Jill Skrevet 11. desember 2010 #41 Skrevet 11. desember 2010 Jeg gir blod. Enkleste form for veldedighet, synest jeg:)
Tabris Skrevet 11. desember 2010 #44 Skrevet 11. desember 2010 Jeg kunne gjerne tenke meg å gi blod, men får ikke lov siden jeg har en medfødt hjertefeil.
Ember Skrevet 11. desember 2010 #45 Skrevet 11. desember 2010 Jeg ga blod fast i mange år, så fort jeg veide nok til å få lov. Ikke noe problem nå mer Måtte ta et opphold pga bytte av partner, men nå er det fullt kjør igjen Jeg gjør det fordi det er det minste jeg kunne gjøre, ærlig talt. Ikke har jeg nåleskrekk og jeg er frisk og sunn, så ingen unnskyldninger der nei.
Mermaid Blues Skrevet 11. desember 2010 #46 Skrevet 11. desember 2010 Jeg har veldig lyst til å gi blod, men de vil ikke ha blodet mitt fordi jeg har jernmangel/anemi. Kresne folkene...
Sign Skrevet 11. desember 2010 #47 Skrevet 11. desember 2010 Har gitt blod i nesten 15 år. Synes verken der er vondt eller ekkelt. Har aldri opplevd å bli uvel etter tapping, men det er viktig å drikke mye den dagen og ta det litt med ro. Jeg gir blod fordi det hjelper andre mennesker. Samtidig får man sjekket blod og jernlager jevnlig. Tenker at en dag kan det være meg eller en av mine som har behov for blodoverføring. Av den grunn er jeg også registrert som benmargsdonor og bærer dokumentasjon på at jeg ønsker å være organdonor.
Sweetpea25 Skrevet 11. desember 2010 #48 Skrevet 11. desember 2010 Jeg kunne gjerne tenkt meg å gitt blod. For jeg vet hvor viktig det er. Og så lenge man kan gi, så skulle det egentlig ikke vært noe "ja, men.." MEN det er det dessverre.. Har ekstremt sprøyteskrekk! Holder på å svime av bare jeg skal ta en liten blodprøve.. Og jeg har ikke tatt noen sprøyter etter jeg gikk ut av barneskolen.. Av samme grunn! Vet det er dumt av meg, for det er mange som trenger blod, men ja, der er grunnen til at jeg ikke gjør det.
Thorn Skrevet 11. desember 2010 #49 Skrevet 11. desember 2010 Ja, jeg gir blod. Jeg har faktisk hatt lyst til å bli blodgiver helt siden jeg var kanskje en åtte, ni år? Jeg var så redd for at de ikke ville ha meg, pga ymse allergier og en til dels alvorlig sykdom jeg hadde som barn, men det var heldigvis ikke noe problem, og nå har jeg gitt blod i tre år. Merkelig nok hender det at de glemmer å sende innkalling, så jeg pleier bare å hoppe på blodbussen med jevne mellomrom og spørre om de har tid til meg. Det har de som regel
Gjest Tipo Skrevet 11. desember 2010 #50 Skrevet 11. desember 2010 Jeg forsøkte å bli blodgiver, det var helt greit og sykepleieren var veldig effektiv og hyggelig. Uhenldigvis kan jeg ikke gi blod fordi jeg får anafylaktisk shock om jeg blir stukket av veps og om jeg gir blodet mitt til noen gir jeg også mitt forvirrede forsvarssystem til dem og de kan få min allergiske reaksjon - underlig men sant.
Alice123 Skrevet 11. desember 2010 #51 Skrevet 11. desember 2010 Nei. Jeg er redd sprøyter. Dessuten har jeg sex med menn som har sex med menn. Og da kan man visst ikke. Men hovedgrunnen er at jeg ikke liker sprøyer.
Perelandra Skrevet 11. desember 2010 #52 Skrevet 11. desember 2010 Jeg kunne godt tenkt meg å være blodgiver, og har derfor tidligere vært i kontakt med blodbanken for å registrere meg. Dessverre fikk jeg ikke lov på grunn av allergi. Reglene for å være blodgiver er ganske strenge, men det er bra. Det er tross alt mennesker i en sårbar situasjon som trenger blod, og det er viktig at blodet de får kommer fra friske mennesker. Samtidig må heller ikke den som gir blod sette seg i noen form for helserisiko.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2010 #53 Skrevet 11. desember 2010 Jeg tør, men de ønsker ikke mitt blod. Siden en må vente med å gi blod i 6 mnd. hvis en har byttet seksualpartner. Med en 2-3 ONS i året kommer jeg aldri ajour før en ny 6 måneder karantene venter...
Sc@rlett Skrevet 12. desember 2010 #54 Skrevet 12. desember 2010 Jeg gir blod. Og synes det er det minste jeg kan gjøre for å bidra. Har også tenkt til å melde meg som benmargsdonor. Det gjør jo ikke vondt før det er noen som virkelig trenger benmargen min, og i det tilfellet kan jeg godt utstå litt smerte mot å redde et liv! Er det noen her som er beinmargsdonor? Kan dere fortelle litt om hvordan de tester deg først og evt hva som skjer hvis man skal donere? Jeg er blod giver - jeg har blod type 0 som betyr at de kan bruke det til alle pasienter (som har +), så jeg har faktisk blitt oppringt noen ganger og spurt om jeg kan komme og gi blod fordi det har skjedd en ulykke og de trenger mer. Jeg synes det er kjempefint å tenke på at jeg kan redde liv ved å gi blod! Er litt nervøs hver gang, men det er jo ikke noe særlig vondt og så lenge man drikker nok væske er det jo ikke noe problem. Men jeg pleier å ta det rolig (spesielt med hard trening og alkohol) et par dager etterpå, for jeg føler meg fort litt slapp.. Vi er prøvere nå - noen som vet når man skal slutte å gi blod når man planlegger å bli gravid?
Gjest nobilian Skrevet 12. desember 2010 #55 Skrevet 12. desember 2010 Hei, jeg skal snart på min avtale time på Ullevål. Jeg syns det er spennende å gi blod, det føles godt og alle man møter der er veldig imøtekommende.. Er det noen her som gir blod? Hvorfor, eller hvorfor gir du ikke? *** Ga blod helt til jeg flyttet vekk fra byen. Første gang var kun en sånn "hvorfor ikke?", men ble etterpå bedt om å komme fast da en eller annen trengte blodplater av min spesifikke type. Synes alle som har mulighet burde gi blod.
MiniMjau Skrevet 12. desember 2010 #56 Skrevet 12. desember 2010 Kan man være røyker? Ja, det er ingen krav om at man må være røykfri for å gi blod.
MiniMjau Skrevet 12. desember 2010 #57 Skrevet 12. desember 2010 Så, artig å høre at det er flere likesinnede! Jeg syns det er veldig 2: Man får samtidig automatisk sjekket om det er noe galt med blodet, slik at om man får en sykdom så trenger man forhåpentligvis ikke gå lenge med den før den blir oppdaget. Men husk at de sjekker ikke for "alt" i de blodprøvene! Før en givning i I Norge sjekkes det minimum for HIV-virus og Hepatitt B og C-virus. I tillegg så ser de på blodprosent/hemoglobin. Så sjekker de jo selvsagt blodtypen(ABO og Rhesus D) og om du har antistoffer. Ved første gangsgivning sjekker de også for syfilis. Denne blodprøven skal ikke "forveksles" med en helsesjekk.
MiniMjau Skrevet 12. desember 2010 #58 Skrevet 12. desember 2010 Jeg har veldig lyst til å gi blod, men de vil ikke ha blodet mitt fordi jeg har jernmangel/anemi. Kresne folkene... I dette tilfellet vil de ikke ha blodet ditt nå fordi de vil beskytte DEG! Du skal ikke gi blod når du selv kan bli skadelidende. Få opp blodprosenten din så kan du nok fint gi blod, med mindre du har underliggende sykdommer som er årsak.
MiniMjau Skrevet 12. desember 2010 #59 Skrevet 12. desember 2010 Alle krav til giveren og info om karanteneperioder og hvor en kan reise/ikke reise, piercinger, ons etc står i Veileder for transfusjonstjenesten: http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/veiledere/_veileder_for_transfusjonstjenesten_i_norge_____6__utgave_2009_340114
Pinkee Skrevet 12. desember 2010 #60 Skrevet 12. desember 2010 Skulle gjerne vært blod-giver, men jeg blir dårlig bare av å lese denne tråden:( Så derfor står jeg over, tror ikke dem vil ha hysteriske/besvimte blod-givere! Men, all ære til dere som er det, kjempeflott!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå