Gå til innhold

Tør du å gi blod?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg gir blod, men har karantene nå pga en tur til Afrika.

Det er viktig for samfunnet at vi som kan gi blod gir blod, hører ofte fra Haukeland at det er lite på lager.

Det er en del regler, og har man f.eks hatt ny seksualpartner eller tatt en piercing får man karantene i noen mnd, noe som kan gjøre det vanskelig for mange å gi på en fast basis. :lete:

Jeg syns det var veldig ekkelt i begynnelsen, og kan fortsatt ikke se på når nålen blir stukket inn (og helst ikke under blodgivingen heller) men det gjør mindre vondt enn det ser ut til. (og ja, det gjør litt vondt :) )

Jeg som er universalblodgiver har vært inne så hyppig som lovlig, og tviler ikke på at de fleste andre blodgivere opplever det samme.

Det er godt å tenke på at jeg ved en så enkel ting kan være med å redde liv :jepp:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ønsker å gi blod, men fikk beskjed om at jeg veide for lite og ikke fikk lov. Men, jeg ligger tydeligvis ganske nære grensen og antar jeg kommer til å legge på meg litt med årene, så når jeg kommer over vektgrensen, da skal jeg gi. :jepp:

Skrevet

Har ikke gitt, for jeg har alltid hatt elendige hemoglobinverdier og jernlagre. Mistenker det er blitt bedre siste året så jeg burde nok melde meg for en sjekk (og håpe jeg ikke svimer av hvis jeg blir funnet verdig - jeg har nemlig skikkelig lege/sykehusskrekk og tåler ikke å se blod før jeg går i dørken).

Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg liker ikke å se på når de stikker i nålen, men det er ikke noe problem å gi likevel, jeg ser bare bort. De veier meg hver gang fordi jeg er litt på grensen, men det har gått bra hittil. Syns det er en selvfølge å gi blod når man har god helse og det ellers ikke er noen hindringer.

Skrevet

Gir ikkje blod, har piercing i tunga (og skal ta i nesa) og det er visst fy-fy.

Er tatoveringer fortsatt fy-fy? Sambo vil nemlig, men sist han sjekka fikk han ikkje lov pga tattisene..

Gjest strykebrett
Skrevet

Gir ikkje blod, har piercing i tunga (og skal ta i nesa) og det er visst fy-fy.

Er tatoveringer fortsatt fy-fy? Sambo vil nemlig, men sist han sjekka fikk han ikkje lov pga tattisene..

Detgår bra med tatoveringer, men hvis man har tatt en ny så er det en karantenetid før man kan gi blod igjen.

Skrevet

Jeg gir ikke, fordi jeg ikke er frisk.

Men for å være helt ærlig synes jeg det er herlig å ha en god unnskyldning, for bare tanken på nåler gjør at jeg kjenner det velter litt i magen :sjenert:

Skrevet

Jeg gir blod. Gav opprinnelig blod i bergen, men grunnet flytting må jeg nå gi i haugesund, og må kjøre hele 45 minutter for å komme til sykehuset :kjefte:

men føler det likevel er verdt det. er bare 4 gangeri året, og det har jeg tid til. Har også litt sprøyteskrekk, men funnet ut at jo oftere jeg tar "blodprøve" (tar blod) jo mindre skremmende blir det.

Tenker at det er superviktig å gi blod. Dersom ingen gir blod vil det være umulig å opperere og redde liv.

Har også planer om å melde meg som benmargsdonor (for å redde de med f.eks blodkreft osv..) Vet at det er vondt, men syes det er fint å kunne redde liv :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg gir blod. Og synes det er det minste jeg kan gjøre for å bidra. Har også tenkt til å melde meg som benmargsdonor. Det gjør jo ikke vondt før det er noen som virkelig trenger benmargen min, og i det tilfellet kan jeg godt utstå litt smerte mot å redde et liv!

• Liker 2
Skrevet

Detgår bra med tatoveringer, men hvis man har tatt en ny så er det en karantenetid før man kan gi blod igjen.

Det er bra, er 2 år siden siste tatoveringen blei tatt. Så då rekker han å gi blod to-tre ganger før neste :gjeiper:

Skrevet

har lenge tenkt på det, men ikke kommet så langt...

hvordan er det med tid for å tappe blod? kan man bestemme tidspunkt selv el må man ta da de bestemmer?

hvor lang tid tar det?

hvor nøye sjekker de blodet? tester de det hver gang? sjekker de det for "altmulig" el bare ting som kan ha noe å si for en som får blodet?

Skrevet

har også tenkt på å bli benmarsdonor..

• Liker 1
Skrevet

Jeg gir ikke blod. Tidligere hadde jeg blodprøveskrekk, bare tanken på å ta blodprøve gjorde at jeg skalv og fikk panikk. Heldigvis har jeg kommet over det nå, takket være en forståelsesfull og sympatisk lege. Men tanken på å sitte og gi blod, klemme på en ball og se på at andre gjør det takler jeg rett og slett ikke. Jeg har vært med mannen når han har gitt blod, det gikk faktisk fint, så lenge jeg slapp ...

For øvrig har jeg alltid hatt lavt jernlager også, så jeg hadde sikkert ikke fått lov til å gi heller, om jeg hadde turt. :vetikke:

Skrevet

Jeg gir blod, synes ikke det er skummelt utenom å bli intervjuet mtp nye sexpartnere (som det er forsvinnende lite av).

Skrevet

Jeg har planer om å gi blod.Venter på å bli godkjent og innkallt til min første blogivertime.Jeg har en sjelden blodtype også faktisk,så derfor vil jeg gi blod ;)

Skrevet

Nei. Jeg har sprøyteskrekk så det er helt uaktuelt for meg å gi blod. Er uansett veldig på grensen når det gjelder vekt, så er slett ikke sikkert at jeg hadde fått lov til å gi heller.

Skrevet (endret)

hvordan er denne vektgrensen ettersom så mange er for tynne/helt på grensen?

Endret av grethe87
Skrevet

50 kg.

Skrevet

Vektgrensen er 50 kg.

Jeg gir blod og venter utålmodig på neste inkalling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...