Gå til innhold

Tør du å gi blod?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har aldri veid over 49 kg i hele mitt liv heller, så. Tror ikke jeg skal sikte på å klare det i nærmeste fremtid. Men heier på dere som kan!

Hvor ofte gir dere blod?

Man kan gi maks fire ganger i året. Ca hver tredje måned, altså.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HeiHei :)

Trådstarter her, jeg er overrasket over hvor mange flotte mennesker det finnes der ute. Det er artig å lese alle svarene jeg har fått! I morgen er faktisk min første givining, og har allerede begynt å kjenne litt nerver. Det eneste jeg kan tenke på er nålen som stikker inn i armen min.. Huff, men jeg vil virkelig dette her så jeg skal ikke gi meg nå. ALt går nok fint.. :)

Jeg har også tenkt litt på å bli benmargsdonor, men vet ikke helt enda.. :gjeiper:

Takk for svar alle sammen!

Skrevet

HeiHei :)

Trådstarter her, jeg er overrasket over hvor mange flotte mennesker det finnes der ute. Det er artig å lese alle svarene jeg har fått! I morgen er faktisk min første givining, og har allerede begynt å kjenne litt nerver. Det eneste jeg kan tenke på er nålen som stikker inn i armen min.. Huff, men jeg vil virkelig dette her så jeg skal ikke gi meg nå. ALt går nok fint.. :)

Jeg har også tenkt litt på å bli benmargsdonor, men vet ikke helt enda.. :gjeiper:

Takk for svar alle sammen!

Supert. :) Den nåla synes jeg ikke er ikke vond i det hele tatt, den er annerledes enn vanlig "blodprøvenål", så jeg kjenner den nesten ikke. Så ikke gru deg til den. :) Ellers er det så koselig på blodbanken, man blir behandlet så utrolig fint, og alle er så koselige og positive! Jeg digger å gi blod jeg. :D Gleder meg til hver gang.

Skrevet

Jeg skal prøve å ikke tenke for mye på den nålen. Det er for en god sak og man får jo bare et lite stikk.

Dessuten så er jeg enig i at de på blodbanken er veldig snille, sist jeg var der var alle veldig imøtekommende. Det må være fint å jobbe der, særlig hvis man liker hjelpe folk. :)

Det som er litt kjedelig er at det er kronglete å komme seg dit når man ikke har bil, så langt å gå.. :fnise:

Skrevet

Jeg registrerte meg som blodgiver, men innså under intervjuet at jeg antageligvis ikke kommer til å få mulighet til å gi blod i det siste, pga diverse karantener.

Skrevet

Jeg gir blod og skal gi igjen på torsdag. :)

Jeg hadde tidligere sprøyteskrekk og tvang meg selv til å begynne med dette og ble dermed kurert. :)

Skrevet

Noen som vet om man får gi blod, dersom man har brukt narkotika tidligere? (ikke sprøyter, bare røykt hasj og prøvd amfetamin noen ganger)

Skrevet

Jeg skulle gjerne gitt blod, men jeg veier for lite. Har vært på blodbanken og forsøkt flere ganger, sist gang for noen uker siden. Men jeg fikk samboeren til å gi blod, da! :)

Skrevet

Jag får inte ge blod på grund av kraftig allergi/astma och för att jag tar vissa mediciner. Mitt blodvärde är dessutom förfärligt för det mesta också, så även om jag var helt frisk så skulle jag inte få ge blod. :( Men läget kanske förändras, vem vet? Astman och allergin har blivit bättre sedan jag fick beskedet att jag inte får ge blod, så det kanske är dags att kolla läget igen?

Skrevet

Jeg gir ikke blod, legen har sagt jeg trenger alt mitt selv. Jeg syntes det er kjempeflott å kunne gi blod da. Hadde jeg kunnet, tror jeg jeg ville gjort det. Kjempeviktig! Og tanken på at blodet man gir er sannsynligvis med på å gjøre en person friskere og kanskje til og med redder et liv! Det er flott :)

Skrevet

JA!! Og det er en kjempefin ting å gjøre og alle som kan burde være donor. Blod brukes mye under operasjoner, kreftbehandling og fødsler, så det er en veldig god følelse når du går ut. Og så er det veldig sunt for kroppen :)

Gjest navnelapp
Skrevet

Alle som kan gi blod bør gjere det, spesielt no før jul og i ferien er behovet stort. Om du kan gi blod finn du meir informasjon om på blodbanken sine nettsider. Eg har fått ny kjæreste for ei stund sidan, og er i karantene, men skal tilbake i "tralten" når karantena er over.

Skrevet

Hei, trådstarter her igjen. Da var første blodgivning overstått. Jeg var faktisk litt nervøs i begynnelsen, men det forsvant veldig fort. Jeg syns egentlig det var veldig koselig. Jeg meldte meg forresten som benmargsdonor.. :)

• Liker 1
Skrevet

Noen som vet om man får gi blod, dersom man har brukt narkotika tidligere? (ikke sprøyter, bare røykt hasj og prøvd amfetamin noen ganger)

I følge Veilederen så vil en lege vurdere om du vil kunne gi om det er snakk om en gangs bruk og ikke-injisering/sniffing. Selvsagt basert på ærlige opplysninger fra deg.

Sniffing via neseslimhinner gir permanent utelukkelse (jeg aner ikke hvordan en tar amfetamin jeg...)

Skrevet

Og så er det veldig sunt for kroppen :)

Det er vel i høyeste grad en sannhet med modifikasjoner. For de fleste av oss er det ikke sunt. For folk som har hemokromatose (opphopning av jern i kroppen) hjelper blodgivning å bli kvitt jernoverskuddet. Så det er "sunt" for dem, men bare fordi de i utgangspunktet lider av en usunn tilstand. Hemakromatose er som regel medfødt, skyldes en sykdom eller kan være relatert til livsstil gjennom for høyt jerninntak gjennom kosttilskudd eller kostholdet. Nå er dte riktignok sånn at mange faktisk får i seg for mye jern i kostholdet i dag - men jeg vil påstå at det er en sunnere og enklere løsning å kutte ned jerninntaket enn å gi blod.

Skrevet

Det er vel i høyeste grad en sannhet med modifikasjoner. For de fleste av oss er det ikke sunt. For folk som har hemokromatose (opphopning av jern i kroppen) hjelper blodgivning å bli kvitt jernoverskuddet. Så det er "sunt" for dem, men bare fordi de i utgangspunktet lider av en usunn tilstand.

Rikig, men blodet disse pasientene "gir" gies ikke videre til blod-mottakere, siden tappingen kun er ment som behandling for pasienten med hemokromatose, for å hindre toksisk opphopning av jern i vev.

De blodbankene jeg vet om skiller mellom de som tappes som ordinære blodgivere og de som tappes i behandlingsøyemed.

Skrevet

Jeg tørr og jeg skulle gjerne gjort det, men jeg har ME og det diskuteres heftig om dette XMRV-viruset mange av oss mest sannsynlig bærer på. I en periode hadde ME-syke lov å gi blod, men det falt meg aldri inn å gi bort blod av en syk kropp. Føler man seg ikke bra, skal man ikke gi blod, og ME-syke føler seg ikke bra og skal derfor IKKE gi blod. Nå viser det seg at dette viruset smitter gjennom blod, og at ME-syke ikke kan være blodgivere. Ja, godt de fant ut av det...

Skrevet

Da har jeg fått klarsignal til å gi blod! Litt lav blodprosent,så noen jerntabletter må til,men kjenner jeg er skikkelig ivrig etter å tappes :fnise: Blodtypen min er AB+,noe som var sjeldent. I`m special! :enig:

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner jeg ikke liker tittelen på denne tråden. "Tør du å gi blod?" liksom, det gir jo nesten et hint om at å gi blod er farlig, eller vondt. Men det skal det jo ikke være...

Dette er enkel psykologi, på samme måte som man for eksempel skal si til et barn at det skal til tannlegen, men at det "er IKKE farlig altså!" eller "det gjør IKKE vondt!". Hjernen glemmer ordet "ikke" og assosierer tannlege = vondt/farlig. Det samme skjer med denne tittelen; "tør du" og "å gi blod" = negative assosiasjoner.

Men nok om deeet!

Går jevnlig på jerntilskudd selv, så å begynne å gi blod i en kropp som til vanlig er ganske blodfattig er kanskje ikke det lureste. Dessverre! Men jeg synes det er kult av folk å gi blod, det hjelper så mange :)

• Liker 1
Skrevet

Vektgrensen er 50 kg.

Jeg gir blod og venter utålmodig på neste inkalling.

Hvis det har gått 3 mnd eller mer siden forrige blodgiving, kan du helt sikkert ringe til blodbanken din for å høre om de trenger mer av din blodtype. Jeg har gjort det ofte, for å få det til å passe når jeg selv har tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...