Gå til innhold

Invitert til bryllup i utlandet - pris 3.500 kr pr. pers...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Kevlarsjäl

Jeg hadde godtatt prisen enkelt om det

a) var en god venninne/en god kompis sitt bryllup

eller

b) det var på et sted jeg virkelig ville reise til

Men hvis problemet er økonomien, TS, men du allikevel vil dra i brullypet, så synes jeg du skal ta med deg et telt.

Ingen kan hindre dere å gå inn i vielsen, for den er jo ikke inkludert i budsjettet?

Sverige har samme teltregler som i Norge (ikke privat eiendom, alt annet inntil 24 timer på samme sted) og billig mat osv. Trenger ikke koste deg mye.

Har mine tvil om at denne historien er ekte, den virker veldig konstruert. Men jeg regner med at lignende situasjoner har oppstått (spesielt med tanke på hva andre brukere har skrevet)

Men tja, alt bunner i grunn ut i:

Vil du dra, tar du deg råd, ELLER finner din egen løsning med elle uten brudeparets hjelp

Har du ikke råd, og ikke lyst, lar du vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS her!

Jeg har undersøkt litt rundt prisene på dette slottet og totalprisen pr. person om det blir "fullt hus" hele helgen er 2650 kr pr person + busstransporten. Da har jeg ikke inkludert bryllupsmiddagen og eventuelle ekstrapakker de har tatt med drikke, forfriskninger osv.

Prisen de krever er vel ikke så helt på jordet i forhold til kostnadene, de tjener nok ikke på det, men problemet vårt er jo mer at vi ikke har mulighet til å være med helt fra fredagen og da er det utrolig kjedelig at det er et sånt "alt eller ingenting" opplegg. Jeg vet at det er flere enn oss som sliter litt med samme problemet. Det finnes overnatting nærmere slottet i sommersesongen, men de åpner først noen uker etter at bryllupet finner sted, derfor er det kun hotellet nærmeste by som er alternativet.

Det koster ikke 900 kr tur/retur med leid buss. Jeg kan reise fullpris på vanlig bus tur/retur så si andre siden av landet for samme sum...

Kan du ikke legge ut lenke til slottet?

Om dere er flere som sliter med dette så vil jeg tro at dere sikkert kunne fått åpnet et av de andre overnattingsstedene ens ærend for dette om dere er for.eks mer enn 10 personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke lese alt som står. Jeg tenker at man må gjerne invitere til bryllup i et annet land og da er det jo greit at man kan lage en pakkepris til gjestene som kanskje blir litt billigere enn om alle bestiller hver for seg MEN; Da må man være ute i god tid og så er det kanskje mesrt naturlig å invitere dem som står en nærmest og ikke en masse perifere venner og man kan ikke under noen omstendigheter forvente noe mer gave når folk legger ut mange tusenvis av kroner for å reise vekk for å delta og man kan heller ikke legge opp til tredagers fullt program på den måten. Virker rett og slett litt drøyt på meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde godtatt prisen enkelt om det

a) var en god venninne/en god kompis sitt bryllup

eller

b) det var på et sted jeg virkelig ville reise til

Men hvis problemet er økonomien, TS, men du allikevel vil dra i brullypet, så synes jeg du skal ta med deg et telt.

Ingen kan hindre dere å gå inn i vielsen, for den er jo ikke inkludert i budsjettet?

Sverige har samme teltregler som i Norge (ikke privat eiendom, alt annet inntil 24 timer på samme sted) og billig mat osv. Trenger ikke koste deg mye.

Har mine tvil om at denne historien er ekte, den virker veldig konstruert. Men jeg regner med at lignende situasjoner har oppstått (spesielt med tanke på hva andre brukere har skrevet)

Men tja, alt bunner i grunn ut i:

Vil du dra, tar du deg råd, ELLER finner din egen løsning med elle uten brudeparets hjelp

Har du ikke råd, og ikke lyst, lar du vær.

Det er ikke pengene det står på men TS og mannen kan ikke delta i bryllupet før på lørdag på grunn av svigermorens bursdag, men det lot deg tydeligvis ikke gjøre å ikke delta på den flotte pakka som brudeparet hadde ordnet i stand ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Det er ikke pengene det står på men TS og mannen kan ikke delta i bryllupet før på lørdag på grunn av svigermorens bursdag, men det lot deg tydeligvis ikke gjøre å ikke delta på den flotte pakka som brudeparet hadde ordnet i stand ;)

Flotte og flotte.. Ut fra svaret ts fikk fra brudeparet så hørtes det jo nesten ut som det var tvang å komme i bryllupet. De gav iallefall sterkt uttrykk for forrnærmelse når de skriver at de hadde forventet at folk hadde den fredagen ledig.

Endret av BettyBoop28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å kaste meg alt for mye med i diskusjonen; jeg regner i hvert fall med de har satt prisen såpass høyt delvis for å sikre seg mot å gå i minus når en del melder avbud. 2650 pr person (som trådstarter sier) om alle kommer = mer på de som kommer for hver person som melder avbud. Det slår nok tilbake på dem, ettersom jeg regner med flere melder avbud når prisen er 3500 enn 2650. :P Det er i hvert fall bedre at de setter prisen høyt fra starten av, heller enn å be om 2650 i invitasjonen og så høyne prisen senere ettersom folk melder avbud.

(... men at dette er en fin måte å finansiere et dyrere bryllup enn de selv har råd til, det mener jeg ikke :P)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

brudeparet ønsket denne løsningen på SITT bryllupp. Men de skal de ikke få lov til iflg. KG...

Når det koster 2650 for overnatting m mat etc på slottet, så tjener ikke akkurat brudeparet på denne løsningen. DE har ment at det er et bra opplegg.

Til den som mente man kunne reise for rutebuss billigere enn for 900 kr. Mon det? Du vet jo ikke fra hvor til hvor denne transporten er. Det høres ut som det er noen timers kjøring iallfall, og det koster faktisk mer å leie en buss med sjåfør enn å ta rutebuss.

Ts har to valg:1) takke nei, på en høflig måte, fordi det ikke passer og blir vanskelig pga avstanden.

2) bruke energien sin på å finne en annen overnattingsløsning enn slottet - vel og merke HVIS hun ønsker å delta i bryllupet. Eller gå tilbake til alternativ 1.

for å si det sånn: hvis ts syns det er sååååå forferdelig å bli bedt i et bryllup en annen plass - ja da takker hun nei. Hva er vitsen med å "henge ut" det kommende brudeparet på et nettsted? og hva er vitsen med å bruke masse energi på å være surmaget? Snakk om å lage drama ut av noe som egentlig er ganske enkelt........ (men det virker jo som en vanlig sport blant mange av de faste KG-brukerne, selv om man skuler seg bak "anonym bruker".... :sjenert: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster ikke 900 kr tur/retur med leid buss. Jeg kan reise fullpris på vanlig bus tur/retur så si andre siden av landet for samme sum...

Ang pris av leie av buss kommer det jo ann på hvor mange busser de har leid og om de stiller med egen sjåfør eller om det må leies inn også. Hvis de må leie inn alt så blir det en endel dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brudeparet ønsket denne løsningen på SITT bryllupp. Men de skal de ikke få lov til iflg. KG...

Når det koster 2650 for overnatting m mat etc på slottet, så tjener ikke akkurat brudeparet på denne løsningen. DE har ment at det er et bra opplegg.

Til den som mente man kunne reise for rutebuss billigere enn for 900 kr. Mon det? Du vet jo ikke fra hvor til hvor denne transporten er. Det høres ut som det er noen timers kjøring iallfall, og det koster faktisk mer å leie en buss med sjåfør enn å ta rutebuss.

Ts har to valg:1) takke nei, på en høflig måte, fordi det ikke passer og blir vanskelig pga avstanden.

2) bruke energien sin på å finne en annen overnattingsløsning enn slottet - vel og merke HVIS hun ønsker å delta i bryllupet. Eller gå tilbake til alternativ 1.

for å si det sånn: hvis ts syns det er sååååå forferdelig å bli bedt i et bryllup en annen plass - ja da takker hun nei. Hva er vitsen med å "henge ut" det kommende brudeparet på et nettsted? og hva er vitsen med å bruke masse energi på å være surmaget? Snakk om å lage drama ut av noe som egentlig er ganske enkelt........ (men det virker jo som en vanlig sport blant mange av de faste KG-brukerne, selv om man skuler seg bak "anonym bruker".... :sjenert: )

Det har i utgangspunktet ikke noe med "løsningen" per say: det mange reagerer på er at ikke bare skal brudeparet bestemme hvor gjestene skal overnatte og hvor lenge de skal være der - de forventer også at gjestene er med og betaler for transport, mat og drikke. Når jeg leser invitasjonen ser den ut som et nyhetsbrev fra et reisebyrå, altså hvor mottaker er en kunde, ikke en gjest. Det er vanligvis slik at en gjest i et bryllup ikke betaler for mat, drikke, underholdning o.l, og å forvente at de skal gjøre det er smålig i mine øyne. Da får man enten ha bryllupet et sted man faktisk har råd til, eller spare mer.

Det hadde vært noe annet om det i invitasjonen stod: "vi skal gifte oss og feirer bryllupet på xx slott den xx. For de som ønsker å overnatte på slottet er prisen kr xx per døgn for 2 personer i dobbeltrom".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

brudeparet ønsket denne løsningen på SITT bryllupp. Men de skal de ikke få lov til iflg. KG...

Når det koster 2650 for overnatting m mat etc på slottet, så tjener ikke akkurat brudeparet på denne løsningen. DE har ment at det er et bra opplegg.

Til den som mente man kunne reise for rutebuss billigere enn for 900 kr. Mon det? Du vet jo ikke fra hvor til hvor denne transporten er. Det høres ut som det er noen timers kjøring iallfall, og det koster faktisk mer å leie en buss med sjåfør enn å ta rutebuss.

Ts har to valg:1) takke nei, på en høflig måte, fordi det ikke passer og blir vanskelig pga avstanden.

2) bruke energien sin på å finne en annen overnattingsløsning enn slottet - vel og merke HVIS hun ønsker å delta i bryllupet. Eller gå tilbake til alternativ 1.

for å si det sånn: hvis ts syns det er sååååå forferdelig å bli bedt i et bryllup en annen plass - ja da takker hun nei. Hva er vitsen med å "henge ut" det kommende brudeparet på et nettsted? og hva er vitsen med å bruke masse energi på å være surmaget? Snakk om å lage drama ut av noe som egentlig er ganske enkelt........ (men det virker jo som en vanlig sport blant mange av de faste KG-brukerne, selv om man skuler seg bak "anonym bruker".... :sjenert: )

Heldigvis er det "free speach" i dette landet, så folk faktisk kan få lov å mene det de vil.

Jeg synes ikke hun har hengt ut noen, men spurt om råd og synspunkter. Selv følte hun at det var dyrt, men ønsket å høre andres mening. Må vel være lov det?

Ingen har blitt "hengt ut" som du kaller det, hvis de da ikke har noe å skamme seg for...

Det er jo bare fakta, en invitasjon.. er det noe galt i det da?

Invitasjonen burde ikke blitt sendt ut da, dersom dette er noe som skulle være "skjult". Folk snakker jo uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang pris av leie av buss kommer det jo ann på hvor mange busser de har leid og om de stiller med egen sjåfør eller om det må leies inn også. Hvis de må leie inn alt så blir det en endel dyrere.

Om en leier en buss til la oss si 50 personer, er dette billigere enn å reise med rutebuss jo, pr hode. Du tror vel ikke rutebusser kjører rundt med tap der de kjører på mange strekninger med få betalende passasjerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en leier en buss til la oss si 50 personer, er dette billigere enn å reise med rutebuss jo, pr hode. Du tror vel ikke rutebusser kjører rundt med tap der de kjører på mange strekninger med få betalende passasjerer?

Det tror jeg ikke, men jeg vet at det er en strekning som det er svært få reisende på så blir det kraftig vurdert om det er verdt å ha buss på den strekningen eller om tapet blir for stort i lengden.

Jeg kommer fra en familie hvor mange har jobbet hos forskjellige busselskap, og har vært med på mange turer med leide busser.

Ble off topic her.

Men det jeg mente var at prisen på leie av buss kommer an på mange faktorer:

- hvor lang er strekningen de skal kjøre

- hvor lenge skal de leie bussen

- stiller de med egen sjåfør eller må de liege en gjennom busselskapet de leier buss hos, i så fall må de betale overnatting for sjåføren også mener jeg å huske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg synest ikkje det verkar så truleg at ein brud satsar på å få sponsa bryllaupet sitt - ein skal jo trass alt vere ven med desse folka etter bryllaupet også, eller hur? Eg synest ein må vere litt velviljug overfor brudeparet, og prøve å sjå dette på ein positiv måte. Det er ikkje rett og rimeleg å krevje at brudeparet skal betale for overnattinga, og det er jo alltid slik - kan ein ikkje betale for overnattinga og reisa til bryllaupet, ja, då får ein la vere å komme, det er ikkje noko unormalt. Klart ein ventar at folk set av helga i kalenderen, folk er jo ofte frå rare steder som krevjer lang reise her i landet, så det er ikkje så rart.

Og ein annan ting, vi veit jo ikkje korleig TS formulerte seg i mailen til denne brura - kan hende var det ein og annan ting mellom linjene der også som fekk brura til å svare som ho gjorde. Eg synes forøvrig ikkje svaret var så jævla frekt som ein del meiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Eg synest ikkje det verkar så truleg at ein brud satsar på å få sponsa bryllaupet sitt - ein skal jo trass alt vere ven med desse folka etter bryllaupet også, eller hur? Eg synest ein må vere litt velviljug overfor brudeparet, og prøve å sjå dette på ein positiv måte. Det er ikkje rett og rimeleg å krevje at brudeparet skal betale for overnattinga, og det er jo alltid slik - kan ein ikkje betale for overnattinga og reisa til bryllaupet, ja, då får ein la vere å komme, det er ikkje noko unormalt. Klart ein ventar at folk set av helga i kalenderen, folk er jo ofte frå rare steder som krevjer lang reise her i landet, så det er ikkje så rart.

Og ein annan ting, vi veit jo ikkje korleig TS formulerte seg i mailen til denne brura - kan hende var det ein og annan ting mellom linjene der også som fekk brura til å svare som ho gjorde. Eg synes forøvrig ikkje svaret var så jævla frekt som ein del meiner.

Nå er det ikke bare reisen og overnattinga de skal ha betaling for. også bryllupsmaten. Det blir feil. Og jo mailen var direkte sitert, så vi vet nøyaktig hvordan det ble formulert

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg reagerer på at prisen er den samme per person. Om brudeparet utelukkende vil dekke reise og losji( utenom bryllupsmiddagen, som jeg anser det som en selvfølge at de betaler selv), så kan det ikke stemme at man må betale det samme for alle personene som deltar. Prisen på dobbeltrom er ikke det dobbelte av et enkeltrom. Og hvis en familie på 4 bor i et familierom, er det jo vanlig å betale ekstra per seng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på at prisen er den samme per person. Om brudeparet utelukkende vil dekke reise og losji( utenom bryllupsmiddagen, som jeg anser det som en selvfølge at de betaler selv), så kan det ikke stemme at man må betale det samme for alle personene som deltar. Prisen på dobbeltrom er ikke det dobbelte av et enkeltrom. Og hvis en familie på 4 bor i et familierom, er det jo vanlig å betale ekstra per seng?

Ja, nettopp. Det er nettopp derfor jeg tror at bryllupsgjestene egentlig betaler for leie av hele slottet sammen, og ikke for sin egen overnatting.

Jeg tror faktisk det er overveiende sannsynlig at gjestene dekker leia av dette slottet siden det er en pr.pers pris som ikke forandrer seg uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det er flere av gjestene som stusser over at de finansierer hele bryllupet :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det er flere av gjestene som stusser over at de finansierer hele bryllupet :klø:

Må det være. Sikkert derfor TS fikk så lite hyggelig svar far bruden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...