bare var til bry.
Gjest brutal_mann Skrevet 20. desember 2010 #107 Skrevet 20. desember 2010 Jeg må innrømme at jeg ble en smule provosert. Syns jeg gjorde noe bra da jeg forsøkte å gi blod selv om jeg skulle bo midlertidig, men ble møtt som om jeg bare var til bry. Same opplevelse hadde jeg i min lokale blodbank. Jeg bor her permanent og har en blodtype som stadigvekk fremheves som mangelvare. Men sjelden har jeg følt meg mer i veien enn da jeg troppet opp for å melde meg som blodgiver.
Suzy Skrevet 20. desember 2010 #108 Skrevet 20. desember 2010 Same opplevelse hadde jeg i min lokale blodbank. Jeg bor her permanent og har en blodtype som stadigvekk fremheves som mangelvare. Men sjelden har jeg følt meg mer i veien enn da jeg troppet opp for å melde meg som blodgiver. Jeg har såkalt universalblod, som alle kan få og som visstnok anses som ekstra veridifull, men det er visst revnende likegyldig. Neste gang jeg ser et oppslag om blodgiverkrise så tror jeg at jeg tar en telefon til VG...
Gjest chi Skrevet 20. desember 2010 #109 Skrevet 20. desember 2010 Jeg ønsker også å gi,men får ikke lov pga sykdom. Har inntrykk av at flere og flere gir blod-supert!! :-)
Compaq Skrevet 20. desember 2010 #110 Skrevet 20. desember 2010 Sendte søknad for en stund siden, men jeg har ikke hørt noe fra de..
Gjest Consensio Skrevet 20. desember 2010 #111 Skrevet 20. desember 2010 Hei, jeg skal snart på min avtale time på Ullevål. Jeg syns det er spennende å gi blod, det føles godt og alle man møter der er veldig imøtekommende.. Er det noen her som gir blod? Hvorfor, eller hvorfor gir du ikke? Jeg gir ikke blod. Har blant annet ME, og siste forskning viser at ME-pasienter har et stoff som er i samme gruppe som HIV. Selv om de mener at det stoffet ME-pasienter har ikke smitter slik som HIV, så velger jeg å ikke ta sjansen. Det mest utrolige er at blodbankene ikke tar dette så alvorlig...
Sign Skrevet 28. desember 2010 #112 Skrevet 28. desember 2010 Ser at mange andre også er benmargsdonor. Jeg meldte meg for 5 år siden, men har aldri hørt noe siden den tid. Gir blod hver tredje måned. Dere andre som har meldt dere som benmargsdonor; har det skjedd noe på den fronten?
MiniMjau Skrevet 2. januar 2011 #113 Skrevet 2. januar 2011 Jeg gir ikke blod. Har blant annet ME, og siste forskning viser at ME-pasienter har et stoff som er i samme gruppe som HIV. Selv om de mener at det stoffet ME-pasienter har ikke smitter slik som HIV, så velger jeg å ikke ta sjansen. Det mest utrolige er at blodbankene ikke tar dette så alvorlig... Blodbankene finner ikke på reglene selv, de forholder seg til gjeldende retningslinjer fra Helsedirektoratet og lovverk hvor det står hvilke virus/tilstander som utelukker for blodgivning. Så det er ikke de ansatte på blodbanken som ikke tar dette alvorlig, det kommer "ovenfra". Retningslinjene blir nok ikke endret basert på én forskningsrapport.
MiniMjau Skrevet 2. januar 2011 #114 Skrevet 2. januar 2011 Ser at mange andre også er benmargsdonor. Jeg meldte meg for 5 år siden, men har aldri hørt noe siden den tid. Gir blod hver tredje måned. Dere andre som har meldt dere som benmargsdonor; har det skjedd noe på den fronten? du står nok i benmargsregisteret og vil bli kalt inn til donasjon om din vevstype matcher en pasients.
loppekasse Skrevet 2. januar 2011 #115 Skrevet 2. januar 2011 Jeg har meldt meg som blodgiver, og skal inn for første gang om ni dager for å ta alle de sjekkene og se om de vil ha blodet mitt. Har sprøyteskrekk, men synes at om mitt blod kan redde noen er da tusen ganger viktigere enn min lille sprøyteskrekk. Så får vi se da, om de vil ha blodet mitt..
Gjest Wolfmoon Skrevet 2. januar 2011 #116 Skrevet 2. januar 2011 Jeg gir ikke blod. Har blant annet ME, og siste forskning viser at ME-pasienter har et stoff som er i samme gruppe som HIV. Selv om de mener at det stoffet ME-pasienter har ikke smitter slik som HIV, så velger jeg å ikke ta sjansen. Det mest utrolige er at blodbankene ikke tar dette så alvorlig... Siden retningslinjen for givere med ME nylig ble endret, så får du ikke lenger lov til å gi blod heller. Jeg har gitt blod et par ganger, nå skal jeg ut å reise så da blir det dessverre ikke noe av, men når jeg er tilbake og karantenetiden min er over så blir det igang igjen
Berentsens Skrevet 2. januar 2011 #117 Skrevet 2. januar 2011 Jeg er blodgiver og registrert som beinmargsgiver.
Gjest Consensio Skrevet 2. januar 2011 #118 Skrevet 2. januar 2011 Siden retningslinjen for givere med ME nylig ble endret, så får du ikke lenger lov til å gi blod heller. Det er jo bra. Visste ikke det. Nå viser det seg at blodprøvene fra ME-pasienter likevel ikke inneholder samme stoff som HIV, men at blodprøvene var forurenset på lab`en. Men uansett...siden man ikke vet hva ME kommer av, så velger jeg likevel ikke gi blod om jeg så hadde fått lov eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2011 #119 Skrevet 18. november 2011 Ser at mange andre også er benmargsdonor. Jeg meldte meg for 5 år siden, men har aldri hørt noe siden den tid. Gir blod hver tredje måned. Dere andre som har meldt dere som benmargsdonor; har det skjedd noe på den fronten? du står nok i benmargsregisteret og vil bli kalt inn til donasjon om din vevstype matcher en pasients. De færreste som står i beinmargsdonorregisteret blir kalt inn for å donere beinmarg. Det finnes millioner ulike vevstypekombinasjoner. Derfor er det vanskelig å finne en giver som har akkurat de samme vevstypene som en pasient. Jo flere som melder seg som frivillige stamcellegivere, jo større er muligheten for å finne en egnet giver. Sjansene for at nettopp du velges til å gi stamceller er omlag 1 promille per år. Tror beinmargsregistrene deles med andre land slik at sjansen for å finne en som passer til pasienten er større, likevel er det mange som ikke finner en passende donor. Selv har jeg stått i beinmargdonorregisteret i sju år, siden jeg fylte 18, men regner med at jeg aldri blir kontaktet for å donere. Skulle jeg bli kontaktet stiller jeg opp, selv om jeg gruer med til selve prosedyren...
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2011 #120 Skrevet 18. november 2011 Tør, men de vil ikke ha meg så lenge jeg er ærlig. Og jeg har ingen planer om å lyve. Jeg vurderer se om jeg får gitt når jeg er i USA, vet det er mange i min situasjon der som er blodgivere, så om de godtar utlendinger så kan det være et alternativ.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå